شنبه, ۲۴ آذر, ۱۴۰۳ / 14 December, 2024
مجله ویستا
احکام کلی حجامت در طب سنتی ایران
در طب سنتی ایران، یکی ازمهم ترین راه های نگهداری تندرستی ( حفظ الصحة) و پیشگیری از بیماری ها ( تقدمة الحفظ ) ، بکار بستن تدابیرمتناسب با هر فصل در گذرسال است. حکمای طب سنتی ایران همانگونه که برای خوردن غذا ،آشامیدن آب، حرکت و سکون بدنی و نفسانی ، خواب و بیداری ، آمیزش جنسی و دیگر امور روزمرّه همگانی ، بایست ها و نبایست هایی را تعریف می کردند ، برای هر فصل سال نیز تدابیری اندیشیده بودند تا مردمان با مزاج های گوناگون بدانند که به مقتضای کیفیت سرشتی خود وبه تناسب دور فلک و گردش فصول باید از چه اموری گریز و پرهیزکنند و چه اعمالی را انجام دهند تا ازاعتدال مزاج بیرون نروند یا زودتر بدان بازگردند.
این بایست و نبایست ها و بیم و نوید دادن ها درهمان حال که کل نگرانه و با دیدی باز وگشاده به موضوع تندرستی انسان است ، از نکته سنجی ها و ریز بینی های فراوان نیز آکنده است و بخش هایی بس خواندنی ازکتب طب سنتی رادر برمی گیرد .
حکمای ایرانی برآن بودند که بهار به سبب اعتدال مزاج و لطافتش ، قوای بدن را برای خارج کردن مواد زیان آور انباشته شده در جای جای فضاهای بدن ، تقویت و تحریک می کند . اما اگراین مواد پس از رقیق شدن و سیلان یافتن به تمامی از بدن دفع نشوند ، می توانند بصورت دمل ها و بثورات و خارش پوست و برخی تظاهرات دیگر نمایان شوند .
بطور خلاصه پزشکان کهن ایران زمین باور داشتند که مواد تباه و زاید بیماری زایی که در فصل زمستان ساکن و فسرده باشند ، در فصل بهار به جوشش وغلیان می آیند وپس از آمادگی کیفی ، از راه های دفعی بدن به بیرون رانده می شوند . یکی از تدابیرمربوط به فصل بهار که برای یاری رساندن به این کارکرد دفعی طبیعت بدن توصیه شده ، اخراج خون از طریق فصد و حجامت است که بویژه برای گرم مزاجان و کسانی که دچار غلبه دم (خون) هستند، سودمندی فزونتری دارد .
با وجود آنکه شایسته ترین فصل خارج کردن خون از طریق حجامت را( بویژه برای مقاصد پیشگیرانه) فصل بهاردانسته اند ، اما باید آگاه بود که برای انجام این عمل ضوابط و پیش شرط های خاصی در طب سنتی بیان شده است . دیدگاه حکمای ایرانی در مورد سودمندی حجامت - همچنان که برای دیگر روش های درمانی- مطلق نبوده وبستگی به مزاج وسن وجنسیت فرد و نیزفصل و زمان و مکان حجامت داشته است.
لازم به ذکر است که آنچه در پی می آید قواعدی است که درمورد حجامت همراه با تیغ زدن و خروج خون ( حجامت با شَرَط ) بیان شده است .
● احکام مربوط به زمان حجامت
▪ حجامت وروزهای ماه:
بر اساس منابع اصیل طب سنتی ایران ، حجامت در اول و آخر ماه و سه شنبه آخر ماه جایز نیست چون در این ایام، اخلاط ساکن و متوجه باطن اند واز طریق حجامت قابلیت خروج ندارند .
همچنین حجامت درروزهای چهاردهم و پانزدهم هر ماه که دارای بیشترین فزونی نورماه اند ، چندان مناسبت ندارد ، زیرادر این ایام اخلاط لطیف سبک به علت حرکت سریعتر، بیشترازاخلاط غلیظ سنگین میل به سطوح دارند ولذا رگ های باریک و شاخه های آنها در چهاردهم و پانزدهم ماه بیشتر آکنده از خون صافی اند تا اخلاط بد ؛ و اخلاط غلیظ سنگین به جهت کندی حرکت ، پس از آنها میل به ظاهربدن و ورود به عروق سطحی در پوست خواهند داشت .
لذا درایام زاید النور یعنی از اول تا چهاردهم ماه حتی المقدور فصد و حجامت مطلقاً جایز نیست ، مگر آن که ضرورت بسیارو بیم جانی در میان باشد .
بعد از سپری شدن نصف حقیقی و رو به کاهش گذاشتن نورماه ، به تدریج اخلاط نیز به باطن میل می کنند ، بدین سان که نخست اخلاط لطیف سبک میل به بازگشت می کنند و سپس اخلاط غلیظ سنگین بازمی گردند . بنابراین درروزهای چهارده و پانزده ماه ، فصد نیزمناسب نیست . زمان مناسب برای فصد و حجامت پس از روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه است و شایسته ترین و سودمندترین زمان آن درروزهای شانزدهم و هفدهم ماه است ، زیرا تنها در این روزهای هر ماه است که خون غلیظ سنگین فاسد می تواند به بیشترین مقدار دفع شود .
▪ وقت حجامت:
بر اساس توصیه منابع طب سنتی ایران ، بهترین وقت حجامت در ساعات روز است . حجامت در فصل گرما در ساعت دوم روز و در فصل سرما در ساعت سوم و چهارم روزمناسب تر است، زیرا در این ساعات خون لطیف تر و رقیق تر است و اخراج آن زودتر حاصل می شود .
● احکام مربوط به شخص
▪ سن حجامت :
حکمای ایرانی حجامت را پیش از دو سالگی تجویزننموده اند وآن را در دوران شیرخوارگی- مگر درصورت ضرورت سخت - ممنوع دانسته اند ، زیرا کودک شیرخوارهم نیازبسیارکمتری به خروج خون دارد و هم کم بنیگی وعدم اســتقامت اعضای کودک اقتضای حجامت را ندارد ، بنابراین حجامت موجب ضعف کودک وماندن وی بر آن ضعف می شود .
پس از دوران شیرخوارگی نیزحجامت پیشگیرانه در کودکان منع شده وانجام آن اکیدا مشروط به ضرورت درمانی خاص گردیده است .
همچنین حجامت پس از سن شصت سالگی منع شده است ، دلیل ممنوعیت حجامت پس از شصت سالگی ( شروع سن شیخوخت) ، چیرگی سردی برمزاج وغلظت خون به سبب آین سردی ، و رقت قلب به سبب کاهش حارّغریزی است. ازسوی دیگرچون حجامت خون رقیق را خارج می کند ، لذا حجامت درسن پس ازشصت سالگی ناگزیر باعث افزایش غلظت خون ونیز چیرگی خشکی برپوست آنان می شود.
البته منع حجامت بعد از شصت سالگی مطلق نیست ، بلکه بستگی به شدت ضرورت درمانی ونیز ضعف و قوت شخص دارد و در صورت ضرورت شدید و قوت قوه مجاز است.
● حکم حجامت در زنان باردار :
حکمای طب سنتی ایران لازم و واجب دانسته اند که زنان باردار از روش های گوناگون دفع مواد از بدن مانند فصد و حجامت و اسهال و قی ، خودداری و دوری کنند مگرآنکه ضرورت شدیدی در میان آید . ایشان حتی در صورت ضرورت نیز، مبالغه و زیاده روی در فصد و حجامت و مسهل های قوی رادر زنان باردار جایز ندانسته اند.
همچنین تاکید کرده اند که هر چند این امور در همه ایام بارداری زیان آور و ممنوع اند ، لیکن پیش از ماه چهارم و پس از ماه هقتم ، به شدت ممنوع اند . هر چه سن جنین کمتر باشد ، ممنوعیت حجامت در مادرباردار شدیدتر است . بدین سان که شدت ممنوعیت اموریادشده بویژه در بیست روز نخست ماه اول بارداری با تاکید بسیار بر هفته اوّل آن - بیشتر است ، آن هم بالاخص زمانی که سه روز ازعلوق ( زمانی که نطفه همچون خون غلیظ و بسته است) گذشته باشد .
● مکان حجامت :
حجامت و قی کردن در حمام مضر است ودر بلغمی مزاجان بویژه در فصل زمستان بسیار زیان آور شمرده شده است .
در پایان این سطور باید اذعان کرد که مباحث گسترده وبسیارشیرین و خواندنی طب سنتی در این مورد درنوشتاری کوتاه نمی گنجد و شایسته ترآن است که خوانندگان مشتاق برای دریافت آگاهی های بس بیشتر به کتب معتبر طب سنتی مانند ذخیره خوارزمشاهی ، خلاصة الحکمة ،الاغراض الطبیة ومانند آنها بپردازند و به این چند قطره بسنده نکنند .
دکتر مجید انوشیروانی
منابع :
۱- جرجانی ، سید اسماعیل . الاغراض الطبیة و المباحث العلائیة. تصحیح و تحقیق دکتر حسن تاج بخش . تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران با همکاری فرهنگستان علوم . چاپ اول . ۱۳۸۵
۲ - عقیلی خراسانی، محمدحسین . خلاصه الحکمة. تحقیق ، تصحیح و ویرایش اسماعیل ناظم . به سفارش موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران قم : انتشارات اسماعیلیان. چاپ اول. ۱۳۸
منابع :
۱- جرجانی ، سید اسماعیل . الاغراض الطبیة و المباحث العلائیة. تصحیح و تحقیق دکتر حسن تاج بخش . تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران با همکاری فرهنگستان علوم . چاپ اول . ۱۳۸۵
۲ - عقیلی خراسانی، محمدحسین . خلاصه الحکمة. تحقیق ، تصحیح و ویرایش اسماعیل ناظم . به سفارش موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران قم : انتشارات اسماعیلیان. چاپ اول. ۱۳۸
منبع : پایگاه اطلاعرسانی درمانگر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست