پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
پیامبر خدا(ص) و فرصت طلایی حجّ
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله در سال دهم هجرت اعمال و مناسك حج را به طور كامل به مسلمانان آموخت. آیه مباركه وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَی كُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ...(۱) به همین مناسبت نازل شد و آن حضرت را مأمور كرد كه با به جا آوردن مراسم حج، همه اعمال و مناسك این فریضه بزرگ الهی را به مسلمانان بیاموزد. آنچه در تاریخ مسلم است این است كه پیامبر پس از هجرت به مدینه تنها یك مرتبه حج به جا آورد و البته چند مرتبه نیز برای انجام عمره به مكه مكرمه مشرف شد:
ـ در سال ششم، كه به صلح حدیبیه منجر شد.
ـ در سال هفتم، به مقتضای قرارداد صلح با مشركین و برای جبران عمره ناتمام سال پیشین، كه عمرهٔ القضاء را به جا آورد.
ـ در سال هشتم، پس از جنگ طائف كه از جِعرانه عمره به جا آورد.
به همین جهت در بعضی از روایات تعداد عمرههای پیامبر صلیاللهعلیهوآله را سه مورد نقل كردهاند. آن حضرت در حجهٔ الوداع به دلیل همراه داشتن قربانی، حج قِران بهجا آورد؛ از این رو، روایتی كه عمرههای پیامبر را چهار مرتبه نقل كرده، كه یكی از آنها در حجهٔ الوداع بود، از طرق اهل سنت نقل شده و از نظر ما ثابت نیست.(۲)
از پیشوایان معصوم علیهمالسلام روایات دیگری نقل شده كه پیامبر بیست مرتبه به طور پنهانی و سری حج به جا آوردند.(۳)
گرچه مراسم حج دارای اهداف و ابعاد گوناگونی است كه پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله در جهت تحقّق آنها قدم برمیداشت و هر یك از اعمال و مناسك حج دارای آثار فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، سیاسی و اجتماعیاند، اما آنچه كه در این نوشتار در پی آنیم، پیگیری این اهداف و آثار و بركات نیست، بلكه بحث ما در استفادهای است كه پیامبر از فرصت حج و اجتماع عظیم مسلمانان در حرم الهی میكردند.
موسم حج موقعیتی استثنایی است كه میتوان از ظرفیت بالای آن برای رسیدن به اهداف متعالی دینی از آن بهره جست. پیامبر با آن كه چند مرتبه بیشتر در مكه مكرمه به عنوان حج یا عمره به صورت علنی حضور نیافت، اما توانست از این فرصت طلایی برای پیشبرد اهداف رسالتش بهره فراوانی ببرد، حتی سالی كه پس از فتح مكه خود به حج مشرف نشد، با اعزام نماینده خویش برنامههای مهمی را به اجرا گذاشت. با تأمل و درنگ در سیره پیامبر و جانشینان معصوم علیهمالسلام در ارتباط با مسأله حج میتوان سیاستها و برنامههای متنوّعی را به دست آورد تا الگویی برای مسلمانان در عصر حاضر باشد.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله علاوه بر آنكه فریضه حج را به عنوان بزرگترین و گستردهترین فریضه الهی به مسلمانان آموخت و برای همیشه مجد و عظمت امّت اسلامی را در پرتو برپایی حج تأمین نمود. از فرصت حج ـ كه پرشكوهترین اجتماع سالیانه امت اسلامی به شمار میآید ـ به عنوان فرصتی استثنایی و بیبدیل بهره فراوانی برد. آن حضرت در هر یك از سفرها افزون بر انجام اعمال و مناسك حج یا عمره، با گفتار و كردار خویش نكتههای فراوانی به آیندگان آموخت. گرچه برخی از گفتارها و رفتارهای ایشان به وضعیت خاص آن زمان مربوط میشد، اما ملاحظه مجموع آنچه كه حضرت در طول این سفرها از خود به یادگار نهاد، میتوان خط مشی مسلمانان را در هر زمانی به دست آورد.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله به امتش آموخت كه چگونه باید از فرصت طلایی ـ كه خداوند سبحان به بركت خانه خویش و تشریع حج فراهم ساخته ـ استفاده كرد و چه سان باید در این مكان و در موسم حج «زندگی توحیدی» به تمرین پرداخت و پس از بازگشت به شهر و دیار خود آن را در اقصی نقاط جهان تحقق بخشید. به خصوص كه در میان مجموع سخنان حضرت، «میراث گرانقدری» از وصایای پایانی ایشان به چشم میخورد و معمولاً سخنان پایانی شخصیتهای بزرگ تاریخ، گهربارترین و ارزندهترین یادگارهای آنهاست كه ضمن بحث، به آنها اشاره خواهیم كرد.
اگر مجموع سفرهای جمعی پیامبر صلیاللهعلیهوآله به مكه مكرمه را سه سفر بدانیم؛ عمرهٔ القضاء، فتح مكه و حجّهٔ الوداع، و نیز حج سال نهم را كه پیامبر خود حضور نداشت اما با اعزام نمایندهای ویژه پیام مهمی را ابلاغ كرد، مورد چهارم به شمار آوریم، در هر یك از این موارد چهار گانه، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله استفاده شایانی از این فرصت نمودند كه مهمترین پیام در هر یك از این سفرها عبارتند از:
ـ پیام توحید و تحقق وعدههای الهی، در سفر اول.
ـ برچیدن بساط بت پرستی و پیروزی و حاكمیت اسلام در سرزمین وحی، در سفر دوم.
چراغ اعلان برائت از مشركین به وسیله امام علی علیهالسلام در حج سال نهم هجری
ـ و بالأخره سفارش به پیروی از ثقلین (قرآن و عترت) و تعیین جانشین خود و حماسه غدیر، در آخرین سفر خود.
و اینك تفصیل و شرح هر كدام:
پیام توحید در پایگاه كفر و شرك
اولین سفر پیامبر به مكه، یك سال پس از انعقاد صلح حدیبیه بود. پس از عزیمت مسلمانان برای زیارت خانه خدا در سال ششم هجری و ممانعت مشركان از ورود آنان به مكه، در نهایت صلح حدیبیه منعقد شد كه بر اساس آن مسلمانان میتوانستند همه ساله سه روز برای زیارت كعبه به مكه سفر كنند، اینك یك سال از انعقاد قرار داد سپری شده، پیامبر در ذی القعده سال هفتم در مدینه صَلای سفر به مكه سر داد و عاشقان و شیفتگان زیارت خانه خدا، به خصوص مهاجران كه سالیان دراز از خانه و كاشانه و همسر و فرزندان خود دور ماندهاند، فرصتی یافتند كه به وطن خود بازگردند. دو هزار نفر از مسلمانان در یك سفر دسته جمعی، همراه پیامبر عازم مكهاند؛ سفری كه بیش از آنكه سفر زیارتی باشد، به سفری تبلیغی برای بسط و گسترش اسلام بدل شد. پیامبر كه اعتمادی به مشركین نداشت، گروهی را مأمور ساخت با سلاح و ادوات جنگی در بیرون حرم مستقر شوند تا در صورت نیاز از وجود آنان استفاده شود.
در این سفر، پیامبر و همراهان، عمره مفرده به جا آوردند و از این جهت است كه به عنوان قضای عمره سال گذشته، به «عمرهٔ القضا» یاد شده است. این سفر چون نخستین سفر مسلمانان به مكه محسوب میشد، و قبل از تشریع فریضه حج انجام میگرفت، تقریبا همه مسلمانان حضور داشتند. از این رو فراتر از یك سفر فردی برای انجام عمره بود، در حقیقت كاروانی تبلیغی و معنوی در تاریخ اسلام به شمار رفته است. پیامبر برای نشان دادن قدرت مسلمانان بازوی راست خود را از زیر جامه احرام بیرون آورد و فرمود: «خدا رحمت كند كسی را كه امروز نیرومندی خود را به اینان نشان دهد.»
در این كاروان، كه پیامبر چون نگینی در جمع مسلمانان بود، عبداللّهبن رواحه مهار شتر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را در دست داشت و با صدای رسای خود این شعار را میخواند:
خَلّوا بَنی الكفّار عن سبیله خَلّوا فكلّ الخیر فی رسوله
یا ربِّ إنّی مؤمن بِقیله اَعرفُ حقَّ اللّه فی قبوله
نحن قتلناكم علی تأویله كما قتلناكم علی تنزیله
ضربا یُزیل الهامَّ عن مقیله و یُذهل الخلیل عن خلیله(۴)
ای فرزندان كفر و شرك، راه را برای پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله باز كنید، بدانید او سرچشمه خیر و منبع نیكی است.
بار الها! من به گفتار او ایمان دارم و حق خداوند را در قبول سخنان او میدانم.
ما با شما به علت انكار تأویل او میجنگیم، چنانكه به علت انكار تنزیل او پیكار كردیم.
چنان ضربتی به شما خواهیم زد كه كاسه سر شما را از جا بكند و دوست را از یاد دوست خود غافل گرداند.
پیامبر به او فرمود: این جملات را با صدای بلند بخوان
«لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ، وَحْدَهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَاَعَزَّ جُنْدَهُ، وَهَزَمَ اْلأَحْزابَ وَحْدَهُ».
بدین وسیله ندای توحید و یكتاپرستی در فضای مسجد الحرام و اطراف آن صفا و مروه پیچید؛ فضایی كه تا كنون چنین ندایی را با این عظمت به خود ندیده بود. بلال به امر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر بام كعبه رفت و ندای اذان سر داد، شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله در فضای كعبه طنین انداز شد. كسی كه روزی تنها به خاطر ایمان به پیامبر در همین شهر تحت شدیدترین شكنجهها قرار داشت، اینك بر بام خانه خدا ندای توحید سر میدهد و هیچیك از مشركان جرأت تعرض به او را ندارند. كسی كه روزی به خاطر ادعای نبوت تحت شدیدترین آزارها و اذیتها قرار گرفت و شبانه مكه را ترك كرد، امروز با صدای بلند رسالتش بر بام كعبه گواهی میشود. بدین وسیله عظمت اسلام و مسلمین به نمایش درمیآید. این منظره زیبا و با شكوه به قدری برای سران كفر دشوار بود كه با عصبانیت میگفتند: سپاس خدای را كه پدرانمان مردند و صدای این غلام حبشی را نشنیدند و بعضی دیگر كه توان مشاهده این صحنهها را نداشتند، به كوهها پناه برده و حتی صورت خود را پوشاندند.
پیامبر در مدت كوتاه اقامت خود در مكه، حداكثر استفاده را در جهت گسترش ندای توحید در سرزمین بتپرستی نمود، حادثهای كهسران كفر وشرك تصورش را نمیكردند.
پیامبر در ضمن ندای توحید، تحقق وعده الهی را در پیروزی بندگان صالحش و عزت و عظمت آنان را به مسلمانان گوشزد كرد تا از سرچشمه عزت و عظمت و پیروزی خود غافل نشوند.(۵) بدین ترتیب وعده خدا به پیامبرش محقق شد:
لَقَدْ صَدَقَ اللّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِینَ لاَ تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَتْحا قَرِیبا .(۶)
«بدین وسیله خدا صدق و حقیقت خواب رسولش را آشكار ساخت كه در عالم رؤیا دید شما مؤمنان به مسجد الحرام با دل ایمن وارد شوید و سرها را بتراشید و اعمال تقصیر احرام، بدون ترس و هراس بجا آورید و خدا آنچه را كه شما نمیدانستید، میدانست و قبل از آن فتح نزدیك را مقرر داشت.»
● در هم شكستن بت ها و حاكمیت اسلام
علی رغم این كه مسلمانان و مشركان در حدیبیه قرار داد بسته بودند كه تا ده سال میان آنان صلح برقرار شود كه به موجب یكی از مواد آن، تعرض به هر یك از طرفین و قبایل متحد با هر كدام ممنوع است، اما مشركان مكه با زیر پا نهادن این تعهد، برخی از قبایل متحد با مسلمانان را مورد تعرض قرار دادند و عملاً پیمان شكنی نمودند و همین امر موجب شد كه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با اجتماعی عظیم و با هدف فتح مكه عازم این شهر شد. این سفر مهمترین و تعیین كنندهترین مقطع تاریخ حیات اسلام است. مقطعی كه به دنبال آن مردم گروه گروه به اسلام گرویدند و سوره مباركه نصر به همین مناسبت نازل شد.(۷)
این سفر گرچه در موسم حج نبود و برای برگزاری موسم حج انجام نشد، اما چون برپایی فریضه واقعی حج بر فتح مكه و تطهیر آن از لوث بت ها و بت پرستیها بود، و از این جهت كه زمینه برگزاری حج ابراهیمی ـ محمدی صلیاللهعلیهوآله را در سالهای بعد فراهم كرد، حائز اهمیت بود. آزادی خانه خدا از شرك و بت پرستی و حاكمیت اسلام بر این سرزمین هدف مهمی بود كه در این سفر تأمین شد.
با آنكه حجی به جا آورده نشد، اما به لحاظ اجتماع عظیم مسلمانان بسان اجتماع بزرگ حج، فرصتی را برای پیامبر فراهم كرد تا از آن بهرهبرداری كافی به عمل آورد.
مهمترین دستاورد این سفر برچیده شدن بساط بت پرستی از پایگاه وحی بود. پیامبر بت پرستی را خرافه و گمراهی میدانست نه عقیدهای كه بر پایه تحقیق و آزادگی كسب شده باشد. او همچون ابراهیم بتها را شكست و خانه كعبه را از لوث بتها پاك كرد. وارد خانه شد و خداوند را برای تحقق وعدههایش، یاری مسلمانان و شكست دشمنانش سپاس گفت.
«اَلْحَمْدُ للّهِِ الَّذِی صَدَقَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ هَزَمَ اْلأَحْزابَ وَحْدَهُ».پیامبر با شكستن بتها نشان داد كه نمیتواند «اسارت عقل و اندیشه» و «وابستگی قلب و روح» انسان به خرافات را تحمل كند و به رسمیت بشناسد. پیامبر به وضوح میدید كه زورمداران و فریبكاران با بساط بت پرستی و خرافات به استحمار و استعمار تودههای مردم پرداخته، بر گرده آنان سوار شده و ریاست میكنند. برای نجات مستضعفان چارهای جز مبارزه با خرافات و برچیدن بساط بت پرستی و فریبكاری قدرتمندان نبود. پیامبر با شكستن بتها در برابر دیدگان حیرت زده بت پرستان، خفتگان را بیدار كرد و برای اولین بار با خود و یكدیگر گفتند: «بت هبل كه نتوانست از خود دفاع كند، چگونه میتواند بر سرنوشت ما تأثیر گذار باشد؟!».(۸)
همان طور كه ابراهیم خلیل علیهالسلام با شكستن بتها و نهادن تبر بر دوش بت بزرگ، شكستن بتهای دیگر را متوجه بت بزرگ كرد و دلهای خفته را متوجه این واقعیت نمود كه: «بتی كه نمیتواند تبر به دست بگیرد، چگونه میتواند سرنوشت ما را رقم بزند؟!».(۹)
پیامبر عدهای را نیز برای تخریب بت خانههای مكه و حوالی آن اعزام كرد و بدین وسیله بساط بت پرستی را در سرزمین وحی برچید.
● پیام رحمت و رأفت اسلامی در اوج قدرت
یكی از پیامهای سفر فتح مكه، كه پیامبر با رفتار خود آن را به مسلمانان، بلكه بشریت ابلاغ كرد، پیام رحمت و رأفت اسلامی در اوج قدرت بود. برخلاف پندار قدرتمندانی چون خالدبن ولید كه گمان میكردند پیامبر با فتح مكه انتقام سالها آزار و اذیت مسلمانان توسط مشركین مكه را خواهد گرفت، با شعار انتقام وارد مكه شد و مشركان را وعید انتقام و هتك و حرمت میدادند در آن حال پیامبر صلیاللهعلیهوآله علیبن ابیطالب را فرستاد تا شعار رحمت و رأفت سر دهد. آری، رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله با ندای «اِذْهَبُوا فَأَنْتُمْ الطُّلَقاء» كرامت و بزرگواری خود را به نمایش گذاشت.
رفتار كریمانه آن حضرت موجب شد كه بسیاری از مشركان در رفتار خود با اسلام و مسلمانان تجدید نظر كنند و به این دین پاك بگروند. در این میان پیامبر ده نفر از كسانی را كه وی و آیین اسلام را مورد هتك قرار داده بودند، مهدورالدم خواند تا هركس به آنها دست یافت به قتل رساند. در عین حال دو تن از آنان به وسیله امّ هانی خواهر علی علیهالسلام امان داده شدند، یك تن نیز توسط عثمان امان داده شد و پیامبر آنان را بخشید. صفوانبن امیه نیز با وساطت عمیربن وهب مورد بخشش قرار گرفت و وقتی اسلام بر او عرضه شد، دو ماه مهلت خواست و پیامبر چهار ماه به او مهلت داد تا در آیین اسلام تفكر كند و او پس از مدتی اسلام آورد.(۱۰)
● تبیین ارزشها و ضد ارزشها
پیامبر در این سفر با ایراد سخنانی در اجتماع عظیم مردم، به تبیین ارزشها و ضد ارزشها پرداخت كه بعضی از موارد مهم آن را میآوریم:
ـ مساوات
پیامبر در این سخنرانی از فرصت استفاده كرد و تعصبات جاهلی را كه تا عمق جان اعراب نفوذ كرده بود و زدودن آنها نیاز به تمرین و مجاهدت داشت، الغا كرد. هنجارهای واقعی را جایگزین ناهنجاریهای واقعی كه خود را به عنوان ارزشهای پذیرفته شده به جامعه تحمیل كرده بودند، نمود. به تفاخرها و تعصبهایی كه جز از جهل و نادانی ناشی نمیشد، پایان داد. مناصب دروغین را كه وسیلهای برای فریب دادن حجاج و كسب درآمد برای عدهای شده بود، باطل كرد و تنها بعضی از مناصب مفید، مانند كلیدداری، پرده داری و سقایت زائران را باقی گذاشت.(۱۱)
حضرت در سخنرانی خود فرمود: «ای جماعت قریش خداوند نخوت جاهلیت و فخر فروشی به پدران را از شما گرفت. مردم از آدم و آدم از خاك است.»
سپس این آیه را تلاوت كرد: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقَاكُمْ .(۱۲)
تقوا و پرهیزكاری و دوری از گناه را جایگزین فخرفروشیها كرد. فخر فروشی به خاطر حسب و نسب را محكوم ساخت. فضیلتی به نام «عروبت» را پنداری بیجا شمرد؛ چرا كه عربیت، تنها زبانی گویاست كه نمیتواند جانشین انجام وظیفه آدمی باشد.
پیامبر در این مرحله كه مسلمانان طعم شیرین پیروزی را چشیدهاند و این پیروزی مقدمهای بر پیروزیهای بعدی بر اقوام و ملتهای دیگر است، اصل «مساوات» را مطرح نمود تا ارزشهای دروغین جایگزین ارزشهای واقعی نشوند. رنگ پوست، زبان و قوم و قبیله جایگزین تقوا نگردد. روند حوادث پس از وفات رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نشان داد كه تأكید بر اصل مساوات از مهمترین نیازهای مسلمانان در این مقطع بود. پیام همیشگی اسلام توسط پیامبر در زمانی به مردم ابلاغ شد كه تعصبات نژادی، قومی و قبیلهای در عمق جان مردم رسوخ كرده بود. پیامبر نوید مساوات داد و این كه ویژگیهای طبیعی و جغرافیایی، كه خارج از اراده و اختیار انسان است، ملاك برتری و امتیاز نیست، بلكه حرّیت و آزادگی در مبارزه با هواها و هوسها و خویشتنداری در برابر گناه كه محصول تلاش و مجاهدت آدمی است، ملاك فضیلت و برتری است. امروز جهان بیش از پیش به این پیام انسانی نیازمند است؛ جهانی كه تبعیضهای نژادی و قومی منشأ ظلمها، جنایتها و بیعدالتیهاست، جهانی كه علی رغم متمدّن بودنش، به قهقرا برگشته و تبعیضها و بیعدالتیها به اوج خود رسیده و كنگره حج میتواند بهترین فرصت برای نشر و گسترش این پیام انسانی به بشریت باشد.
ـ آغاز دورهای جدید
پیامبر از این فرصت استفاده كرد و آغاز فصل نوی را در زندگی مسلمانان به اطلاع رساند. اعراب بر اساس روابط قبیلگی زندگی میكردند و در میان آنان مقرراتی برخاسته از عصبیت و جاهلیت حكمفرما بود؛ به طوری كه برای یك قتل، چه بسا دو قبیله دهها سال با هم دشمنی ورزیده، به جنگ و خونریزی میپرداختند. پیامبر برای برچیدن این وضعیت در بخشی از سخنان خود فرمود:
«اَلا اِنَّ كُلَّ مالٍ وَ مَأْثَرَهٍٔ وَ دَمٍ فِی الْجاهِلِیَّهِٔ تَحْتَ قَدَمَیْ هاتَیْنِ».(۱۳)
«هان! هر مال و افتخارات و خونی كه در جاهلیت بود، من زیر دو پا نهادم و باطل ساختم.»
پیامبر بدین وسیله كینههای دیرینه را پایان داد و از آنان خواست گذشتهها را فراموش كنند و روابط جدیدی بر پایه ایمان و عقیده به توحید و اخوّت اسلامی بنا نهند. بسیاری از مسلمانان با پیروی از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله دوران جدیدی را در زندگی اجتماعی خویش آغاز كردند. مكه را حرم امن اعلام كرد تا روز قیامت از حرمت و قداست برخوردار باشد.
ـ اخوت اسلامی
پیام دیگر پیامبر در این سخنرانی «اخوت اسلامی» بود. حضرت فرمود:
«اَلْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ وَ الْمُسْلِمُونَ إِخْوَهٌٔ وَالْمُسْلِمُونَ یَدٌ واحِدَهٌٔ عَلی مَنْ سِواهُمْ».(۱۴)
«مسلمان برادر مسلمان است و مسلمانان برادرند و مسلمانان در برابر دیگران ید واحدند.»
برادری اسلامی یكی از مهمترین اركان دعوت پیامبر بود. در دوران غربت و مظلومیت، احساس همدردی و برادری میان یك جمع به سهولت ایجاد میشود. وضعیت خاص این دوره و احساس نیاز به یكدیگر، رهبران را از یادآوری ضرورت پیوند بینیاز میكند، اما در دوران قدرت و پیروزی، حسّ استغنا و بینیازی سراغ انسان میآید. پیامبر در ماجرای فتح مكه كه مسلمانان در معرض چنین آفت اخلاقی قرار داشتند، بر ضرورت «اخوت اسلامی» تأكید میورزد. مبادا در عصر پیروزی صاحب منصبان تودههای مردم را، قدرتمندان ضعفا را و ثروتمندان فقیران را فراموش كنند. مسلمانان امت واحدی هستند در برابر دشمنان و بیگانگان. تأكید رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر برادری اسلامی، هم جامعه را از آفتها حفظ میكرد و هم مسلمانان را به عنوان یك امت در برابر دشمنان بیمه میكرد.
پیامبر یك بار هم در مدینه میان مهاجر و انصار عقد اخوت برقرار كرد تا هم میان خود احساس همدردی كنند و هم قدری از آلام مهاجران كاسته شود. آنروز تأكید پیامبر بر اخوّت اسلامی در وضعیتی متفاوت با وضعیت گذشته انجام میشد و هدفی فراتر از همدردی میان مسلمانان را دنبال میكرد، هم جنبه داخلی داشت و هم جنبه بیرونی و در مواجهه با دشمن.
ـ مبارزه با مفاسد اعتقادی و اخلاقی زنان
پیامبر از فرصت اجتماع مسلمانان در مكه استفاده كرد و با توجه به مفاسد اعتقادی و اخلاقی كه در میان زنان رواج داشت، با آنان بیعت نمود تا دست از مفاسدی كه بدان گرفتار بودند، بشویند. برای خدا شریك قرار ندهند. به شوهران خود خیانت نورزند و اموال آنان را به سرقت نبرند. گرد فساد و فحشا نگردند، فرزندان خود را نكشند، فرزندانی كه به دیگران مربوط است، به شوهران خود نسبت ندهند و در كارهای نیك با پیامبر مخالفت نكنند.(۱۵)
اینهمه، مفاسدی بود كهزنان ازعصرجاهلیت بدانمبتلا بودند وپیامبر ازاین فرصت برای مبارزه با آنان بهره برد. قرآن این ماجرا را بازگو میكند و خطاب به پیامبر میفرماید:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَكَ عَلَی أَنْ لاَ یُشْرِكْنَ بِاللّهِ شَیْئا وَلاَ یَسْرِقْنَ وَلاَ یَزْنِینَ وَلاَ یَقْتُلْنَ أَوْلاَدَهُنَّ وَلاَ یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلاَ یَعْصِینَكَ فِیمَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ .(۱۶)
● برائت از مشركان
استفاده دیگری كه پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله از اجتماع مردم در موسم حج، در سال نهم هجری نمود، ابلاغ پیامی مهم به مشركان و نیز تعیین مقرراتی برای زائران بیتاللّه الحرام است.(۱۷) شاید ابلاغ چنین پیامی جز در اجتماع باشكوه مسلمانان در سرزمین منا كه نشانی از مجد و عظمت اسلامی است، امكانپذیر نبود. تعیین مهلت برای مشركانی كه با مسلمانان پیمان داشتند و نیز اعلان برائت از مشركان و اتمام حجت با ایشان از سوی پیامبر در موقعیتی مساعد امكانپذیر بود و اجتماع عظیم حج میتوانست بهترین فرصت برای ابلاغ این پیام باشد. بهویژه كه پیامبر مأمور شد یا خود این پیام را ابلاغ كند یا فردی منتسب به آن حضرت.
اعلان این پیام به مشركان در سرزمینی كه مردم از شهرها و بلاد مختلف اجتماع كردهاند و طبعا این پیام را به شهر و دیار خود میبرند، كیان مشركان را به شدت تهدید میكرد. پیامبر برای ابلاغ این پیام چنانكه مرسوم است، نامه به سران اقوام و قبایل ننوشت، بلكه در اجتماع گسترده مردم در سرزمین منا ابلاغ كرد تا هم مسلمانان از خط مشی «حكومت اسلامی» در مواجهه با مشركان آگاه شوند و هم مشركان را راه گریزی نباشد؛ چرا كه به صورت علنی به اطلاع همه رسیده است. قطعا اعلان برائت از مشركان در مراسم حج دارای آثار منحصر به فردی بود؛ چه این كه در دوران معاصر آن قدر كه استكبار جهانی از اعلان برائت در حجاز و سرزمین وحی واهمه دارد، در سایر كشورها ندارد، چه اینكه موسم حج محل اجتماع میلیونی مسلمانان از اقصی نقاط جهان است و شكستن ابّهت استكبار در اجتماع میلیونی مظلومان و مستضعفانی كه قرنها مقهور این ابهت پوشالی بودهاند، غیر قابل تحمل است.
امام خمینی قدسسره در این زمینه میفرمود:
«این مسأله باید روشن باشد كه آنگونه راهپیماییها (در كشورهای به اصطلاح آزاد غربی) هیچگونه ضرری برای ابرقدرتها و قدرتها ندارد. راهپیمایی مكه و مدینه است كه بسته شدن شیرهای نفت عربستان را به دنبال دارد. راهپیماییهای برائت در مكه و مدینه است كه به نابودی سرسپردگان شوروی و آمریكا ختم میشود.»(۱۸)
● حَجّهٔ الوداع و ترسیم خط مشی حكومت اسلامی
مهم ترین پیام حَجّهٔ الوداع حادثه غدیر است. اما پیش از پرداختن به استفادهای كه پیامبر از موسم حج برای انجام این مأموریت مهم و خطرناك نمود، به بخشهایی از سخنرانیهای پیامبر در عرفات، مكه و منا میپردازیم:
ـ حرمت جان و مال مسلمانان
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله با اشاره به این كه عمر او رو به پایان است، فرمود:
«أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ دِمَاءَكُمْ وَ أَمْوَالَكُمْ عَلَیْكُمْ حَرَامٌ اِلی اَنْ تُلْقُوا رَبَّكُم كَحُرْمَهِٔ یَوْمِكُمْ هَذَا وَ كَحُرْمَهِٔ شَهْرِكُمْ هَذَا وَ اِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ رَبَّكُمْ فَیَسْأَلُكُمْ عَنْ أَعْمَالِكُمْ».(۱۹)
«ای مردم ! خون و مال شما حرمت دارد تا آن كه خدای خود را ملاقات كنید، مانند حرمت امروز و حرمت این ماه، شما به زودی پروردگارتان را ملاقات خواهید كرد و او از شما درباره اعمالتان سؤال خواهد نمود.»
همچنین آنان را از شكستن حرمت محرمات الهی و ربا برحذر داشت و فرمود: شیطان برای همیشه از این كه در این سرزمین عبادت شود و بار دیگر آنان را فریب دهد مأیوس شد.
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست