یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


عزم ملی برای صرفه جویی در مصرف گاز


عزم ملی برای صرفه جویی در مصرف گاز
« مصرف حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روزهای آغازین هفته گذشته »، عنوان خبری بود که بر روی خروجی سایت شانا قرار گرفت « سه شنبه ۲۸ آبان» . این خبر از افزایش معادل ۲۳۶ میلیون متر مکعبی مصرف نسبت به همین ایام در سال گذشته حکایت دارد. یعنی حدود ۳۵% افزایش مصرف روزانه گاز!
بر همین اساس رشد مصرف گاز در ایران به طور میانگین سالیانه ۱۲% پیش بینی می شود در حالیکه در مقابل، رشد مصرف جهانی گاز معادل کمتر از ۲% در سال است!
تولید با تمامی قوا از میادین گازی کشور (مشترک و غیر مشترک) در فصل زمستان و مصرف همزمان آن در کشور، دونده ای را می ماند که هر چه تلاش می کند به خط پایان نمی رسد!
با فرا رسیدن موج جدید سرما و نزدیک شدن به فصل زمستان و لزوم پیش بینی نیازها و تأمین آن به نظر می رسد به منظور جلوگیری از بروز مجدد مشکلات سال قبل، سازمانهای مسئول در امر تأمین گاز طبیعی مصرفی برای صنایع، نیروگاهها و مصارف خانگی بایستی تمهیدات بیشتری بیندیشند.
با اعلام مصرف روزانه ۹۰۰ میلیون متر مکعبی در ایامی که هنوز سرمای زمستان کاملاً مشهود نیست زنگ خطری است که توجه بیشتری را می طلبد. این رشد روز افزون به نظر می رسد دلایل گوناگونی از جمله عدم صحیح و مناسب از گاز، سهولت استفاده، مناسب و پایین بودن هزینه، عدم وجود الگوهای مناسب مصرف، استاندارد نبودن تجهیزاتی که از گاز استفاده می کنند، عدم توسعه خطوط لوله سراسری انتقال گاز، عدم پوشش مناسب در فصل سرما از سوی مردم در منازل، محل کار و ... داشته باشد که لزوم اصلاح بینش و نگاه عمومی به مصرف گاز و فراورده های فسیلی به عنوان « یک ثروت خدادادی و تمام شدنی» را می طلبد.
لازم است سازمانهای مسئول در امر اطلاع رسانی و تعیین الگوهای مناسب مصرف تلاش مضاعفی از خویش برای آگاهی عمومی در جهت ایجاد فرهنگ صرفه جویی و استفاده مناسب از گازهای طبیعی نشان دهند.
تغییر در الگوی مصرف گاز و نگاه عمومی دو مقوله مهم در این عرصه است که بایستی با تعیین الگوهای هدف، شناخت و برنامه ریزی صحیح بدان پرداخت. شرکت های بهینه سازی مصرف سوخت و ملی گاز ایران به عنوان متولیان اصلی تعیین الگوها و تأمین انرژی و گاز کشور، بایستی تلاش بیشتری در این خصوص نمایند. گو اینکه تلاشهای بسیار خوبی نیز صورت گرفته است؛ لیکن با تجربه ای که وجود دارد به نظر می رسد که تبلیغات دیداری و شنیداری و استفاده از رسانه های همگانی به خصوص تلویزیون و مطبوعات می تواند تأثیر بسیار مناسبی در ایجاد فرهنگ صرفه جویی و الگوهای صحیح مصرفی داشته باشد.
همه مردم شاهد تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای مجموعه وزارت نفت و شرکتهای درگیر در امر تولید گاز و دیگر فراورده ها برای ایجاد زمستانی امن و گرم هستند لیکن اگر قرار باشد هر میزان که تولید از میادین گازی بالاتر می رود مصرف نیز به همان میزان افزایش پیدا کند مطمئناً در آینده ای نه چندان دور این ذخایر به پایان رسیده و دچار لطمات جبران ناپذیری خواهیم شد.
به زعم نگارنده « ایجاد عزم ملی برای صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع انرژی کشور» در کنار « تعیین الگوهای صحیح مصرف» و اشاعه آن دو راهکار اساسی برای مقابله با بحرانهای پیش رو می باشد.
مجید بوجارزاده
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات