چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا
توسعه شبکه های اطلاعاتی عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی
![توسعه شبکه های اطلاعاتی عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی](/mag/i/2/khwbf.jpg)
در این فروشگاه اقلام مختلف از خواربار شامل میوه، گوشت، مواد بسته بندی شده تا البسه و لوزام خانگی به فروش می رسد. تمامی این اقلام دارای یک بارکد هستند و زمانیکه خریدار برای پرداخت بهای محصولات مورد نظر خود به صندوقدار مراجعه می کند، میزان خرید، نوع کالا و قیمت آن وارد یک مرکز اطلاعاتی می گردد. خریدار می تواند یا با پرداخت پول نقد، یا با چک بانکی و یا با چک کارت یا کارت اعتباری بهای اقلام مورد نظرش را بپردازد. چنانچه خریدار از یکی از دو شیوه چک ویا کارت اعتباری استفاده نماید ردیف اطلاعات مربوط به شخص او به ردیف اقلام خریداری شده اضافه می گردد.
در مرکز اطلاعاتی این فروشگاه زنجیره اطلاعات این دادوستد بسیار پیش افتاده و روزانه شامل حداقل یک صد متغیر خواهد بود از آنجمله : سن خریدار، شغل، میزان درآمد، میزان وامهای بانکی، میزان اعتبار بانکی، محل زندگی، کدپستی، تعداد فرزندان، مدرک تحصیلی، اقلام خریداری شده، قیمت اقلام خریداری شده، متوسط قیمت اقلام خریداری شده در بازار و یا در فروشگاههای رقیب و غیره. بدین ترتیب فروشگاههای زنجیره ای تمام اطلاعات مورد نظر خود را درباره مشتری ثبت می کنند و "آدم خود را می شناسند."
جمع آوری اطلاعاتی چنین انبوه که بدون وجود یک زیرساخت شبکه ای میسر نخواهد بود در تعیین استراتژی شرکتها و قیمت گذاری کالاها نقشی حیاتی بازی می کند. شرکتی را در نظر بگیرید که ۱۲۰۰ دستگاه کامپیوتر را برای فروش به قیمت ۸۵۰ دلارعرضه کرده باشد، در این قیمت ۱۰۰۰ نفر مایل به خرید این کامپیتر -ها هستند و در نتیجه شرکت مذکور نخواهد توانست دستگاه دیگر را به فروش برساند. بررسی اطلاعات ذخیره شده از مشتریان و خریداران نشان می دهد که خریداران گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال که اقدام به خرید تلویزیون در ۱۲ ماه گذشته کرده اند و یا دانشجو هستند با احتمال بیش از ۷۵% مایل به خرید دستگاه کامپیوتری به قیمت ۶۵۰ دلار هستند. عرضه کننده مذکور می تواند با ارسال کارتهای تخفیف ۲۰۰ دلاری به این افراد آنان را ترغیب به خرید کالای مذکور نماید. به این ترتیب شرکت مذکور متضرر نخواهد شد و خریداران مذکور کالای مورد نظر خود را به قیمت مطلوبشان خریداری خواهند کرد.
این تنها نمونه ای از کاربردهای اقتصادی شبکه های اطلاعاتی در افزایش سود آوری و کاهش زیان تولیدکنندگان کالاست. امروزه هزاران شرکت از طریق اینترنت به عرضه کالاهای خود مشغولند. مشتریان صدها شرکت و بانک تجاری از طریق اینترنت صورتحسابهای خود را دریافت می کنند ، هزینه اقلام مورد نظر خود را می پردازند و کالاهای مورد نظر خود را می یابند. محدود کردن اینترنت به یک رسانه و فراموش کردن کارکردهای اقتصادی آن خطایی نا بخشودنی است. این کارکردها می توانند برای هزاران تولید کننده ایرانی دروازه های یک بازار جهانی را بگشایند و کالاهای ایرانی را به خانه های اقصاء نقاط جهان منتقل نمایند. اینترنت بسیار جدی تر از وبلاگ نویسی و یا تماشای چند دقیقه فیلم با کیفیت بد است
منبع : رستاک
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران علیرضا زاکانی قالیباف پزشکیان سعید جلیلی مناظره انتخاباتی محمدباقر قالیباف
تهران هواشناسی زلزله آتش سوزی قتل بیمارستان کاشمر زمین لرزه قوه قضاییه سازمان هواشناسی پلیس عربستان
خودرو بانک مرکزی رشد اقتصادی قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم قیمت خودرو بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو تورم
تلویزیون پیمان جبلی موسیقی سینمای ایران سینما دفاع مقدس رسانه ملی عید غدیر بازیگر سریال فیلم سید ابراهیم رئیسی
فناوری شبکه های اجتماعی مریخ وزارت علوم باتری
رژیم صهیونیستی روسیه اسرائیل جنگ غزه آمریکا غزه فلسطین کره شمالی چین ترکیه حزب الله لبنان اوکراین
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند یورو 2024 استقلال باشگاه پرسپولیس سپاهان جام ملت های اروپا مس رفسنجان کریستیانو رونالدو لیگ برتر والیبال
هوش مصنوعی موبایل سامسونگ شورای عالی انقلاب فرهنگی اپل دانش بنیان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خودروهای وارداتی ناسا تلگرام
میوه سازمان غذا و دارو تب دانگ مغز خربزه ویتامین کاهش وزن کلسترول