دوشنبه, ۴ فروردین, ۱۴۰۴ / 24 March, 2025
مجله ویستا
نظری بر کشتی سازی چینبا تمام نیرو به جلو!

این وضعیت به گونهای است كه حتی افزایش جهانی قیمت فولاد نیز نتوانسته است روند رو به رشد این صنعت در چین را به مخاطره اندازد. بر اساس گزارش كارگروه كشتیسازی OECD طی سال ۲۰۰۴، این كشور در مجموع ۸ میلیون تن DWT تولید داشته كه ۱۵ درصد مجموع تولیدات جهانی است. این میزان تولید در سال ۲۰۰۵ به ۱۰ میلیون تن DWT و ۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است كه سهم چین از بازار جهانی كشتیسازی بین ۵ تا ۷ درصد بوده كه این رقم مربوط به سالهای پیش از نفوذ و رخنه چینیها در سال ۲۰۰۳ و در بازارهای جهانی است.
در میان صنایع سنگین این كشور، كشتیسازی با حفظ تكنولوژی در حد و اندازه كلاس جهانی و مزایای رقابتپذیری بینالمللی پابرجا مانده است. این صنعت نیاز به نیروی انسانی، سرمایه و فناوری بالایی دارد. در همین راستا یكی از متخصصان شركت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC) معتقد است كشورش نه تنها درخصوص هزینه نیروی انسانی قابل رقابت با كشورهای توسعه یافته است، بلكه شرایط مناسبی برای جذب سرمایهگذاری مشترك در تكنولوژی و سرمایه را داراست. وی میگوید: »ما مزایای گستردهای داریم« این مزایا به وضوح دیده میشود.
در سال ۱۹۹۵، این كشور در زمینه تولید تناژ خالص برای اولین بار بر آلمان پیشی گرفت و توانست ۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار گیرد. این اتفاق افتاد و پس از آن چین به عنوان سومین كشتیساز بزرگ جهان و پس از كره و ژاپن قرار گرفت. صادرات كشتی در این كشور بیش از ۷۰ درصد تولیدات آن را شامل میشود. كشتیهای تولیدی چین به ۹۰ كشور دنیا چون امریكا، انگلیس، آلمان، ژاپن و فرانسه صادر میشود. درواقع میتوان گفت اروپا نیمی از صادرات این كشور را خریداری میكند.
●توسعه اقتصادی و حمایتهای دولتی
همزمان با پیشرفت این صنعت، رشد اقتصادی چین روند نسبتا پایداری را پشت سر گذاشته است. یكی از تجار داخلی این كشور، فرنگ شون معتقد است براساس یك اصل تاریخی و گرایش منطقی »هر كشوری كه بیشتر داد و ستد داشته باشد قایقهای بیشتری تولید خواهد كرد.«
به این ترتیب، به نظر میرسد رشد تجارت خارجی این كشور محركی برای كشتیرانی بینالمللی بوده است. طی دو سال گذشته، حجم كشتیهای فلهبر در دنیا كه نیمی از ارسال كالا را برعهده دارند، ۴۸ درصد افزایش داشته است. واردات گسترده سنگ آهن توسط چین در این میان بسیار تاثیرگذار بوده است. در عین حال چین به بزرگترین ادارهكننده كشتیرانی كشتیهای كانتینربر در جهان تبدیل شده است. این در حالی است كه این كشور با حمل بیش از ۹۰ درصد واردات نفت خود از طریق اقیانوسها، دومین واردكننده بزرگ نفت خام در سراسر دنیاست. مطابق با برآوردهای CNOOC، چین ۲۵ درصد از نفت وارداتی خود را از طریق حاملهای ساخت داخل خود وارد خواهد كرد و انتظار میرود این رقم تا سال ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۴۰ و ۶۰ درصد افزایش یابد. از سوی دیگر، این كشور به ۳۵ فروند انواع كشتیهای VLCC، سوزماكس و آفراماكس به ارزش ۱۵ میلیون یوهان (۱/۸ بیلیون دلار) نیاز دارد كه طی ۵ سال آینده به ۵۲ كشتی با ارزش تقریبی ۲۳ بیلیون یوهان (۲/۸ بیلیون دلار) خواهد رسید. پیشبینی میشود طی دهه پیش رو، این كشور ۹۷ فروند از این نوع كشتیها را به ارزش ۴۳ بیلیون یوهان (۵/۲ بیلیون دلار) در داخل تولید كند.
از سال ۲۰۰۳، وزارتخانههای مرتبط در این كشور كنفرانسهای متعددی را با سه تامینكننده عمده نفت چین و چهار موسسه ترابری بزرگ نفت برگزار كردهاند تا برنامهای برای تجهیز یك ناوگان حمل نفت بزرگ تدوین كنند. به این ترتیب، مسئولان این كشور تلاش دارند تا ظرفیت حمل و نقل چین درخصوص واردات نفت را تا ۵۰ میلیون تن در سال جاری و به ترتیب ۷۵ و ۱۳۰ میلیون تن تا سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ افزایش دهند.
برای توسعه صنعت كشتیسازی در داخل، دولت مركزی چین سیاستهای بلندمدتی را تنظیم كرده است كه به موجب آن برای تشویق دارندگان كشتی به ساخت كشتیها در یاردهای داخلی، به ازای ساخت هر كشتی ۱۷ درصد از هزینه آن به صورت یارانه پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، ساخت حاملهای بزرگ نفت با كاهش بهره وامهای دولتی همراه خواهد بود. چنین سیاستهای ترجیحی و تبعیضآمیزی تلاش دارد تا سازندگان را به ساخت هرچه بیشتر كشتیهای جدید در داخل متمایل سازد.
به تازگی، كمیسیون بازسازی و توسعه ملی (NDRC) طرحی را برای صنعت كشتیسازی این كشور به عنوان چشمانداز ۲۰۱۵ ارائه كرده است. این طرح كه شامل معافیتهای مالیاتی و تامین اعتبارهای تشویقی است درصدد ترویج و سازماندهی مجدد ساختار استراتژیك این صنعت است.
شاید بتوان دهه پیش رو را »عصر طلایی« برای توسعه این صنعت نامید. همزمان بإ؛ افزایش سفارش ساخت كشتیها و افزایش ایمنی در صنعت ترابری، اوراق كشتیهای كهنه و فرسوده شتاب بیشتری گرفته است كه این خود میتواند فرصتی برای كسب سود هرچه بیشتر باشد.
●رهیابی در آینده متلاطم
با وجود توجه اروپا به كشتیهای ساخت چین، همچنان این كشورها مزایای رقابتی خود در ساختهای كشتیهای با ارزش افزوده بالا را حفظ كردهاند و تجهیزات كشتی با كلاس جهانی همچنان در كشورهای اروپایی تولید میشود. به طور مثال آلمان و نروژ ۶۰ درصد از ماشینآلات و تجهیزات كشتی را ساخته و صادر میكنند.
از سوی دیگر، چین با دارا بودن هزینه نیروی انسانی پایین به مركز ساخت كشتیهای با اشل بالا تبدیل شده است به طوری كه هزینه نیروی انسانی در این كشور تنها یك دهم تا یك پانزدهم این هزینهها در ژاپن یا كره است كه ۳۰ درصد كل هزینههای ساخت كشتی را شامل میشود. این امر چین را ارزانترین مكان صنایع سنگین ساخته است. این در حالی است كه سرمایهگذاری در ساخت زیربناها در ۱۹۹۸ به بعد رشد پایدار دو رقمی را داشته و سبب ساخت گروهی از لنگرگاهها با آخرین پیشرفتهای علمی شده است. در همین راستا بسیاری از بنادر و یاردهای كشتیسازی نیز نوسازی شدهاند.
Wang Wenjun، یكی از نمایندگان مركز تحقیقات اقتصادی كشتیسازی چین (CSERC) معتقد است این صنعت تنها با تكیه بر نیروی انسانی كم هزینه نمیتواند پایدار بماند. وی میگوید: مزیت رقابتی چین در هزینه نیروی انسانی با بازده پایین محصولات آن از بین رفته است. علاوه بر این مقیاس پایین تولید و خرید بیشتر تجهیزات كشتی از خارج عملا پایین بودن هزینه نیروی انسانی را بی اثر ساخته است.
بر اساس نظر یكی از كارشناسان، در میان سه شاخص صنعتی تناژ تولیدی سرانه، ارزش تولید سرانه و بازده تولید، یاردهای كشتیسازی چین تنها یك پنجم تا یك هفتم بازدهی در مقایسه با رقبای خارجی خود دارند.
همین كارشناس میافزاید: صنعت كشتیسازی چین از نظر كار - ساعتهای موردنیاز برای ساخت هر كشتی، تعداد كشتیهای در حال ساخت در هر یارد و راندمان به ترتیب ۵ برابر، ۲۰ درصد و ۱۰ درصد موارد فوق در ژاپن است كه همین امر سبب خواهد شد فاصله زیادی با این صنعت در ژاپن پیدا كند. همچنین سازندگان كشتی در این كشور، به طور متوسط انرژی برق بیشتری نسبت به سازندگان ژاپنی كه ۱۰ برابر بازدهی بیشتری دارند، مصرف میكنند. این در حالی است كه براساس گفتههای Wang Rongsheng، رئیس انجمن بینالمللی تجارت در كشتیسازی (CAST)، صنعت كشتیسازی در چین از دهه ۱۹۹۰ تاكنون به استانداردهای بینالمللی دسته یافته است اگرچه برخی انواع كشتیها چون كشتیهای های تك، با ارزش افزوده بالا كشتیهای كانتینربر فوق بزرگ، حاملهای بزرگ نفت و گاز مایع شده، حاملهای گاز طبیعی و كشتیهای تفریحی تجملی هنوز توسعه نیافتهاند (!)
وی میافزاید: »سطح پایین صنعت تجهیزات كشتی به گلوگاهی برای توسعه این صنعت در آینده تبدیل شده است.« قدرتهای دریایی، بدون استثناء همواره بهترین تولیدكنندگان تجهیزات كشتی بودهاند. به طور مثال، صنایع كشتیسازی ژاپن بیش از ۹۷/۸ درصد از تجهیزات موردنیاز خود را از تولیدات داخلی تامین میكند كه ارزش آنها به ۸ بیلیون دلار میرسد. این در حالی است كه حجم بالایی از این تولیدات به كشورهای دیگر صادر میشود.
اگرچه صنعت ساخت تجهیزات كشتی در كره نیز هنوز جوان است، با این حال ۸۰ درصد نیاز داخلی این كشور را تامین میكند. در این میان كشور چین وضعیت متفاوتی دارد. چین با داشتن صنعت ساخت تجهیزاتی نوپا و بیتجربه، سالانه مجبور به وارد كردن بخش وسیعی از نیازهای خود از اروپا، ژاپن و كره است. در درازمدت، همزمان با توسعه اقتصادی چین، حقوقهای كارگران چینی نیز افزایش خواهد یافت و در این صورت مزیت فعلی هزینه كم نیروی انسانی نیز از بین خواهد رفت. در نتیجه بنابر پیشبینیهای مسئولان صنعتی كره، فاصله قیمتی موجود بین صنعت این كشور و چین طی ۵ تا ۱۰ سال آینده بسیار كم خواهد شد.
بر همین اساس یكی از مقامات تجاری چین Feng shun معتقد است: »شرایط فعلی در كسب سهم دو بازار صنعت كشتیسازی كاملا با زمانی كه بازار این صنعت از قدرتهای دریایی نسل گذشته به كره و چین انتقال یافت، تفاوت كرده است. هماكنون، تكنولوژی و مدیریت نقش مهم و فزایندهای در كسب بازار بازی میكنند.«
با این شرایط، اگر صنعت كشتیسازی در چین بخواهد رقابتی بماند باید وارد عرصه ساخت كشتیهای های تك و با ارزش افزوده بالا شود.
افسانه حسینزاده
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست