چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
کارهای ناشایست انسان را چگونه می توان با اراده وسیع خدا تو جیه کرد ؟
اشكال دیگری كه برخی در این بحث مطرح كردهاند این بود كه لازمه عمومیت و گستردگی اراده خدا نسبت به كارهای آنان، این است كه كارهای زشت و ناروا نیز ...
متعلق اراده خدا باشند، در حالی كه اراده كارهای قبیح مانند انجام آنها قبیح و مذموم است و ذات مقدس خداوند از هر صفت قبیحی منزه و پیراسته است.به نظر ما آنچه موجب این اشتباه شده است جدا نكردن اراده تكوینی و اراده تشریعی است. لذا لازم است توضیح مختصری در این مورد داده شود. گرچه اختلاف نظر در این مورد فراوان است.استاد مصباح یزدی در این زمینه میفرماید: واژه اراده دست كم به دو معنی استعمال میشود: یكی خواستن و دوست داشتن و دیگری تصمیم گرفتن بر انجام كار. چیزهایی كه متعلق خواست و محبت شخصی قرار میگیرد ممكن است اشیاء عینی و حتی خارج از حیطه قدرت و فاعلیت وی باشد مانند محبتی كه انسان به اشیاء زیبا و لذت بخش دنیا دارد «تریدون عرض الدنیا» و ممكن است افعال اختیاری خودش باشد مانند دوست داشتن كارهای خوب و شایستهای كه انجام میدهد. و ممكن است افعال اختیاری دیگران باشد، یعنی دوست داشته باشد كه فاعل مختار دیگری با اختیار خودش كاری را انجام بدهد و در این صورت آن را اراده تشریعی، مینامند. چنانكه صورت دوم و نیز تصمیم گرفتن بر انجام كار خودش را اراده تكوینی مینامند. ] مصباح، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۹۰، چاپ اول، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران: ۱۳۶۵. [پس معلوم شد كه دوست داشتن یا تصمیم گرفتن نسبت به انجام كار اختیاری خویش «ارادهٔ تكوینی» است. و نسبت به كارهای اختیاری فاعل دیگر «ارادهٔ تشریعی» است.استاد مصباح در ادامه میفرماید: «اما اراده به معنای خواستن و دوست داشتن، در نفوس حیوانی و انسانی از قبیل كیفیات نفسانی است. ولی معنای تجرید شده آن كه حاكی از شئون وجود مجردات است قابل نسبت دادن به مجردات تام و به خدای متعال نیز میباشد... بنابراین اراده را به همین معنی میتوان از صفات ذات دانست و حقیقت آن چیزی جز حب الهی نیست كه عین ذات وی میباشد.
و اما اراده به معنای تصمیم گرفتن نفوس متعلق به ماده، كیفیتی انفعالی یا یكی از افعال نفسی است. بهرحال، امری حادث در نفس و مسبوق به تصور و تصدیق و شوق میباشد و چنین امری را نمیتوان به مجردات تام ومخصوصاً به خدای متعال نسبت داد زیرا ساحت مقدس الهی از عروض اعراض و كیفیات نفسانی منزه و مبری است. ولی میتوان آن را ]بعد از تجرید و منزه كردن از صفات ممكنات و نقایص و ضعف ممكنات[ به عنوان صفت فعلی و اضافی (مانند خلق و ورزق و تدبیر و ...) برای خدای متعالی در نظر گرفت كه از مقایسه بین افعال و مخلوقات با ذات الهی از آن جهت كه دارای حب به خیر و كمالی است انتزاع میشود و چون یكی از طرفین مقوله، دارای قیود زمانی و مكانی است میتوان چنین قیودی را برای اراده الهی هم به لحاظ متعلقش در نظر گرفت.» ] آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۹۰.[حال با این مقدمه در پاسخ به این شبهه می گوئیم: طبق اراده تكوینی خدا همه موجودات و از آن جمله انسان و افعال انسانی اعم از انسانهای صالح و كافر و اعم از كارهای خیر و بد، همگی تحت اراده عمومی الهی قرار گرفته و اراده تكوینی خدا، مانند علم و قدرت او بر همه كارهای انسانها و موجودات شمول و گسترش دارد.
لكن از نظر تشریعی خدا، كارهای ارادی و اختیاری انسان را به دو دسته تقسیم میشوند:
۱) كارهای نیك و پسندیده
۲) كارهای ناپسندیده و قبیح از نظر محبوبیت و مبغوضیّت كه ملاك اراده تشریعی خدا است، فقط دسته اول متعلق اراده تشریعی خدا است چون خداوند متعال برای انسان فقط طاعت و كارهای خیر و نیك را اراده كرده زیرا اینها موجب هدایت و صلاح و سعادت آدمی میشوند و چنین انسان محبوب الهی است و دارای ثواب و پاداش.
اما كارهای قبیح و زشت و ناروا چون مبغوض خداوند هستند متعلق اراده تشریعی خداوند نیستند چون موجبات خسران و زیان و ضرر انسانی را فراهم میكنند این اشكال را میتوان با بیان دیگری كه هم مطابق با قواعد فلسفی است و هم با آیات قرآن هماهنگ است، پاسخ داد، مرحوم علامه طباطبائی در این زمینه میفرماید: وجود هستی امكانی همیشه و در همه جا مخلوق و آفریده خدا است «الله خالق كل شی» ] زمر/۶۲ [ و آنچه مخلوق و آفریده خداست حسن و زیبا است «الذی احسن كل شیء خلقه» ] سجده/۷ [ و كارهای شایسته و ناروا در اصل وجود، با یكدیگر تفاوتی ندارند. تصرف در مال دیگران با اذن مالك آن و تصرف غاصبانه از نظر واقعیت و اصل هستی یكی هستند. واقعیت عینی روابط مشروع و قانونی مرد و زن با روابط نامشروع و غیر قانونی آن دو هیچ تفاوتی ندارد.
زیرا هر دو، كار اختیاری فاعل آنها بوده و در واقعیت و هستی خود، مخلوق و آفریده خدا و متعلق اراده تكوینی او میباشند و بنابراین ناروائی و ناپسندی در آن راه ندارد ]و این همان اراده تكوینی خداست به همه چیز[. اما شایستگی یا ناروایی كارهای اختیاری انسان به خاطر مطابقت و عدم مطابقت با اوامر و نواهی شرعی است، كه این اوامر و نواهی شرعی نیز بیانگر خشنودی و رضایت و یا ناخوشنودی و سخط خدا میباشند و هرگز محور رضایت و سخط، اراده تكو ینی خدا نیست. ] علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۱۰۱ [ اتقأ در پاسخ به این شبهه روایات ائمه(ع) ساكت ننشستهاند كه در اینجا به دو روایت اشاره میكنیم:ابوبصیر گوید: به امام صادق(ع) عرض كردم: آیا خدا كفر كافران را اراده كرده است؟ فرمود آری. گفتم: آیا آن را دوست داشته و از آن راضی است؟ فرمود: خیر. گفتم: پس خدا كارهائی را اراده كرده ولی آنها را دوست نداشته و از آنها راضی نیست. فرمود: این مطالب به همین صورت از عالم غیب به ما رسیده است. ] بحارالانوار، ج ۵، باب قضاء و قدر، حدیث ۶۶ [رَوِیَ الصدوق - ره - بِسَنَدِهِ عن الرضا (ع) عن آبائه علیهم السلام – عن علی (ع) انه قال: اعمال به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) واجبات
۲) مستحبات
۳) معاصی. اما واجبات پس به امر خداوند عزوجل و به رضایت خداوند و قضاء الهی و به قدرت و به مشیت و به علم خداوند است. و اما فضائل و مستحبات به امر (وجوبی) خداوند نیستند لكن به رضایت و به قضاء و قدر و مشیت و به علم خداوند متعال هستند. و اما معاصی اینها به امر (و رضایت) خداوند نیستند اما به قضاء و قدر و مشیت و علم خداوند هستند سپس خداوند مردم عامی را عقاب میكند. ] توحید صدوق، باب قضاء و قدر، حدیث ۹ [
محمد رضا بهدار
منبع : حلقه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست