دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
مبارزه برای حقوق زنان و علیه سنگسار در کشورهای مسلمان

عایشه امام در سال ۱۹۵۷ در نیجریه بدنیا آمده و تحصیلات خود را در نیجریه و انگلستان به پایان برده و دارای درجه دکترای مردمشناسی از دانشگاه ساسکس (۴) در انگلستان است. عایشه ازدواج کرده و دارای یک پسر هفت ساله است و پسر وی دارای دو برادر بزرگتر ۲۵ و ۲۹ ساله است.
عایشه امام در این گفتگو – که در اصل به زبان انگلیسی انجام گرفته وسپس به فارسی برگردانده شده - درباره فعالیتهای پژوهشی خود اززاویه توسعه درونزا و اینکه چگونه این فعالیتها را با کنشگری در امور زنان و برعلیه بنیادگرایی در هم آمیخته، و همچنین از مبارزه بر علیه سنگسار و شیوه کار شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» و سازمان «بائوباب برای حقوق بشر زنان» و استفاده سیاسی از قانون به نفع زنان توضیح میدهد.
● فعالیت پژوهشی در راستای کنشگری
ـ وحدتی: لطفا بفرمایید که فعالیتهای خود را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید.
امام: من فعالیتهای عملیام را در حاشیه فعالیتهای علمیام آغاز کردم. همواره به مبحث عدالت علاقمند بودهام. در دانشگاه با مفهوم عدالت اجتماعی آشنا شدم. دوره دانشجویی دورانی بود که میتوانستی وارد جنبش چپ بشوی و برای عدالت اجتماعی مبارزه کنی، یا وارد جنبش فمینیستی شده و برای حقوق فردی مبارزه کنی، و یا وارد جنبش ضد تبعیض نژادی شوی. من به عنوان یک زن افریقایی، به هرسه موضوع علاقمند بودم زیرا در جنبش چپ، موضوع بحث طبقه است، در فمینیسم مساله حقوق زنان است، و اگر هویت تو همه اینها را در بر گیرد، میخواهی وارد عرصهای شوی که به همه این موضوعات میپردازد.
وقتی که به عناون استاد در دانشگاهی (۴) در نیجریه آغاز به کار کردم، یک سازمانی بنام «زنان در نیجریه» تاسیس کردیم که زنان در آن برای حقوق زنان نیجریه به عنوان زنانی که مورد تبعیض قرار میگرفتند و از قشر محروم بودند، مبارزه میکردیم. در آن هنگام در نیجریه به عنوان یک کشور تحت استعماری و استعمارنو همه این مسائل به هم گره خورده بود. دیگران میگفتند اول مساله ملی، یا اول مساله طبقاتی و بعد مساله زنان، ولی ما میگفتیم که باید با همه مسائل در آن واحد برخورد کرد زیرا سیستم سرکوب در همه این عرصهها عمل میکند و نمیتوان فقط علیه یک جنبه آن مبارزه کرد.
در دهه هشتاد و اوایل دهه نود تمرکز کار من روی این محور بود. افزون بر آن، در سالهایی که برنامههای تطبیق ساختاری (۵) اجرا میشد، مردم از این برنامهها ناراضی بودند. یعنی سیاستهایی که با صندوق پول جهانی و بانک جهانی برای توسعه اقتصادی جهان در جهت کاهش بودجه ساختارزیربنایی کشور درزمینههای بهداشت، آموزش، و نیازهای مردمی و در عوض تطبیق اقتصاد کشور با بازارهای جهانی بود که نتیجه آن در نیجریه عدم رسیدگی به زیربنای کشور، افزایش فقر و بدبختی اکثریت مردم و کاهش امکانات آموزشی و سوءتغذیه و .. بود که این وضعیت در بسیاری کشورهای دیگر بصورت مشابه بود. رژیمها بیشتر غیردمکراتیک میشدند تا این برنامهها را اجرا کنند و بانک جهانی و صندوق پول جهانی آنها را حمایت میکردند.
مردم که از سویی شاهد این جریان و افزایش فساد اقتصادی بودند، و از سوی دیگر شاهد فروپاشی سوسیالیسم، به راههای دیگر امید به زندگی و آینده و از جمله به مذهب روی آوردند. بدینترتیب، در مبارزه با استعمار اقتصادی و نژادی و جنسیتی، مبارزه علیه بنیادگرایی هم اضافه شد.
در نیجریه، که مذهبهای گوناگون اسلام، مسیحیت، و مذهبهای بومی افریقایی وجود دارند، مبارزه با بنیادگرایی خاص یک مذهب نبود. من همچنین همکاری خود را با «زنان تحت قوانین مسلمانان» شروع کردم. در این سالها همچنین با «شورایی برای توسعه پژوهش درزمینه علوم اجتماعی در افریقا»(۶) و «انجمن زنان افریقایی برای پژوهش و توسعه»(۷) و «جایگزینهای توسعه با زنان برای دوران نوین»(۸) هم در عرصه آکادمیک و هم در عرصه فعالیت سیاسی همکاری میکردم.
خوشبختانه همواره فعالیتهای علمیام را روی محورهای مورد علاقه سیاسیام متمرکز کردهام، مانند مبارزه علیه تبعیض. پیش از این، بسیاری از تحقیقاتی که به خاطر افزایش آگاهی و سیاستگذاری بود، در واقع برای مردم افریقا و زنان افریقایی انجام میگرفت، اما توسط غیرافریقاییها و توسط سازمانهای غربی انجام میگرفت. ما تلاش کردیم فضایی بسازیم که در آن آگاهیها توسط ما زنان افریقایی تولید شود و مورد استفاده قرار گیرد که بعدا همین تولید آگاهی در سیاستگذاری بکار گرفته شود. همه این تحقیقات اروپاییها و امریکاییها که برای افریقاییها انجام میشد از یک زاویه نگاه خارجی بود. ما همچنین تحلیلها و برداشتهای خارجی را با خودشناسی از زاویه نگاه افریقایی جایگزین زاویه نگاه غرب محوری و جنس محوری (sexist) ساختیم.
نکته اینجاست که این تنها کار آکادمیک نبود زیرا من زنی در نیجریه بودم در شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» و تلاش میکردم که نتیجه تحقیقاتم در زمینه پیشبرد اهداف زنان و بهبود وضعیت آنان در زمینه حقوق بشر بکار گرفته شود. یعنی موضوعها و مسائل را به گونهای بشکافیم که حاصل آن قابل بهرهوری عملی باشد. ما زنان نیجریه موضوع خاصی در زمینه بهداشت، آموزش و یا خانواده را انتخاب میکردیم و با همکاری زنان محلی در حول آن کمپین براه انداخته و همچنین لابی (lobby) میکردیم که با سیاستگذاری پشتیبانی شود و به نتیجه برسد.
در « شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» یک سری پروژههایی در زمینه برنامههای زنان و قانون (۹) بود که در حوزههایی مانند «زن در خانواده» و «زن به عنوان شهروند» و «زن به عنوان فرد» پژوهش میکرد که ببیند چگونه سه عنصر سنت ، قانون و عملکرد اجتماعی (laws, customs, and practices) در تاریخ شکل گرفتهاند که این پژوهش در حدود ۲۰ کشور مسلمان صورت گرفت و نتیجه آن کتابی با عنوان «حقوق خود را بشناسیم: زنان، خانواده و قانون در جهان مسلمانان» (۱۰) بود.
در سال ۱۹۹۴ من مسئول هماهنگی این برنامه در افریقا و خاورمیانه بودم که کشورهای مالی، سنگال، کامرون، نیجریه، سودان و شماری دیگر را در بر میگرفت. گروهی که این پژوهش را در نیجریه انجام میداد، چندی بعد سازمان «بائوباب برای حقوق بشر زنان» را تشکیل داد. هر ایالت نیجریه یک گروه داشت که تاریخچه قانونی، عملکردهای اجتماعی و شیوه کار دادگاهها را بررسی میکرد. پس از آن ما فکر کردیم که حالا که این حقایق را میدانیم، با آن چه میتوانیم بکنیم و در نتیجه این سازمان را تشکیل دادیم که این قوانین و سنتها را تغییر دهیم و در عمل از نتیجه کارمان به نفع زنان استفاده کنیم.
این گروه از سال ۱۹۹۳ با هم کار میکردند و در سال ۱۹۹۶ تبدیل به این سازمان شدند که به خاطر مشکلات موجود بر سرراه سازمانهای غیردولتی عاقبت در سال ۱۹۹۸ رسما به ثبت رسید.
● مبارزه برعلیه سنگسار
ـ وحدتی: مبارزه زنان نیجریه علیه سنگسار چگونه شکل گرفت؟
امام: در پایان سال ۱۹۹۹، یکی از ۳۶ ایالت نیجریه قانون جدید مجازات شرعی را قانونی کرد که یک مانورسیاسی حکومت آن ایالت برای جلب حمایت عمومی بود. زیرا در آن زمان گرچه گروههای اسلامی وجود داشتند اما کسی خواهان تغییر قانون نیجریه نبود. نیجریه تا آن زمان سکولار بود و این اولین بار بود که یک قانون اسلامی به تصویب رسیده بود. این قانون پیشنهاد فرماندار ایالت بود، و خبر این قانون در روزنامهها بازتاب نیافت و مورد بحث عمومی قرار نگرفت و مجلس ایالتی آن را به تصویب رساند. ما فقط خبر تصویب آن را از طریق روزنامهها شنیدیم.
این قانون یک سری مجازاتهای هفت هشت قرن پیش را رسمی کرد و اولین قربانی آن زن جوانی بود به نام باریا ماگازائو Bariya Magazau که در سن سیزده سالگی حامله شده بود و چون ازدواج نکرده بود، محکوم به زنا شد و صد ضربه شلاق خورد. ما که در سازمان «بائوباب برای حقوق بشر زنان» این خبر را شنیدیم، کار افزایش هشیاری حقوقی legal consciousness را در میان مردم شروع کردیم که مردم به حقوق خود آشنا شوند. این با افزایش آگاهی حقوقی legal literacy به معنای آشنایی با قانون فرق دارد. مساله این است که قانون را گرچه میدانی، گاهی محدودیت دارد و باید تغییر یابد و گاهی گرچه قانون تصویب شده اما عمل نمیشود و باید دید که چگونه از آن استفاده کنیم و گاه قانون لازم برای حمایت حقوقی وجود ندارد و باید پیشنهاد و تصویب میشد.
هدف ما استفاده از قانون جهت تغییر اجتماعی بود. اجرای قانون یک امر حقوقی نیست، یک مساله سیاسی است. برای توانمندسازی زنان تنها تکنیک حقوقی کافی نیست، بلکه پروسه سیاسی لازم است. این کاری است که سازمان بائوباب انجام میدهد.
ما درباره این زن جوان که به خاطر زنا محکوم به مجازات شده بود، شنیدیم و وکیلی پیدا کردیم که حاضر شد با ما کار کند. او ۱۳ ساله بود و توانایی مقابله با خانوادهاش و جامعه و ... را نداشت. او ساکن یک روستای کوچک بود. خلاصه، یک هفته طول کشید که ما خانواده و کدخدا را قانع کردیم که درخواست تجدید نظر کاری خلاف مذهب نیست! و سراغ قاضیای رفتیم که او را محکوم کرده بود و درباره حکمی که او بر اساس این قانونی که ماهها پیش تصویب شده بود صادر کرده بود، از او سوال کردیم. قاضی گفت که من در حقیقت نمیدانستم چکار کنم و تنها بر اساس قانون نظر دادم. او اضافه کرد که اگر این حکم در تجدید نظر رد شود، به موارد بعدی کمک خواهد کرد که چنین احکامی صادر نشود!
قاضی مقصر نبود، فقط بر اساس وظیفه و طبق قانون عمل کرده بود. و این تنها مورد نبود. بر اساس این قانون، این قاضی هیچ دخالتی در این حکم نداشت و شخصا هم موافق صدور چنینی حکمی نبود. ولی موظف بود که براساس قانون چنین حکمی صادر کند و حتی مایل بود که با رد شدن آن در دادگاه تجدید نظر، قادر باشد که دیگر چنین حکمی صادر نکند.
ما تلاش کردیم که درباره تفسیرهای گوناگون درباره قوانین مسلمانان و قوانین سکولار کیفری نیجریه در سطح فدرال و قانون اساسی نیجریه که سکولار است، بحث کنیم. توضیح اینکه نیجریه ۳ منطقه عمده دارد که در منطقه شمالی آن مسلمانان ساکن هستند و وقتی که به ایالتهای گوناگون تقسیم شد، برخی از ایالتها قانون مرکزی پیشین را ادامه دادند ولی برخی ایالتها قانون شرعی را اقتباس کردند که شامل همه جرمها نمیشود وفقط دزدی و زنا و ... را در بر میگیرد. حکم دادگاه شرعی ایالتی برای تجدید نظر به دادگاه فدرال فرستاده میشود، و پس از آن در نهایت قضاوت براساس قانون اساسی نیجریه خواهد بود. قانون مجازات کیفری شرعی در این ایالت هنگامی تصویب شد که هنوز قانون کیفری سکولار را داشت و این قانون را هیئتی از مفتی ها و روشنفکران تحصیل کرده انگلیس با عناصری از قانون اسلامی و بومی تنظیم کرده بودند.
درخواست تجدیدنظر ما را استاندار به گونهای به حالت تعلیق درآورد که این البته اقدامی غیرقانونی بود. جنبشهای زنان و حقوق بشر که بیشتر در جنوب کشور فعال هستند و خیلی از آنها مسیحی هستند، تصمیم گرفتند که در مخالفت با این پرونده تظاهرات کنند.
سازمان بائوباب هم از طریق قانونی کار میکرد و هم از طریق «شبکه حمایت از حقوق زنان در قوانین سکولار، مذهبی و سنتی» (۱۱) که همهاش قوانین ایالتی بود. زیرا ما میخواستیم که سرکوب زنان در میان جوامعی با مذهبهای گوناگون و حتی قوانین غیرمذهبی را محکوم کرده و شبکه همیاری زنان در مناطق گوناگون را تشکیل دهیم. ما این موضوع را در شبکه مورد بحث قراردادیم و فکر کردیم که تظاهرات در این مرحله مفید نخواهد بود زیرا با فرماندار آن ایالت هم مصاحبه کردیم و او به اینکه تاثیر غربیها و نامههای اعتراضی را نادیده میگیرد افتخار میکرد. شبکه این را پذیرفت و تظاهرات را لغو کرد. ولی خبر این تظاهرات که قرار بود جمعه ساعت ۱۰ برگزار شود به گوش فرماندار رسیده بود.
مقامات شبانه به خانه آن دختر رفتند. در آن روستای دورافتاده تلفن نبود، آنها شخصا رفتند وخبردادند که فردا حکم اجرا میشود. صبح ساعت ۶ او را با ماشین به ده بزرگتری که دادگاه داشت برده و در میدان ده در مقابل دادگاه شلاق زدند. و این کار چنان بسرعت انجام گرفت که ما هیچ کاری نتوانستیم بکنیم.
ما در خواست غرامت کردیم، ولی بجایی نرسید. ولی برای موارد بعدی درس گرفتیم که مجازات شلاق بسرعت انجام میگیرد و کار زیادی نمیتوان انجام داد. مردم نمیدانستند که این جرم رابطه نامشروع چه حکمی دارد و به جرم اقرار میکردند چون قانون جدیدی بود. دیگر اینکه مردم به زبان Hausa صحبت میکردند، ولی قانون به زبان عربی و انگلیسی بود و مردم از آن بیخبر بودند و به آن دسترسی نداشتند.
ناگهان مواردی یافت شد که به سنگسار منجر میشد. ما در همه موارد سنگسار درخواست تجدید نظر کردیم و پیروز شدیم. ما در همه پروندهها موفق بودیم. حدود پنج شش مورد حکم سنگسار بود ولی هیچکدام اجرا نشد و در همه ایالت ها در همان دادگاه تجدید نظر ایالتی رد شد و حتی به دادگاه فدرال نرسید.
شلاق زدن درباره زنان و مردان کمتر شده ولی فکر میکنم هنوز ادامه دارد. جوانان رابطه جنسی برقرار میکنند که مادران و پدران به ازدواج آنها رضایت دهند و تا پیش از تصویب این قانون چنین بود. در یکی از موارد مردی هم به سنگسار محکوم شد زیرا پدر زنی که خارج از ازدواج بچهدار شده بود، به دادگاه رفت و تقاضای حمایت مالی کودک را از مردی که پدر بچه بود، کرد و نتیجه این شد که زنی که مطلقه بود و مرد هر دو به سنگسار محکوم شدند.
● تبلیغات نادرست و تصویرغلط از این مبارزه در خارج از نیجریه
تبلیغات بینالمللی در مورد امینه لاوال موردی بود که نه تنها تصویری نادرست از اسلام میداد بلکه تبعیض نژادی نهفته در آن وجود داشت. ما دراین مورد بطور مشخص به عفو بینالملل اعتراض کردیم و خواهان توقف کمپین آنها شدیم.(۱۲) اول از همه اینکه برخلاف آنچه که گفته شده بود، این حکم دادگاه عالی نبود، بلکه حکمی بود که دادگاه ایالتی صادر کرده بود. دیگر اینکه برخلاف آنچه که گفته شده بود، زن محکوم به سنگسار قبلی بخشوده نشده بود، بلکه با دفاع قویای که ما فراهم کردیم، حکم صادره در دادگاه تجدید نظر رد شد.
اطلاعاتی که در اعلامیه کمپین بینالمللی برای نجات جان امینه لاوال داده شده بود نادرست بود و این تبلیغات تصویری منفی از اسلام و وحشیانه از مردم نیجریه داد و بهانهای بدست بنیادگرایان داد که بگویند "ببینید اینها چقدر درباره ما دروغ میگویند و تصویری نادرست ارائه میدهند!"
هیچیک از موارد سنگسار در نیجریه مورد بخشش قرار نگرفت، بلکه همه موارد در دادگاه تجدید نظر رد شد. و این حاصل مبارزات داخل کشور بود. بزرگ کردن نقش فشار بینالمللی بویژه برای بخشش فرد محکوم در شرایطی که ما درون کشور داریم مبارزه میکنیم که حکم را نقض کنیم این پیام را به مردم میدهد این حق و حقوق شما نیست که شما برای کسب آن مبارزه کنید و یا این که تلاشهای شما برای نقض حکم و تغییر قانون بیحاصل است. در حالیکه تلاشهای ما جهت نقض همه حکمهای سنگسار بسیار موفق بود و در همان سطح ایالتی همه حکم ها نقض شد.
تازه، فرض کنید ما بخواهیم بخشش بگیریم. دراینصورت که نمیتوان آنها را وحشی و ... نامید و بهشان توهین کرد و دین آنها را وحشیانه نامید. بلکه اگر میخواهی که به این درخواست ترتیب اثر داده شود، باید بگویی که این تعبیر درستی نیست و میتوان چنین کرد زیرا بسیاری از مردم به اسلام عقیده دارند. مثال بردهداری هم در قرآن آمده، ولی الان هیچ کجا قانونی نیست و انجام نمیشود. آیا هرچه که در قرآن آمده باید انجام شود؟
● شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان»
ـ وحدتی: خواهش میکنم در مورد شبکه «زنان تحت قوانین مسلمانان» و سازمان «بائوباب برای حقوق بشر زنان» و شیوه کار آنها در دفاع از حقوق زنان بیشتر توضیح دهید.
امام: «زنان تحت قوانین مسلمانان» یک شبکه است که سازمانهای مختلف را در کشورهای مختلف به هم وصل میکند با این هدف که با پیوستن این شبکهها کار عملی هر کدام موثرتر واقع شود و به گونهای شبکه ارتباط سازی bridge building network در سطح بینالمللی است که در زمینه حقوقی مفید و موثر است.
مثلا ما از حقوق زنان ایرانی، پاکستانی، یا دیگر کشورهای مسلمان در چارچوب ازدواج آگاهی نداشتیم. گروههای مختلف در کشورهای خودشان این آگاهی را ارائه کردند و حاصل کار آنها جمعآوری شد و نتیجه آن در خدمت فعالیتهای عملی گروههای مختلف قرار گرفت که در این شبکه هستند و هر گروهی به شیوه خود ازآن استفاده میکند.
بطور نمونه، قانون پیشنهادی سقط جنین را در نظر بگیرید. مردم میگویند ما درباره قوانین مشابه در کشورهای دیگر چه میدانیم، و عملکرد این شبکه به ما دانش و آگاهی لازم در این زمینه را میدهد و بعد هر فرد یا گروه، خود درباره نحوه استفاده از این اطلاعات و آگاهی تصمیم میگیرد.
هر فراخوان اعتراضی یا اعتراض در مورد یک کشور تنها با اجازه گروه محلی در آن کشور انجام میگیرد تا در هماهنگی با اقدام زنان آن کشور باشد و بطور ناخواسته به تلاشهای آنان لطمه نزند.
برنامههای دیگر مانند «رهبری فمینیستی در جهان مسلمانان» (۱۳) بود که دوبار انجام شده و فعالین را گردهم آورده که تجربهها را منتقل کنند. ما همچنین در تولید آگاهی درباره قوانین مسلمانان و حقوق بشر و انتقال تجربهها و شیوههای کار گروههای مختلف تلاش میکنیم. یکی از این نمونهها کتاب «اجداد بزرگ» (۱۴) است که ۵۰ زن را از دورههای مختلف قرن هشتم و نهم میلادی به بعد، یعنی پس از خدیجه و عایشه، تا تاریخ اخیر تصویر میکند که در آسیا و افریقا برای حقوق زنان و یا حقوق شهروندی بصورت فردی یا جمعی مبارزه کردهاند. هدف از آن نشان دادن این واقعیت است که مبارزه برای حقوق زنان یک چیز جدید غربی نیست، بلکه همواره بوده و در تاریخ ما وجود داشته است.
اعضای سازمان «زنان تحت قوانین مسلمانان» برای یک برنامه جمعی باید توافق کنند که در اجرای برنامه به هم کمک کنند و سازمانهای گوناگون بینالمللی از آن حمایت به عمل آورند. در ابتدا هیچ سازمانی حاضر نبود که از نظر مالی فعالیتهای سازمان «زنان تحت قوانین مسلمانان» را حمایت کند و سه چهارسال طول کشید تا کم کم ارزش کار آن روشن شد و از اوایل دهه نود این حمایت مالی آغاز شد و ما توانستیم پروژههای جدیتری را برنامهریزی و عملی کنیم.
اعضای سازمان «زنان تحت قوانین مسلمانان» هر سه چهارسال یکبار جمع میشوند و برنامه عمل خود را با توجه واقعیت موجود تعریف میکنند. مورد بررسی قانون کشورهای مسلمان یک مورد از همینگونه تصمیم جمعی برای برنامه عمل بود.
● سازمان «بائوباب برای حقوق بشر زنان»
بائوباب ابتدا از برنامه جهانی پژوهش درباره قانون کشورها که پیشتر توضیح دادم شروع شد و اکثر آنها پژوهشگر و آکادمیک بودند و برخی معلم و وکیل و فعال اجتماعی نیز در میان این گروه بودند. حاصل کار این گروه در این پروژه تولید آگاهی درباره قوانین و سنتها و عملکردهای اجتماعی در نیجریه بود. آگاهی به شیوههای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد. ما آنها را بصورت بروشور درآورده و برای آموزشهای حقوقی به زبان ساده درباره قانون و شیوه استفاده از آن (paralegal training) به مردم میدادیم. همچنین با تشکیل کارگاههای ارتباط سازی (bridge building workshops) ما مردم مسلمان را با شیوههای گوناگون تفسیر حقوق فردی در چارچوب ازدواج با استفاده از حدیث و نظرات گوناگون فقهی در کشورهای گوناگون آشنا کرده و به تحلیل اینکه قانون مسلمانی یک قانون یکسان نیست میپرداختیم و نشان میدادیم که در برخی موارد حقوق زنان را حمایت میکند و گاه اینطور نیست.
به همین ترتیب مردم غیرمسلمان را با مباحث مشابه در مورد دین آنها آشنا میکردیم و بعد همه اینها را از مذهبهای گوناگون گردآورده و دریک بحث مشترک به جنبههای بنیادگرایی در مذهبهای مختلف اشاره میکردیم. زیرا شعار ما این بود که اول عیبهای خودت را برشمار، و بعد از آن همسایهات را. در این پروسه مردم با قوانین در جامعه خود آشنا شدند و در این روند با پروسههای مشابه با مذاهب دیگر آشنا شدند و میآموختند که چگونه با هم کار کنند.
عناصر اصلی این روند در زمینه حقوقی - آکادمیک و آموزش عمومی بسیار مشابه و یکسان است ولی شیوه ارائه و نگارش آن تفاوت دارد. زیرا ما میخواستیم که چنین باشد و شیوه پژوهش را آگاهانه طوری انتخاب کردیم که در زمینههای دیگر و کنشگری نیز قابل انطباق باشد.
ـ وحدتی: به خاطر دفاع از حقوق بشرزنان و بویژه موفقیت در مبارزه با سنگسار به شما تبریک میگویم و سپاس از اینکه بخشی از تجربه خود را با زنان و مردان ایرانی در میان گذاشتید.
(۱) Women Living Under Muslim Laws(WLUML), http://www.wluml.org
(۲) Baobab for Women’s Human Rights, http://www.baobabwomen.org
(۳) Ahmadu Bello University
(۴) University of Susix at Brighten
(۵) Structural Adjustment Programs
(۶) Council for the Development of Social Science Research in Africa, http://www.codesria.org
(۷) Association of African Women for Research and Development, http://www.afard.org
(۸) Development Alternatives with Women for a New Era (DAWN), http://www.dawnnet.org
(۹) Women and Law Programs
(۱۰)Knowing Our Rights: Women, Family and the Law in Muslim World, http://www.wluml.org/english/pubsfulltxt.shtml?cmd%۵B۸۷%۵D=i-۸۷-۵۴۶۷۹۰
(۱۱) Network for Protection of Women’s Rights in Customary, Religious and Secular Laws
(۱۲) http://news.bbc.co.uk/۲/hi/africa/۳۰۲۴۵۶۳.stm
(۱۳) Feminist Leadership in the Muslim World
(۱۴) Great Ancestors: Women Asserting Rights in Muslim Contexts, http://www.wluml.org/english/pubsfulltxt.shtml?cmd%۵B۸۷%۵D=i-۸۷-۱۸۶۲۰۸
(۲) Baobab for Women’s Human Rights, http://www.baobabwomen.org
(۳) Ahmadu Bello University
(۴) University of Susix at Brighten
(۵) Structural Adjustment Programs
(۶) Council for the Development of Social Science Research in Africa, http://www.codesria.org
(۷) Association of African Women for Research and Development, http://www.afard.org
(۸) Development Alternatives with Women for a New Era (DAWN), http://www.dawnnet.org
(۹) Women and Law Programs
(۱۰)Knowing Our Rights: Women, Family and the Law in Muslim World, http://www.wluml.org/english/pubsfulltxt.shtml?cmd%۵B۸۷%۵D=i-۸۷-۵۴۶۷۹۰
(۱۱) Network for Protection of Women’s Rights in Customary, Religious and Secular Laws
(۱۲) http://news.bbc.co.uk/۲/hi/africa/۳۰۲۴۵۶۳.stm
(۱۳) Feminist Leadership in the Muslim World
(۱۴) Great Ancestors: Women Asserting Rights in Muslim Contexts, http://www.wluml.org/english/pubsfulltxt.shtml?cmd%۵B۸۷%۵D=i-۸۷-۱۸۶۲۰۸
منبع : صدای مردم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست