یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا
تجمل گرایی و آفات آن
● مقدمه
مردم قبل از اسلام در یک مرتبه پایین انسانی زندگی میکردند ودائما در حال جنگ و جدال با یکدیگر بودند، تا اینکه نور اسلامبر دلهای تاریک آنها تابید و حیات طیبه را برای آنها به ارمغانآورد. از آن روز تاکنون دشمنان دین و بشریت، از راههای گوناگونبه مقابله با اسلام پرداخته و در صدد انحراف مسلمین بودهاند. درعصر حاضر هم با تهاجم فرهنگی غرب و صهیونیسم و ضعیف جلوه دادندین به دست روشنفکران بیمار و نیز به وسیله تجمل گرایی، هویتاصلی مسلمانان را مورد هجوم قرار دادهاند.
مقاله حاضر با ذکر نکاتی از آثار منفی تجمل در اسلام و جامعهو... به بررسی آن پرداخته تا گوشهای از راههای تهاجم فرهنگیدشمن را نشان دهد و ضمن آگاهی دادن از عواقب سوء تجمل گرایی وزیانهای جبرانناپذیر یا صعب العلاج آن، توجه خردمندان جامعه رابه نیرنگهای جدید دشمن جلب کند و ضمن یاد آوری توجه اسلام بهزندگی دنیایی مسلمانان به یاد آورد که دنیا محل زندگی موقتمیباشد. خوشیهای آن موقت و گذرا است و آنچه زندگی واقعی تلقیمیشود، زندگی ابدی، راحت و همیشگی آخرت میباشد.
در این باره قرآن میفرماید: «المال و البنون زینه الحیاهالدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا» مالو فرزندان زینتحیات دنیایی هستند و(لیکن)اعمال صالح که تاقیامتباقی است(مانند نماز، تهجد و ذکر خدا و صدقات جاری چونبنای مسجد و مدرسه و موقوفات و خیرات در راه خدا)، نزدپروردگار بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.
● جایگاه تجمل در اسلام
دین مبین اسلام در عین حال که به زندگی دنیایی انسان توجهدارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهمآورده است، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینهفراخوانده و به یک زندگی معتدل و خوب دعوت میکند.
وقتی که انسان زمام نفس خود را در دست گرفت، بر او لازم استکه حقوق جسمانی خود را نیز بشناسد و از زیباییهای زندگی کهخداوند برای او حلال کرده، که شامل تمام لذات و مظاهر زندگی استو مزاج انسان سالم و معتدل طالب آنها است، بی تفاوت نباشد، حتیبرای نیاز جسمی ارزش قائل شده و دستور میدهد که در صورت ضرورت،افرادی که چیزی برای خوردن ندارند تا زنده بمانند برای ادامهحیات از گوشت میته بخورند. در حالی که گوشت میته برای افرادعادی حرام است!
انسان فطرتا کمال جو و زیبایی دوست میباشد. بر همین اساس،اسلام ضمن اعتراف به این مساله و نیازمندیهای دیگر زندگی که درطبیعت انسان نهاده شده، آنها را با میل به ترقی که این میل نیزدر طبیعت انسان ریشه دارد معارض نمیداند.
«گوستاولوبن» وزیر سابق فرانسه در کتاب «تاریخ تمدناسلامی» مینویسد:
«تاکنون هیچ مردمی مانند مردم جزیره العرب دیده نشده که درمدتی کوتاه و اندک، بتواند به این حد از تمدن نائل شود» . اینپیشرفتسریع مسلمین در صدر اسلام، نشانه اهمیت دادن اسلام بهزندگی دنیایی مسلمانان است. اما نظر اسلام این است که باابزارهای ترقی به ترقی نهایی که همان هدف خلقت انسان استبرسندو آن، تامین رفاه زندگی ابدی در کنار زندگی دنیایی است. اینکزیبایی و تجمل را در اسلام بررسی میکنیم.
● فرق است بین زیبایی و تجمل
زیبایی غیر از تجمل میباشد و در اسلام جایگاه مثبتی دارد. بهعنوان مثال، اسلام نظافت را نوعی زیبایی میداند و به آن سفارشمیکند، زیرا در اثر مراعات نظافت زندگی انسانها در صفا و آرامشخواهد بود. اما تجمل که ناشی از زیاده خواهی و اسراف میباشد،افراد جامعه را به ورطه سقوط میکشاند و موجب از بین رفتن شخصیتوالای انسان میشود. دشمنان اسلام نیز دقیقا از این همین راه،یعنی با نشان دادن تجمل به عنوان یک نیاز در جامعه. ایجادوابستگی میکنند و ملتها را به خصوص ملتهای مسلمان را بهسقوط و تباهی میکشانند.
در هر جامعه مترقی و متمدن، نشانه ترقی و تمدن، مغزهای متفکرو مخترعان و... آن جامعه هستند، نه در صد بالای تجمل و مصرفگرایی. نویسنده خود شاهد بود که در جنگ عراق و کویت، افرادی کهاز کویتبه ایران آمده بودند وقتی زندگی غیر تجمل مردمایران(قم)را میدیدند، اعتراف میکردند که زندگی درست و اسلامیهمین است و اظهار میداشتند که وقتی که به کویتبرگردیم به روششما ایرانیان زندگی میکنیم و قبول داشتند که زندگی آنها یکزندگی مصرفی و پرتجمل است. روح مصرف گرایی به قدری در آنهاریشه دوانده بود. که حتی نخهای کاموای بافتنی، به صورت بریده وکوتاه شده از کشورهای دیگر برایشان فرستاده میشد! به همین علتاست که دشمنان انقلاب اسلامی در صدد رخنه کردن به شجره طیبهانقلاب اند که بسان موریانه آن را از درون بپوسانند چون دیدندکه مردم شریف ایران نه تنها زمین نخورد و سقوط نکرد، بلکه دستسایر ملتهای ضعیف جهان را هم گرفت و الگوی آنها شد.
تجمل انواع و مراتبی دارد. در اخلاق، رفتار، حتی در سیاست وصنعت هم رسوخ کرده است، ولی غالبا در قالب پوشاک و لوازم لوکسزینتی و غیر ضروری ظاهر میشود که هر یک از اینها در تغییرفرهنگ خودی و جایگزین کردن فرهنگ بیگانه موثر میباشد. و عواملتحریک شهوات، خیالبافی، در رویا زندگی کردن، اسراف، بی عاطفهبودن و ظلم و خیانت را به همراه دارد. و از همه مهمتر ایجادسستی نسبتبه اعتقادات و پوچی و دنباله روی از دشمنان اسلامخصوصا در نسل جوان مینماید.
در یک نگاه خردمندانه، میتوان به سادگی متوجه شد که وسایلرفاهی غیر ضروری که گاه تولیدات داخلی هم جزء آنها حساب شده وبا مارک خارجی عرضه میشود، نسبتبه سایر تولیدات داخلی وواردات چشمگیر و قابل تامل است. و برای خرید آن وسایل و...
میلیونها تومان سرمایه از کشور خارج میشود و به جیب دشمناناسلام میرود و آنها به وسیله همان سرمایهها بر علیه اسلام توطئهمیکنند و به وسیله نشریات مضر و مسموم افکار پاک و اسلامی مردم،خصوصا نسل جوان جامعه را که به قول حضرت امام «سرمایههای فوقالارض» هستند به رکود میکشانند. در یکی از پرتکلهای حکمای یهود(صهیونیسم) آمده است. «ما بوسیله کتاب هایی که با سبک شیواو(زیبا)منتشر میکنیم افکار مسموم را به خورد مردم میدهیم.»
اکنون که بیستسال از انقلاب اسلامی ما میگذرد، در حالی کههویت و فرهنگ ملی ما آمیخته با اسلام است، ولی امروز در جامعهما اخلاق و رفتارهایی به چشم میخورد و مورد قبول واقع شده که بافرهنگ اصیل مذهبی و ملی ما در تضاد است.
چرا باید وسایل زندگی و تزیینی، حتی خوراک و تغذیه ما کهریشه در فرهنگ بیگانه دارد، به قدری در جامعه ما رواج پیدا کندکه رنگ جامعه اسلامی ما را عوض کند و انقلاب اسلامی ما را زیرسوال ببرد.
اگر به همین منوال بگذرد. میرود که ملیت و فرهنگ ما دستخوشیک تحول ناشایست و غیر اسلامی قرار بگیرد. این در حالی است کهاز گوشه و کنار دنیا، مردم جهان برای نجات زندگی خود به مردمایران روی آوردهاند و جنبشهای آزادیبخش دنیا برای مبارزه بااستعمارگران مردم ایران را الگوی خود قرار دادهاند.
دلیل بر این مدعا گزارش مجری سیمای شبکه یک، در روز افتتاحصدای برون مرزی ایران میباشد که ایشان میگفتند: «سالانه بیش ازسی هزار نامه از گوشه و کنار جهان به ایران میرسد که در رابطهبا شناساندن اسلام برای آنها میباشد.»
جای بسی تاسف و نگرانی است که در چنین موقعیتی که ایرانجایگاه خود را به عنوان رهبر و الگو در جهان پیدا کرده است،عواملی دستبه دست هم دادهاند و برای گسترش این وضع ناپسند درجامعه با تبلیغات آبکی و فریبنده، مظاهر کم ارزش مادی را دررسانههای گروهی حتی در تابلوهای خیابان و بر روی بدنهاتوبوسهای خط واحد ترویج میکنند، به طوری که سبب شده استشیوعاین وضع(بیماری)به سرعت رو به رشد بگذارد.
امام راحل میفرماید: «رادیو، تلویزیون و مطبوعات و سینماهاو تئاترها از ابزارهای موثر تباهی و تخدیر ملتها، خصوصا نسلجوان بوده است و از آنها برای درست کردن بازار کالاها، خصوصاتجمل و تزئین از هر قماش از تقلید در ساختمانها (گرفته)تانوشیدن و پوشیدن و گفتار در فرم آنها استفاده کرد. ما دزد رابیرون کردیم اما خودمان را پیدا نکردیم.» آیا این است قدردانیاز خون شهدا و سالهای دور از وطن بودن امام(ره) «افان مات اوقتل انقلبتم علی اعقابکم.» اگر او به مرگ یا شهادت در گذشتباز شما بدین جاهلیتخود رجوع خواهید کرد؟
● تجمل از نظر آیات و روایات
همان طور که اشاره شد، اسلام ضمن اهمیت دادن به زندگی دنیاییبشر، او را برای به دست آوردن لذتها و زیباییهای دنیا تشویقنیز میکند. قرآن کریم میفرماید:
«و ابتغ فیما آتیک الله الدار الاخره و لاتنس نصیبک منالدنیا» . به هر چیزی که خدا به تو عطا کرده، از قوای ظاهری وباطنی و مال و سایر نعمتهای دنیا بکوش تا ثواب و سعادت دارآخرت تحصیل کنی و(لیکن)بهرهات را هم از(لذات و نعم الهی)دنیافراموش مکن.
قرآن کریم به افرادی که گمان میکردند تحریم زینتها و پرهیزاز غذاها و روزیهای پاک و حلال نشانه زهد و پارسایی و مایه قرببه پروردگار است، با لحن تندی میفرماید:
«قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات منالرزق» . بگو ای پیامبر چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگانخود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ سپسبرای تاکید اضافه میکند: به آنها بگو این نعمتها و موهبتهابرای افراد با ایمان در این زندگی دنیاآفریده شده اگر چهدیگران نیز بدون داشتن شایستگی از آن استفاده میکنند و نیز«قل هی للذین امنوا فی الحیوه الدنیا خالصه یوم القیامه.»
بگو این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است و خالص اینها(یعنیلذات کامل بدون الم)و نیکوتر از اینها در آخرت بر آنان خواهدبود.
در مورد استفاده از انواع زینتها اسلام مانند تمام موارد، حداعتدال را انتخاب کرده و ضمن تشویق مردم به استفاده از نعمالهی به خاطر طبع زیادهطلبی انسان که ممکن استسوء استفاده کندو به جای استفاده عاقلانه راه تجمل پرستی و زیاده روی را پیشبگیرد میفرماید: «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» بخورید وبیاشامید و اسراف نکنید.
کلمه(اسراف)کلمه بسیار جامعی است که هرگونه زیاده روی درکمیت و کیفیت و بیهوده گرایی و اتلاف و مانند آن را شامل میشود.
«امروز تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که سرچشمه بسیاری ازبیماریها غذاهای اضافی است که به صورت جذب نشده در بدن انسانباقی میماند که هم بار سنگینی استبرای قلب و سایر دستگاههایبدن و هم منبع آماده برای انواع عفونتها و بیماریها.»
قرآن کریم تغذیه را به عنوان یک وسیله تکامل پذیرفته، لذاسفارش به خوردن غذای پاک مینماید چون غذای حلال بر روی اخلاقانسان اثر دارد. لذا میفرماید:
«کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» از غذاهای پاکیزه حلالتناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید.
از آنجا که تجمل گرایی، روی آوردن به دنیا محسوب میشود وسایر دلبستگیها به دنیا و وابستگی را به دنبال دارد. امام صادقعلیه السلام میفرماید: «راس کل خطیئه حب الدنیا»
سر هر خطا، دوستی دنیاست و نیز میفرماید: به راستی شیطانآدمیزاده را در هر چیزی میچرخاند(تا او را گمراه کند) و چون ازاو درمانده گردید، در برابر پول و مال دنیا جلو او را سختمیبندد و گردن او را میگیرد.
امام باقر علیه السلام میفرماید: نمونه آزمند بر دنیا،کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم بر خود میتابد و میپیچدراه بیرون شدن خود را دورتر و بستهتر مینماید تا از غم و اندوهمیمیرد. گرایش به تجملات زندگی، انسان را دچار بحران اقتصادیمیکند و حتی به خاطر به دست آوردن و نگهداری آن تجملات، دچاربحران روحی هم میشود. گرچه لذتی به همراه دارد اما لذتش زودگذرمیباشد. علی علیه السلام میفرماید: هر که دنیا را در چشمخویش عظیم گیرد و جایش را در دلش بزرگ دارد و آن را بر خدابرگزیند و به سوی آن انقطاع پذیرد(از همه ببرد و به آن پیوندکند) چنین کسی درستبنده دنیاست .»
اینها نمونههای کوتاهی بود از آیات و روایات، در نکوهش دنیاداری و گرایش به تجملات و استفاده درست از دنیا در حدی که موردقبول اسلام است که تقدیم شد.
● تجمل عامل انحطاط مسلمین در صدر اسلام
به همان نسبتی که تجمل در جامعه برقرار میشود، به هماناندازه هم ذهن مردم متوجه منافع خصوصی میگردد. زمانی همهمسلمین در صدر اسلام به پیشرفت اسلام فکر میکردند و در سایهبرادری و برابری متحد بودند، در مقابل دشمنان اسلام سر خمنمیکردند، قدرت مسلمین نفوذناپذیر بود. و در راه رسیدن به هدفنهایی که گسترش و پیروزی اسلام بود از هیچ ایثار و گذشتی دریغنمیکردند، اما از وقتی که گرایش به تجملات و دنیا پرستی در میانآنها رواج پیدا کرد، این عظمت رو به تنزل گذاشت. «جرجیزیدان» مورخ مسیحی لبنانی مینویسد: «پس از آن که اعراب بهکشور گشایی پرداختند، سیم و زور غلام و کنیز به جزیرهالعرب روانگردید و اندک اندک اعراب مسلمان به فساد و هرزگی گرائیدند.
بنابراین سرنوشت مسلمانان صدر اسلام باید لوح عبرت برایمسلمانان عصر حاضر و آینده باشد. انقلاب ما هم وقتی پایدارخواهد بود که همه امور زندگی ما انقلاب باشد، ولی تجمل مانع اینامر است افرادی که فقط به چیزهای ضروری احتیاج دارند و آرزوییجز افتخار میهن خودشان ندارند «مردمی که انقلاب کردند وانقلابشان حفظ و احیاء ارزشهای اسلامی و ملی بود اما وقتی روحشانبا تجمل فاسد شده باشد آرزوی دیگری ندارند و به زودی دشمنقوانینی میشوند که مزاحم او هستند» لذا میبینیم افراد متجملدین گریز هم هستند، چرا که قانون اسلامی مانع جذب شدن آنها درتجملات استبه قول «منتسکیو» : در این زمان است که تقوای ملیبا چه سرعتی رو به انحطاط میرود زمانی که مردم روم به تجمل رویآوردند، در سلطنت «تی بر» نمایندگان سنا پیشنهاد کردند کهقوانین سابق مربوط به تجمل دوباره برقرار شود. شاه که مردی بااطلاع بود با این تقاضا مخالفت کرد و گفت: دولتبا وضع فعلینمیتواند دوام کند.»
حکام نالایق جهان اسلام، فضایل اخلاقی و رفاه متوسط مسلمانان رابه خاطر زیاده خواهی و جاهطلبیهای خودشان از میان مسلمینبرداشتند و قوانین اصیل اسلامی را که مورد تاکید رسولخدا(ص)بود، به دست فراموشی سپردند و خود و مردم را اسیر تجملاتکردند. این انحراف از زمان «عثمان بن عفان» شروع شد. «ابنخلدون» مینویسد: دین در آغاز امر، مانع غلو کردن در امر بناهابود و اسراف در این راه را بی آن که میانه روی باشد، روانمیدانست و چون مردم از روزگاری که دین فرمانروایی میکرد دورشدند، به این گونه مقاصد بیپروا گردیدند و طبیعت کشورداری وپادشاهی و تجمل خواهی بر آنان غلبه یافت. بنابر نقل مسعودی،عثمان در پنجمین سال خلافتخود که بیست و هشتسال پس از هجرتپیامبر بود، دستور داد خانهای مجلل برایش ساختند که اتاقهایمتعدد و زیبا و تالارهای بزرگ داشت این تجمل گرایی کم کم بهاطرافیان عثمان و کارگزاران و در نهایتبه مردم سرایت کرد.
در «طبقات ابن سعد» آمده:
زبیر صحابی نامدار اسلام در بصره خانهای ساخت که امروزه هممعروف است و تجار و ثروتمندان بحرینی و غیر بحرینی در آن جااتراق میکردند و در کوفه، مصر، اسکندریه هم خانه هایی ساخت.
بعد از مرگ زبیر ۵۰ هزار دینار و ۱۰۰۰ اسب و هزار عبد و کنیزباقی ماند.
طلحه صحابی دیگر و مشهور صدر اسلام، خانهای در کوفه ساخت کهمعروف به «دارالطلحتین» در کناسه میباشد. غلهاش از عراق هرروز هزار دینار بود. نمونه هایی از این قبیل بسیار است. تخریبتجمل گرائی بعد از بیست و هشتسال که از عمر اسلام میگذشت، چنانمردم جهادگر و ایثارگر را عوض کرد که نه تنها در میادین جهادبه صورت فعال شرکت نمیکردند، بلکه آشکارا از فرمان خلیفه ورهبر خود علی علیه السلام که خودشان به اصرار بعد از عثمانبه خلافت انتخاب کرده بودند سرپیچی میکردند. خطبه اشباح حضرتعلی علیه السلام شاهد براین مدعاست.
دنیا داری و تجمل پرستی، طلحه و زبیر را در مقابل رهبرشان بهمخالفت واداشت و رفتند جنگ جمل را به راه انداختند و عاقبتبهسرنوشتبدی دچار شدند. عبدالرحمن یکی از اعضای شش نفره شورایخلافت عمر، وقتی از دنیا رفتیک هشتم مالش را که بین چهار زنشقسمت کردند هشتاد وچهار هزار بود. (سهم یک زندر روز قتل عثمان، نزد خزانه دارش پانصد هزار درهم و صدوپنجاه هزار دینار و هزار شتر بود و صدقاتی باقی ماند که قیمتشدویست هزار دینار بود. بذل و بخششهای عثمان به قدری بود کهاصحاب نمونهای مثل ابوذر و عمار همیشه از او انتقاد میکردند.
مطلب گویایی که بر این گفتهها صحه میگذارد، فرمایشات علیعلیه السلام در خطبه معروف شقشقیه است که میفرماید: «یخضمونمال الله خضمه الابل نبته الربیع» وقتی عثمان به خلافترسید(اقوام و اطرافیان او)مال خدا را خوردند، مانند شتری کهعلفهای نرم و لطیف بهاری را میبلعد «علامه امینی» در«الغدیر» آماری را از عطایای عثمان به اطرافیانش آورده کهنمونهای ذکر میشود.
مروان پانصد هزار دینار، ابن ابی سرح، صدهزار دینار، زیدبنثابت، صدهزار دینار، عثمان الخلیفه. در یک مرحله صدو پنجاههزار و در مرحله دیگر دویست هزار دینار از عثمان به هدیهگرفتند. این بذل و بخششها باعثشد، فقرا بیش از پیش در فقرزندگی کنند و حقوق عامه مسلمین از بیت المال صرف عیش ونوش وتجمل گرایی عدهای معدود شد و یک التسستی و تفرقه و فاصلهطبقاتی بین مسلمانان به وجود آمد و اتحاد از بین رفت و دیواربلندی بین آحاد مسلمین کشیده شد که آثارش تا به امروز در جهاناسلام باقی مانده و قابل مشاهده میباشند. گر چه علی علیهالسلام سعی کرد دوباره سنت پیامبر را در جامعه مسلمین جاریکند و آنها را دوباره به آغوش اسلام بازگرداندو اما مردم چنانعادت کرده بودند که حاضر نبودند از تجملات و دنیا گرایی دستبردارند و مطیع رهبر خود باشند.
● ضربههای تجمل در قرون اخیر
تجملگرایی شاهان قاجار در عصر اخیر، باعثسقوط کشور ایرانشد. به طوری که بخاطر تجمل و خوش گذرانی هر روز امتیازی بهاجانب میدادند و با آبرو و حیثیت مردم مسلمان ایران بازیمیکردند و جسم ایران عزیز را تکه تکه کرده و به دست دشمنسپردند. جای تاسف این جاست که علاوه بر جدا شدن قسمتی از ایرانروسیه در «عهدنامه ترکمانچای» مبلغ ده کرور هم(مبلغ پنجمیلیون تومان)به عنوان غرامت جنگی گرفت. فتحعلیشاه شش کرور رااز خزانه پرداخت و برای پرداخت دو کرور دیگر «عباس میرزا»
عاقد قرار داد سختبه زحمت افتاد دولت انگلستان هم از احتیاجایران استفاده کرد و با پرداخت مبلغ دویست هزار تومان دو مادهاز پیمانی را که در سال ۱۲۲۹ با ایران بسته بود. و طبق آنمجبور بود در جنگ ایران با دول اروپایی به کمک ایران بشتابدخرید و الغاء کرد. دو کرور دیگر بر ذمه ایران باقی ماند که درجریان قتل «گریبایدوف» که ایران هیئتحسن نیتی برای عذرخواهی به دربار روس اعزام داشت،! امپراطور روسیه یک کرور از آنرا به «خسرو میرزا» رئیس هیئتبخشید و برای تادیه یک کروردیگر هم پنجسال مهلت داد. عهدنامه گلستان و امتیاز حکومتبرخلیج فارس به بهانه برده فروشی و دادن امتیاز گمرگ و معادن وامثال اینها که هر کدام نیاز به توضیح مفصل دارند، در جای خودقابل تحلیل و تفکر است که تجمل انسان را به کجاها میکشاند.
پادشاهی که ادعای حکومت و بزرگی بر کشور دارد اما غلام اجنبیشده به قول خود شاه، شمال میخواهند بروند روس اجازه نمیدهد. بهجنوب کشور میخواهند بروند انگلیس اجازه نمیدهد. این چه پادشاهیاست!؟
این اعمال زشت زمامداران ایران باعثشد کمکم زنجیرهای اسارتو وابستگی به دست و پای مردم شریف ایران زده شود. زمانی کهامیر کبیر، آن مرد میهن پرست، زمام امور کشور را به دست گرفتوارث خزانهای خالی و کسر بودجه و تعهدهای سنگین بود که بهایران تحمیل شده بود. «میرزا یوسف مستوفی الممالک آشتیانی»
وزیر مالیه که مامور رسیدگی به امور مالی شده بود، پس از بررسیگزارش داد که «خزانه کشور دچار ده میلیون ریال کمبود بودجهاست» در صورتی که اصل بودجه از بیست میلیون ریال تجاوزنمیکرده است.
و در عصر اخیر، رضا خان وقتی برای دیدار به ترکیه رفت و زرقو برق آن جا را دیده به فکر تقلید و ترقی افتاد و تحت تاثیرحکومت «آتاترک» قرار گرفت که به قول حضرت امام که فرمود:
من مجسمه آتاترک را در ترکیه دیدم که یک دستش به طرف غرب بودمیگفتند این نشانه این است که همه چیز در غرب است . اما رضاخان فقط تجمل پرستی غرب را آورد که عامل وابستگی و انهدامفرهنگ خودی بود و میرفت که قانون اسلام به دست فراموشی سپردهشود و فرهنگ ایران چهره عوض کند که خداوند به دست مرد تواناییاز سلاله پیامبر عظیمالشان اسلام، مردم و کشور ایران را نجاتداد. مطالبی که ذکر شد، در واقع قابل تحلیل و تفکر میباشد تامایه عبرت گردد و تاریخ دوباره تکرار نشود.
زمانی که استعمار گران برای شروع کار در ایران دستبه کارشدند تا زمینههای سقوط ملت ایران و انهدام فرهنگ ایرانی رافراهم کنند از ترویج تجمل شروع کردند.
بنابر نقل سالمندان بزرگوار، برای اولین بار که یهود میخواستمجری این طرح باشد، به وسیله رایج کردن لباسها و وسایل تجملیدر ایران شروع به کار کرد. به این صورت که لباسهای کهنه مردمرا میخریدند و به جای آنها ظرف زیبای چینی و پارچههای فاستونیمیدادند که تا آن زمان مردم پارچههای دستبافتخودشان رامیپوشیدند. وقتی به سراغ کاسب و بازاری میرفتند و میگفتند ماپارچههای فاستونی (کت و شلواری)خوب به شما میدهیم، مردم کاسبدر جواب میگفتند: ما قدرت خرید پارچههای شما را نداریم.
میگفتند(یهود): ما از شما پول نمیخواهیم. در عوض پول، شمامیتوانید گندم به ما بدهید و اگر جواب میشنیدند که گندم همنداریم، باید صبر کنید به موقع رسیدن محصول، قبول میکردند کهاشکالی ندارد شما هر وقت توانستید گندم به ما بدهید.
کشوری که زمانی گندم صادر میکرد، حالا وارد کننده گندم ازخارج میباشد.
زمانی برای خرید گندم ایران منت ایران را میکشیدند و از راهعطوفت و مهربانی وارد شده بودند. اما حالا چه؟ از آن جا کهدشمنان ایران راه وابستگی را از طریق رایج کردن تجمل تجربهکردهاند، بار دیگر در عصر حاضر این نقشه را به کار گرفتهاند وجدی هم عمل میکنند تا نیروی جوان و سرمایههای عظیم کشور رامشغول مد پرستی و تجمل گرایی بکنند. با این تفاوت که اینبارتبلیغ میکنند که جنس خارجی بهتر است(حتی نام و نشان خارجی). باکمال تاسف بر روی لباسها و وسایل زندگی مسلمانان مارک و خطهایخارجی زیاد دیده میشود. که در مواردی(تقریبا زیاد) پیامهای زشتاخلاقی و شهوانی بر آنها نقش بسته است که علاوه بر تحریک کنندگیغرایز جنسی جوانان و گمراه کردن آنها، جوانان عزیز را از درس وفعالیت نیز باز میدارد و آرامش روحی آنها را به هم میریزد.
اولین گام این سقوط، اول در خانواده برداشته میشود و اینتخریب فرهنگ به دستبزرگان خانواده صورت میگیرد، چرا که درهنگام خرید توجه ندارند که سرمایه کشور و دست رنجخود را درنهایتبه جیب چه کسانی میریزند و در مقابل خواستههای سطحی وزودگذر فرزندان خود، زود تسلیم میشوند، در حالی که اگر بافرزندان عزیز خودشان با منطق برخورد کنند و آنها را ازواقعیتها آگاه کنند مسلما فرزندان فهیم ایران زمین خود حاضرنخواهند شد لباسی را که غرب و صهیونیسم(آمریکا)و (اسرائیل)باصدای بلند فریاد بزنند: مرگ بر.... در چنین شرایطی، این شعارهااثر چندانی نخواهد داشت و ریشخند آنها را هم به دنبال خواهدداشت و مردم هندوستان زمانی که میخواستند از استعمار انگلیس سرپیچی کنند و خود را آزاد کنند به دستور رهبرانشان همه مردم(بهجز اندک)پوشیدن و استفاده از وسایل خارجی انگلیسی را بر خودشانتحریم کردند، حتی مدتها مردم هندوستان در غذای خود از نمکاستفاده نکردند، زیرا امتیاز نمک کشورشان به دست استعمار بود ودچار بیماری شدند.
اگر این نقاب مرغوبیت جنس خارجی و یا استحکام آن به کنار زدهشود، چهره کریه وابستگی و ذلت و پوچی و انهدام فرهنگ ایرانی درپشت آن به چشم میخورد.
هرگاه جامعهای یا افرادی، از درون به وسیله موریانه تجملگرایی بپوسد، هر کس میتواند با یک ضربه کوچک او را نقش بر زمینکند. اگر مردم انقلابی دیروز و نسل آگاه امروز سلاح ایمان وهشیاری انقلابی خودشان را بر زمین بگذارند و پایبند اصول انقلابخود نباشند، ارزشهای اسلامی و انقلابی جای خود را به ارزشهایمادی خواهد سپرد و بیم آن میرود که مردم مجاهد و انقلابی ایران،خود در فرهنگ اجانب جذب و هضم گردند که در این صورت فاقد هرگونه اراده برای آبادانی و شکوفا کردن استعدادهای غنی کشور ومردم خود خواهد شد. هیتلر میگوید: اگر آلمان بدون دفاع ماند، به خاطر اسلحه نبود. او فاقد اراده لازم برای دفاع بود. اگر منبه دست راستیها میگفتم غفلتشما باعثشد که یهودیان توانستنددر سال ۱۹۱۸ قدرت را به دست گیرند، برای حل این مشکل نبایدپرسید: چگونه اسلحه بسازیم؟ بلکه باید فتبا چه تدبیری میتوانملت را از لحاظ اراده تا جایی بالا برد که بتواند اسلحه به دستبگیرد. وقتی چنین احساسی در قلبی به وجود آمد، ارادهاش خواهدتوانست هزاران راه برای به دست آوردن اسلحه خلق کنند. ده قبضههفت تیر دستیک مرد بی غیرت(بیاراده)بدهید نمیتواند یک گلولهخالی کند. این اسلحه از یک چماق که به دست مرد شجاعی دادهایدکم ارزشتر است. نسل عزیز جوان با توجه به طرز فکر هیتلر که یکرجل سیاسی میباشد، باید دقت کنند و بیدار شوند که مردم ایرانبا اراده آهنین و با دستخالی به قول(هیتلر)با چماق به نبردطاغوت و سلطه گران رفتند. اگر غرق در تجملات بودند که فرصت توجهبه مسائل سیاسی آن روز را نداشتند.
گرچه نسل حاضر در صحنه مبارزاتی انقلاب اسلامی حضور نداشتند بهخاطر صغر سن یا هنوز به دنیا نیامده بودند اما با مایه گرفتناز والدین بزرگوار خود و مردان میادین نبرد آن روز، خود بهانقلاب دیگر دستبزنند و حملههای فرهنگی را دفع کنند و خودشانفرهنگ ساز جامعه خودشان باشند و دوباره نام ایران را درعرصههای فرهنگی بین المللی بر سر زبانها و محافل علمی فرهنگیزندهتر کنند. هر چند قدمهای اول برداشته شده و جوانان گرانقدر،در مسابقات علمی افتخارات قابل توجهی کسب کردهاند، اما نبایدبه آنها اکتفا شود و امید است جوانان دیگر به تاسی از آنعزیزان افتخار آفرین، در صدد افتخار آفرینیهای بسیاری باشند وخود را در مقابل ویروس تجمل گرایی و فنا شدن به دست آن واکسینهکنند.
به امید روزی که شعار مرگ بر.... به شعور انقلابی تبدیل شدهباشد. آن روز است که واقعا غرب و صهیونیسم مرگ خود را جلویچشمان خود مشاهده خواهند کرد و خواب برای همیشه از چشمان آنهاخواهد رفت، ان شاءالله. اگر امروز به این توطئه غرب و... جوابمثبت داده شود، جهان اسلام قربانی مد پرستی شده و روز به روزقربانی زیادتر خواهد شد، دین در معرض فروش قرار خواهد گرفت وسرمایههای ملی، خصوصا جوانان عزیز به سرعت از دستخواهند رفت.
این غارتگران مال و جان به هیچ عنوان دوستدار مردم مسلماننیستند. آنها حتی به هم کیشان خود نیز رحم نمیکنند، چه رسد بهمردمی که آنها را سرچشمه بدبختیهای خود میداند.
یهود وقتی که از کشورهای جهان، یهودیان را جمع کردند تا بهفلسطین اشغالی ببرند، افرادی را که قادر به کار زیاد نبودندنمیبردند.
فاطمه وثوقی
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست