یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
زیارت اربعین
اربعین،چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام است که جان خود و یارانش رافدای دین کرد.از آنجا که گرامیداشتخاطره شهید و احیاء اربعین وی،زنده نگهداشتننام و یاد و راه اوست و زیارت،یکی از راههای یاد و احیاء خاطره است،زیارتامام حسین«ع»بویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است،فضیلت بسیاردارد.
امام حسن عسکری«ع»در حدیثی علامتهای«مؤمن»را پنج چیز شمرده است:نمازپنجاه و یک رکعت،زیارت اربعین،انگشتر کردن در دست راست،پیشانی بر خاک نهادنو«بسم ا...»را در نماز،آشکارا گفتن:«علامات المؤمن خمس:صلاهٔ احدی و خمسین وزیارهٔ الاربعین...» (۱) زیارت اربعین که در این روز مستحب است،در کتب دعا آمده استو به اینگونه شروع میشود: «السلام علی ولی الله و حبیبه...»که این متن،از طریقصفوان جمال از امام ادق«ع»روایتشده است.زیارت دیگر آن است که جابر بنعبد الله انصاری در این روز خوانده است و متن زیارت بعنوان زیارتنامه آن امام در نیمهماه رجب نقل شده و با جمله«السلام علیکم یا آل الله...»شروع میشود. (۲) مورخان نوشتهاند که جابر بن عبد الله انصاری،همراه عطیه عوفی موفق شدند که درهمان اولین اربعین پس از عاشورا به زیارت امام حسین«ع»نائل آیند.
وی که آن هنگامنابینا شده بود،در فرات غسل کرد و خود را خوشبو ساخت و گامهای کوچک برداشت تاسر قبر حسین بن علی«ع»آمد و با راهنمایی عطیه،دست روی قبر نهاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد،سه بار گفت:یا حسین!سپس گفت:«حبیب لا یجیب حبیبه...»آنگاهزیارتی خواند و روی به سایر شهدا کرد و آنان را هم زیارت نمود. (۳) زیارت پیاده آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز پای پر آبله و بادیه پیمای من است غیر از عشق و محبت،که پای زائر را پیاده به مرقد حسین«ع»میکشاند و رنجسفر وخوف و خطر را به جان میخرد،پیاده روی برای زیارت سید الشهدا،ثواب بسیار دارد ومورد تاکید پیشوایان دین است.اما صادق«ع»فرموده است:«من خرج من منزله یریدزیارهٔ قبر الحسین بن علی«ع»ان کان ماشیا کتبت له بکل خطوهٔ حسنهٔ و محا عنه سیئهٔ...» (۴) هر کس به قصد زیارت امام حسین«ع»،پیاده از خانهاش خارج شود،خداوند در مقابل هرگام،برای او حسنهای مینویسد و گناهی از او میزداید. یکی از زائران همیشگی حسین«ع»که هر ماه آن حضرت را زیارت میکرده،بخاطرپیری و ناتوانی،یک بار نتوانست برود.نوبت بعد که پیاده پس از چند روز راهپیمایی بهحرم میرسد و سلام میدهد و نماز زیارت میخواند،در خواب،آن حضرت را میبیندکه به وی میگوید:چرا به من جفا کردی،تو که نیکوکار بودی... (۵) این شدت عنایت ائمهرا به زائر پیاده میرساند. معاویهٔ بن وهب(از اصحاب امام صادق علیه السلام)میگوید: خدمت آن حضرت رسیدم.در مصلای خود در خانهاش نشسته بود و پس از نماز باخداوند راز و نیاز میکرد.از جمله(در دعا نسبت به زائران قبر حسین«ع»)میگفت: «خدای زائران قبر حسین را بیامرز،اینان که در این راه،پول خرج میکنند،بدنهای خود رادر این راه در معرض قرار میدهند...خدایا رحمت کن بر چهرههایی که آفتاب،رنگ آنهارا تغییر داده،صورتهایی که متوجه قبر ابا عبد الله است،چشمهایی که در محبت ما اشکمیریزد... خدایا این جانها و بدنها را به تو میسپارم،تا کنار حوض کوثر به هم برسیم...» (۶) این سنت زیارت پیاده،از زمان ائمه بوده و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشماری برایآن نقل شده است.
فاضل دربندی مینویسد:این پیاده بودن،یا به جهت فقیر بودن زائراست که نشان میدهد این زیارت،برخاسته از شوق و محبت است،یا به جهت آنست کهزائر،خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت کوچکمیشمارد و در راه او،رنجسفر پیاده را بر خود هموار میکند و هر دو ارزشمند است. (۷) در عراق،از سالها پیش چنین رسم است که هیئتها،دستهها و کاروانهایی کوچک یابزرگ،در ایام خاصی از بصره،بغداد و عمدتا از نجف، برای زیارت کربلا پیاده حرکتمیکنند.بویژه در ایام زیارتی خاص مثل نیمه شعبان،اول رجب،ایام عاشورا و اربعینبیشتر و پر شکوهتر است و اغلب،راه کنار ساحل فرات را انتخاب میکنند که از نجف تاکربلا ۱۸ فرسنگ است و چند روز طول میکشد.
در این کاروانهای زیارتی پیاده،علمایبزرگ هم شرکت میکردند،همچون میرزای نایینی،آیهٔ ا...کمپانی،سید محسن امین،وبسیاری از علمای معاصر.در این مسیر،دیدار با عشایر و فعالیتهای تبلیغی هم انجاممیگرفت و شعارهایی هم مطرح میشد و روضهخوانی برگزار میگشت. در ایام حکومتها بعثیها،این پیاده رویهای پر شکوه،آن هم از طریق جاده غیر رسمیکنار فرات،رنگ مبارزه و مخالفت با رژیم عراق هم به خود میگرفت و یک بار هم در ایاماربعین حسینی در سال ۱۳۹۷ ق.به درگیریهای سخت میان نیروهای بعثی با انقلابیونشیعه و کاروانهای زیارتی در طول راه و در حرم ابا عبد الله الحسین«ع»انجامید و کشتهها ومجروحان بسیاری داد، (۸) و به«اربعین خونین»معروف شد. در کوی عشق،درد و بلا کم نمیشود از باغ خلد،برگ و نوا کم نمیشود تیغ شهادتست دل گرم را علاج این تشنگی به آب بقاء کم نمیشود قاصد،تسلی دل عاشق نمیدهد شوق حرم به قبله نما،کم نمیشود (۹) زیارت رجبیه زیارتنامهای که با کیفیتخاص خطاب به حسین بن علی«ع»و شهدای کربلا در روزاول ماه رجب و نیمه شعبان خوانده میشود و متن آن در کتب دعا و زیارت آمده است. (۱۰) در ادامه این زیارتنامه،متنی خطاب به شهدای کربلا با ذکر نام آنها آمده است و شامل ۷۵اسم است.
منبع این زیارت،«اقبال»سید بن طاووس است و با زیارت ناحیه مقدسه که آنهم مشتمل بر اسامی شهدای کربلاست،نقاط مشترک و اسامی متفاوت دارد.در پایان اینزیارتنامه،تعبیرهایی چون: ربانیون،برگزیدگان خدا،ویژگان الهی،شهدای در راه دعوتبه حق،یاوران وفادار و جان نثار، سعادتمندان کامیاب و شرافتمندان آخرت،در بارهاصحاب امام حسین«ع»به کار رفته است. این زیارت و زیارت ناحیه مقدسه،از منابعشناسایی نام آن اصحاب شهید به شمار میآیند. (۱۱) زیارت عاشورا از زمانهای بسیار مناسب و با فضیلت برای زیارت امام حسین«ع»،روز عاشوراست،چه به صورت حضوری و رفتن به دیدار مرقد سید الشهدا«ع»در کربلا و چه خواندنزیارتنامه از دور. امام صادق«ع»فرمود:«من زار الحسین«ع»یوم عاشورا وجبت لهالجنهٔ». (۱۲)
کسی که حسین«ع»را روز عاشورا زیارت کند،بهشت برای او واجب است.درحدیث دیگری زیارت آن روز، مانند به خون خویش غلتیدن پیش روی آن حضرتبه شمار آمده است:«من زار قبر الحسین یوم عاشورا کان کمن تشحط بدمه بین یدیه» (۱۳) . متن زیارتنامهای هم که از سوی ائمه دستور به خواندن آن داده شده به«زیارتعاشورا»شهرت یافته است و خواندن همه وقت و همه روز آن،آثار و برکات زیادی دارد. این زیارت را امام باقر«ع»به علقمهٔ بن محمد حضرمی آموخته که هر گاه خواست از دور وبا اشاره آن امام را زیارت کند،پس از دو رکعت نماز زیارت،چنین بخواند:«السلام علیکیا ابا عبد الله،السلام علیک یابن رسول الله...» (۱۴) تا آخر،که در کتب زیارت آمده است.اینزیارت،تجدید عهد همه روزه پیرو حسین بن علی«ع»با مولای خویش است که همراه با«تولی»و«تبری»است و خط فکری و سیاسی زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام واهل بیت،ترسیم میکند و اعلام همبستگی و سلم و صلح با موافقان راه حسین«ع»و اعلانجنگ و مبارزه با دشمنان حق است.
«زیارت عاشورا»ولایتخون و برائتشمشیر استو تسلیم دل و یاری در صحنه است،تا عشق درونی به جهاد بیرونی بیانجامد و نفرت قلبیبه برائت علی برسد.زیارت عاشورا، منشور«تولی»و«تبری»نسبت به جریان حق و باطلدر همه جا و همه زمانهاست. زیارت کربلا از مقدسترین و با فضیلتترین زیارتهایی که در فرهنگ دینی و روایات اسلامی بیانشده است، زیارت قبر سید الشهدا«ع»در کربلاست و برای زیارت هیچ امامی،حتیزیارت قبر رسول خدا«ص»به این اندازه سفارش و دستور نیست.در احادیث،گاهیزیارت امام حسین«ع»از زیارت کعبه هم برتر و بالاتر به حساب آمده و برای زیارت آنحضرت،پاداشی برابر دهها و صدها حج و عمره بیان شده است و لحن روایات،بگونهایاست که آن را برای یک شیعه در حد یک«فریضه»میشمارد و ترک آن را ناپسند میداند وهیچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمیآورد و ترک آن را جفامیداند.از امام صادق«ع»روایت است:«زیارهٔ الحسین بن علی واجبه علی کل منیقر للحسین بالامامهٔ من الله عز و جل» (۱۵) زیارت حسین بن علی«ع»،بر هر کس که او را ازسوی خداوند،«امام»میداند واجب است. میان عقیده به امامت و دیدار امام(چه در حال حیات و چه پس از مرگ)نوعی ملازمهاست و در روایات،به این نکته اهمیت داده شده است.زیارت خائفانه سید الشهدا هم ارجبیشتر و ثواب افزونتری دارد.
این،هم نشانه تاثیر اجتماعی«زیارت»و هم میزان عشق وفداکاری«زائر»است.امام صادق«ع»به«ابن بکیر»که سخن از خوف و هراس در راهزیارت سید الشهدا میگفت،فرمود:آیا دوست نداری که خداوند،تو را در راه ما ترسانببیند؟... (۱۶) و در حدیثی که زراره از امام باقر«ع»در باره زیارت خائفانه آن حضرتمیپرسد،حضرت پاسخ میدهد:خداوند،از هراس قیامت،ایمنش میدارد. (۱۷) امامصادق«ع»نیز به«محمد بن مسلم»که با خوف و هراس به زیارت سید الشهدا میرفت،فرمود:هر چه مساله دشوارتر و پر مخاطرهتر باشد،پاداش زیارت هم به اندازه آن است وهر کس خائفانه قبر آن حضرت را زیارت کند، خداوند،هراس او را در روز قیامت،ایمنمیسازد:«ما کان من هذا اشد فالثواب فیه علی قدر الخوف و من خاف فی اتیانه آمن اللهروعته یوم یقوم الناس لرب العالمین...» (۱۸) در حدیث مفصلی،امام صادق«ع»به ثوابهای آناشاره کرده،میفرماید:کسی که هنگام زیارت آن حضرت، دچار ستم سلطانی شود و او رادر آنجا بکشند،با اولین قطره خونش،همه گناهانش بخشوده میشود و هر که در این راهبه زندان افتد،در مقابل هر روزی که زندانی و اندوهگین گردد،در قیامت برایش یک شادی است،و اگر در راه زیارت،کتک بخورد،برای هر ضربهای یک حوری بهشتی استو در برابر هر درد و رنجی که بر جسمش وارد میشود،یک«حسنه»برای اوست. (۱۹) ومیفرماید:«من اتی قبر الحسین عارفا بحقه غفر الله ما تقدم من ذنبه و ما تاخر». (۲۰) هر کهعارفانه قبر سید الشهدا را زیارت کند،خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را میآمرزد.
آری...برای رسیدن به کربلا،باید ارادهای آهنین،قلبی شجاع،عشقی سوزان داشت ودر این سفر،باید رهتوشهای از صبر و یقین،پاپوشی از«توکل»،سلاحی از«ایمان»ومرکبی از«جان»داشت تا به منزل رسید،چرا که راه کربلا،از«صحرای عشق»و«میدانفداکاری»و پیچ و خم خوف و خطر میگذرد.پاداشهای زیارت کربلا نیز شگفت است.ازقبیل:پاداش نبرد در رکاب پیامبر و امام عدل،اجر شهیدان بدر،ثواب حج و عمره مکرر،پاداش آزاد کردن هزار بنده و آماده کردن هزار اسب برای مجاهدان راه خدا و... (۲۱) البتهتفاوت اجر و ثواب،به معرفت زائر و کیفیت زیارت و شرایط اجتماعی هم بستگی دارد. کربلا،از یک سو،سمبل مظلومیت اهل بیت و امامان شیعه است،از سویی دیگر مظهردفاع بزرگ آل علی و عترت پیامبر از اسلام و قرآن.توجه و روی آوردن به مزارسید الشهدا،در واقع تکرار همه روزه و همواره حق و یادآوری مظلومیت است.اگر کعبه وحج و نماز و جهادی هم باقی مانده است،به برکتشهید عاشوراست که احیاگر دین شد واسلام،تا همیشه مدیون«ثار الله»است.خصومت دشمنان اسلام نیز با حسین«ع»و مرقداو،از همینجاست.زیارت آن حضرت، همیشه با سختی و هراس و موانع،رو به رو بودهاست.شوق زیارت کربلا،از آغاز در دل شیعیان حق طلب و انسانهای آزاده و فضیلتخواه بوده است.شیفتگان سید الشهدا در این راه حاضر به بذل جان و مال و دست و پابودهاند و«راه بسته کربلا»همیشه چون حسرتی بر دل شیعه بوده است،چه در دورهامویان و عباسیان،چه در عصر حکومت بعثیان و در تاریخ معاصر،و آرزوی«باز شدن راهکربلا»همواره چون مشعلی در دل عاشقان حسین«ع»روشن بوده و تلخیهای هجران را بااین«امید»تحمل میکردهاند.زائر حسین«ع»،عاشقی از خود گذشته است و زیارت کربلا،عبادتی خدایی و ملکوتی. (۲۲) هر گاه خواستی حسین«ع»را زیارت کنی،با حالتی اندوهگین و پر رنج،خاکآلوده و پژمرده، گرسنه و تشنه زیارت کن...(در حدیث دیگری است که:)چون حسین بنعلی اینگونه به شهادت رسید. (۲۳) به قول حافظ: نیازمند بلا،گو رخ از غبار مشوی که کیمیای مراد است،خاک کوی نیاز غبار راه زیارت کربلا،خود،طراوت و پاکی است و این آشفتگی و افسردگی،نشاطروح عاشق است. از شیشه غبار غم نمیباید شست و ز دل،رقم«الم»نمیباید شست پایی که به راه عشق شد خاک آلود با آب حیات هم نمیباید شست (۲۴) زیارت ناحیه مقدسه زیارتنامهای است که به امام زمان«ع»نسبت داده شده و شیخ طوسی با سندهای خودآن را روایت کرده است.به این صورت که در سال ۲۵۲ هجری از ناحیه مقدس حضرتحجت«عج»این روایت به دستشیخ محمد بن غالب اصفهانی صادر شده است. متنزیارت،خطاب به سید الشهدا و شهدای کربلاست و نام یکایک آنان،اغلب با ذکر اوصافو خصوصیاتشان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا در آن آمده است.
آغاز زیارت،اینگونهاست:«السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل...».متن زیارت،در کتاب اقبال سید بنطاووس،ص ۵۷۳ و نیز در بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۶۹ نقل شده است.زیارت رجبیه نیزمشتمل بر اسماء شهداست که در بحار(ج ۹۸،ص ۳۴۰)ذکر شده است.در این زیارت،به برخی حوادث پس از شهادت امام حسین«ع»و اوضاع کربلا و اهل بیت و ذو الجناح وسراسیمه شدن عترت پیغمبر در آن صحرا نیز اشاره شده است. (۲۵) زیارتنامه متنی که هنگام زیارت مرقد پاک امام حسین«ع»و هر یک از امامان معصوم و ذریه پاکپیامبر و شهدای اهل بیتخوانده میشود،دعایی که به عنوان تشرف باطنی برای ائمهو امامزادگان میخوانند و حاوی سلام و درود زائر نسبت به مدفون در آن مرقدهاست. از آنجا که«زائر»را ادب و معرفتشرط است،پس سخنی که هنگام زیارت بر زبانمیآورد،باید والا و عارفانه و مؤدبانه باشد.هر زائر میتواند از پیش خود و به زبان خود،جملاتی و نیایش و دعایی را به عنوان زیارتنامه بخواند،ولی در منابع ما،متونی به نام«زیارتنامه»نقل شده که سند آنها به ائمه میرسد و به عنوان«زیارتهای ماثوره»شناختهمیشود.
علمای دین،کتب متعددی بصورت مجموعههای زیارات،تدوین کردهاند،کهآمیختهای است از زیارتهای مستند و منقول از معصومین و زیاراتی که انشای علمایبزرگ است.در این میان،آنچه از ائمه نقل شده،بسیار است،همچون زیارتهای:امین الله،جامعه کبیره،وارث،عاشورا و زیارت اربعین.کتابهای دعا و زیارات نیز بسیار است،همچون:مصباح المتهجد،مفاتیح الجنان،مزار،بحار الانوار(جلد زیارات) . دقت در مضامین و محتواهای زیارتنامهها بسیار مفید است.مفاهیم کلی که در زیاراتدیده میشود،بسیار است،از جمله:محبت،مودت،موالات،اطاعت،صلوات،سلام،عهد،شفاعت،توسل، وفا،دعوت،نصرت،تسلیم،تصدیق،صبر،تولی و تبری،مواسات،نماز،زکات،زیارت،تبلیغ،وراثت، مساعدت،معاونت،سعادت،رضا،خونخواهی،جنگ و صلح،امر به معروف و نهی از منکر،تقرب به خدا،برائت از دشمنان،ولایت،فوز،نصیحت،جهاد،فدا شدن و...دهها عناوین و مفاهیم کلی که از مطالعه فقراتزیارتنامهها برمیآید.اوصافی که در زیارتنامهها آمده،برخی کلی و قابل انطباق بر همه ائمهو معصومین است،و برخی هم به تناسب وضعیت زندگی و شهادت امام خاص یا امامزادهو شهید بخصوصی به کار رفته است.محورهای کلی مفاهیمی که در زیارتنامهها آمدهاست،میتواند اینگونه فهرستشود: -مسائل اعتقادی،توحید،نبوت،صفات خدا... -شناخت ائمه،اوصاف،فضایل و مقاماتشان. -تاریخ زندگی و عملکرد اولیاء دین و مظلومیتهایشان. -پیوندهای«ولایی»بین زائر و پیشوا و همسویی در فکر و موضع و عمل و اقدام.-افشاگری بر ضد ستمگران حاکم و جنایتهایشان نسبت به طرفداران«حق»وطالبان«عدل». -تولی و تبری،شفاعت،توسل،دعا و...معارفی از این قبیل. -طرح آرمانهای والا و خواستههای متعالی و نیازهای برتر. -و برخی موضوعات دیگر.در واقع،یک سری معارف دینی و ارزشهای مکتبیو فضایل رفتاری در قالب فقرات زیارتنامه،از طریق ائمه به شیعیان و زائرانآموخته شده است.زیارتنامهها، نوعی اعلام مواضع اعتقادی،اخلاقی وسیاسی است که توسط زائر،در مقدسترین مکانها،با زبانی رسا ابراز میشود. «سلام»ها و«لعن»ها،محور عمده دیگری در زیارتنامههاست،بخصوص آنچهبه شهدای عاشورا مربوط میشود.
سلام به امام و پیامبر و شهید مورد زیارت،و لعنت به دشمنان،ظالمان، غاصبان،شریکان جور،همدستان ظالم،راضیان بهستم،زمینه سازان ظلم. «حب و بغض»،جلوه دیگری از اصل مهم«تولی»و«تبری»است که با عباراتمختلف در زیارتنامهها آمده است،از سادهترین شکل آن که حالت قلبی است،تاشدیدترین صورت برونی آن که با عنوان«حرب»و«سلم»مطرح شده است.«بیعت»،عنصر دیگری در زیارتنامههاست. پیمان و میثاق زائر با امام و شهدا.«جهاد»،محتوایزنده دیگری در راستای عملکرد اولیاء خدا. مثلا در مورد پیامبر خدا،امیر المؤمنین،حمزهسید الشهدا،امام حسن،امام حسین،شهدای احد،شهدای کربلا و...تعبیر«جهاد»به کاررفته است،با خطابهایی چون:«جاهدت فی سبیل الله، جاهدت فی الله حق جهاده،جاهدتالملحدین...»و«شهادت»،از جلوههای بسیار روشن فرهنگ عاشوراست که درزیارتنامهها دیده میشود. فرهنگ شهادت و نیز شهادت طلبی،در جا به جای زیارتهای ماثوره دیده میشود. کشته شدن در راه خدا و بر منهاج رسول الله و دین حق و سعادتمند شدن در سایهشهادت،و طرح جدی این مسائل،معارضه با تبلیغات دشمنانی است که شهدای کربلا وسید الشهدا را یاغی بر خلیفه و خارجی معرفی میکردند.در زیارتی که امام هادی«ع» آموزش داده است،میخوانیم:«اشهد انک و من قتل معک شهداء احیاء».درزیارتنامههای متعدد و نیز ادعیه گوناگون،از خواستههای زائر،توفیق قیام و خونخواهی در رکاب«قائم»علیه السلام است.این القاء فرهنگ شهادت طلبی در جان و اندیشه شیعهاست:«و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام هدی ظاهر...»(زیارت عاشورا)و در زیارتجامعه،اعلام حمایت و نصرت نسبت به امام زمان«عج»است:«نصرتی معدهٔ لکم ومودتی خالصهٔ لکم». در زیارت شهدای کربلا،تعبیراتی از این قبیل دیده میشود:اصفیاء،اولیاء،اوداء،انصار،و نشان دهنده ارزشگذاری به صفاتی چون برگزیدگی،ولایت،مودت و نصرت درقاموس کربلاست.
همچنین،تقرب به خدا و رسول و ائمه،با برائت از دشمنان خداحاصل میشود.این نیز جهتگیری خاص اجتماعی-مکتبی زائر را میرساند. (۲۶) ه زیارت وارث یکی از زیارتهای سید الشهدا«ع»که آن حضرت را بعنوان وارث آدم،نوح،ابراهیم،موسی،عیسی، محمد،علی،فاطمه زهرا،خدیجه کبری خطاب میکند.زیارت وارث ازامام ادق«ع»روایتشده است. (۲۷) و همراه آداب خاصی است و فضیلت بسیار دارد. «زیارت وارث به زائر میآموزد که اسلام امامت،رسالت تاریخی ادیان توحیدی را بردوش دارد و به همین دلیل،خاتم الادیان و پیامبرش خاتم الانبیاء است و در اینجاست کهمعنای امامت را مییابد.زائر در این زیارت،رسالت همه پیامبران بزرگ تاریخ را بر دوشامام حسین«ع»مییابد و چنین میفهمد که گویی عاشورا نقطه اوج نبرد همه توحیدتاریخی با همه شرک تاریخی است» (۲۸) .زیارت وداع در زیارت سید الشهدا«ع»،مستحب است پس از تمام شدن آن،زایر بالای سر قبرسید الشهدا«ع»رفته زیارت وداع بخواند.متن آن و آدابش در کتب دعا و روایات آمدهاست (۲۹) و متون مختلف و متنوعی دارد و از جمله محتویات آن خداحافظی با قبر امام و دعابرای توفیق زیارت مجدد است و اینکه آخرین بار نباشد:«اللهم لا تجعله آخر العهد منا ومنه...»،«اللهم صل علی محمد و آل محمد و لا تجعله آخر العهد من زیارتی ابن رسولکو ارزقنی زیارته ابدا ما ابقیتنی...» زید بن ارقم از صحابه پیامبر خدا«ص»که در زمان آن حضرت نوجوان بود و در تعدادی از جنگهادر رکاب پیامبر حضور داشت. (۳۰) وی در سن پیری پس از حادثه عاشورا،وقتی اسیراناهل بیت را به کوفه آوردند و وارد قصر ابن زیاد کردند،در آنجا حضور داشت.وقتی سرمطهر سید الشهدا را مقابل ابن زیاد قرار دادند و او با چوب به دندانهای آن سر بریده میزد،زید بن ارقم اعتراض کرد که:چوب خود را از این لبها بردار،به خدای یگانه قسم،منبارها دیدم که رسول خدا«ص»با لبهای مبارکش این لبها را میبوسید،سپس بعنواناعتراض،مجلس را ترک کرد. (۳۱) هم او نقل کرده که وقتی سر امام حسین«ع»را در کوچههامیگرداندند،من در غرفه خود بودم. جلوی من که رسید،شنیدم آیه«ام حسبت اناصحاب الکهف و الرقیم...»را میخواند. (۳۲) وی در سال ۶۸ هجری در کوفه درگذشت. (۳۳) زید بن معقل زید بن ورقاء از شهدای کربلاست.نامش در زیارت ناحیه مقدسه آمده است.بدر بن معقل همگفتهاند. (۳۴) عنصر خبیثی که روز عاشورا،همراه حکیم بن طفیل،در نخلستانی اطراف فرات کمینکرده و بر عباس«ع»هنگام آب آوردن به خیمهها حمله کردند.دست راست عباس در اینکمین از کار (۳۵) زین العابدین«ع» پیشوای چهارم شیعه،حضرت سجاد،امام علی بن الحسین،زین العابدین«ع»،فرزندسید الشهدا«ع»که در حادثه کربلا حضور داشت و بعلت بیماری در خیمه بستری بود وهمراه با اهل بیت،پس از شهادت امام حسین«ع»به اسیری رفت و با حالتی دشوار وغمبار،که غل و زنجیر به دست و گردن آن حضرت بسته بودند،به کوفه و از آنجا به شامبرده شد.در کاخ یزید هم خطبه بسیار مهمی ایراد کرد که چهره یزید افشا شد و مردم شامنسبت به ماهیتحادثه کربلا آگاه شدند.امام سجاد«ع»در سال ۳۸ هجری در مدینه به دنیاآمد.در حادثه کربلا حدود ۲۴ سال داشت،پس از شهادت پدر نیز مدت ۳۵ سال امامتکرد.مادرش شهربانو دختر یزدگرد بود.در حادثه کربلا آن حضرت ازدواج کرده و دارایفرزند بود و فرزند خردسالش امام باقر«ع»هم در کربلا بود. (۳۶) نقش عمده آن حضرت در نهضت عاشورا،پیام رسانی خون شهیدان کربلا و حفظدستاوردهای آن انقلاب خونین و اهداف پدر،از تباه شدن و تحریف گشتن بود.اینرسالت،در قالب ایراد خطبهها توسط آن حضرت و عمهاش زینب«ع»انجام گرفت. سخنان امام سجاد در بارگاه یزید،چنان او را به خشم آورد که دستور کشتنش را داد، اماحضرت زینب،جان خود را سپر بلا قرار داد و نگذاشت.
در دفن اجساد شهدای اهل بیتدر کربلا،به یاری طایفه بنی اسد آمد و پس از خاکسپاری پیکر سید الشهدا«ع»روی قبر آنحضرت نوشت:«هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب،الذی قتلوه عطشانا غریبا» (۳۷) . پس از عاشورا،حضرت سجاد«ع»دوران بسیار سخت و خفقان باری را با خلفایاموی سپری کرد.ولید بن عبد الملک و هشام بن عبد الملک،از خلفای معاصر او بودند. داستان زیارت آن حضرت و بوسیدنش حجر الاسود را و شعرهای بلند فرزدق در ستایشاو(هذا الذی تعرف البطحاء وطاته...)معروف است.«صحیفه سجادیه»مجموعهای ازدعاهای آن حضرت است که اینک در دست ما بعنوان گنجینهای از معارف دینی موجوداست.آن حضرت در سال ۹۵ هجری با دسیسه ولید بن عبد الملک به شهادت رسید و دربقیع،مدفون شد.برای آشنایی با زندگی،شخصیت و فضایل بیشمارش باید به کتابهایمستقل و مفصلتر مراجعه کرد. (۳۸) زینب«ع» زینب کبری سلام الله علیها،پیامبر خون شهدای کربلا و همراه حسین«ع»در نهضتخونین عاشورا.حضرت زینب،دختر امیر المؤمنین و فاطمه زهرا«ع»در سال پنجمهجری،روز ۵ جمادی الاولی در مدینه،پس از امام حسین«ع»به دنیا آمد.از القاباوست:عقیله بنی هاشم، عقیله طالبیین،موثقه،عارفه،عالمه،محدثه،فاضله،کامله،عابدهآل علی.زینب را مخفف«زین اب»دانستهاند،یعنی زینت پدر. امام حسین«ع»هنگام دیدار،به احترامش از جا برمیخاست.زینب کبری،از جدشرسول خدا و پدرش امیر المؤمنین و مادرش فاطمه زهرا«ع»حدیث روایت کرده است. (۳۹) این بانوی بزرگ، دارای قوت قلب،فصاحت زبان،شجاعت،زهد و ورع،عفاف وشهامت فوق العاده بود. (۴۰) شوهرش، عبد الله بن جعفر(پسر عموی خودش)بود.از اینازدواج،دو پسر حضرت زینب به نامهای محمد و عون،در کربلا به شهادت رسیدند. وقتی امام حسین«ع»پس از امتناع از بیعت با یزید،از مدینه به قصد مکه خارج شد،زینب نیز با این دو فرزند،همراه برادر گشت.در طول نهضت عاشورا،نقش فداکاریهایعظیم زینب، بسیار بود.سرپرست کاروان اسیران اهل بیت و مراقبت کننده از امامزین العابدین«ع»و افشاگر ستمگریهای حکام اموی با خطبههای آتشین بود.زینب،همدختر شهید بود،هم خواهر شهید،هم مادر شهید،هم عمه شهید.پس از عاشورا و در سفراسارت،در کوفه و دمشق، خطابههای آتشینی ایراد کرد و رمز بقای حماسه کربلا وبیداری مردم گشت.پس از بازگشت به مدینه نیز،در مجالس ذکری که برای شهدای کربلاداشت،به سخنوری و افشاگری میپرداخت.
وی به«قهرمان صبر»شهرت یافت. در سال ۶۳ و به نقلی ۶۵ هجری درگذشت.قبرش در زینبیه(در سوریه کنونی)است. برخی نیز معتقدند مدفن او در مصر است.در کتاب«خیرات الحسان»آمده است:درمدینه قحطی پیش آمد.زینب همراه شوهرش عبد الله بن جعفر به شام کوچ کردند و قطعهزمینی داشتند.زینب در همانجا در سال ۶۵ هجری در گذشت و در همان مکان دفن شد. (۴۱) صبح ازل طلیعه ایام زینب است پاینده تا به شام ابد نام زینب است در راه دین لباس شهامت چو دوختند زیبنده آن لباس بر اندام زینب است بارزترین بعد زندگی حضرت زینب،همان پاسداری از فرهنگ عاشورا بود که باخطابههایش، پیام خون حسین«ع»را به جهانیان رساند.در این زمینه،نوشتهها وسرودههای بسیاری است،از جمله این شعر: سر نی در نینوا میماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ پشت ابری از ریا میماند اگر زینب نبود چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان در کویر تفته جا میماند اگر زینب نبود زخمه زخمیترین فریاد،در چنگ سکوت از طراز نغمه وا میماند اگر زینب نبود در طلوع داغ اصغر،استخوان اشگ سرخ در گلوی چشمها میماند اگر زینب نبود ذو الجناح داد خواهی،بیسوار و بیلگام در بیابانها رها میماند اگر زینب نبود در عبور از بستر تاریخ،سیل انقلاب پشت کوه فتنهها میماند اگر زینب نبود (۴۲) خود زینب نیز از فصاحت و ادب برخوردار بود.در هنگام دیدن سر بریده برادر،خطاب به او چنین سرود:«یا هلالا لما استتم کمالا...»بعدها هم در سوگ حسین«ع» اشعاری سرود،با این مطلع:«علی الطف السلام و ساکنیه...»:سلام بر کربلا و برآرمیدگانآن دشت،که روح خدا در آن قبهها و بارگاههاست.جانهای افلاکی و پاکی که در زمینخاکی، مقدس و متعالی شدند،آرامگاه جوانمردانی که خدا را پرستیدند و در آن دشتها وهامونها خفتند.سرانجام،گورهای خاموششان را قبههایی افراشته در برخواهد گرفت،وبارگاهی خواهد شد،دارای صحنهای گسترده و باز... زینبین دو زینب.اصطلاحا به حضرت زینب و حضرت ام کلثوم،دختران امیر المؤمنین«ع» گفته میشود که در کربلا حضور داشتند.این کلمه از باب تغلیب یک اسم بر دیگری است، آنگونه که به امام حسن و امام حسین هم«حسنین»گفته میشود. زینبیه جایی که به حضرت زینب«ع»منسوب باشد.آنگونه که به جای منسوب به امامحسین«ع»، «حسینیه»گفته میشود.مکانهایی که با این عنوان و به یاد حضرت زینب درشهرهای مختلف میسازند و برای برپایی محفلهای عزاداری یا مجالس دینی برای بانوان،و گاهی هم به عنوان دار الایتام مورد استفاده قرار میگیرد،از آن جهت که آن بانویقهرمان،پس از عاشورا یتیمان ابا عبد الله الحسین«ع»را در سفر اسارت سرپرستی ونگهداری میکرد.مرقد زینب کبری«ع»نیز که در شام قرار دارد به همین نام«زینبیه» شهرت دارد که تا دمشق مقداری فاصله دارد و زیارتگاه عاشقان عترت پیامبر«ص»است.
البته در مورد مدفن حضرت زینب،اقوال دیگری نیز وجود دارد. زین واژگون تعبیری است که بیشتر درباره ذو الجناح،اسب امام حسین«ع»به کار میرود که پس ازشهادت امام،با زین واژگون و یال پر خون و پریشانحال به طرف خیمهها آمد.برگرفته ازجملهای در زیارت ناحیه مقدسه است که آمده است:«...فنظر النساء الی الجواد مخزیاو السرج علیه ملویا» (۴۳) .
پینوشتها
۱-بحار الانوار،ج ۹۸،(بیروت)ص ۳۲۹،المزار،شیخ مفید،ص ۵۳.
۲-مفاتیح الجنان،زیارت اربعین.
۳-منتهی الآمال،ج ۱،حوادث اربعین،نفس المهموم ص ۳۲۲،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۳۲۸.
۴-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۸،المزار،شیخ مفید،ص ۳۰.
۵-همان،ص ۱۶.
۶-همان،ص ۵۲ و ۸.
۷-اسرار الشهادهٔ،فاضل دربندی،ص ۱۳۶،(چاپ سنگی)
۸-شرح مبسوط ماجرا در کتاب«انتفاضهٔ صفر الاسلامیه»از رعد الموسوی آمده است.
۹-کلیات صائب تبریزی،غزل ۱۵۲۳.
۱۰-بحار الانوار،ج ۹۸(بیروت)ص ۳۳۶،مفاتیح الجنان،ص ۴۳۸.
۱۱-به بحث تحلیلی و مقایسهای بین این دو متن،و نیز میزان صحت و استناد این دو زیارت در کتاب«انصار الحسین»،محمد مهدی شمس الدین،مراجعه کنید.
۱۲-کامل الزیارات،ص ۱۷۴،المزار،شیخ مفید،ص ۵۲.
۱۳-همان(کامل الزیارات).
۱۴-همان،ص ۱۷۶،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۹۱.
۱۵-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۴۶،امالی صدوق،ص ۱۲۳.در«مزار»شیخ مفید،ص ۲۶ چنین است(از امامباقر«ع»):مروا شیعتنا بزیارهٔ قبر الحسین بن علی«ع»فان اتیانه مفترض علی کل مؤمن یقر للحسین علیه السلام بالامامهٔمن الله عز و جل.
۱۶-همان،۳۴۵،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱.
۱۷-کامل الزیارات،ص ۱۲۵،وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۶.
۱۸-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۷،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱،کامل الزیارات،ص ۱۲۷.
۱۹-کامل الزیارات،ص ۱۲۴(نقل به تلخیص).
۲۰-امالی صدوق،ص ۱۹۷.
۲۱-در منابعی همچون:کامل الزیارات،وسائل الشیعه،بحار الانوار،ثواب الاعمال و...احادیثش آمده است.
۲۲-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۴۱۴.
۲۳-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۴۲.
۲۴-مشفقی دهلوی.
۲۵-برای تحقیق پیرامون سند این زیارت و صحت آن،ر.ک:«انصار الحسین»،ص ۱۴۶ تا ۱۶۲.در ضمن،در ج ۴۵،بحار الانوار،ص ۶۵ نیز این زیارت آمده است.
۲۶-برای مطالعه در تحلیل محتوایی زیارتنامهها،ر.ک:مقالات زیارت در مجله«پیام انقلاب». سال ۱۳۶۵.از شماره۱۷۲ تا ۱۸۱ به قلم نگارنده.
۲۷-مفاتیح الجنان،ص ۴۲۷ به نقل از مصباح المتهجد،شیخ طوسی.
۲۸-چشمه خورشید(مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا)،ج ۱،ص ۹۷، مقاله«ادبیات عاشورا».
۲۹-از جمله در بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۰۳ و ۲۰۸.
۳۰-تاریخ الاسلام،ذهبی،ج ۵،ص ۱۱۸.
۳۱-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۱۱۶،اثبات الهداهٔ،ج ۵،ص ۱۸۸.
۳۲-همان،ص ۱۲۵.
۳۳-برای شرح حال او ر.ک:اعیان الشیعه،ج ۷،ص ۸۷.
۳۴-انصار الحسین،ص ۷۳.
۳۵-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۴۰.
۳۶-اعیان الشیعه،ج ۱،ص ۶۳۵.
۳۷-حیاهٔ الامام زین العابدین،ص ۱۶۶.
۳۸-از جمله«الامام زین العابدین»،عبد الرزاق المقرم،«حیاهٔ الامام زین العابدین»،باقر شریف القرشی،«سیرهٔالائمهٔ الاثنی عشر»هاشم معروف الحسنی،«بحار الانوار»ج ۴۶،«زندگانی زین العابدین»سید جعفر شهیدی و....
۳۹-الحسین فی طریقه الی الشهاده،ص ۶۵.
۴۰-درباره مقامات معنوی زینب و ویژگیهایش،ر.ک:«الخصائص الزینبیه»از سید نور الدین جزایری.
۴۱-درباره زندگینامه حضرت زینب،از جمله ر.ک:«بطلهٔ کربلا»عایشه بنت الشاطی،که با نام«زینب،بانوی قهرمانکربلا»به قلم حبیب الله چایچیان و مهدی آیت الله زاده ترجمه شده است.
۴۲-قادر طهماسبی(فرید.
۴۳-حیاهٔ الامام الحسین،ج ۳،ص ۲۹۸.
۱-بحار الانوار،ج ۹۸،(بیروت)ص ۳۲۹،المزار،شیخ مفید،ص ۵۳.
۲-مفاتیح الجنان،زیارت اربعین.
۳-منتهی الآمال،ج ۱،حوادث اربعین،نفس المهموم ص ۳۲۲،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۳۲۸.
۴-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۸،المزار،شیخ مفید،ص ۳۰.
۵-همان،ص ۱۶.
۶-همان،ص ۵۲ و ۸.
۷-اسرار الشهادهٔ،فاضل دربندی،ص ۱۳۶،(چاپ سنگی)
۸-شرح مبسوط ماجرا در کتاب«انتفاضهٔ صفر الاسلامیه»از رعد الموسوی آمده است.
۹-کلیات صائب تبریزی،غزل ۱۵۲۳.
۱۰-بحار الانوار،ج ۹۸(بیروت)ص ۳۳۶،مفاتیح الجنان،ص ۴۳۸.
۱۱-به بحث تحلیلی و مقایسهای بین این دو متن،و نیز میزان صحت و استناد این دو زیارت در کتاب«انصار الحسین»،محمد مهدی شمس الدین،مراجعه کنید.
۱۲-کامل الزیارات،ص ۱۷۴،المزار،شیخ مفید،ص ۵۲.
۱۳-همان(کامل الزیارات).
۱۴-همان،ص ۱۷۶،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۹۱.
۱۵-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۴۶،امالی صدوق،ص ۱۲۳.در«مزار»شیخ مفید،ص ۲۶ چنین است(از امامباقر«ع»):مروا شیعتنا بزیارهٔ قبر الحسین بن علی«ع»فان اتیانه مفترض علی کل مؤمن یقر للحسین علیه السلام بالامامهٔمن الله عز و جل.
۱۶-همان،۳۴۵،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱.
۱۷-کامل الزیارات،ص ۱۲۵،وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۶.
۱۸-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۳۵۷،بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۱،کامل الزیارات،ص ۱۲۷.
۱۹-کامل الزیارات،ص ۱۲۴(نقل به تلخیص).
۲۰-امالی صدوق،ص ۱۹۷.
۲۱-در منابعی همچون:کامل الزیارات،وسائل الشیعه،بحار الانوار،ثواب الاعمال و...احادیثش آمده است.
۲۲-وسائل الشیعه،ج ۱۰،ص ۴۱۴.
۲۳-بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۱۴۲.
۲۴-مشفقی دهلوی.
۲۵-برای تحقیق پیرامون سند این زیارت و صحت آن،ر.ک:«انصار الحسین»،ص ۱۴۶ تا ۱۶۲.در ضمن،در ج ۴۵،بحار الانوار،ص ۶۵ نیز این زیارت آمده است.
۲۶-برای مطالعه در تحلیل محتوایی زیارتنامهها،ر.ک:مقالات زیارت در مجله«پیام انقلاب». سال ۱۳۶۵.از شماره۱۷۲ تا ۱۸۱ به قلم نگارنده.
۲۷-مفاتیح الجنان،ص ۴۲۷ به نقل از مصباح المتهجد،شیخ طوسی.
۲۸-چشمه خورشید(مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا)،ج ۱،ص ۹۷، مقاله«ادبیات عاشورا».
۲۹-از جمله در بحار الانوار،ج ۹۸،ص ۲۰۳ و ۲۰۸.
۳۰-تاریخ الاسلام،ذهبی،ج ۵،ص ۱۱۸.
۳۱-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۱۱۶،اثبات الهداهٔ،ج ۵،ص ۱۸۸.
۳۲-همان،ص ۱۲۵.
۳۳-برای شرح حال او ر.ک:اعیان الشیعه،ج ۷،ص ۸۷.
۳۴-انصار الحسین،ص ۷۳.
۳۵-بحار الانوار،ج ۴۵،ص ۴۰.
۳۶-اعیان الشیعه،ج ۱،ص ۶۳۵.
۳۷-حیاهٔ الامام زین العابدین،ص ۱۶۶.
۳۸-از جمله«الامام زین العابدین»،عبد الرزاق المقرم،«حیاهٔ الامام زین العابدین»،باقر شریف القرشی،«سیرهٔالائمهٔ الاثنی عشر»هاشم معروف الحسنی،«بحار الانوار»ج ۴۶،«زندگانی زین العابدین»سید جعفر شهیدی و....
۳۹-الحسین فی طریقه الی الشهاده،ص ۶۵.
۴۰-درباره مقامات معنوی زینب و ویژگیهایش،ر.ک:«الخصائص الزینبیه»از سید نور الدین جزایری.
۴۱-درباره زندگینامه حضرت زینب،از جمله ر.ک:«بطلهٔ کربلا»عایشه بنت الشاطی،که با نام«زینب،بانوی قهرمانکربلا»به قلم حبیب الله چایچیان و مهدی آیت الله زاده ترجمه شده است.
۴۲-قادر طهماسبی(فرید.
۴۳-حیاهٔ الامام الحسین،ج ۳،ص ۲۹۸.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست