چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
عقل، عرفان یا عاطفه؟

در برخی از روایات، ایمان مركب از چند عنصر معرفی شده كه عبارتند از:
۱) اقرار زبانی ،
۲) باور قلبی
۳) عمل با جوارح.
نظریهای كه همه این روایات را به خوبی تحلیل میكند، آن است كه حقیقت ایمان، همان باور قلبی است و اعتراف زبانی، فقط برای اظهار ایمان است و آثار فقهی و حقوقی ظاهری دارد و اعمال جوارحی انسان نیز نتیجه و میوه باور قلبی او هستند.۲
بر اساس آموزههای قرآنی و روایی، ایمان، قابل افزایش و كاهش است و به تعبیر دیگر، دارای درجات مختلف است.۳
در بررسی عوامل تقویت و افزایش ایمان، سه راه عمده را میتوان مورد اشاره قرار داد، كه عبارتند از:
الف) كوشش عقلانی
از آنچه در تبیین مفهوم ایمان گفته شد، نتیجه میگیریم كه یكی از راههای تقویت ایمان، استواری استدلالهای منطقی و عقلی است؛ زیرا ایمان به عنوان فعل نفس انسان، مبتنی بر معرفت و شناخت است. اعمال اختیاری انسان و به ویژه ایمان، وقتی حاصل میشوند كه مورد اراده قرار گیرند و چنان كه فیلسوفان اسلامی در بحث اراده انسانی گفتهاند، اراده انسان در درجه اول، مبتنی بر شناخت اوست و انسان تا تصوری از چیزی نداشته باشد و مفید بودن آن را نپذیرد، هیچگاه علاقهمند و مشتاق آن نخواهد شد و در نتیجه، ارادهای نیز از او صادر نمیشود.۴ بنابراین، شناخت صحیح، برای ایمان، لازم است و شناخت، اگر مبتنی بر دادههای صحیح و دقیق عقلانی نباشد، نتیجهای صحیح نخواهد داشت و اراده ناشی از این علم نیز به بیراهه خواهد رفت. كسی كه ایمان خود را بر پایه شناختی استوار از خدا یا پیامبر و یا امامان بنا ننهاده باشد، به توهّمی ایمان آورده و آن را خدا نامیده است و بدیهی است كه با رسوخ اولین شبهات و اشكالات، این توهّم، فرو میریزد و ایمان مبتنی بر آن توهّم نیز دیری نخواهد پایید. شاید دعوت قرآن به تعقل و تفكر و توبیخ انسان به خاطر عدم تعقل۵، ناشی از همین اصل باشد. (روشن است) كه تقویت عقلانی ایمان، اختصاصی به تفكر فلسفی ندارد و مطالعه دقیق كتاب خدا و روایات اهلبیت علیهمالسلام و تعقل در آموزههای آنها نیز در همین دایره قرار میگیرند.۶
ب) مجاهده عملی (راههای عرفانی)
منظور از عرفان در این نوشته، عرفان مصطلح كه به نظری و عملی تقسیم شده، نیست؛ بلكه هدف از این عنوان، انجام همه اموری است كه در دین مورد توصیه قرار گرفته است.
ایمان، ریشه در فطرت انسانی دارد و به تعبیر قرآن كریم، ایمان، محبوب قلب انسان قرار داده شده است.۷ پایدار بودن ایمان در تاریخ زندگی بشر نیز گواه این مدعاست؛ زیرا هیچگاه زندگی بشر خالی از دین و یا ایمان به امری مقدس نبوده است.۸ این نكته، نشانگر آن است كه انسان همراه ایمان خلق شده است و ایمان در رگ و خون انسانی جاری است. بر اساس این نكته، همه عواملی كه باعث تجلی فطرت پاك انسانی میشوند، باعث افزایش ایمان نیز خواهند بود و در نقطه مقابل نیز هر چه باعث مخفی كردن فطرت انسانی شود، ایمان را نیز به ضعف خواهد كشید. این مدعا به وضوح از آیات ابتدایی سوره شمس، استفاده میشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام یكی از اهداف بعثت انبیا را ادای میثاق فطری انسان ذكر كرده است. بر همین اساس است كه مجاهده عملی و به تعبیر گویای پیامبر اسلام، جهاد با نفس و یا همان تزكیه نفس، در قالب انجام وظایف و مناسك دینی، مهمترین عامل تكامل ایمان شمرده میشود.
دقت در آیات و روایات، نشان میدهد كه عمل انسان (چه عمل جوارحی باشد و چه عمل قلبی)، تأثیر فراوانی در تحكیم باورهای دینی و ایمان او دارد و همین حقیقت را میتوان به اجمال در آیاتی یافت كه ایمان را به همراه عمل صالح ذكر كردهاند. رسول گرامی اسلام تأكید میفرماید كه ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، قبول نمیشود.۹ تأثیر منفی اعمال بر ایمان نیز مورد تصریح آیات قرآن است. در قرآن آمده است: «كسانی كه اعمال سوء انجام دادند، سرانجام به جایی رسیدند كه آیات الهی را تكذیب كردند».۱۰
ج) تكیه بر عواطف و احساسات
در بین عوامل تأثیر گذار بر نفس انسانی كه او را به سوی عمل میكشانند، عواملی هستند كه تأثیر آنها بر احساسات زودگذر انسانی، نمایان میشود. انسانی كه تحت تأثیر این عوامل قرار گیرد، شوق بیشتری نسبت به انجام تكالیف دینی پیدا میكند و نیز نسبت به معتقدات خویش، باورمندتر میشود.
برای تحلیل چگونگی تأثیر این امور در پایداری ایمان و یا افزایش آن، لازم است دو نكته اساسی در دینداری انسان، مورد توجه قرار گیرند؛ یكی فطری بودن دین، حس پرستش و نیز شناخت خدا و دیگری این كه غفلت، یكی از مهمترین عوامل گسستگی انسان از ایمان درونی و باورهای دینی، شمرده شده است.۱۱ اگر تكیه بر احساسات گذرای دینی، در جهت بیداری فطرت و جلوگیری از غفلت انسان باشد، میتوان بر آن تكیه كرده، آن را جزء عوامل تقویت ایمان به حساب آورد.
● جمع بندی
تفكر، مطالعه و تحقیق، پایههای معرفتی ایمان را استوار میسازند و راههای عرفانی، ركن تعلق و وابستگی ایمان را قوام میبخشند. احساسات نیز مانع غفلت و عامل تذكرند؛ ولی برای تبیین بیشتر جایگاه هریك از این سه عامل، تأكید بر دو نكته زیر لازم است:
آنچه در تأثیربخشی عمل، بسیار اهمیت دارد، آن است كه عمل، باید مبتنی بر معرفت صحیح و خالصانه باشد و عمل بدون معرفت و یا عملی كه انگیزهای غیر از اطاعت خدا داشته باشد، نقشی در افزایش ایمان نخواهد داشت؛ چنانكه در روایات، عمل فراوانی كه بدون معرفت كافی باشد، كم ارزشتر از عمل اندكی معرفی شده كه با معرفت بیشتری همراه باشد.۱۲
اتكا بر احساسات، وقتی ثمربخش خواهد بود كه باورهای دینی انسان بر پایههای استوار عقلانی و وحیانی بنا نهاده شده باشد و در غیر این صورت، این احساسات، با عاملی قویتر، به سوی دیگری متمایل خواهد شد. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «كسی كه تحت تأثیر افراد دیگر دیندار شده باشد، تحت تأثیر افراد دیگری از دین خارج خواهد شد». بنابراین، كسی كه با مطالعه و بر اساس كتاب و سنت دین را پذیرفته باشد، هرگز متزلزل نخواهد شد؛ حتی اگر كوهها از جای خود حركت كنند. احساسات در تمام ادیان و نیز در همه مكاتب بشری، قابلیت حركتبخشی دارند. جهان، هنوز جنایات نیروهای نازی را كه به شدت توسط سخنرانیهای هیتلر تحریك شده بودند؛ به خاطر دارد.
بنابراین، احساس دینی، بدون اتكا به معرفت صحیح دینی، راه به جایی نمیبرد؛ اما احساس مبتنی بر معرفت، عامل تذكر و توجه به فطریات و مانع فراموشی است.
بنابراین، هر چند نمیتوان برای تقویت ایمان از برتری یك راه بر راه دیگری سخن گفت، ولی باید توجه داشت كه این راهها، در ارتباط با یكدیگر معنا مییابند؛ زیرا معرفت بدون عمل، ارزشی ندارد؛ چنانكه عمل بدون اتكا بر معرفت، كم ارزش است و عاطفه و احساس نیز فقط در راستای غفلتزدایی و تحكیم باورها و تهییج به سوی عمل، به كار میآید.
محمد كاظم حقانی
۱. محمد ری شهری، میزان الحكمهٔ، ج۱، ص۱۹۱.
۲. رك: علی ربانی گلپایگانی، تحقیق قوائد العقائد، مركز مدیریت حوزه علمیه قم، پاورقی ص ۱۴۸.
۳. توبه، آیه ۱۲۴، انفال، آیه ۸، آل عمران، آیه ۱۷۳، احزاب، آیه ۲۲.
۴. رك: سید محمد حسین طباطبایی، نهایه الحكمه، مؤسسهٔ النشر الاسلامی، ص ۱۵۵- ۱۵۷؛ صدرالدین الشیرازی، الحكمهٔ المتعالیهٔ، ص ۱۱۴-۱۱۳.
۵. بقره، آیه ۷۶، آل عمران، آیه ۶۵.
۶. جوادی آملی ، عبدالله، شناخت شناسی در قرآن، مركز نشر فرهنگی رجا، ص ۱۸۴-۱۸۶.
۷. حجرات، آیه ۷.
۸. بی ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی اصغر حكمت، ص ۵.
۹. ریشهری، میزان الحكمه، ج ۱، ص۱۹۳
۱۰. سوره روم آیه ۱۰.
۱۱. عبدالله جوادی آملی، فطرت در قرآن، نشر اسراء، ص ۳۹۳-۳۹۴.
۱۲. محمدی ریشهری ، پیشین، ج ۵، ص۲۰۶۸.
۱۳. همان، ج ۲، ص ۹۵۴.
۱. محمد ری شهری، میزان الحكمهٔ، ج۱، ص۱۹۱.
۲. رك: علی ربانی گلپایگانی، تحقیق قوائد العقائد، مركز مدیریت حوزه علمیه قم، پاورقی ص ۱۴۸.
۳. توبه، آیه ۱۲۴، انفال، آیه ۸، آل عمران، آیه ۱۷۳، احزاب، آیه ۲۲.
۴. رك: سید محمد حسین طباطبایی، نهایه الحكمه، مؤسسهٔ النشر الاسلامی، ص ۱۵۵- ۱۵۷؛ صدرالدین الشیرازی، الحكمهٔ المتعالیهٔ، ص ۱۱۴-۱۱۳.
۵. بقره، آیه ۷۶، آل عمران، آیه ۶۵.
۶. جوادی آملی ، عبدالله، شناخت شناسی در قرآن، مركز نشر فرهنگی رجا، ص ۱۸۴-۱۸۶.
۷. حجرات، آیه ۷.
۸. بی ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی اصغر حكمت، ص ۵.
۹. ریشهری، میزان الحكمه، ج ۱، ص۱۹۳
۱۰. سوره روم آیه ۱۰.
۱۱. عبدالله جوادی آملی، فطرت در قرآن، نشر اسراء، ص ۳۹۳-۳۹۴.
۱۲. محمدی ریشهری ، پیشین، ج ۵، ص۲۰۶۸.
۱۳. همان، ج ۲، ص ۹۵۴.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست