سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مجله ویستا
صنعت چاپ در گرداب بحران جهانی
بحران اقتصادی فراگیر در جهان رفتهرفته به تمام حوزههای صنعتی و بازارهای مختلف رخنه کرده و چهره واقعی خود را به نمایش میگذارد. صنعت چاپ هم از این بحران در امان نمانده است.
شرکتهای بزرگ از جمله ک.ب.آ، هایدلبرگ و ... نیز در تلاشند با اقدامات فراگیر این بحران را از سر بگذرانند. در عین حال به نظر میرسد سازندگان سیستمهای دیجیتال از جمله HPو زیراکس کمتر از این بحران آسیب دیدهاند.
مقالهای که میخوانید مروری دارد بر این بحران و تاثیر آن بر شرکتهای بزرگ سازنده سیستمهای چاپی.
شرکتهای بزرگ در سراسر جهان با تجدیدنظر و اعمال تغییرات گسترده در ساختارهای مالی و اداری خود در تلاشند تا شوک ناشی از بحران اقتصادی را از سر بگذرانند. در عین حال چاپخانهداران نیز باید با استفاده از روشهای خلاق و بازاریابی پویا موقعیت خود را حفظ کنند.
یکی از مهمترین مشکلات ناشی از بحران اقتصادی عدم تمایل بانکها به اعطای وام است. همین امر باعث ناتوانی چاپخانهداران برای دستیابی به منابع مالی جهت خرید ماشینآلات میشود. با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند خاورمیانه به ویژه کشورهای نفتخیز امکانات بهتری برای مقابله با بحران دارند و کاهش قیمت نفت نیز نمیتواند توانایی آنان را برای سرمایهگذاری جدید به طور کامل از بین ببرد.
یکی دیگر از عواقب رکود اقتصادی، افت تبلیغات و کاهش تمایل شرکتها برای حضور در نمایشگاههای تخصصی است.
زیرا هزینه شرکت و نصب ماشینآلات در نمایشگاه سرسامآور است و در شرایط فعلی چنین هزینههایی توجیهپذیر به نظر نمیرسد.
● دورنمای تیره و تار برای سازندگان ماشینآلات چاپ
رکود اقتصادی جاری تاثیر فوقالعاده نامطلوبی بر سازندگان ماشینآلات چاپ به ویژه در آلمان و ژاپن داشته است. شرکت ک.ب.آ با ارایه نتایج مالی خود در سال جاری اعلام کرده که کاهش شدید تقاضا برای ماشینآلات چاپ باعث شده تا فروش ماشینآلات ورقی این شرکت در سه ماهه سوم سال مالی جاری ۸/ ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. در عین حال فروش ماشینهای رول نیز ۱/ ۹ درصد کاهش داشته است. میزان سفارشات ماشینهای ک.ب.آ با ۱۶۰ میلیون یورو کاهش، امسال به ۶/۷۲۱ میلیون یورو رسیده است. همین امر باعث شده تا ک.ب.آ نتواند از تمام توانایی تولید مراکز ساخت ماشینآلات خود استفاده کند. برای کاهش نتایج نامطلوب رکود اقتصادی، ک.ب.آ تعطیلات کریسمس کارکنان خود را افزایش و ساعات کار کارمندان خود را نیز کاهش داد. در عین حال ۴۰۰ نفر را نیز اخراج کرد.
بسیاری از مشتریان ک.ب.آ نیز سفارشات خود را به تعویق انداختهاند. ک.ب.آ در حال حاضر سرگرم مذاکره و چانهزنی با آژانس فدرال کار (چاپی) است تا بتواند بر سر تصمیماتی که در زمینه اخراج کارکنان و کاهش ساعات کاری گرفته به توافق برسد. انتظار میرود ک.ب.آ ناچار شود باز هم از تعداد کارکنان خود در ماههای آینده بکاهد. مانرولند نیز وضعیتی کم و بیش مشابه ک.ب.آ دارد. قبل از بروز بحران مالی جهانی، مانرولند تصمیم داشته سهام شرکت خود را در بازار بورس عرضه کند. ولی در شرایط فعلی این کار را به زمان دیگری موکول ساخته است.
هایدلبرگ نیز به عنوان بزرگترین سازنده ماشین چاپ در جهان به شدت تحت تاثیر عواقب مخرب رکود اقتصادی قرار گرفته است.
هایدلبرگ به تازگی اعلام کرده که نمیتواند پیشبینی دقیقی در مورد ارقام فروش خود در سال ۲۰۰۹ ارایه کند. در عین حال انتظار هیچگونه بهبودی ندارد. به همین خاطر هایدلبرگ تصمیم گرفته تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰۰ میلیون یورو در هزینههای خود صرفهجویی کند.
برای این کار حدود ۲۵۰۰ نفر از کارکنان خود را مرخص کرده و ساعات کاری را نیز کاهش خواهد داد. میزان سفارشات هایدلبرگ در شش ماهه سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۱۸۷۲ میلیارد یورو بوده است.
در عین حال فروش کل هایدلبرگ در سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۱۴۶۱ میلیارد یورو بوده است. فروش هایدلبرگ در سال گذشته مالی ۱۶۳۹ میلیارد یورو بود. هایدلبرگ میگوید میزان فروش در سال مالی جاری بسیار پایینتر از پیشبینیهای این شرکت از آب درآمده است. مشکل عمده هایدلبرگ به عنوان سازندهای که به طور انبوه ماشین چاپ تولید میکند، هزینه انبار کردن ماشینها است.
ک.ب.آ و مانرولند بر اساس سفارش، ماشین تولید میکنند ولی خط تولید هایدلبرگ همانند خط تولید سازندگان اتومبیل است، به همین خاطر میزان آسیبپذیری آن نیز بیشتر است.
از سوی دیگر ک.ب.آ برای حفظ موقعیت خود و کاهش هزینه از مدتها پیش به طراحی جمع و جور برای ماشین آلات رول خود و استفاده از خط تولیدی با اتوماسیون بسیار بالا رو آورده است. مانرولند نیز قبل از شروع بحران اقتصادی با تجدید ساختار مراکز تولیدی خود و کاهش تعداد کارمندان، اتوماسیون خط تولید خود را تا حد زیادی افزایش داده است.
● روی آوردن به ماشینهای دست دوم
در همین حال هایدلبرگ تصمیم گرفته به بخش فروش ماشینآلات دست دوم خود جانی تازه ببخشد و تمرکز بیشتری بر آن داشته باشد. به همین خاطر در سایت اینترنتی خود بخش ویژهای در صفحه اول به آن اختصاص داده و بخش ارایه خدمات ماشینآلات دست دوم خود را نیز تقویت کرده است. به نظر میرسد در هنگامه بحران اقتصادی تمایل به خرید ماشینآلات دست دوم افزایش پیدا کند. هایدلبرگ واحدی برای بازسازی ماشینآلات دست دوم دارد. ماشینهایی که در این مرکز مورد بازسازی قرار بگیرند دارای گواهی از هایدلبرگ میشوند که میتواند ضامن کیفیت کار آنها باشد. از سوی دیگر هایدلبرگ بازار مواد مصرفی را نیز با جدیت بیشتری دنبال میکند. زیرا مواد مصرفی همواره مشتری دارند و برخلاف بازار ماشین چاپ فصلی و دورهای نیستند.
از سوی دیگر شرکت HPکه از بزرگترین تولیدکنندگان سیستمهای لارجفرمت و ماشینهای چاپ دیجیتال در دنیا است به تازگی نتایج مالی سه ماهه چهارم سال مالی جاری خود را که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ به پایان رسید، اعلام کرد. میزان فروش HPدر سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۶/۳۳ میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است که سهم گروه سیستمهای شخصی ۱۱/۲ (PSG)میلیارد یورو بوده است. این رقم رشدی ۱۰ درصدی را نشان میدهد. با این حال فروش تجهیزات چاپ دیجیتال و سیستمهای لارج فرمت ۵/۷ میلیارد یورو بوده که کاهشی معادل یک درصد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. علت این کاهش رکود در بخش تبلیغات فضای باز است. وضعیت مواد مصرفی با ۹ درصد رشد کماکان رضایتبخش است.
شرکت زیراکس نیز در سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به میزان ۲ درصد افزایش درآمد داشته است. میزان فروش زیراکس در این مدت ۴/ ۴ میلیارد دلار بوده است. زیراکس موفق شده است در این مدت ۳۶۰ میلیون دلار گردش مالی عملیاتی ایجاد کند.
زیراکس معتقد است سرمایهگذاری در تکنولوژی مدرن، صرفهجویی و بهینهسازی ساختار شرکت باعث شده تا زیراکس در بحبوحه رکود اقتصادی جهانی نتایج مالی رضایتبخشی داشته باشد.
شرکتهای بزرگ از جمله ک.ب.آ، هایدلبرگ و ... نیز در تلاشند با اقدامات فراگیر این بحران را از سر بگذرانند. در عین حال به نظر میرسد سازندگان سیستمهای دیجیتال از جمله HPو زیراکس کمتر از این بحران آسیب دیدهاند.
مقالهای که میخوانید مروری دارد بر این بحران و تاثیر آن بر شرکتهای بزرگ سازنده سیستمهای چاپی.
شرکتهای بزرگ در سراسر جهان با تجدیدنظر و اعمال تغییرات گسترده در ساختارهای مالی و اداری خود در تلاشند تا شوک ناشی از بحران اقتصادی را از سر بگذرانند. در عین حال چاپخانهداران نیز باید با استفاده از روشهای خلاق و بازاریابی پویا موقعیت خود را حفظ کنند.
یکی از مهمترین مشکلات ناشی از بحران اقتصادی عدم تمایل بانکها به اعطای وام است. همین امر باعث ناتوانی چاپخانهداران برای دستیابی به منابع مالی جهت خرید ماشینآلات میشود. با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند خاورمیانه به ویژه کشورهای نفتخیز امکانات بهتری برای مقابله با بحران دارند و کاهش قیمت نفت نیز نمیتواند توانایی آنان را برای سرمایهگذاری جدید به طور کامل از بین ببرد.
یکی دیگر از عواقب رکود اقتصادی، افت تبلیغات و کاهش تمایل شرکتها برای حضور در نمایشگاههای تخصصی است.
زیرا هزینه شرکت و نصب ماشینآلات در نمایشگاه سرسامآور است و در شرایط فعلی چنین هزینههایی توجیهپذیر به نظر نمیرسد.
● دورنمای تیره و تار برای سازندگان ماشینآلات چاپ
رکود اقتصادی جاری تاثیر فوقالعاده نامطلوبی بر سازندگان ماشینآلات چاپ به ویژه در آلمان و ژاپن داشته است. شرکت ک.ب.آ با ارایه نتایج مالی خود در سال جاری اعلام کرده که کاهش شدید تقاضا برای ماشینآلات چاپ باعث شده تا فروش ماشینآلات ورقی این شرکت در سه ماهه سوم سال مالی جاری ۸/ ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. در عین حال فروش ماشینهای رول نیز ۱/ ۹ درصد کاهش داشته است. میزان سفارشات ماشینهای ک.ب.آ با ۱۶۰ میلیون یورو کاهش، امسال به ۶/۷۲۱ میلیون یورو رسیده است. همین امر باعث شده تا ک.ب.آ نتواند از تمام توانایی تولید مراکز ساخت ماشینآلات خود استفاده کند. برای کاهش نتایج نامطلوب رکود اقتصادی، ک.ب.آ تعطیلات کریسمس کارکنان خود را افزایش و ساعات کار کارمندان خود را نیز کاهش داد. در عین حال ۴۰۰ نفر را نیز اخراج کرد.
بسیاری از مشتریان ک.ب.آ نیز سفارشات خود را به تعویق انداختهاند. ک.ب.آ در حال حاضر سرگرم مذاکره و چانهزنی با آژانس فدرال کار (چاپی) است تا بتواند بر سر تصمیماتی که در زمینه اخراج کارکنان و کاهش ساعات کاری گرفته به توافق برسد. انتظار میرود ک.ب.آ ناچار شود باز هم از تعداد کارکنان خود در ماههای آینده بکاهد. مانرولند نیز وضعیتی کم و بیش مشابه ک.ب.آ دارد. قبل از بروز بحران مالی جهانی، مانرولند تصمیم داشته سهام شرکت خود را در بازار بورس عرضه کند. ولی در شرایط فعلی این کار را به زمان دیگری موکول ساخته است.
هایدلبرگ نیز به عنوان بزرگترین سازنده ماشین چاپ در جهان به شدت تحت تاثیر عواقب مخرب رکود اقتصادی قرار گرفته است.
هایدلبرگ به تازگی اعلام کرده که نمیتواند پیشبینی دقیقی در مورد ارقام فروش خود در سال ۲۰۰۹ ارایه کند. در عین حال انتظار هیچگونه بهبودی ندارد. به همین خاطر هایدلبرگ تصمیم گرفته تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰۰ میلیون یورو در هزینههای خود صرفهجویی کند.
برای این کار حدود ۲۵۰۰ نفر از کارکنان خود را مرخص کرده و ساعات کاری را نیز کاهش خواهد داد. میزان سفارشات هایدلبرگ در شش ماهه سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۱۸۷۲ میلیارد یورو بوده است.
در عین حال فروش کل هایدلبرگ در سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۱۴۶۱ میلیارد یورو بوده است. فروش هایدلبرگ در سال گذشته مالی ۱۶۳۹ میلیارد یورو بود. هایدلبرگ میگوید میزان فروش در سال مالی جاری بسیار پایینتر از پیشبینیهای این شرکت از آب درآمده است. مشکل عمده هایدلبرگ به عنوان سازندهای که به طور انبوه ماشین چاپ تولید میکند، هزینه انبار کردن ماشینها است.
ک.ب.آ و مانرولند بر اساس سفارش، ماشین تولید میکنند ولی خط تولید هایدلبرگ همانند خط تولید سازندگان اتومبیل است، به همین خاطر میزان آسیبپذیری آن نیز بیشتر است.
از سوی دیگر ک.ب.آ برای حفظ موقعیت خود و کاهش هزینه از مدتها پیش به طراحی جمع و جور برای ماشین آلات رول خود و استفاده از خط تولیدی با اتوماسیون بسیار بالا رو آورده است. مانرولند نیز قبل از شروع بحران اقتصادی با تجدید ساختار مراکز تولیدی خود و کاهش تعداد کارمندان، اتوماسیون خط تولید خود را تا حد زیادی افزایش داده است.
● روی آوردن به ماشینهای دست دوم
در همین حال هایدلبرگ تصمیم گرفته به بخش فروش ماشینآلات دست دوم خود جانی تازه ببخشد و تمرکز بیشتری بر آن داشته باشد. به همین خاطر در سایت اینترنتی خود بخش ویژهای در صفحه اول به آن اختصاص داده و بخش ارایه خدمات ماشینآلات دست دوم خود را نیز تقویت کرده است. به نظر میرسد در هنگامه بحران اقتصادی تمایل به خرید ماشینآلات دست دوم افزایش پیدا کند. هایدلبرگ واحدی برای بازسازی ماشینآلات دست دوم دارد. ماشینهایی که در این مرکز مورد بازسازی قرار بگیرند دارای گواهی از هایدلبرگ میشوند که میتواند ضامن کیفیت کار آنها باشد. از سوی دیگر هایدلبرگ بازار مواد مصرفی را نیز با جدیت بیشتری دنبال میکند. زیرا مواد مصرفی همواره مشتری دارند و برخلاف بازار ماشین چاپ فصلی و دورهای نیستند.
از سوی دیگر شرکت HPکه از بزرگترین تولیدکنندگان سیستمهای لارجفرمت و ماشینهای چاپ دیجیتال در دنیا است به تازگی نتایج مالی سه ماهه چهارم سال مالی جاری خود را که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ به پایان رسید، اعلام کرد. میزان فروش HPدر سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بالغ بر ۶/۳۳ میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است که سهم گروه سیستمهای شخصی ۱۱/۲ (PSG)میلیارد یورو بوده است. این رقم رشدی ۱۰ درصدی را نشان میدهد. با این حال فروش تجهیزات چاپ دیجیتال و سیستمهای لارج فرمت ۵/۷ میلیارد یورو بوده که کاهشی معادل یک درصد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. علت این کاهش رکود در بخش تبلیغات فضای باز است. وضعیت مواد مصرفی با ۹ درصد رشد کماکان رضایتبخش است.
شرکت زیراکس نیز در سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به میزان ۲ درصد افزایش درآمد داشته است. میزان فروش زیراکس در این مدت ۴/ ۴ میلیارد دلار بوده است. زیراکس موفق شده است در این مدت ۳۶۰ میلیون دلار گردش مالی عملیاتی ایجاد کند.
زیراکس معتقد است سرمایهگذاری در تکنولوژی مدرن، صرفهجویی و بهینهسازی ساختار شرکت باعث شده تا زیراکس در بحبوحه رکود اقتصادی جهانی نتایج مالی رضایتبخشی داشته باشد.
برگرفته از (۲۰۰۹MEPrinter (Jan
منبع : مجله صنعت چاپ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست