یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

داستان استریت - THE STRAIGHT STORY


داستان استریت - THE STRAIGHT STORY
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا، فرانسه و انگلستان
محصول : کارخانهٔ تصویر
کارگردان : دیوید لینچ
فیلمنامه‌نویس : جان روچ و مری سوئینی
فیلمبردار : فردی فرانسیس
آهنگساز(موسیقی متن) : آنجلو بادالامنتی
هنرپیشگان : ریچارد فارنزوورت، سیسی اسپیک، هاری دین استنتن، اورت مک‌گیل، جوزف کارپنتر، جین گالوی هایتس و تریسی مالونی
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه


̎آلوین ری‌استریت̎ (فارنزوورت)، پیرمرد هفتاد و سه ساله‌ای اهل لورنزِ ایالت آیوا، وقتی می‌فهمد برادرش (استنتن) در بستر مرگ است، می‌خواهد برای آخرین‌بار او را ببیند. اما چشم‌هایش ضعیف‌تر از آن است که بتواند رانندگی کند. ̎آلوین̎ با دخترش، ̎رُز̎ (اسپیسک) زندگی می‌کند که کمی عقب‌افتاده است و رانندگی‌اش تعریفی ندارد. ماشین هم ندارند. آنان یک‌‌جور ماشین چمن‌زنی دارند که شبیه تراکتور است، و وقتی چشم ̎آلوین̎ به آن می‌افتد، می‌فهمد که چه‌طور سیصد مایل فاصله تا مانت‌زیونِ ویسکانسین را براند...
● با هیچ متر و معیاری فیلمی مثل داستان استریت در کارنامهٔ فیلم‌سازی لینچ نمی‌گنجد. فیلمی که به هیچ عنوان نمی‌توان در دیدار اول باور کرد پشت دوربینش فیلم‌سازی مثل لینچ ایستاده است. داستان استریت در همین نگاه البته برای تماشاگر مؤلفه‌های آشنائی دارد و بسیاری از مؤلفه‌های سینمائی نوین ایران را که بازار جشنواره‌های معتبر جهانی را تسخیر کرده‌اند، می‌توان در آن سراغ گرفت. به ویژه داستان‌ استریت با نوع انتخاب داستان بیش از هر چیز وامدار سینمای عباس کیارستمی به نظر می‌آید. اما اتفاق دیگری در داستان استریت رخ داده که این موضوع را زیر سئوال می‌برد. لینچ در این‌جا هم همانند همهٔ کارهای مهمی که تبدیل به چهره‌ای پُرطرفد‌دارش کرده، فیلم را پُر از ظرافت‌های ساختاری و ریزبینانهٔ خودش کرده است. برای همین در تمام طول فیلم نه احساس ملال محصولات شرقی، تماشاگر را آزار می‌دهد و نه کسی این وام‌گیری را باور می‌کند. فارنزوورت در نقش اصلی کار بی‌نظیر است.