دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
هانتینگتون و بن لادن در کتاب تازه زیباکلام
![هانتینگتون و بن لادن در کتاب تازه زیباکلام](/mag/i/2/pni1t.jpg)
واقعیت آن است كه در نیمه نخست دهه ۱۳۷۰ جریان غالب فكری در ایران در جهت نفی و مخالفت با نظریه برخورد تمدن ها بود. بهترین راه برای درك حال و هوای روشنفكران و صاحب نظران ایرانی در دهه ۱۳۷۰ در قبال نظریه هانتینگتون مقاله خود نویسنده است تحت عنوان: «از پندارگرایی تا واقعیت: بازخوانی مجدد نظریه برخورد تمدن ها». (صص ۶۶-۴۹)
در این مقاله كه زیباكلام آن را به همایش «چیستی گفت وگوی تمدن ها» در سال ۱۳۷۷ ارائه داده به تفصیل دلایل نادرست بودن نظریه برخورد تمدن ها را تشریح كرده است. اما جالب است كه كمتر از هشت سال بعد او در كتاب جدیدش عملاً آن استدلال ها را پس گرفته و می نویسد: «كمتر كسی در سال ۱۳۷۲ كه پروفسور ساموئل هانتینگتون نظریه «برخورد تمدن ها» را مطرح كرد به مخیله اش خطور می كرد كه آن اندیشه چیزی بیش از یك نظریه آكادمیك باشد.» (ص۹)
نویسنده قبل از آنكه به دلایل بازیافت نظریه برخورد تمدن ها بپردازد، به زعم خود تلاش می نماید تا در ابتدا تكلیف نظریه مخالف یا رقیب آن یعنی «گفت وگوی تمدن های» خاتمی را روشن نماید. او معتقد است كه گفت وگوی تمدن های خاتمی در عالم واقعیت نمی توانست راه به جایی برد چرا كه به زعم زیباكلام نظریه خاتمی بیش و پیش از آنكه یك نظریه سیاسی، فكری، معرفتی یا فلسفی باشد، یك «آرمان و آرزو» بود. (ص ۱۳)
«گفت وگوی تمدن های خاتمی عملاً بدل شد به یك اداره دولتی. یك رئیس، چندین معاون، یك ساختمان شیك و پرهزینه، مشتی كارمند و استاد دانشگاه حقوق بگیر و خلاصه كلام یك دستگاه بی حاصل و بی خاصیت با چندصد میلیون تومان بودجه سالیانه. به این لیست می بایست یك سری مسافرت ها و ماموریت های علمی بی فایده، نشریاتی بی فایده تر و برگزاری یك سری سمینارهای نمایشی و... را افزود.» (ص ۱۳)
نویسنده از اینجا به بعد سراغ هانتینگتون، بن لادن و القاعده می رود. او معتقد است كه تحولات بعد از ۱۱ سپتامبر در حقیقت متبین درستی نظر هانتینگتون هستند. یا به تعبیری دیگر، واقعیت های تحولات عرصه بین الملل بیش از آنچه كه با تز خاتمی همراهی پیدا كنند، صحت نظریات هانتینگتون را نشان می دهند. از اینجا به بعد است كه كتاب وارد مباحث جدی تری می شود. نویسنده سعی دارد تا به كندوكاو بغض و كینه مسلمانان از غرب و بالاخص آمریكا بپردازد. در اینكه با نظرات وی پیرامون «علل رویارویی تمدنی اسلام و غرب چیست؟» مخالف یا موافق باشیم، نكات زیادی را می توان مطرح كرد. اینكه آیا پاسخ یا پاسخ های زیباكلام در مقابل پرسش بالا چقدر درست است یا نه، قابل بحث است. اما آنچه كه یقیناً می توان اظهارنظر نمود آن است كه نویسنده صورت مسئله را دست كم درست دارد مطرح می كند. به راستی در عصر جهانی شدن، در عصر غلبه سكولاریسم در بخش عمده ای از جهان، راز و رمز گرایش رادیكال به اسلام در جوامع مسلمان در كجاست؟ و آیا به راستی قرن بیست و یكم، قرن رویارویی و پیكار میان اسلام و غرب خواهد بود؟
از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن: برخورد یا گفت وگوی میان تمدن ها
صادق زیبا كلام
انتشارات روزنه ۱۳۸۵
صادق زیبا كلام
انتشارات روزنه ۱۳۸۵
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست