سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
عقل، عرفان یا عاطفه؟
ایمان، كاربردهای گوناگونی دارد و در هر یك از مسالك و مذاهب اسلامی و نیز در ادیان مختلف، به گونههای مختلف تعریف شده است. ما در این نوشتار، ایمان را به معنای باور قلبی (عقد القلب) نسبت به خدا و سایر آموزههای دینی در نظر میگیریم. این نظریه مورد تأیید عالمان بزرگ شیعی، مانند شیخ طوسی، خواجه نصیرالدین طوسی و نیز مرحوم لاهیجی، یكی از متكلمان نامدار شیعی و نیز علامه طباطبایی است. پایه اساسی این نظریه، تفكیك بین علم و ایمان است؛ به این معنا كه علم، همان ایمان نیست؛ هر چند ایمان بدون علم نیز تحقق ندارد؛ زیرا معرفت، ركن ایمان است و به ما دستور دادهاند كه ایمان بیاوریم. بنابراین، ایمان، امری اختیاری است و ازآن جا كه جایگاه آن را در قلب دانستیم، پس ایمان، یكی از افعال نفس انسانی است و افعال جوارحی انسان، خارج از حقیقت ایمان قرار دارند. عمل ، نتیجه ایمان محسوب میشود. پیامبر اسلام صلیاللَّهعلیهو آله میفرماید: ایمان واقعی، آن است كه خالص در قلب باشد و اعمال انسان، آن خلوص قلبی را تصدیق كنند. ۱
در برخی از روایات، ایمان مركب از چند عنصر معرفی شده كه عبارتند از:
۱) اقرار زبانی ،
۲) باور قلبی
۳) عمل با جوارح.
نظریهای كه همه این روایات را به خوبی تحلیل میكند، آن است كه حقیقت ایمان، همان باور قلبی است و اعتراف زبانی، فقط برای اظهار ایمان است و آثار فقهی و حقوقی ظاهری دارد و اعمال جوارحی انسان نیز نتیجه و میوه باور قلبی او هستند.۲
بر اساس آموزههای قرآنی و روایی، ایمان، قابل افزایش و كاهش است و به تعبیر دیگر، دارای درجات مختلف است.۳
در بررسی عوامل تقویت و افزایش ایمان، سه راه عمده را میتوان مورد اشاره قرار داد، كه عبارتند از:
الف) كوشش عقلانی
از آنچه در تبیین مفهوم ایمان گفته شد، نتیجه میگیریم كه یكی از راههای تقویت ایمان، استواری استدلالهای منطقی و عقلی است؛ زیرا ایمان به عنوان فعل نفس انسان، مبتنی بر معرفت و شناخت است. اعمال اختیاری انسان و به ویژه ایمان، وقتی حاصل میشوند كه مورد اراده قرار گیرند و چنان كه فیلسوفان اسلامی در بحث اراده انسانی گفتهاند، اراده انسان در درجه اول، مبتنی بر شناخت اوست و انسان تا تصوری از چیزی نداشته باشد و مفید بودن آن را نپذیرد، هیچگاه علاقهمند و مشتاق آن نخواهد شد و در نتیجه، ارادهای نیز از او صادر نمیشود.۴ بنابراین، شناخت صحیح، برای ایمان، لازم است و شناخت، اگر مبتنی بر دادههای صحیح و دقیق عقلانی نباشد، نتیجهای صحیح نخواهد داشت و اراده ناشی از این علم نیز به بیراهه خواهد رفت. كسی كه ایمان خود را بر پایه شناختی استوار از خدا یا پیامبر و یا امامان بنا ننهاده باشد، به توهّمی ایمان آورده و آن را خدا نامیده است و بدیهی است كه با رسوخ اولین شبهات و اشكالات، این توهّم، فرو میریزد و ایمان مبتنی بر آن توهّم نیز دیری نخواهد پایید. شاید دعوت قرآن به تعقل و تفكر و توبیخ انسان به خاطر عدم تعقل۵، ناشی از همین اصل باشد. (روشن است) كه تقویت عقلانی ایمان، اختصاصی به تفكر فلسفی ندارد و مطالعه دقیق كتاب خدا و روایات اهلبیت علیهمالسلام و تعقل در آموزههای آنها نیز در همین دایره قرار میگیرند.۶
ب) مجاهده عملی (راههای عرفانی)
منظور از عرفان در این نوشته، عرفان مصطلح كه به نظری و عملی تقسیم شده، نیست؛ بلكه هدف از این عنوان، انجام همه اموری است كه در دین مورد توصیه قرار گرفته است.
ایمان، ریشه در فطرت انسانی دارد و به تعبیر قرآن كریم، ایمان، محبوب قلب انسان قرار داده شده است.۷ پایدار بودن ایمان در تاریخ زندگی بشر نیز گواه این مدعاست؛ زیرا هیچگاه زندگی بشر خالی از دین و یا ایمان به امری مقدس نبوده است.۸ این نكته، نشانگر آن است كه انسان همراه ایمان خلق شده است و ایمان در رگ و خون انسانی جاری است. بر اساس این نكته، همه عواملی كه باعث تجلی فطرت پاك انسانی میشوند، باعث افزایش ایمان نیز خواهند بود و در نقطه مقابل نیز هر چه باعث مخفی كردن فطرت انسانی شود، ایمان را نیز به ضعف خواهد كشید. این مدعا به وضوح از آیات ابتدایی سوره شمس، استفاده میشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام یكی از اهداف بعثت انبیا را ادای میثاق فطری انسان ذكر كرده است. بر همین اساس است كه مجاهده عملی و به تعبیر گویای پیامبر اسلام، جهاد با نفس و یا همان تزكیه نفس، در قالب انجام وظایف و مناسك دینی، مهمترین عامل تكامل ایمان شمرده میشود.
دقت در آیات و روایات، نشان میدهد كه عمل انسان (چه عمل جوارحی باشد و چه عمل قلبی)، تأثیر فراوانی در تحكیم باورهای دینی و ایمان او دارد و همین حقیقت را میتوان به اجمال در آیاتی یافت كه ایمان را به همراه عمل صالح ذكر كردهاند. رسول گرامی اسلام تأكید میفرماید كه ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، قبول نمیشود.۹ تأثیر منفی اعمال بر ایمان نیز مورد تصریح آیات قرآن است. در قرآن آمده است: «كسانی كه اعمال سوء انجام دادند، سرانجام به جایی رسیدند كه آیات الهی را تكذیب كردند».۱۰
ج) تكیه بر عواطف و احساسات
در بین عوامل تأثیر گذار بر نفس انسانی كه او را به سوی عمل میكشانند، عواملی هستند كه تأثیر آنها بر احساسات زودگذر انسانی، نمایان میشود. انسانی كه تحت تأثیر این عوامل قرار گیرد، شوق بیشتری نسبت به انجام تكالیف دینی پیدا میكند و نیز نسبت به معتقدات خویش، باورمندتر میشود.
برای تحلیل چگونگی تأثیر این امور در پایداری ایمان و یا افزایش آن، لازم است دو نكته اساسی در دینداری انسان، مورد توجه قرار گیرند؛ یكی فطری بودن دین، حس پرستش و نیز شناخت خدا و دیگری این كه غفلت، یكی از مهمترین عوامل گسستگی انسان از ایمان درونی و باورهای دینی، شمرده شده است.۱۱ اگر تكیه بر احساسات گذرای دینی، در جهت بیداری فطرت و جلوگیری از غفلت انسان باشد، میتوان بر آن تكیه كرده، آن را جزء عوامل تقویت ایمان به حساب آورد.
● جمع بندی
تفكر، مطالعه و تحقیق، پایههای معرفتی ایمان را استوار میسازند و راههای عرفانی، ركن تعلق و وابستگی ایمان را قوام میبخشند. احساسات نیز مانع غفلت و عامل تذكرند؛ ولی برای تبیین بیشتر جایگاه هریك از این سه عامل، تأكید بر دو نكته زیر لازم است:
آنچه در تأثیربخشی عمل، بسیار اهمیت دارد، آن است كه عمل، باید مبتنی بر معرفت صحیح و خالصانه باشد و عمل بدون معرفت و یا عملی كه انگیزهای غیر از اطاعت خدا داشته باشد، نقشی در افزایش ایمان نخواهد داشت؛ چنانكه در روایات، عمل فراوانی كه بدون معرفت كافی باشد، كم ارزشتر از عمل اندكی معرفی شده كه با معرفت بیشتری همراه باشد.۱۲
اتكا بر احساسات، وقتی ثمربخش خواهد بود كه باورهای دینی انسان بر پایههای استوار عقلانی و وحیانی بنا نهاده شده باشد و در غیر این صورت، این احساسات، با عاملی قویتر، به سوی دیگری متمایل خواهد شد. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «كسی كه تحت تأثیر افراد دیگر دیندار شده باشد، تحت تأثیر افراد دیگری از دین خارج خواهد شد». بنابراین، كسی كه با مطالعه و بر اساس كتاب و سنت دین را پذیرفته باشد، هرگز متزلزل نخواهد شد؛ حتی اگر كوهها از جای خود حركت كنند. احساسات در تمام ادیان و نیز در همه مكاتب بشری، قابلیت حركتبخشی دارند. جهان، هنوز جنایات نیروهای نازی را كه به شدت توسط سخنرانیهای هیتلر تحریك شده بودند؛ به خاطر دارد.
بنابراین، احساس دینی، بدون اتكا به معرفت صحیح دینی، راه به جایی نمیبرد؛ اما احساس مبتنی بر معرفت، عامل تذكر و توجه به فطریات و مانع فراموشی است.
بنابراین، هر چند نمیتوان برای تقویت ایمان از برتری یك راه بر راه دیگری سخن گفت، ولی باید توجه داشت كه این راهها، در ارتباط با یكدیگر معنا مییابند؛ زیرا معرفت بدون عمل، ارزشی ندارد؛ چنانكه عمل بدون اتكا بر معرفت، كم ارزش است و عاطفه و احساس نیز فقط در راستای غفلتزدایی و تحكیم باورها و تهییج به سوی عمل، به كار میآید.
محمد كاظم حقانی
۱. محمد ری شهری، میزان الحكمهٔ، ج۱، ص۱۹۱.
۲. رك: علی ربانی گلپایگانی، تحقیق قوائد العقائد، مركز مدیریت حوزه علمیه قم، پاورقی ص ۱۴۸.
۳. توبه، آیه ۱۲۴، انفال، آیه ۸، آل عمران، آیه ۱۷۳، احزاب، آیه ۲۲.
۴. رك: سید محمد حسین طباطبایی، نهایه الحكمه، مؤسسهٔ النشر الاسلامی، ص ۱۵۵- ۱۵۷؛ صدرالدین الشیرازی، الحكمهٔ المتعالیهٔ، ص ۱۱۴-۱۱۳.
۵. بقره، آیه ۷۶، آل عمران، آیه ۶۵.
۶. جوادی آملی ، عبدالله، شناخت شناسی در قرآن، مركز نشر فرهنگی رجا، ص ۱۸۴-۱۸۶.
۷. حجرات، آیه ۷.
۸. بی ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی اصغر حكمت، ص ۵.
۹. ریشهری، میزان الحكمه، ج ۱، ص۱۹۳
۱۰. سوره روم آیه ۱۰.
۱۱. عبدالله جوادی آملی، فطرت در قرآن، نشر اسراء، ص ۳۹۳-۳۹۴.
۱۲. محمدی ریشهری ، پیشین، ج ۵، ص۲۰۶۸.
۱۳. همان، ج ۲، ص ۹۵۴.
۱. محمد ری شهری، میزان الحكمهٔ، ج۱، ص۱۹۱.
۲. رك: علی ربانی گلپایگانی، تحقیق قوائد العقائد، مركز مدیریت حوزه علمیه قم، پاورقی ص ۱۴۸.
۳. توبه، آیه ۱۲۴، انفال، آیه ۸، آل عمران، آیه ۱۷۳، احزاب، آیه ۲۲.
۴. رك: سید محمد حسین طباطبایی، نهایه الحكمه، مؤسسهٔ النشر الاسلامی، ص ۱۵۵- ۱۵۷؛ صدرالدین الشیرازی، الحكمهٔ المتعالیهٔ، ص ۱۱۴-۱۱۳.
۵. بقره، آیه ۷۶، آل عمران، آیه ۶۵.
۶. جوادی آملی ، عبدالله، شناخت شناسی در قرآن، مركز نشر فرهنگی رجا، ص ۱۸۴-۱۸۶.
۷. حجرات، آیه ۷.
۸. بی ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی اصغر حكمت، ص ۵.
۹. ریشهری، میزان الحكمه، ج ۱، ص۱۹۳
۱۰. سوره روم آیه ۱۰.
۱۱. عبدالله جوادی آملی، فطرت در قرآن، نشر اسراء، ص ۳۹۳-۳۹۴.
۱۲. محمدی ریشهری ، پیشین، ج ۵، ص۲۰۶۸.
۱۳. همان، ج ۲، ص ۹۵۴.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی اصفهان نیچروان بارزانی محمد اسلامی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت انتخابات دولت سیزدهم شورای نگهبان
هواشناسی شهرداری تهران قتل تهران حجاب سازمان غذا و دارو آموزش و پرورش فضای مجازی وزارت بهداشت شهرداری سلامت پلیس
مالیات قیمت طلا قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان مسکن دلار بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما افعی تهران دفاع مقدس موسیقی سریال تئاتر سینمای ایران کتاب صدا و سیما فیلم
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین نوار غزه طوفان الاقصی اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی ناسا سامسونگ اپل آیفون مایکروسافت باتری گوگل اندروید ماهواره اینوتکس
بیماران خاص مواد غذایی ویتامین رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون