چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حادثه ای بی مانند
سخن از برپا كنندگان حادثه ای بی مانند ، واقعه ای عظیم ، اتفاقی عبرت آموز و حقیقتی بی شبه و مثل است ، كه برای تمام انسان ها ، در همه ادوار حیات و زندگی ، منبعی سرشار از پند و موعظه و نصیحت و درس است.
اهل مُلك و ملكوت ، و ساكنان زمین و آسمان ، برپا كنندگان چنین حادثه ای را جز یك بار ندیدند و به غیر از یك مرتبه واقعه ای بدین صورت ، و به این كیفیت در تمام فضای باعظمت حیات اتفاق نیفتاد ! !
دگر تا جهان هست بزمی چنین *** نبیند به خود آسمان و زمین
تحقق این واقعه بی نظیر در سرزمین كربلا بر دو طایفه تكیه داشت ، گروهی زمینی محض ، و قومی آسمانی خالص .
گروه آسمانی در عرصه گاه حیات خود ، جز خدا محوری ، عشق به حقّ ، ادای مسؤولیت در راه رضای دوست ، برپا كردن پرچم حقیقت ، روشن نگاه داشتن چراغ فضیلت ، برانداختن كاخ ستم و بیداد ، ریشه كن كردن شجره خبیثه و سرسبز نگاه داشتن شجره طیّبه ، اندیشه دیگر نداشتند .
و آن گروه دیگر ، یعنی طایفه مادّی مسلك و قوم زمینی ، در جولانگاه زندگی خویش ، جز طاغوت محوری ، پیروی هوای نفس ، تعطیل وظایف اخلاقی ، از كار انداختن چرخ اندیشه و فكر ، دنبال كردن برنامه های شكم و شهوت و افتادن در لذّات بی در و پیكر حیوانی فكر دیگر در سر نمی پروراندند .
● آسمانیان بی نظیر
آن چهره های عرشی و ملكوتی ، كه به رهبری حضرت حسین (علیه السلام) به تعداد هفتاد و دو نفر در سرزمین نینوا و عرصه گاه كربلا و سرزمین بهشتی مقام ماریه ، خیمه كرامت و شرافت و خرگاه ایمان و استقامت برپا كردند ، در عین این كه در قالب جسم و چهارچوب بدن به سر می بردند ، ولی در عصمت و پاكی ، هم چون فرشتگان عرش نشین و بلكه به نظر رسول باعظمت اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) از مَلك مقرب و كعبه مشرّفه برتر و بالاتر بودند .
اَلْمُؤْمِنُ اَكْرَمُ عَلَی اللهِ مِنْ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبینْ
مؤمن در پیشگاه خداوند ، از فرشتگان مقرّب گرامی تر است .
و در روایت دیگر حرمت و عظمت مؤمن را از كعبه عظیم تر دانسته :
اَلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرَمَهًٔ مِنَ الْكَعْبَهٔ
و چه مؤمنانی برتر و بالاتر از آنان كه برای آبیاری درخت دین ، و تداوم فرهنگ توحید ، و پابرجایی زحمات انبیا و اولیا در سخت ترین شرایط ، با شور و نشاطی وصف ناشدنی جان شیرین را در طبق اخلاص گذاشته ، و خون مقدّس قلب خود را نثار كردند .
آنان ، بدون بیم و هراس از دشمن نابكار ، در میدان جهاد فی سبیل اللّه در كنار حضرت سید الشهداء (علیه السلام)قیام لِلّه كردند ، تا به ادای دین خود نسبت به حقّ و حریم انسانیّت موفق شوند ، و كشتی به طوفان خورده آدمیّت را به ساحل نجات برسانند .
آنان ، از دانشگاه وحی و از آیات كتاب حقّ ، به معلّمی رسول اِلهی و هدایت اهل بیت (علیهم السلام) ، درس زندگی آموخته بودند ، و آنچه را تعلیم گرفته بودند با كمال اخلاص در همه شؤون حیات بكار بستند .
آنان ، در عرصه گاه كرامت و فقاهت و بصیرت ، سرآمد تمام انسان های تاریخند .
آنان در صفای باطن ، نورانیت دل ، ایمان قلبی ، اخلاق اسلامی ، كردار انسانی و دلسوزی نسبت به جامعه بشری در تمام روزگار نمونه و مانند ندارند .
آنان ، راست قامتان عرصه گاه هستی اند كه نخواستند با هیچ قیمتی و تحت هیچ شرایطی كمر زیر بار سنگین مسؤولیت خم كنند ، و پشت پهلوانی خود را به خاك پست در اندازند .
آنان ، سایه حقّ ، خمیر مایه حقیقت ، پرچمدار شرافت ، اصول كرم ، نابغه های خلقت و مطلع الفجر تمام حسنات و بركاتند .
علم الهدی سید مرتضی در بخشی از اشعار عالمانه خود كه در توصیف این هفتاد و دو نفر سروده می گوید :
این شهیدان ملكوتی و عاشقان جان باخته گرچه بر روی خاك گرم و سوزان دشت كربلا مورد بی اعتنایی قرار گرفتند ، ولی روان و جان آنان در بارگاه الهی به مهمانداری حضرت حقّ جا گرفته و حضرت رب العزّه از آنان پذیرایی می كند .
آن كه نسبت به آنان اراده زیان و ضرر داشت ، گویی به سود آنان قدم برداشت ، و آن كه با دم شمشیر تیز آنان را كشت نسبت به حیات و زندگانی آنان كوشید .
آنان ، مردمی بودند كه با تمام وجود حضرت حسین (علیه السلام) را یاری و نصرت دادند . به كوه آهن برخورد كردند و با سینه به استقبال سر نیزه ها و با رخسار به سوی شمشیرها شتافتند . در حالی كه برای نجات از آن مخمصه و مصیبت و بلا و ابتلا به آنان پیشنهاد امان و مال و منال می شد و زیر بار نمی رفتند ، و با روحیه ای عجیب از آن پیشنهادات سر بر می تافتند و می گفتند :
عذری در پیشگاه رسول خدا (صلی الله علیه وآله)برای ما نیست اگر حسین او كشته شود و از ما مژگانی بهم بخورد ! !
آنان ، دریایی بی ساحل از صبر و استقامت ، شكیبایی و بردباری ، عزّت و سرفرازی و غیرت و حمیّت بودند ، به طوری كه هزاران غدّار خونخوار و درّنده پلید به قصد جان آنان ، بر آنان تاختند ولی نتوانستند روح الهی آنان را بكشند ، و هزاران آرزوهای تقوا سوز بر وجودشان آتش ریخت ، ولی نتوانست دامن تقوای آنان را لكّه دار نماید ، و هزاران عامل اخلاق شكن بر آنان تاخت ، ولی قدرت چیره شدن بر اخلاق آنان را به دست نیاورد ! !
عظمت روح و بزرگی جان و رفعت شخصیّت و كرامت و اصالتِ آنان را چه بهتر كه از زبان دشمن بشنوید :
به ناپاكی دون مایه و موجودی خود فروخته كه در عرصه كار زار كربلا به همراه پسر سعد حاضر شده بود به طعنه گفتند : چرا برای كشتن ذرّیه پیامبر حاضر شدی ، خداوند با تو چه خواهد كرد ؟
در جواب گفت : خاموش ! اگر آنچه را ما به چشم خود دیدیم تو هم دیده بودی ، بدون تردید همان كاری كه ما كردیم تو می كردی !
یك دسته نیرومند ، با عصبیّت و غیرت دست به قبضه شمشیر برده ، چون شیران درّنده بر ما حمله می بردند ، سواران را از چپ و راست پایمال و نابود می كردند ، و خود را در آغوش مرگ می انداختند ، و امان نمی پذیرفتند ، و به مال و منال رغبت نشان نمی دادند ، و برای افكندن خود در دریای مرگ و غوطهور شدن در آن هیچ گونه حائلی برای خود تصوّر نمی كردند ، می گفتند : یا مرگ یا پیروزی و استیلاء .
اگر ما اندكی دست نگه می داشتیم لشگر ما را نابود می ساختند ; بنابراین چه می شد انجام داد ، و چه می توانستیم بكنیم
● زمینیان بی بدیل
آن چهره های منحوس و تاریك دل ، كه به تعداد سی هزار نفر ، در میدان نینوا به دستور یك بچه سر راهی كه پدری برای او نبود ، و مادرش با هر بی پدری هم بزم می شد ، یعنی : عبید اللّه ، برای كشتن برترین مردم و پاك ترین انسان ها از شیرخواره و جوان و پیر ، و آتش زدن خیمه های ناموس قرآن ، و حرم با حُرمت اولیا ، و به اسارت بردن اسوه های عفّت و پاكی و عصمت و درستی جمع شدند ، طاغوت زدگانی بودند كه به پرستش هوا و هوس ، و متابعت از شهوات ، و دنبال كردن خوی دد منشی ، و تعظیم در برابر فاسقی شرابخوار و كافری سگ باز و منافقی میمون پرست چون یزید ، زندگی می گذراندند .
آنان ، در مدرسه بنی امیّه درس درندگی ، غارت ، بی رحمی ، بی مهری ، چپاول ، ظلم و ستم ، كینه و نفاق و منّیت و خود پرستی آموخته بودند .
آنان ، از پستان فسق فجور ، و حرص و حسد ، بخل و كبر ، جهل و غفلت شیر خورده بودند ، و از حلقوم وجودشان جز صدای درندگی و پارس وحشت آور ، و ندای شرك و بت پرستی چیزی شنیده نمی شد .
آنان ، در سایه نحس حاكمانی زندگی كردند كه جز شرارت و بدكاری و مادّیگری برنامه ای نداشتند ، و جیره خواران خود را جز برای تحقّق هوا و هوس خود نمی خواستند .
از زبان زهیر آن شیرمرد جهاد گر و نظامی بابصیرت ، وضع آن پست فطرت ها و كرم های لجن خوار ، و گرگان در لباس میش ، و سگان هار را بشنوید :
ای اهل كوفه ! زنهار از عذاب خدا بر شما ، زنهار . راستی ، بر عهده مسلمان واجب است كه هر سخنی كه خیر دیگری در آن است بدون پیرایه بگوید و از او پنهان ننماید . . .
راستی ، خداوند ، ما و شما را به ذرّیه پیامبرش در معرض آزمایش در آورده ، تا امتحان كند و ببیند كه ما و شما چه كار خواهیم كرد .
ما شما را دعوت می كنیم به نصرت و یاری ذرّیه پیغمبر ، این یاغی طاغی ، عبیداللّه پسر زیاد را وا گذارید ، برای آن كه از طرف او و پدرش به سراسر روزگار جهانداری آنان ، جز بدی و بد رفتاری به شما عائد نشده و نمی شود .
آنانند كه چشم های شما را به میل سرخ از گودی چشم بیرون كرده و می كنند .
آنانند كه دست ها و پاهای شما را قطع كرده و می كنند .
آنانند كه شما را به مُثله ، گوش و دماغ می بُرند .
آنانند كه شما را بر فراز دار كشیده ، به شاخه های بلند خرما آویزان می كنند .
آنانند كه خوبان شما را كه باید سرمشق توده باشند ، و قاریان قرآن را كه نگهداران قرآنند سر از بدن جدا می كنند ، مانند حجر بن عدیو اصحابش و هانی بن عروه و امثالش ! !
چون سخن به اینجا رسید ، سپاه طاغوت و آن از خدا بی خبران ، دشنامش دادند ، و بر عبیداللّه و پدرش ـ آن فرزند بی پدر ـ ثناخوانی كرده و گفتند :
ما دست برنمی داریم تا صاحبت را با همه همراهانش بكشیم ، یا او را با همه یارانش نزد امیر بفرستیم .
راستی ، غفلت و جهالت ، و پستی و رذالت ، و زمین گیری و دنائت را ببینید كه به جای سرور جوانان اهل بهشت ، دریای لطف و كرم ، منبع صدق و درستی ، مایه عزّت و شرف ، حضرت سید الشهداء (علیه السلام) ، چه موجود پلید ، و جرثومه كثیف ، و متكبّر مغرور ، و حیوانی پست را به امیری و رهبری پذیرفته بودند ؟ ! !
زهیر در مرحله دوّم شروع به سخن كرد و گفت :
ای مردم ! اولاد فاطمه به موّدت و دوستی و یاری ، از پسر سمیّه زنیكه خاندان او به گردن ما حقّی ندارند ، و خاندانی كه مادران آن ها نام نیكی برای اعقاب ما به ارث نمی گذارند ، سزاوارترند .
اگر یاریشان نمی كنید پناه بر خدا از این كه به كشتن آنان حاضر باشید . پس راه باز كنید و كار این مرد بزرگ را با یزید به خودشان وا گذارید ; زیرا قسم می خورم كه او از شما بدون كشتن حسین هم راضی می شود .
سخن كه به این پایه محكم رسید ، جز مداخله اراذل و اوباش كار را آشفته نمی كند ، از این جهت شمر مداخله كرد و هیمنت این سخن استوار را از خاطر سپاه جنگجو درهم شكست .
شمر تیری به جانب زهیر انداخت و گفت :
ساكت شو! خدا نفست را بگیرد ، ما را به پُر گویی خویش خسته كردی.
زهیر جهت سخن خود را گرداند و در پاسخ شمر گفت :
ای كرّه شتر كه تا چشم باز كرده ای پدری برای خود جز آن چهار پا كه به عقب بول می كرد ندیده ای ! با تو من سخنی ندارم ، تو بیش از یك حیوان زبان بسته ای نیستی ، به خدا سوگند گمان نمی كنم كه از كتاب خدا دو آیه را درست و پابرجا بدانی و یا بخوانی ، بشارت و نویدت بدهم به رسوایی روز قیامت و شكنجه های دردناكش .
شمر در جواب گفت :
خدا تو را و صاحبت را پس از یك ساعت دیگر خواهد كشت .
زهیر گفت :
مرا از مرگ می ترسانی ؟ به خدایم سوگند كه مردن به همراه او و در ركاب وی را گواراتر و محبوب تر دارم از زندگانی جاوید به همراه شما.
پس از آن رو به مردم كرد و گفت :
ای مردم ! این دیوانه وش گستاخ و همراهانش شما را از دین و آیینتان گول نزنند ; زیرا واللّه به شفاعت محمّد نخواهند رسید آن مردمی كه خون ذرّیه و اهل بیتش را بریزند .
ابن شهر آشوب در كتاب مناقب می گوید :
حسین (علیه السلام) بر سر كشته زهیر آمد و بالای سرش ایستاد ، و گفت :
« خداوند تو را از ما دور نكند و كشندگانت را لعنت كند آن چنان كه آنان را مسخ كند ، مانند دور افتادگانی كه خداوند آن ها را به صورت میمون و خوك مسخ كرده » !
در كلام زهیر و مولایش ملاحظه شد كه از آن سی هزار نفر تعبیر به گستاخ ، گول خورده ، دیوانه ، كرّه شتر ، سوء استفاده چی و میمون و خوك شده ، و این است معنای گروه زمینی ، ولی زمینیانی كه در طول تاریخ در مرحله مادّیگری و دنائت و پستی نمونه نداشتند در حدّی كه باید از آنان به عنوان زمینیان بی بدیل یاد شود!
منبع : عرفان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست