دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا


کینگ کونگ علیه سارقان سینمایی


کینگ کونگ علیه سارقان سینمایی
این نسخه جدید كه داستانی متفاوت با نسخه سال ۱۹۳۳ كینگ كونگ در خواهد داشت، همه خصوصیات یك فیلم پرفروش را داراست. پیتر جكسون خالق سه گانه ارباب حلقه ها كارگردان آن است و نائومی واتس نقش فی ورای قهرمان مو طلایی فیلم را ایفا می كند و جلوه های ویژه فیلم نیز درخشان خواهد بود. ولی حتی كینگ كونگ غول پیكر هم نمی تواند این روزها از دست سارقان حاضر در شبكه های اینترنتی كه متخصص سرقت كپی های فیلم های تازه اكران شده و یا اكران نشده هستند، در امان باشد و در شرایطی كه هالیوود در طی دهه های گذشته همواره به مبارزه با انواع سرقت های سینمایی بود، این بار قصه كاملاً فرق دارد و سرقت در دوره دیجیتالی تهدیدی بزرگتر به حساب می آید و ضررهای مالی آن به مراتب هنگفت تر است.چرا كه این روزها سارقان سینمایی فیلم ها را در اینترنت و یا بر روی دی وی دی خیلی زود به نقاط مختلف جهان منتقل می كنند. پیترجكسون در مورد این خطر جدی می گوید: سرقت سینمایی به شكلی جدی این توان را دارد كه سینما را به صنعتی ضررآور تبدیل كند و ساخت فیلم های پرخرج را متوقف سازد و به این ترتیب هیچ استودیویی برای فیلم هایی از این دست سرمایه گذاری نخواهند كرد چرا كه سود اصلی ساخت آنها به جیب تبهكاران فرهنگی می رود.
اما همه وحشت هالیوود و استودیوهای فیلمسازی از سرقت های سینمایی نیست بلكه دستگاه های دی وی دی خانگی و تلویزیون های مسطح باعث شده اند تا حضور تماشاگران در سینماها كاهش یابد و مردم ترجیح دهند تا فیلم ها را در منازل و بر روی مبل های راحتی شان نگاه كنند. در كنار آن با به وجود آمدن خطوط اینترنت پرسرعت اكنون فیلم های سینمایی حتی با حجم بالا نیز می توانند به كامپیوترهای شخصی منتقل شوند و در واقع صنعت سینما اكنون با بحرانی روبروست كه صنعت موسیقی چند سال پیش پس از ظهور سایت هایی چون نپستر با آن روبرو بود. بنا به آماری كه شركت پرایس واترهاوس منتشر كرد، هالیوود در سال ۲۰۰۴ ، ۸۴ میلیارد دلار از بابت فروش فیلم ها در سطح جهان درآمد داشته است ولی با توجه به عدم سودآور بودن اكثر فیلم ها و تبلیغات پرخرج فیلم ها اكنون دی وی دی به معنای نوشداروی هالیوود محسوب می شود و با احتساب فیلم های ویدئویی فروش جهانی آنها بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار شده است. اما اتحادیه سینمای آمریكا تخمین می زند كه ضرر ناشی از توزیع غیرقانونی فیلم ها بر روی دی وی دی چیزی حدود ۳ میلیارد دلار باشد. این آمار شامل كاهش فروش فیلم ها بر اثر انتقال آن لاین فیلم های سینمایی نمی شود.
سرقت سینمایی در شرایط فعلی مرزی نمی شناسد ولی بسته بندی و توزیع دی وی دی های غیرقانونی در چند كشور خاص انجام می شود كه مهمترین آنها هند، چین، مالزی، اندونزی، فیلیپین، انگلستان، روسیه و آمریكا هستند. بنا بر آمار منتشر شده از سوی تحلیلگران و بازرسان فدرال آمریكا در بطن این قضیه وب گردهایی قرار دارند كه خود را رابین هودهای دیجیتالی می نامند و فیلم ها را از استودیوهای ثروتمند می دزدند و به شكل مجانی در اختیار علاقمندان سینما قرار می دهند. در كنار آنها تبهكاران حرفه ای حضور دارند كه با سرمایه فراوان فیلم ها را در ظرف چند ساعت تكثیر كرده و حتی قبل از اكران عمومی توزیع می كنند. مدارك رسمی نشان می دهد كه عده ای از این تبهكاران چند ساعت قبل از اكران آخرین تست فیلم جنگ های ستاره ای نسخه ای از آن را در اختیار داشته اند. آنها فیلم آغاز بتمن را در روند اكران بین المللی آن روی اینترنت قرار داده و فیلم افسون زده را دو روز قبل از اكران عمومی آن در ۲۴ ژوئن آماده كرده بودند.
به همین خاطر استودیو یونیورسال برای حفظ گوریل محبوب خود كپی های فیلم كینگ كونگ را كدگذاری كرده است و همچنین نظارت شدیدی بر تمامی مراحل تولید فیلم از جمله تدوین و اكران آزمایشی داشته است. چند استودیو دیگر از جمله برادران وارنر نیز اقدامات مشابهی را انجام داده اند تا بتوانند با سارقان فرهنگی مبارزه كنند و ساخت قسمت چهارم فیلم هری پاتر نیز با اقدامات امنیتی ویژه ای همراه شده است. دارسی آنتونیل كه مسؤولیت امنیت دیجیتالی استودیو وارنر را بر عهده دارد می گوید: این فقط مربوط به صنعت فیلمسازی نمی شود به طور كلی مراقبت از هر گونه دارایی غیر پولی، ضروری به نظر می رسد. اگر دیگر نتوان ایده ها را معامله كرد و یا از حقوق به وجود آوردن ایده ها استفاده كرد، كل صنعت سینما و فرهنگ دچار تهدید جدی خواهد شد.
اما این تنها استودیوهای فیلمسازی نیستند كه در این جریان به رقابت بر سر رسیدن به اهدافشان می پردازند بلكه وب گردهای حرفه ای نیز برای خود رقابتی ویژه را دست و پا كرده اند. بنا به گزارش بازرسان فدرال، هر كدام از سارقان حرفه ای فیلم ها كه به نسخه ای كامل از آنها دست می یابند، به سرعت خبر مربوط به آن را در اینترنت منتشر می كنند تا مشخص شود كه چه كسی اولین نسخه كامل فیلم را به اینترنت انتقال داده است. سایت هایی كه این فیلم ها به آنها پست می شود، اصطلاحاً تاپ سایت نامیده می شوند و اكثر آنها در محدوده آن لاینی به نام دارك نت (Dark net) فعالیت می كنند. تیم های سارقان اینترنتی عموماً ورز (Warez) خوانده می شوند كه ریشه لغوی آن از كلمه سافتور (Softwar) آمده است. همه اعضای این تیم ها اسامی مستعار دارند و حتی هویت اصلی شان را از یكدیگر پنهان می كنند. این افراد كه فعالیت خود را اعتباری برای كار حرفه ای شان می دانند، معمولاً نام تمامی عوامل دخیل در سرقت نسخه اول یك فیلم را نیز ضمیمه فیلم می كنند. دارل اسمیت از مدیران استودیو پارامونت می گوید: این شبیه یك بازی است كه همه بازیكنان آن نام مستعار دارند و همچون گروه های تروریستی هر یك مأموریت خاصی دارند و سعی دارند تا مقام خود در گروه را حفظ كنند.
نیازی نیست كه اشاره شود این سارقان طرفداران بی شمار اینترنتی نیز دارند. همان طور كه عاشقان موسیقی بدون آنكه بپرسند موسیقی های مورد علاقه شان در سایت نپستر از كجا تأمین می شد، به بارگذاری آنها می پرداختند، طرفداران سینما نیز چندان علاقه ای به این جریان نشان نمی دهند و در اصطلاح نام «زالو» را گرفته اند. بنا به آماری كه اخیراً شركت بیگ چمپیون در بورلی هیلز منتشر كرد، حدود صدها هزار «زالو» در هر لحظه به شكل آن لاین به بارگذاری موسیقی و فیلم مشغول هستند. در آماری كه این شركت در ۹ آگوست تهیه كرده، تنها در این روز حدود ۱۰۲ هزار كاربر فیلم جنگ دنیاها را با استفاده از نرم افزار محبوب بیت تورنت بارگذاری كرده اند و در همین روز فیلم های برهم زنندگان عروسی یكصد هزار بار و فیلم چارلی و كارخانه شكلات ۹۷ هزار بار بارگذاری شده است.
این گروه ها به خوبی به پوشش یكدیگر می پردازند و با كشف شدن بخشی از شبكه، خیلی زود سایر اعضا را مطلع كرده و مانع لو رفتن كل شبكه می شوند.
در یك دادگاه فدرال در ماه جولای كه با حضور ۴ نفر فعال در یكی از گروه های ورز برگزار شد، آنها اعتراف كردند كه حدود ۷۵۰ فیلم را در تاپ سایت، آپ لود كرده اند و میزان مبادلات بازی، فیلم و موسیقی آنها چیزی حدود ۲۷ ترا بایت اطلاعات بوده است كه معادل كتابخانه چند دانشگاه مشهور آمریكا است. به عقیده بازرسان فدرال آمریكا، دو گروه اصلی در این تجارت عمده دست دارند. ابتدا گروهی كه چندان به دنبال سودآوری نیستند و كارهای فنی انجام می دهند و بعد گروه های محدود و پولدار كه به دنبال كسب درآمد هستند. در گروه اول افراد فقط به دنبال مبادله فیلم ها هستند، ولی دسته دوم با توزیع این فیلم ها، سود هنگفتی به جیب می زنند و بدین ترتیب است كه بازارهای بزرگی از دی.وی.دی های غیرقانونی همچون بازار گروبوشكا در شهر مسكو به وجود می آید و بعد از طریق كشتی به سایر كشورهای جهان منتقل می شود.
اما برخی نیز از این سیستم توزیع فیلم ها حمایت می كنند و معتقد هستند كه سیستم آن لاین فارغ از محدودیت های سیستم توزیع استودیویی، به فیلمسازان مستقل در كشورهای دورافتاده جهان اجازه می دهد تا از فیلم های برجسته تاریخ سینما استفاده كنند و آثاری را تماشا كنند كه هرگز از طرق قانونی در كشورشان نمی توانند به آنها دست یابند. ولی در هر شرایطی می توان گفت كه این در واقع آغاز یك مبارزه است كه هنوز برنده نهایی آن مشخص نیست.

ترجمه: امیررضا نوری زاده
منبع : روزنامه ایران