سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
ارزش اخلاقی عفو
امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به عبدالله بن جندب می فرماید:
«واعف عمن ظلمک کما انک تحب انیعفی عنک فاعتبر بعفوالله عنک الا تری ان شمسه اشرقت علیالابرار و الفجار و ان مطره ینزل علی الصالحین و الخاطئین» (۱)
● ارزش اخلاقی «عفو»
یکی از بزرگترین فضایل اخلاقی که در قرآن کریم و روایات مورد تاکید فراوان قرار گرفته، مساله عفو و گذشت است.قرآن کریم در یکی از آیات درباره عفو میفرماید: «الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس» (آل عمران: ۱۳۴) ; کسانی که از مال خود به فقرا در حال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم و غضب فرو نشانند و از بدی مردم درگذرند.ما اگر بخواهیم خداوند از گناهانمان درگذرد، باید نسبتبه دیگران عفو و گذشت داشتهباشیم: «ولیعفواولیصفحوا الاتحبون انیغفراللهلکم» (نور: ۲۲) سؤالی که ممکن است در اینجا مطرح شود، این است که آیا این فضیلت اخلاقی دارای ارزش مطلق استیا نسبی؟ به دیگر سخن، آیا انسان در همه جا و تحت هر شرایطی باید از دیگران عفو کند یا خیر؟ گذشته از بحث نسبیت که در فلسفه اخلاق مطرح است و آن اینکه به طور کلی، ارزشها تابع موضوعاتشان هستند، باید گفت گاهی یک کار، مصداق چند عنوان واقع میشود.برای مثال، اگر در زمان طاغوت از ما در مورد شخص مظلومی، که از دست ماموران ساواک گریخته و به ما پناه آورده سؤال میشد، آیا میبایست از آن جهت که دروغ گفتن خوب نیست، مخفیگاه آن شخص را نشان میدادیم و یا اینکه از آن موضوع اظهار بیاطلاعی مینمودیم و در پاسخ فرد میگفتیم: «نمیدانم» ؟ در فرض مزبور، این پاسخ ما اگر چه عنوان دروغگویی داشت، اما عنوان دیگری هم داشت و آن نجات یک شخص بیگناه است.در اینجا، باید دید ارزش کدامیک بیشتر است; ارزش راست گفتن یا ارزش نجات دادن یک انسان بیگناه از دست فردی ظالم؟
مساله عفو از دیگران نیز دارای چنین حکمی است; یعنی ممکن استبا واقع شدن چند عنوان دیگر، ارزش آن تغییر کند.اگر عفو از کسی، موجب تضییع حقوق فرد یا افراد دیگری شود، حکم متفاوتی پیدا میکند.مثلا، فردی که با کسی در مالی شریک است و شخصی در آن مال خیانت کرده، اگر بخواهد او را مورد عفو و بخشش قرار دهد، به شریک خود ظلم کرده است; چرا که ممکن است وی از این اقدام راضی نباشد.در اینجا، گذشتن از حق خود، موجب تضییع حق دیگری میشود که از نظر شرع و اخلاق پسندیده نیست.
گاهی اوقات، عفو یک گناهکار، موجب گستاخی وی میگردد; یعنی موجب میشود که آن شخص کار زشت و ناپسند خود را تکرار نماید.فلسفه عفو و گذشت این است که انسان خاطی متنبه شده، خود را اصلاح نماید و دشمنی او به دوستی تبدیل گردد: «فاذا الذی بینک و بینه عداوة کانه ولی حمیم» (فصلت: ۳۴) بنابراین، اگر عفو موجب جریتر شدن فرد گناهکار گردد، نباید از او گذشت نمود.انسان در این کار باید همواره مصالح خود و جامعه را در نظر داشته باشد.ممکن است تنبیه و مجازات فردی که حقوق دیگران را پایمال نموده است، موجب جلوگیری از تکرار آن کار بد شود.اصولا یکی از فلسفههای احکام مجازات در اسلام، همین نکته است که فرد و جامعه - هر دو - اصلاح شوند. اینکه اسلام در برخی از موارد میگوید حد فرد گناهکار را در ملا عام جاری سازید، برای این است که دیگران هم عبرت بگیرند و مرتکب چنین کاری نشوند.
در اوایل انقلاب، وقتی جنایتکاران را مجازات میکردند، برخی میگفتند: این کار با عفو و رافت اسلامی منافات دارد.در روایت داریم که وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور میکنند، آنقدر گناهکاران و ستمگران را مجازات میکنند که عدهای میگویند: اگر این شخص از اولاد فاطمهعلیها السلام بود، این چنین خون مردم را نمیریخت; یعنی این کار را خلاف رحمت و عطوفت اسلامی میبینند.حال آنکه باید دید اگر چنین کسانی مجازات نشوند، نتیجهاش چه خواهد شد؟ قرآن کریم در اینباره میفرماید: «ولکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب» (بقره: ۱۷۹) ; و قصاص برای حفظ حیات شماست ای خردمندان.
اجرای حدود الهی موجب رحمت و حیات جامعه میشود.قرآن هم بر این مساله تاکید مینماید: «و من یتعد حدودالله فاولئک هم الظالمون» (بقره: ۲۲۹) ; کسانی که از احکام خدا سرپیچی کند، آنها به حقیقتستمکارانند.البته در مواردی که مصالح اسلام و جامعه اسلامی اقتضا کند، حاکم شرع، (ولیفقیه) حق دارد حدود را ببخشد.بنابراین، فلسفه اجرای حدود، دیات و قصاص این است که از شیوع فساد در جامعه جلوگیری گردد. در روایات آمده است که برکت اجرای یک حد از حدود الهی در جامعه، از باران وسیعی که بر زمین ببارد و همه جا را سرسبز و خرم نماید، بیشتر است.مسؤولان نظام اسلامی باید این نکته را در نظر داشته باشند که عفو و گذشت از کسانی که به بیتالمال خیانت کردهاند، چه بسا در برخی موارد، خود خیانتی بزرگ به جامعه و مردم میباشد.قرآن کریم در مورد کسانی که مرتکب عمل منافی عفتشدهاند و چهار نفر شاهد عادل هم شهادت دادهاند، میفرماید: آنها را جلوی مردم تازیانه بزنید، مبادا تحت تاثیر عواطف خود قرار بگیرید و از اجرای حد چشمپوشی نمایید: «ولا تاخذکم بهما رافة فی دین الله» (نوز: ۲) ; هرگز درباره آنان در دین خدا رافت و ترحم روا مدارید.
رعایت مصالح جامعه از حفظ آبروی دو نفر که - مثلا - اعمال منافی عفت انجام دادهاند، بسیار مهمتر است; چه بسا فواید اجرای حدود الهی از عفو و بخشش برخی گناهکاران بسیار بیشتر باشد.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در این فراز از سخنان خود میفرمایند: «واعف عمن ظلمک کما انک تحب ان یعفی عنک» ; از کسی که به شما ستم کرده است گذشت کنید، همانطور که دوست دارید دیگران از شما گذشت کنند.البته، همانگونه که پیشتر اشاره شد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما حق نداریم کسانی را که در بیتالمال خیانت کردهاند مورد عفو و بخشش قرار دهیم; ما فقط میتوانیم از حق خود بگذریم.
نکته دیگر، مساله «حق الله» و «حق الناس» است.اگر کسی نسبتبه دیگری مرتکب جنایتی شده و حتی مورد بخشش آن شخص هم قرار گرفته باشد، الزاما مورد بخشش خداوند قرار نمیگیرد; به دیگر سخن، با گذشت صاحب حق، حق خدا بخشیده نمیشود.حق خدا با توبه و پذیرش آن از سوی پروردگار، بخشیده میشود.بنابراین، در این موارد، علاوه بر اینکه باید رضایت مردم را جلب نماییم، باید از درگاه خداوند نیز طلب عفو و بخشش نماییم تا خالق هستی هم از گناه ما درگذرد.
حضرت در ادامه میفرمایند: «فاعتبر بعفوالله عنک» عفو از دیگران موجب میشود تا انسان استحقاق عفو الهی پیدا کند.این خود انگیزه بالاتری استبرای هر فرد.
یکی از صفات خدای متعال این است که بد و خوب - هر دو - را مورد رحمتخود قرار میدهد. ما انسانها هم باید سعی کنیم مظهر صفات خدا باشیم; یعنی در مواردی که حکمت و مصلحت اقتضا میکند، با همه مردم، اعم از انسانهای خوب و بد، رفتاری توام با مهر و عطوفت داشته باشیم.این هم انگیزه بالاتری است که انسانها کوشش نمایند صفت رحمانیت الهی را در خود تقویت کنند; زیرا خداوند کمال مطلق است، گناهکاران را از رحمتخود محروم نمیسازد. «الاتری ان شمسه اشرقت علیالابرار و الفجار و ان مطره ینزل علی الصالحین و الخاطئین»; خورشید خدا بر خوبان و بدان یکسان میتابد و باران خدا هم بر نیکوکاران و خطاکاران - هر دو - میبارد.
استاد محمدتقی مصباح
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست