یکشنبه, ۱۳ آبان, ۱۴۰۳ / 3 November, 2024
مجله ویستا

آشوکا - ASOkA


آشوکا - ASOkA
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : هند
محصول : شاهرخ‌ خان و جوهی چاولا
کارگردان : سانتوش سیوان
فیلمنامه‌نویس : ساکت چودهاری و سیوان
فیلمبردار : سیوان
آهنگساز(موسیقی متن) : ساندیپ چووتا
هنرپیشگان : شاهرخ خان، کارینا کاپور، دنی دنزونگپا، راهول دو، هریشیتا بهات، سورج بالاجی و اومش مهرا
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۹ دقیقه


̎شاهزاده آشوک̎ (شاهرخ خان) به سنت امپراتوری ̎ماگادها̎ و به درخواست مادرش به میان مردم عادی می‌رود تا زندگی واقعی را هم تجربه کند. او که حالا ̎پاوان̎ نامیده می‌شود با دختری به نام ̎کورواکی̎ (کاپور) آشنا می‌شود، دختری که ویژگی‌های اخلاقی‌اش ربط چندانی با جائی هک در آن زندگی می‌کند ندارد و ̎آشوک̎ که او را نزدیک به خودش می‌بیند، شیفته‌اش می‌شود. او به ̎ماگادها̎ برمی‌گردد تا تصمیمش را برای ازدواح با ̎کورواکی̎ به اطلاع خانواده برساند. اما وقتی نزد ̎کورواکی̎ برمی‌گردد، ̎بیما̎ (دو) به ̎آشوک̎ می‌گوید ̎کورواکی̎ همراه با برادرش، ̎آریان̎ (بالاجی) در یک درگیری کشته شده‌اند. ̎آشوک̎ سرخورده، در راه برگشت مورد حمله قرار می‌گیرد و ̎دوی̎ (بهات) جانش را نجات می‌دهد. اما بنا به یک سنت بودائی وقتی دست زنی به خون آلوده می‌شود، او را پس می‌زنند. ازدواج ̎دوی̎ نامزدش به‌هم می‌خورد و ̎آشوک̎ با او ازدواج می‌کند. او را در ̎ماگادها̎ نمی‌پذیرند و برای همین به اوحینی می‌رود و با همسرش زندگی می‌کند. ̎دوی̎ خیلی زود از ̎آشوک̎ باردار می‌شود و نابرادری ̎آشوک̎ که حالا امپراتور ̎ماگادها̎ست تصمیم به قتل آن دو می‌گیرد. ̎دوی̎ به‌دست فرستاده‌های نابرداری‌ کشته می‌شود و ̎آشوک̎ طغیان می‌کند و با کمک نیروهای وفادارش در ̎ماگادها̎، امپراتوری را فتح می‌کند و نابرادری‌اش به ̎کالینگا̎ پناهنده می‌شود. ̎آشوک̎ از ̎کالینگا̎ می‌خواهد او را بازگردانند تا به آن‌جا لشکرکشی نکند اما پس از استرداد نابرادری و کشتن او به ̎کالینگا̎ لشکر می‌کشد. او حالا تبدیل به پادشاهی دیکتاتور و جنگ‌طلب شده است. از سوی دیگر ̎کورواکی̎ و ̎آریان̎ که قرار بوده برای نجات جانشان مخفیانه زندگی کنند، در زمان مناسب به کمک ̎بیما̎ به سلطنت برمی‌گردند. این‌دو شاهزاده‌های ̎کالینگا̎ هستند. از آن‌جا که ̎آریان̎ خردسال نمی‌تواند پادشاهی کند ̎کورواکی̎ به‌عنوان ملکه، هدایت ̎کالینگا̎ را به عهده می‌گیرد و رو در روی ̎آشوک̎ می‌ایستد؛ بی‌آن‌که هیچ کدام بدانند رهبر طرف مقابل را می‌شناسند. در نبرد نهائی ̎آشوک̎، ̎کالینگا̎ را به خاک و خون می‌کشد و در پایان نبرد ̎کورواکی̎ را می‌بیند. ̎کورواکی̎ او را پس می‌زند اما عشق بی‌نهایتشان اجازه‌ٔ چنین کاری را نمی‌دهد. در شرایطی که ̎آشوک̎ و ̎کورواکی̎ یکدیگر را در میان جنازه‌ها یافته‌اند، ̎آریان̎ سر می‌رسد و پس از چند لحظه نقش بر زمین می‌شود. سربازان ̎آشوک̎ آریان را هم به قتل رسانده‌اند.
● نخستین تلاش جدی سینمای هند برای ساخت یک درام عظیم تاریخی نتیجهٔ خیره‌کننده‌ای دارد. در واقع آشوکا در بالیوود همان کاری را می‌کند که گلادیاتور (ریدلی اسکات، ۲۰۰۰) در سینمای آمریکا انجام داد. با این تفاوت که آشوکا ژانری را احیا می‌کند که در سینمای هند گذشتهٔ درخشانی ندارد و عمدتاً رفتن به سراغ مضامین مشابه در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به فاجعه ختم شده است. آشوکا قصه / افسانه‌اش را به‌عنوان تاریخ مستند ارائه می‌دهد و هرجا که لازم است از تاریخ هند بهره می‌گیرد. فیلم همانند نمونه‌های آمریکائی چند فصل نبرد عظیم دارد که کارگردانیشان غافل‌گیرکننده است. فیلم‌برداری در قصرها و میدان نبرد در تلفیق با موسیقی حماسی و گریمی که بدون ترس، تصویر معمول فوق ستاره‌ای مثل شاهرخ خان را به‌هم ریخته، مهمترین ویژگی‌های آشوکاست. فیلم که با حضور همه‌جانبهٔ شاهرخ‌خان در پشت صحنه ساخته شده، گیشهٔ چندان موفقی در داخل هند ندارد اما در خارج از کشور با استقبال روبه‌رو می‌شود. زوج‌ شاهرخ خان / کاپور با وجود بده‌بستان‌های فوق‌العاده‌شان، در داخل هند بعدها چندان کنار هم قرار نگرفتند که دلیل اصلی‌اش هم شکست همین فیلم بود. با آشوکا، سیوان خود را به‌عنوان کارگردانی مسلط بر ابزار و صحنه‌های شلوغ تثبیت می‌کند.