جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آدم‌های زیر پلکان - THE PEOPLE UNDER THE STAIRS


آدم‌های زیر پلکان - THE PEOPLE UNDER THE STAIRS
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ماریان مادالنا و استوارت م.بسر
کارگردان : وس کریون
فیلمنامه‌نویس : وس کریون
فیلمبردار : سندی سیسل
آهنگساز(موسیقی متن) : دان پیک
هنرپیشگان : براندون آدامز، اورت مک‌گیل، وندی رابی، ا.ج. لانگر، وینگ رامس، شان ویلن و جرمی رابرتس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه


ـ یک پسربچهٔ سیاه پوست سیزده ساله (آدامز) برای کمک به وضعیت نابسامان اقتصادی خانواده و مادر بیمارش، همراه ̎لروی̎ (رامس)، تبهکاری سیاه‌پوست که از دوستان خواهرش است و ̎اسپنسر̎ (رابرتس)، دوست ̎لروی̎، به قصد سرقت وارد خانهٔ به شدت محافظت‌شدهٔ مرد (مک‌گیل) و زنی (رابی) متمول اما روان‌پریش می‌شوند. ظاهر عجیب و هراس‌آور خانه، ̎لروی̎ و پسرک را به خروج وا می‌دارد، اما وقتی در جست‌وجوی ̎اسپنسر̎ به خانه باز می‌گردند، جسد مثله شدهٔ او را در زیر زمین می‌یابند. خیلی زود ̎لروی̎ نیز توسط زوج صاحب‌خانه از پا در ‌می‌آید. اما پسرک در گریز از دست آنان، در هزار توی پنهانی خانه با دختر کم سن و سال و معصومی (لانگر) که خود را دختر این زوج می‌پندارند، برخورد می‌کند و با او دوست می‌شود. در ادامه، در زیر زمین خانه به مرده‌های زنده شدهٔ آدم‌خواری بر می‌خورد که توسط زوج دیوانه نگه‌داری می‌شوند. پلیس که به راهنمائی پسر گریخته از خانه به آن‌جا می‌آید، نمی‌‌تواند مدرکی در تأیید ادعاهای او بیابد. اما ورود اهالی سیاه‌پوست محلهٔ فقیرنشین محل سکونت پسر به ماجرا، ورق را بر می‌گرداند.
ـ آدم‌های زیر پلکان نشان‌دهندهٔ تلاش موفق کریون در روز آمد ساختن درون مایه‌های سیاسی / اجتماعی غنی فیلم‌هایش در دههٔ ۱۹۷۰ است. این‌بار او، بر خلاف کابوسی در خیابان الم (۱۹۸۴)، ̎ذهنیت̎ را به طور کامل به ̎عینیت̎ در می‌آورد و قهرمان نوجوان فیلمش را در یک کابوس واقعی ̎خانوادهٔ آدامز̎ گونه گرفتار می‌سازد. خانه‌ای که با کنایه‌های آشکار مثل تقسیم آن به ̎زیر̎ و ̎رو̎ پله‌ها به شکل نمادینی از جامعهٔ به شدت طبقاتی شدهٔ امریکا در ̎عصر ریگان̎ و تبعات آن در ̎عصر فراریگان̎ (دورهٔ ریاست جمهوری جرج بوش، زمان ساخت فیلم) در می‌آید. کریون در صحنهٔ پایانی با ظرافت ̎مرده‌های زنده شده̎ را به عنوان نمادی از یک اقلیت اجتماعی، مثل سیاه‌پوست‌های فقیر و عاصی، مورد استفاده قرار می‌دهد.