جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
علم در چالش جهتمندی و ارزشمداری
آنچه در زیر میخوانید نقد و ارزیابی یکی از علاقهمندان مجله، در زمینه درجهبندی ارزشی علوم میباشد که مدتی است بحث آن در مجله باز شده است.
● ارزش علم به عمل و کاربرد عملی آن است
هرچند بعضی گفتهاند علم ارزش ذاتی دارد، ولی در مقایسه با غایت خلقت انسان وسیلهای بیش نمیباشد. وسیلهای برای تحصیل کمال و سعادت انسان و به تعبیر دینی، وسیلهای برای وصول به قرب الهی یعنی در واقع ارزش علم همواره در عمل ظاهر میگردد و چنانکه بعضی گفتهاند:
«غرض از تحصیل هر علمی؛ عمل میباشد و الاّ علم به خودی خود دارای هیچ ارزشی نمیباشد۱.
● رابطه متقابل انسان و جامعه
البته این هدف (تحصیل کمال و سعادت) به آسانی به دست نمیآید. اولین پله برای رسیدن به آن تشکیل جامعه است چون انسان به هیچ نحو نمیتواند به صورت انفرادی زندگی کند تا چه رسد به این که به کمال و سعادت برسد. جامعه وسیلهای برای به فعلیت کشیدن بسیاری از استعدادهای انسان است. پس اولین مرحله برای وصول به آن هدف، تشکیل جامعه است.
● رابطه متقابل علم و جامعه
تشکیل و حفظ جامعه هم خود مستلزم بسیاری از مقدمات و پیشفرضهای علمی و عملی است که باید به دست همین انسانهای اجتماعی صورت گیرد.
بنابراین، وقتی تشکیل و حفظ اجتماع برای وصول به هدف نهائی واجب است، به تبع آن هر چیزی که در حفظ و بقای جامعه سالم دخالت دارد، واجب میشود مثل ساخت مدرسه، مسجد، بیمارستان و... و بناء و اداره. هرکدام از اینها هم اگر متوقف به تحصیل علمی خاص باشد، تحصیل آن علم هم واجب میشود.
و هر علمی و مطلبی که انسان را از رسیدن به آن هدف نهائی و غایت خلقت انسان باز دارد، مضرّ و حرام خواهد بود. مثل علم سحر و جادو و... . چه اینها باعث تباهی خانواده و جامعه میباشند.
● علوم ثابت و غیر ثابت
بنابراین بسیاری از علوم به خاطر نیازها و ضرورتهای جامعه وجه خارجی پیدا میکنند و با منتفی شدن آن نیاز، آن علوم هم از درجه ارزش و اعتبار ساقط میشوند.
اما در این میان یک سری از علوم و معارف به خاطر رابطه آنها با غایت و هدف خلقت انسان همواره دارای ارزش هستند یعنی نمیتوان زمانی را تصور کرد که آن علوم ارزش و موضوعیت خود را از دست داده باشند مانند علومی که موضوع آنها خداشناسی و انسان و افعال اوست که در واقع علم چگونه زیستن اجتماعی و فردی انسان است چه؛ تا زمانی که انسانی باشد، فعل و افعال او؛ خالق او و غایت زندگی او هم مطرح است.
بنابراین موضوع این علوم در هیچ زمان و مکانی قابل نفی و انکار نیستند.
بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت: علومی که غایت آنها رشد و تعالی انسان به سوی کمال و سعادت و در یک کلمه به سوی خداست، در درجه اول اهمیت و ارزش و موضوع آنها بهطور کلی (فارغ از مسائل جزئی این علوم که معمولاً درنوسان بوده) همواره ثابت و لا یتغیّر است.
از این بحث چند مطلب نتیجه گرفته میشود:
▪ جهتدار بودن علوم
لازمه جامعه جهتدار و با هدف است و لازمه جهتدار بودن علوم دستهبندی کردن ارزش علوم براساس وصول به غایت زندگی انسان است.
هر علمی که ما را به آن غایت برساند، تحصیل آن واجب است و هر علمی که در وصول به آن غایت نقشی نداشته باشد و در مقدمات و پیشفرضهای آن علوم هم قرار نگیرد، پیداست که تحصیل آن علوم تضییع وقت است.
مطلقانگاری و ولنگاری در تحصیل علوم و ارزشبندی و اولویتبندی نکردن علوم از نشانههای جوامع بیجهت و بیهدف است، البته جامعه بیجهت و بیهدف در دنیا به ندرت پیدا میشود اما باید دید جهتها و هدفها چیست؟
امروزه در جوامع غربی جهت و سمت جامعه به سوی مادیگرائی و نفی هرگونه متافیزیک است لذا میبینیم آنها بر همین اساس علوم تجربی و اقتصادی را در رأس تمام علوم قرار دادهاند و علوم دینی را در دانشگاههای هنر تدریس میکنند. چه آنکه معتقدند علوم دینی همانند موسیقی و مجسمهسازی و نقاشی از مقولات جزئی و شخصی و سلیقهای هستند و در رتبه متأخّر و جزء بیارزشترین علوم شمرده میشوند۲.
با این وصف چگونه امکان دارد که همه علوم را در یک رتبه، و تحصیل همه را دارای فضیلت و ارزش بدانیم.
تقسیم بندی ارزشی علوم یک ضرورت است
تقسیمبندی ارزشی علوم یکی از ضروریاتی است که هر جامعهای براساس هدف و غایتی که به دنبال وصول به آن است، ناگزیر به آن میباشد ولی این تقسیمبندی و درجهبندی ارزشی و غیر ارزشی در جامعه غربی به گونهای است و در جامعه اسلامی به گونهای دیگر.
امروزه یکی از بزرگترین مصیبتهای کشور ما همین مطلقانگاری علوم و طبقهبندی ارزشی نکردن آنها میباشد که متأسفانه به جای این که صاحبنظران آن مشکل را درک و در صدد رفع آن باشند، بالعکس در صدد دامن زدن به این مصیبت و مشکل عظیم هستند۳.
▪ علوم ضروری و غیر ضروری
تمام علوم در عین این که حول همان هدف و غایت میچرخند،(تحصیل کمال و سعادت)؛ اما علومی که موضوع آنها (مثلاً) در جامعه اسلامی اصول دین و فروع دین و در جامعه غربی علوم تجربی و اقتصادی نباشد و جنبه مقدمه و آلیت برای این علوم هم نداشته باشد، تحصیل و عدم تحصیل آنها بسته به نیاز جامعه دارد، اگر جامعه به آنها نیاز داشت، تحصیل آنها واجب و ضروری است و الاّ تحصیل آنها لازم نیست.
بلی شهید ثانی در مورد این علوم میفرمایند: «کسانی که اراده ترقّی و تکمیل نفس دارند، این علوم(همانند علوم طبیعی و ریاضی و حکمت عملی) را مطالعه نمایند۴.
ناگفته نماند که شهید ثانی این مطلب را بعد از تحصیل علوم ضروری و واجب مانند اصول دین و فروع دین و مقدمات آنها مطرح میفرمایند.
▪ حدّ و مرز در تحصیل علوم
علومی که به خاطر نیاز جامعه وجود پیدا میکنند، وجوب تحصیل آنها به اندازه رفع نیاز جامعه «مَن به الکفایة» میباشد. برخلاف علومی که ارزش و اعتبار آنها به خاطر نیازهای فطری و طبیعت انسانی است.
● تقسیم بندی ارزشی علوم در اسلام
تقسیمبندی ارزشی علوم یکی از نکات عالی و برجسته دین مبین اسلام میباشد که به نحو شایستهای بر آن تأکید نموده است.
به جرأت میتوان ادعا نمود که این اسلام بوده که برای اولین بار به نحو علمی و قانونمند به این مطلب توجه نموده است.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله که از همان اول، امتش را به نحوی عالی و دقیق به سوی قلّههای تکامل و ترقّی هدایت مینمود و تمام حرکات جامعه اسلامی آن روز را با دقت تمام زیر نظر شریفش گرفته بود، که مبادا امت تازه شکلگرفتهاش به پوچیگری و اباطیل بغلطتند؛ به همین خاطر بیش از همه به تحصیل علوم مفید و سالم و به ضبط و کتابت آن برای آیندگان تأکید داشتند.
● معلومات سالم و مفید لازمه جامعه سالم
تشکیل جامعه سالم و مترقّی به تحصیل علوم مفید و سالم بستگی تام دارد، اگر جوانان جامعهای عمری را در حفظ فرمولهای بیحاصل و علومی صرف کنند که در تکامل و سعادت انسان و رفع نیازهای او نقشی نداشته باشند، بلکه نتیجه آن به تمسخر گرفتن اصول اخلاقی و انسانی باشد، جز جامعهای منحطّ و منحرف که در منجلاب شهوات غلطیده باشند، عاقبتی دیگر خواهند داشت. لذا در راه وصول به همین امر از آن حضرت صلیاللهعلیهوآله چنین نقل میکنند: «چون رسول خدا صلیاللهعلیهوآله وارد مسجد شد دید جماعتی گرد مردی را گرفتهاند؛ فرمود: چه خبر است؟ گفتند: علامهای است. فرمود: علامه یعنی چه؟ گفتند: داناترین مردم است به دودمان عرب و حوادث ایشان و به روزگار جاهلیت و اشعار عربی. پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: اینها علمی است که نادانش را زیانی ندهد و عالمش را سودی نبخشد، سپس فرمود: «همانا علم سه چیز است: آیه محکم(اصول دین)، فریضه عادله(علم اخلاق)، سنّت پابرجا(فقه) و غیر از اینها زیادیست»۵.
توجه به این مطلب لازم است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: «إِنّما العلم ثلاثةٌ...». و علوم مفید را در سه علم منحصر میسازند. بنابراین، این سخن که «اضافه بر علوم سهگانه(آیت محکمه، فریضه عادله و سنّت قائمه)؛ که فضل و زیادت تلقی شده است، ناظر به صدر روایت یعنی انساب عرب، تاریخ ایام جاهلیت میباشد»۶؛ بیاساس میباشد. واقع مطلب آن است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله غیر از این سه علم را زیادت و غیر مفید میدانند مگر این که جامعه به این سه علم و یا به علومی غیر از این سه علم نیاز داشته باشد که در این صورت تحصیل آنها هم مفید و لازم میباشد. بنابراین اگر عالمان دینی ما براساس همین حدیث شریف علوم را طبقهبندی ارزشی کردهاند، یک نظریه شخصی نمیباشد.
در پایان تأکید میکنم که در اسلام تمام علوم حول همین سه علم و نیازهای واقعی جامعه میگردند و این رمز برتری و موفقیت قوانین اسلام است نه رمز عقبماندگی مسلمین.
علی نجفی
پاورقیها:
۱. شیخ زینالدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی، منیةالمرید، ص ۱۵۰، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ اول، سال ۶۸، تحقیق رضا مختاری.
۲. جزوه درسی مؤسسه در راه حق، استاد محسن غرویان.
۳. اشاره به مقاله استاد دکتر محمد ثقفی مندرج در مجله مکتب اسلام، شماره ۲، سال ۴۱ میباشد که به نحوی غیر اصولی طبقهبندی ارزشی علوم را رد و علت عقبماندگی مسلمانان را به آن منتسب میسازند که به نظر این حقیر انتسابی بیدلیل و بیاساس است. مبنای حدیث شریف پیغمبر که به حدیث «علامه» معروف است، مفید و غیر مفید بودن علوم است که ایشان دو بار به این مطلب تصریح میکنند و در واقع این مبنا را قبول میکنند
۴. شهید ثانی، منیةالمرید، ص ۲۸۹، نشر دفتر تبلیغات، چاپ ۱۳۶۸، تحقیق رضا مختاری.
۵. اصول کافی، ج۱، ص ۳۷، ترجمه و شرح مصطفوی، انتشارات علمیه اسلامیه.
۶. مقاله علم و اندیشه در تمدن اسلامی، نوشته دکتر سید محمد ثقفی، ص ۳۶.
پاورقیها:
۱. شیخ زینالدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی، منیةالمرید، ص ۱۵۰، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ اول، سال ۶۸، تحقیق رضا مختاری.
۲. جزوه درسی مؤسسه در راه حق، استاد محسن غرویان.
۳. اشاره به مقاله استاد دکتر محمد ثقفی مندرج در مجله مکتب اسلام، شماره ۲، سال ۴۱ میباشد که به نحوی غیر اصولی طبقهبندی ارزشی علوم را رد و علت عقبماندگی مسلمانان را به آن منتسب میسازند که به نظر این حقیر انتسابی بیدلیل و بیاساس است. مبنای حدیث شریف پیغمبر که به حدیث «علامه» معروف است، مفید و غیر مفید بودن علوم است که ایشان دو بار به این مطلب تصریح میکنند و در واقع این مبنا را قبول میکنند
۴. شهید ثانی، منیةالمرید، ص ۲۸۹، نشر دفتر تبلیغات، چاپ ۱۳۶۸، تحقیق رضا مختاری.
۵. اصول کافی، ج۱، ص ۳۷، ترجمه و شرح مصطفوی، انتشارات علمیه اسلامیه.
۶. مقاله علم و اندیشه در تمدن اسلامی، نوشته دکتر سید محمد ثقفی، ص ۳۶.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست