جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
انسان، پوشش و ریشههای تاریخی
● بررسی حجاب و پوشش در تاریخ معنویت بشر قبل از اسلام
وقتی که بحث از تاریخ معنوی امتها به میان میآید با کمبود و فقر شدید اطلاعات و مستندات روبهرو میشویم. دلیل این امر آن است که در تاریخ معنوی درباره ابزار تولید و آثار ساخته دست بشر ـ بجز موارد اندک ـ بحث نمیکنیم، بلکه بحث درباره احکام ادیان در مورد حجاب، برخورد ادیان با مسأله حیا و عفت و چگونگی عملکرد انسانهاست. بنابراین، بحث از تاریخ معنوی، یک بحثنظری و اندیشهای است که باید سراغ کتابهای آسمانی، رسالههای بزرگان و قدیسین ادیان و آثار فلسفی، تاریخی و افسانهها و قصص مربوطه رفت.
این روند کار نیز خود موانعی را به دنبال دارد چرا که همیشه در طول تاریخ، ادیان الهی مورد احترام فوقالعاده بشر بوده است. انسانهای بسیاری از جوامع گوناگون در مقابل احکام و دستورات ادیان مختلف مطیع و خاضع بودند، لیکن حاکمان، استثمارگران و برخی روحانیون بیتقوا همواره در صدد سوءاستفاده از مقدسات بشر بودهاند و به همین دلیل، بیشتر این آثار دستخوش تحریف شده است. به عنوان نمونه در بعضی از قصص آنقدر اغراق و غلو شده که به صورت یک افسانه در آمده است. با این وجود، سعی ما بر آن است که از میان تمام این آثار، نقاط مشترک و یقینآور را انتخاب کرده، به یک نتیجه معقول و واقعی دست یابیم؛ به عنوان مثال، وجود نوح، ابراهیم، یعقوب و یونس علیهمالسلام، مسلّم و قدر مشترک است یا در میان ادیان الهی، احکامی وجود دارد که بر مبنای فطرت انسانی استوار است مانند قبح ظلم، زنا، دروغ، تجاوز به حق دیگران، رباخواری، بیعفتی و خیانت... بنابراین میتوان از این منابع بطور صحیح بهره گرفت.
یکی دیگر از منابع معتبر تاریخ ادیان، قرآن کریم است که هیچگونه تحریفی در آن صورت نگرفته است. از آنجا که ادیان اصالتا با یکدیگر تضاد نداشته و هر کدام مکمّل دین قبلی بوده و هر یک از پیامبران بزرگ از پیش نوید آمدن پیامبر بعدی را داده است و نیز دین اسلام کاملترین ادیان بوده، باید گفت که دین اسلام تمام مصالح بشر را در نظر گرفته یعنی جامع همه مصالح و محاسن و مانع تمام مفاسد و زشتیهاست و از آنجا که قرآن با توجه به این مصالح و مفاسد، تاریخ ادیان الهی را نیز مورد بررسی قرار داده، میتوان در موارد مشخص از این آیات که مربوط به سایر ادیان است استفاده کرد.
در قرآن کریم، سوره مبارکه طه، آیه ۱۱۷ـ۱۱۸ چنین آمده است:
آنگاه به آدم گفتیم که این شیطان دشمن تو و همسرتمیباشد. بنابراین (هشیار باش که) شما را از بهشتبیرون نکند تا به زحمت بیفتی. به حقیقت برایتودربهشت نه گرسنگی هست و نه برهنگی.
آنچه از وضعیت آدم و حوا فهمیده میشود، آنها در بهشت نیازی به غذا و پوشاک نداشتهاند یعنی گرسنگی و برهنه نبودند (قدر مسلم آن است که پوششی داشتهاند).
در کتاب مقدس یهودیان، کتاب آفرینش بطور خلاصه چنین آمده است:
...مرد و زنش (آدم و حوا) هر دو عریان بودند، ولی از هم خجالت نمیکشیدند (آنگاه که از شجره ممنوعه خوردند)... پس چشمان هر دو باز شد و پی بردند که عریانند برگهای درخت انجیر را به هم وصلکردندوپیشبندیبرایخودساختندوفوری خود را باآن پوشاندند... خداوند برای آدم و زنش حواازپوست،دامنهاییساخت و تن آنها کرد...(۱)
«اگوستین قدسین» مسیحی نیز میگوید: شرم و حیا و خجالت از مجازاتهای خداوند برای آدم است. این عمل مشروع طبیعت از اجداد نخستین ما با مجازات خجالت همراه بوده است... آدم و حوا پیش از هبوط میتوانستند بدون احساس شرم روابط همسری داشته باشند گرچه در واقع چنین نکردند.(۲)
پس بنا به اجماع تمام ادیان الهی از ابتدای سکونت آدم و حوا در زمین، شرم، حیا، پوشش و حجاب وجود داشته است.
تمام ادیان بر این مطلب اتفاق دارند که از همان ابتدا ازدواج در بین فرزندان آدم رواج داشت ( که بیان کیفیت آن از عهده این بحث خارج است) و آنچه مسلم است این ادیان بودهاند که برای سنت ازدواج، مراسم خاص برگزار کرده، حریمها و ضوابطی برای آن قرار دادند و تخلف از آن را موجب گناه و فحشا شمردند که تاریخ معنوی بعضی از اقوام، بیانگر آن است. تاریخ معنوی ملتها نام زنانی را ثبت کرده است که هر کدام از نظر ایمان یا پاکدامنی، سرآمد عصر خویش بودهاند یا برعکس، از نظر بیایمانی، نفاق، بیعفتی و خیانت، گوی سبقت را از دیگران ربودهاند که در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنیم.
«ضرب اللّه مثلاً للذّین کفروا امراة نوح و امراة لوط کانتا تحت عبدین من عبادناالصالحین فخانتا هما»(۳)
خداوند برای کسانی که کفر ورزیدند مثال آورد که زن نوح و زن لوط هر دو تحت (ولایت و سرپرستی) دو بنده صالح ما بودند و به آنها خیانت کردند.
یعنی این دو زن با اینکه در خانه پیامبر بودند و با پیامآور خدا تماس دائم داشتند، گمراه از کار در آمدند. همسر نوح، سرانجام به نوح پیامبر ایمان نیاورد و به منافقین پیوست. همسر لوط نیز با آن قوم ناپاک، همدست بود و در زمره آنان محسوب میشد. قرآن کریم در جای دیگر میفرماید:
«ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا، امرات فرعون اذا قالت رب ابن لی عندک بیتا فیالجنة و نجنّی من فرعون و عمله و نجنّی من القوم الظالمین»(۴)
خداوند همسر فرعون را برای مؤمنین مثال آورد، زمانی که گفت: خدایا برای من در نزد خود در بهشت منزلی بنا کن و مرا از (دست) فرعون و اعمال او نجات بده و مرا از (دست این) قوم ظالم نجات بخش.
در تاریخ آوردهاند همسر فرعون به موسی ایمان آورد و چون فرعون از این مطلب آگاه شد او را شکنجه داد تا از اعتقادات خود دست بردارد. او در زیر شکنجه چنین دعا میکرد: خدایا مرا از (دست) فرعون و اعمال او نجات بخش... که پس از چندی دعای او مستجاب شد.
در جریان حضرت یوسف علیهالسلام، آمده است که شوهر زلیخا (عزیز مصر) از کشمکش همسرش با یوسف باخبر گردید و همین که خواست ماجرا را بررسی کند، تظاهر به عفیف بودن کرد و یوسف را به خیانت متهم نمود، در حالی که قضیه بر عکس بود.
زلیخا خود نیز میدانست حیا و عفت یک ارزش و خیانت یک پلیدی و زشتی است بدین خاطر، فورا پیشدستی کرد و به شوهرش گفت: «ما جزاء من اراد باهلک سوء»(۵) جزای کسی که خیال بد به زنت داشته چیست؟
مورد دیگر، هنگامی بود که حضرت موسی از دست مأموران فرعون فرار کرد و به سرچشمهای رسید که مردم شهر، حیوانات خود را از آن چشمه سیراب میکردند و حضرت موسی با دو دختر برخورد کرد که قرآن از حیای آن دو زن تعریف میکند. بعدها آن حضرت یکی از آن دو را از پدرش خواستگاری و سپس ازدواج کرد. قرآن ماجرا را چنین نقل میکند:
«لمّا ورد ماء مدین وجه علیه امة من الناس یسقون و وجد من دونهم امرتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لا نسقی حتی یصدر الرعا و ابونا شیخ کبیر»(۶)
هنگامی که(موسی) بر آب شهر وارد شد با دستهای از مردم روبهرو شد که (گوسفندانشان را) سیراب میکردند. پایینتر از ایشان دو زن را یافت که از آب خوردن گوسفندانشان جلوگیری میکردند. موسی پرسید؟ شما چه میکنید؟ آنها
گفتند: آب نمیدهیم تا اینکه چوپانها بروند، پدر ما مردی بسیار پیر است.
علامه طباطبایی میفرماید: حضرت موسی فهمید که انتظار کشیدن آنها به خاطر حیا و عفت است، مبادا چوپانها به آنان تعدی کنند، پس حضرت موسی به سیراب کردن گوسفندان آنها مبادرت ورزید.(۷)
اینکه گفتند: پدر ما بسیار پیر است، جواب از سؤالی است که ممکن بود به ذهن موسی خطور کند که شما که چنین باحیا و عفیف هستید چرا چوپانی میکنید؟
خداوند راه رفتن این دختران را چنین تمجید میکند:
«فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء...»(۸)
زمانی که یکی از آن دو زن باز آمد، باحیا و آزرم راه میرفت. به عبارت دیگر حیا و عفت از راه رفتن او مشهود بود.
مورد دیگری که قرآن از او به عنوان زن نمونه نام برده و او را پاک و بهترین زنان و برگزیدهترین زنان عالم قرار داده حضرت مریم (ع) است:
«اذا قالت الملائکة یا مریم اناللّه اصطفیکِ و طهرّکِ واصطفیک علی نساء العالمین»(۹)
در جای دیگر او را از اتهامات منافقین پاک دانسته، میگوید:
«مریم ابنة عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا...»(۱۰)
مریم دختر عمران کسی است که باکره ماند،پس ما از روح خود در آن دمیدیم.
در روضه کافی از امام صادق روایت شدهاست که حضرت مریم علیهاالسلام از نظر عفت و پاکدامنی در مرتبهای قرار دارد که خداوند در روز قیامت او را برای سایر زنان، حجت قرار میدهد:
در روز قیامت، زن زیبایی را که به گناه آلوده شده، برای حسابرسی میآورند. آن زن در پیشگاه پروردگار متعال میگوید: پروردگارا تو مرا زیبا آفریدی، بدین جهت من به گناه آلوده شدم. در این وقت حضرت مریم علیهاالسلام را میآورند و به آن زن میگویند: آیا تو از این (مریم) زیباتر بودی، ما او را زیبا آفریدیم و او به گناه مبتلا نشد ...
اکنون به دستورات و احکام شریعتهای الهی قبل از اسلام در مورد حجاب و عفت زنان اشاره میکنیم. ناگفته نماند که آنچه در اینجا نقل میکنیم مطالبی است که از بعضی از رسالههای آنها و سیره قدیسین به دست آوردهایم.
سخن ما این است که تمام ادیان الهی از آنجا که با فطرت انسان سازگار است، به این ندای درونی زنان پاسخ گفته، برای روابط بین زن و مرد حد و مرزی قائل شده است.
درفرمان ده مادّهای (در آیین یهود) که خداوند به حضرت موسی ابلاغ کرد، چنین آمده است:
▪ فرمان هفتم: نباید زنا کنی
▪ فرمان دهم: نباید به خانه همسایهات طمع داشته باشی و به زن همسایهات و غلامش و... طمع ورزی.
در آیین یهود آمده است که سزای خیانت و زنا مرگ است و اگر مشکوک به زنا شود و نتواند ثابت کند، سنگسار میشود.(۱۱)
استاد شهید مطهری در کتاب مسأله حجاب به نقل از ویل دورانت میگوید:
«اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت چنان که مثلاً بیآنکه چیزی به سر داشت به میان مردم میرفت و یا در شارع عام نخ میریسید یا از مردان درد دل میکرد یا صدایش در خانه آن قدر بلند بود که همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق بدهد.»(۱۲)
در آیین زرتشت نیز چنین آمده:
«چون دوشیزگان به سن ازدواج رسند برای بدست آوردن همسران نیرومند و شوهران دلیر به سوی تو (ایزدـ پروردگار) رو میآورند.»
(لَشبیت پنجم بند ۸۷)
از طرف دیگر، مشهور است که در میان این قوم، پنج نوع ازدواج مرسوم بوده که عبارتند از:
۱) پادشاه زن: به دوشیزگانی که با رضایت پدر و مادر با مردی برای اولین بار ازدواج میکردند پادشاه زن میگفتند و شوهر جز در شرایط معین نمیتوانست همسر دیگری اختیار کند.
۲) جَکَر زن: اگر پادشاه زن نازا یا سترون میشد یا بیماری خاصی پیدا میکرد، مرد مجاز بود همسر دیگری اختیار کند که به همسر دوم «جَکَر زن» میگفتند. به او چاکر نیز میگفتند چون تحت فرمان پادشاه زن و مقامش پایینتر بود.
۳) ایوک زن: هرگاه مردی صاحب پسر نشود و چند دختر داشته باشد میتواند اسم خود را بر روی داماد خود بگذارد. در آن صورت اگر داماد دارای اولاد پسر میشد پدر زن میتوانست اولاد او را به فرزند خواندگی قبول کند و از امتیازاتی نیز برخوردار شود.
۴) ستر زن: اگر مردی در دوران بلوغ بدون ازدواج میمرد و خواهر داشت وقتی آن خواهر ازدواج میکرد اسم آن جوان ناکام را بر روی داماد
میگذاشتند تا همیشه به یاد او باشند. به چنین زنی ستر زن میگفتند.
۵) خود سر زن: در صورتی که دختر بدون اجازه پدر و مادر ازدواج میکرد، از ارث محروم میشد تا زمانی که رضایت آنها را جلب کند. چنین زنی به خود سر زن مشهور بود.
زرتشتیان مدّعیاند: ما نیز چون دیگر مذاهب الهی، ازدواج با محارم را ممنوع میدانیم.(۱۳)
حال، مسأله حجاب و عفت را از دیدگاه منابع اعتقادی پیروان حضرت عیسی مسیح بررسی میکنیم:
عیسی فرمود: فکر نکنید که من آمدهام تا تورات و نوشتههای نبیها را منسوخ نمایم، نیامدهام تا منسوخ کنم، بلکه آمدهام تا به تحقق رسانم...(۱۴) (متی ۲۰ ـ ۱۷/۵)
زنها در قرنهای اولیه مسیحیت، تنها با چادر میتوانستند در مراسم عبادت شرکت کنند، زیرا گیسوانشان بویژه فریبنده به شمار میرفت. میگفتند حتی فرشتگان ممکن است در موقع اجرای مراسم نماز از دیدن آن حواسشان پرت شود.(۱۵)
پولس به جماعت خود میگوید:
زنان در کلیسا ساکت باشند در آنجا محلی را که زیر دست است انتخاب کنند. اگر به چیزی احتیاج داشتند آن را در خانه از شوهرانشان بخواهند...(۱۶)
پاولوس فرمان میدهد که زنان باید حجاب داشته و سر خود را بپوشانند زیرا سر هر زنی به منزله سر مرد است و سر مرد چهره خدا را منعکس میسازد. اگر زن سرش را نپوشاند مانند آن است که موهایش تراشیده شده باشد.(۱۷)
تجرد کشیشان نیز تا قرن چهارم مرسوم نبود، لیکن بعدها مرسوم شد که آنها باید مجرد زندگی کنند به این بهانه که انسان مجرد، توجهاش به خدا بیشتر است!
در نامه تیطس (۷ـ ۵/۱) از قول پاولوس به تیطس آمده است که رهبرانی را برای مجامع هر شهری تعیین کن. رهبران باید اشخاص بیعیب و آلایش، صاحب زن و فرزند، با ایمان باشند تا نتوان این رهبران را به هرزگی متهم ساخت.(۱۸)
در کتاب تاریخ اجتماعی ایران (به نقل از عهد جدید، انجیل متی، ص۶ به بعد) آمده است که
عیسی میگوید: ...شنیدهاید که به اولی گفته شده است زنا مکن، لیکن من به شما میگویم هر کس به زنی با دید شهوت نگاه کند، همان دم در دل خود با او زنا کرده است. گفته شده است که هر کس از زن خود مفارقت جوید طلاقنامه بدو بدهد، لیکن من به شما میگویم هر کس، از زن خود جدا شود باعث زنا کردن او شده است مگر به علت زنا باشد...
خلاصه اینکه، کلیه ادیان الهی هر یک به نوعی سعی کردهاند راهی جهت محدود کردن سوءاستفاده از زنان یا به فساد کشیده نشدن جامعه ارائه کنند.
● جمع بندی:
۱) از آغاز خلقت در وجود انسان بویژه زنان یک نیروی فطری به ودیعه نهاده شده که نفس را از رو آوردن به زشتیها یا افعال و اقوال ناهنجار نفسانی، برحذر میدارد و سبب بروز واکنشهای خاصی در انسان میشود. این قوه را حیا، شرم و آزرم مینامند.
حیا باعث میشود که زن واکنشهایی در مقابل مردان بیگانه از خود بروز دهد که یکی از اولین واکنشها پوشش خود است. بعدها این پوشش، در مقابل طمع و تقاضای مردان، به سلام تبدیل شد.
ناگفته نماند که اگر ما حیا را به عنوان پدیدهای فطری در زنان بحث میکنیم، این امر صرف نظر از عوامل خارجی و شرایط دیگر است چرا که ممکن است تبلیغات شدید، اجبار، تطمیع یا سایر عوامل اقتصادی و سیاسی باعث از بین رفتن حیا در میان عدهای از زنان شده باشد.
۲) انبیا و مذاهب آنها برای پاسخگویی به ندای فطرت بانوان و تقویت سلاح دفاعی آنان ـ که همانا حیا و عفت آنها در مقابل قدرت جسمی مردان است ـاز ابتدا ازدواج و احکام کنترل کنندهای را وضع کردند، تا زن و مرد در سایه این قوانین به آرامش و آسایش دست یابند، ولی متأسفانه در طول تاریخ، کتابها، فرمانها و احکام آنها دستاویز جاهلین و مغرضین قرار گرفت و آنها را تحریف کردند، بگونهای که گاه به نام حمایت از زن به او ظلم نمودند و شخصیتش را خرد و استعدادهایش را سرکوب کردند.
۳- تحریم، آیه۱۰.
۵- یوسف، آیه۲۵.
۱۵ـ ۱۶ـ تاریخ تمدن، ج۹، ص۲۴۲.
۱ـ تحقیق در دین یهود، جلالالدین آشتیانی، ص۱۶.
۴- تحریم، آیه۱۱.
۱۴ـ تاریخ تمدن، ج۹، ص۲۴۲.
۱۰ـ تحریم، آیه۱۲.
۱۷ـ تحقیقدردینمسیح،جلالالدینآشتیانی، ص۲۸۶.
۱۱ـ تحقیقیدردینیهود،جلالالدینآشتیانی،ص ۳۱۶.
۱۳ـ گنجینه اوستا، هاشم رضی، ص۱۱۰ و ۱۱۸، تلخیص، انتشارات فروهر.
۱۸ـ تحقیقدردینمسیح،جلالالدینآشتیانی، ص۲۴۳.
۱۲ـ تاریخ تمدن، ج ۱۲، ص ۳۰.
۲ـ تاریخ فلسفه غرب، برتراندر راسل، ترجمه دریابندری، ج۱، ص۵۰۸.
۶ـ قصص، آیه۲۳.
۷ـ المیزان، ج۱۶، ص۲۵.
۸ـ قصص، آیه۲۵.
۹ـ آلعمران، آیه۴۲.
منابع:
تحقیق در دین یهود,جلالالدین آشتیانی,safhe=۱۶
تاریخ فلسفه غرب,برتراندر راسل، ترجمه دریابندری,jeld=۱,safhe=۵۰۸
المیزان,jeld=۱۶,safhe=۲۵
تحقیقیدردینیهود,جلالالدینآشتیانی,safhe=۳۱۶
تاریخ تمدن,jeld=۱۲,safhe=۳۰
گنجینه اوستا,هاشم رضی,فروهر,safhe=۱۱۰، ۱۱۸
تاریخ تمدن,jeld=۹,safhe=۲۴۲
تحقیقدردینمسیح,جلالالدینآشتیانی,safhe=۲۴۳، ۲۸۶
۵- یوسف، آیه۲۵.
۱۵ـ ۱۶ـ تاریخ تمدن، ج۹، ص۲۴۲.
۱ـ تحقیق در دین یهود، جلالالدین آشتیانی، ص۱۶.
۴- تحریم، آیه۱۱.
۱۴ـ تاریخ تمدن، ج۹، ص۲۴۲.
۱۰ـ تحریم، آیه۱۲.
۱۷ـ تحقیقدردینمسیح،جلالالدینآشتیانی، ص۲۸۶.
۱۱ـ تحقیقیدردینیهود،جلالالدینآشتیانی،ص ۳۱۶.
۱۳ـ گنجینه اوستا، هاشم رضی، ص۱۱۰ و ۱۱۸، تلخیص، انتشارات فروهر.
۱۸ـ تحقیقدردینمسیح،جلالالدینآشتیانی، ص۲۴۳.
۱۲ـ تاریخ تمدن، ج ۱۲، ص ۳۰.
۲ـ تاریخ فلسفه غرب، برتراندر راسل، ترجمه دریابندری، ج۱، ص۵۰۸.
۶ـ قصص، آیه۲۳.
۷ـ المیزان، ج۱۶، ص۲۵.
۸ـ قصص، آیه۲۵.
۹ـ آلعمران، آیه۴۲.
منابع:
تحقیق در دین یهود,جلالالدین آشتیانی,safhe=۱۶
تاریخ فلسفه غرب,برتراندر راسل، ترجمه دریابندری,jeld=۱,safhe=۵۰۸
المیزان,jeld=۱۶,safhe=۲۵
تحقیقیدردینیهود,جلالالدینآشتیانی,safhe=۳۱۶
تاریخ تمدن,jeld=۱۲,safhe=۳۰
گنجینه اوستا,هاشم رضی,فروهر,safhe=۱۱۰، ۱۱۸
تاریخ تمدن,jeld=۹,safhe=۲۴۲
تحقیقدردینمسیح,جلالالدینآشتیانی,safhe=۲۴۳، ۲۸۶
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست