سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
انسان را دوباره تعریف کنیم
● چگونه میتوانیم در ایران امروز به تساهل و مدارا دست یابیم؟
تساهل و مدارا، چه در ساحت نظر و چه در قلمروی عمل، در تاریخ جهان پیشینهای درازدامن دارد. در فرهنگ ایران باستان و ایران پس از اسلام، نمونههای برجستهای از تساهل و مدارا، در سخنان و سلوک عالمان دینی، حکیمان، فیلسوفان و عارفان، به چشم میخورد.
در میان غربیان، بنیادیترین و جدیترین آرا و دیدگاهها در باب مدارا در اندیشههای فلسفی- سیاسی جانلاک فیلسوف قرن هفدهم میلادی به چشم میخورد که در چند رساله و مکتوب، بهویژه در <نامهای در باب تساهل و مدارا> تبلور یافته است. در فرهنگ ملی و دینی ما ایرانیان مطالب بسیاری درباره تساهل و مدارا در روایات مذهبی، شعرها، داستانها و مثلها به چشم میخورد. افزون بر اینها، بزرگان دینی، عارفان و فیلسوفان ما در زندگی فردی و اجتماعی، افرادی متساهل بودهاند، اما متأسفانه در میان ایرانیان بهویژه در سده اخیر و خاصه در دهههای اخیر، وضع تساهل و مدارا از جنبههای فکری و نظری و به عنوان راه و روشی در سلوک فردی و جمعی، نابسامان و تأسفبار است.
ما نیازمند تساهلایم. تساهل و مدارا زمینهساز فرهنگ صلح، دوستی، تفاهم، همزیستی و همکاری است؛ چه تساهل مذهبی و چه تساهل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی. اما چرا تساهل و مدارا در میان ما ایرانیان در این روزگار چندان جایی ندارد و نسبت به فهم و عمل به آن تا این اندازه غافل و بیاعتنا هستیم؟ پرسش بنیادین بعدی این است که چگونه میتوانیم ملتی بردبار و متساهل شویم و اندیشهها و راه و رسم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یکدیگر را تحمل کنیم؟ به نظر من، نبود یا کمبود مدارا در میان ما ایرانیان که همواره زمینهساز درگیری و برخورد و ستیزهجویی و ویرانگری و حرمان و جدایی بوده است، به دلیل فقدان پیشزمینههای انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی است.
تا زمانی که این زمینهها در میان ملت ما اعم از مردم و دولتیان ایجاد نشود، نمیتوان شاهد رفتار متساهلانه و بردبارانه در میان آنان بود.
به سخن دیگر، موعظهگری و توصیههای مؤکد در این مورد بسیار کماثر است و راهی به دهی نمیبرد. به ترتیب و بهگونهای فشرده به این زمینهها میپردازم:
۱) زمینه انسانشناختی
مدارا در میان انسانها ادراک و اعمال میشود. انسان اهل تساهل و مدارا میپذیرد که موجودی خردمند، آزاد و برابر است و همنوعان او نیز همانند او افرادی خردمند، آزاد و برابراند. افزون بر اینها، انسان موجودی است که خود غایت خویش است، یعنی دارای <غایت ذاتی و فینفسه> است. انسان <اشرف مخلوقات> و دارای <کرامت> است. بنابراین نمیتوان از او استفاده ابزاری کرد و به عنوان <وسیله> و <شیء> او را به کار گرفت. چنین موجودی دارای اندیشه و برخوردار از حقوق اساسی است. او آزاد است که بیندیشد، سخن بگوید، بنویسد و منتشر کند. هیچ فرد، جماعت و دولتی حق ندارد آزادیهای اساسی او را سلب کند و یا به طور دلبخواهی آنها را محدود سازد.
۲) زمینه معرفتشناختی
انسان موجودی پرسشگر، خطاپذیر و اهل تشکیک است. انسان میاندیشد، میسازد، بازمیاندیشد، ویران میکند و از نو میسازد و این فرآیند را سر بازایستادن نیست. اصولا انسانها اگرچه از خرد و آزادی برخوردارند، اما موجودات متوسطی هستند که سرنوشت آنان با آزمون و خطا، بازنگری و اصلاح، شالودهشکنی و بازسازی رقم خورده است. تکامل نوع انسان در گذرگاه تاریخ و پذیرش تنوع و تکثر در اندیشهها، عقاید و رفتارها، بر چنین زمینهای قابل درک خواهد بود.
۳) زمینه اخلاقی
انسان موجودی اخلاقی است. او با آفرینش گزارههای تجویزی بر مدار عقل عملی خویش، احکام اخلاقی را با قیدهای <باید/ نباید> تعیین و بر نوع انسان اعمال میکند. اینکه ما وظیفه داریم به یکدیگر احترام بگذاریم- چه در اندیشهها و عقاید و چه در گزینش الگوی زندگی و سلوک فردی و جمعی- یک حکم اخلاقی است. التزام ما به احکام اخلاقی، یکی به این دلیل است که این احکام دارای <حسن عقلی>اند؛ دیگر اینکه، تفاهم، صلح و همکاری با رعایت قواعد اخلاق در جامعه حاصل میشود.
به نظر میرسد برپایه زمینههای سهگانه انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی بتوان شالودههای اصلی رعایت تساهل و مدارا در میان انسانها و از جمله ایرانیان را بنا نهاد. از یکسو بایستی بپذیریم که انسان خود غایت خویش است و هرگز نمیتوان او را به عنوان ابزار و وسیله نیل به هدفهای گوناگون- حتی هدفهای مقدس- به کار گرفت و بایستی بپذیریم که انسان فیالنفسه شایسته حرمت و احترام است، از سوی دیگر، انسان را موجودی پرسشگر، خطاپذیر و اهل تشکیک بدانیم که دانش او محدود، داوریهای او تغییرپذیر و تصمیمهای او تابع شرایط متغیر است.
ما هرگاه بپذیریم که یک فرد اگرچه اندیشهها و باورهایی متفاوت با اندیشهها و باورهای ما دارد، اما <انسان> است و دارای حرمت و کرامت ذاتی، چگونه میتوانیم او را به خاطر اندیشهها و باورهایش، آزار دهیم، از حقوق سیاسی و اجتماعی محرومش کنیم، به زندانش بیفکنیم و او را مورد شکنجههای جسمی و روانی قرار دهیم؟
ما هرگاه بپذیریم که انسانها موجوداتی خطاپذیرند- خطاپذیر در اندیشه، عقاید، تصمیمگیری و عمل- و این حکم در مورد ما انسانهای متوسط، ساری و جاری است، چگونه به خود اجازه میدهیم که خودخواهانه، اندیشه، عقیده و کردار خویش را عین حقیقت بدانیم و از همگان توقع داشته باشیم که اندیشه، عقیده و کردار خودشان را با پیروی مقلدانه از ما تنظیم کنند؟ سپهر اندیشه و عقیده، دارای تنوع و تکثر است و <هر کسی از ظن خود> یار و همراه حقیقت میشود. بنابراین، هیچ موجود بشری- بهجز پیامبران و اولیای الهی- نمیتواند ادعا کند که اندیشه، عقیده و کردارش عین حقیقت است؛ فقط میتواند بگوید که میکوشم به مرزهای حقیقت نزدیک شوم.
ما با پذیرش احکام اخلاقی و پایبندی به وظایف اخلاقی، میتوانیم مخالفان فکری و عقیدتی خویش را تحمل کنیم.
اخلاق به ما میآموزد که تفاوتهای فردی در اندیشه، عقیده و عمل، انسانها را از انسان بودن منفک نمیکند. پس باید به مخالفان فکری و اعتقادی و رفتاری خود احترام بگذاریم. رعایت تساهل و مدارا در برابر انسانهایی با افکار و عقاید متفاوت، به هیچوجه به معنی قبول دیدگاهها و باورهای آنان نیست. من میتوانم دارنده اندیشهها و عقاید خودم باشم، اما اندیشهها و عقاید شما را - هرچند آنها را قبول نداشته باشم- مدارا کنم. من با این روش، از شما نیز میخواهم که اندیشهها و عقاید مرا تحمل کنید، اگرچه آنها را قبول نداشته باشید.
به نظر من مشکل ما ایرانیان در بیاعتنایی یا کمتوجهی به تساهل و مدارا در نداشتن پیشینههای فکری و عملی نیست، بلکه در نبود یا کمبود زمینههای انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی است. ما نیازمند ارائه تلقی و تعریف درستی از انسانو حقوق و آزادیهای او، محدودیتهای فکری و خطاپذیری او و تکالیف اخلاقی او در ایران هستیم. این نظر، هم شامل مردم کوچه و بازار میشود، هم دولتیان و هم روشنفکران، دانشگاهیان و استادان و شاگردان حوزههای دینی. بر این اساس میتوان به باروری و خرمی درخت تساهل و مدارا در ایرانزمین امیدوار بود. با فاصلههایی که میان تلقیهای عام نسبت به انسانشناسی، معرفتشناسی و تکالیف اخلاقی با آنچه ذکر آن رفت، وجود دارد، ما راه درازی در گسترش فرهنگ تساهل و مدارا در ایران امروز در پیش داریم.
سیدعلی محمودی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست