جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
زن از منظر اسلام
در الدر المنثور (الدر المنثور ج ۲ ص ۱۵) است که بیهقی از اسما بنت یزیدانصاری روایت کرده که نزد رسول خدا (ص) شده در حالی که آن جناب در بین اصحابش قرار داشت ، اسما عرضه داشت : پدر و مادرم فدایت باد ، من از طرف زنان خدمت شما آمده ام ، یا رسول الله جانم به فدایت بدان که هیچ زنی در شرق و غرب از آمدن من به نزد تو خبردار نشده ، مگر آن که نظریه اش مثل همین نظریه ای است که من عرض می کنم.
خدای تعالی تو را به حق مبعوث کرد به سوی مردان و زنان (عالم) و ما به تو ایمان آوردیم و به معبود تو که تو را فرستاده نیز ایمان آوردیم و ما طایفه زنان محصور در چهار دیواری خانه ها و تحت سیطره مردان هستیم و در عین حال پایه و اساس خانه و زندگی شما مردانیم ، این مائیم که شهوات شما را بر می آوریم و به فرزندان شما حامله می شویم و اما شما مردان در دین اسلام برتری هایی بر ما یافته اید ، شما به نمازهای جمعه و جماعت و به عیادت بیماران و به تشییع جنازه می روید ، همه ساله می توانید پشت سر هم به حج بروید و از همه اینها ارزنده تر این که شما مردان می توانید در راه خدا جهاد کنید و چون شما به سوی حج و یا عمره و یا به سوی جهاد می روید اموال شما را حفظ می کنیم و برای شما پارچه می بافیم تا لباس برایتان بدوزیم و اموال شما را تر و خشک می کنیم ، (در نسخه ای دیگر آمده اولادتان را تربیت می کنیم) پس آیا در اجر و ثواب با شما شریک نیستیم ؟
حضرت با همه رخسارش روی به اصحاب خود کرد و سپس فرمود :
آیا سخن هیچ زنی بهتر از سؤال این زن درباره امر دینی اش شنیده اید ؟
عرضه داشتند : یا رسول الله ، هیچ احتمال نمی دادیم زنی به چنین مطالبی راه پیدا کند ، آنگاه رسول خدا (ص) متوجه آن زن شد ، و سپس به وی فرمود :
ای زن برگرد ، و به همه زنانی که این سؤال را دارند ، اعلام کن که همین که شما به خوبی شوهرداری کنید ، خشنودی او را به دست آورید ، و تابع موافقت او باشد ، اجر همه اینها معادل است با اجر همه آنهایی که برای مردان شمردی ، زن برگشت در حالی که از شدت خوشحالی مکرر می گفت : لا اله الا الله، الله اکبر.
ـ مؤلف قدس سره : روایات در این معنا در جوامع حدیث از طرق شیعه و اهل سنت بسیار وارد شده و از میان همه آن روایات زیباتر روایتی است که مرحوم کلینی در کافی از ابی ابراهیم موسی بن جعفر (ع) نقل کرده که فرمود :
جهاد زن این است که نیکوشوهرداری کند. (فروع کافی ج ۵ ص ۵۰۷ حدیث ۴)
و از جامع ترین کلمات در این باره سخنی است که در نهج البلاغه آمده ، سخنی که علاوه بر جامعیت مشتمل است بر اساس تشریع احکام راجع به زنان (نهج البلاغه صبحی صالح ص ۴۰۵ رساله ۳۱) و این سخن را کافی نیز به سند خود از عبد الله بن کثیر از امام صادق (ع) از علی بن ابی طالب (ع) نقل کرده (فروع کافی ج ۵ ص ۵۱۰ حدیث ۳) ، و نیز به سند خود از اصبغ بن نباته از آن جناب آورده ، که درنامه ای که به فرزندش نوشته فرموده : ان المراهٔ ریحانهٔ و لیست بقهرمانهٔ ،
زن ریحانه است نه قهرمان !
و هم چنین کلام دیگری که در این باره از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود :
زن لعبت است ، هر کس او را گرفت مراقب باشد ضایعش نسازد
آری رسول خدا (ص) تعجب می کرد از مردی که همسرش را می زند ، و آنگاه با همان دست با وی معانقه می کند.(فروع کافی ج ۵ ص ۵۱۰ ذیل حدیث ۲)
در کافی نیز به سند خود از ابی مریم از امام ابی جعفر (ع) روایت کرده که فرمود :
رسول خدا (ص) فرمود : آیا جای تعجب نیست که کسی همسرش را بزند، و آنگاه با او دست به گردن شود ؟
و امثال این بیانات در احادیث بسیار زیاد است ، که اگر کسی در آنها دقت کند نظریه اسلام در باره زنان را درک می کند.(فروع کافی جلد ۵ ص ۵۰۹ حدیث ۱)
حال به بحثی که پیرامون داستان اسماء دختر یزید انصاری داشتیم بر می گردیم ، اگر کسی در این حدیث و در نظایر آن که داستان هایی از مراجعه زنان به رسول خدا (ص) و گفتگویشان با آن جناب در مسائل راجع به شرایع دین را حکایت می کند و نیز در احادیثی که از حقوق مختلف زنان خبر می دهد دقت کند ، این معنا برایش روشن می شود که زنان در عین این که در حجابند ، و مسؤولیت شان اداره داخل خانه ها است و بیشتر به شؤون زندگی منزلی می پردازند در عین حال ممنوع از مراوده و آمد و شد به نزد ولی امر ، و نیز تلاش در حل مشکلاتی که احیانا پیش می آید نبوده اند ، و این همان آزادی عقیده ای است که ما در ضمن بحث پیرامون آزادی عقیده ، در آخر سوره آل عمران در باره اش بحث کردیم.
و از حدیث نامبرده و نظایر آن سه نکته استفاده می شود.
● استفاده سه نکته از روایت اسماء بنت یزید ، پیرامون موقعیت و شخصیت زن در اسلام
▪ اول این که طریقه مرضیه زن در اسلام این است که به تدبیر امور داخلی منزل و تربیت اولاد بپردازد و این طریقه در عین این که سنتی است پسندیده ، و غیر واجب ، و لیکن ترغیب و تشویق هائی که در باره آن شده - از آنجایی که جو مسلمین جو تقوا و به دست آوردن رضای خدا و ترجیح ثواب های آخرت بر بهره های دنیوی ، و تربیت بر اساس اخلاق صالحه زنان یعنی عفت و حیا و محبت اولاد و عشق ورزیدن به زندگی در محیط خانه و امثال آن بوده - این سنت مستحب همچنان محفوظ مانده است.
اشتغال به این شؤون و اهتمامی که در زنده نگه داشتن عواطف پاکی که خدای عز و جل در وجود زنان به ودیعه سپرده زنان را مشغول به خود کرد و فرصتشان نداد که در مجامع مردان داخل شده و با آنان حتی در حدودی که خدا به آنان اجازه داده بود اختلاط کنند ، شاهد این معنا همین است که این سنت همچنان در بین مسلمانان در طول قرن های طولانی روی پای خود ایستاده بود ، تا آن که بی بند و باری زنان مغرب زمین به عنوان آزادی زنان در جوامع مسلمین رخنه یافت و بدون اینکه مسلمانان خودشان متوجه شوند بدترین جنایات را بر مرد و زنشان وارد آورد و آن عبارت بود از تباهی اخلاق و فساد زندگی و به زودی دود این افسارگسیختگی به چشمشان خواهد رفت.
آری اگر اهل قرا ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند خدای تعالی برکاتی از آسمان به رویشان باز می کرد و آن وقت از آسمان و زمین برخوردار می شدند و لیکن آیات خدا را تکذیب کردند و نتیجه اش این شد که گرفتار شدند.
▪ دوم اینکه جای تردیدی باقی نمی ماند که ممنوعیت زنان از شرکت در امر جهاد و امر قضاوت و حکومت بر مردم سنت واجبی بوده است. ارزش احکام اسلامی در محیط و ظرف اجتماعی تحت حاکمیت اسلام ، معلوم می گردد.
▪ سوم این که اسلام این محرومیت زنان را مهمل نگذاشته و آن را به مزیتی برابر آن جبران کرده است ، مثلا اگر زنان از فضیلت جهاد در راه خدا محروم شده اند خدای تعالی این فضیلت را به فضیلتی دیگر معادل آن جبران نموده و مزایا و فضایلی به او داده که در آن افتخاراتی حقیقی هست.
مثلا اسلام نیکو شوهرداری کردن را جهاد زن قرار داده و شاید همین مطلب در بین ما (البته مایی که فعلا در ظرف زندگی فاسدی قرار داریم) آن طور که هست ارزش خود را نشان ندهد و لیکن در ظرف زندگی ای که اسلام حاکم بر آن است (و در آن ظرف برای هر چیزی به مقدار ارزش واقعیتش ارج نهاده می شود و در آن همه تلاشها و رقابت ها بر سر فضایلی از انسانیت است که مورد رضامندی خدای سبحان باشد ، خدایی که ارزش هر یک از فضایل را آن طور که هست می شناسد و برای سلوک هر انسانی مسلکی را معین نموده و آن انسان را به پیمودن آن مسلک تشویق نموده و برای ملازم بودن خطی که برایش ترسیم کرده به او ارزشی معین کرده که معادل انواع خدمات انسانی ، و معادل اعمال آن است.)
در چنین ظرفی دیگر هیچ خطی بر خطی دیگر برتری ندارد ، ساده تر بگویم در چنین ظرفی فضیلت آن مردی که در معرکه قتال حاضر می شود و با کمال سخاوت خون خود را ایثار می کند ، از فضیلت زنی که وظیفه شوهرداریش را انجام می دهد ، برتر نیست و نیز آن مرد حاکمی که سرپرستی جامعه را به عهده گرفته ، چرخ زندگی مجتمع را می چرخاند ، هیچ افتخاری بر آن زن ندارد و آن مردی که بر مسند قضا تکیه زده هیچ برتری نسبت به زنی که کودکش را تر و خشک می کند ندارد ، چون منصب حکومت و قضا - البته برای کسی که در آن دو منصب طبق حق عمل کند و حق را به حق دار برساند - جز خون دل و مشقت دنیوی اثری ندارد چون در ظرف اسلام و برای مرد مسلمان قبول این منصب ها در حقیقت خود را به معرض مخاطر و مهالک افکندن است ، چون هر لحظه ممکن است حق بیچاره ای را که به جز رب العالمین حامی یی ندارد ضایع کند.
ان ربک لب المرصاد (سوره فجر آیه ۱۴) رب العالمینی که در کمین ستمکاران است ، بنا بر این چه افتخاری هست برای مردان بر زنانی که اگراین مسؤولیت ها را نپذیرفته اند ، برای این است که رب العالمین از آنان نخواسته و از آنان چیز دیگری خواسته و برایشان ، خطی دیگر ترسیم کرده که باید ملازم خط خود باشند و راه خود را بروند.
پس در مجتمع اسلامی این پست ها وقتی افتخار می شود و زمانی اثر خود را می بخشد و وقتی تعبد به آن برای صاحبش صحیح و مشروع می گردد که صاحبش در پذیرفتن آن نوعی ایثار کرده باشد و طوری تربیت شده باشد که هر پستی را که اجتماع به او می دهد در نظرش مسؤولیت و بار گران باشد و در قبول آن از خود گذشتگی به خرج دهد ، در چنین مجتمعی اگر به مرد بگویند تو باید به میدان جنگ بروی یا کشور را اداره کنی ، به خاطر رضای خدا این بارسنگین را به دوش می کشد و اگر به زن بگویند تو باید در خانه بمانی و نسل را تربیت کنی ، او نیز به خاطر خدا قبول می کند و هیچ تناقضی هم در این دو قسم حکم نمی بیند.
آری اختلاف شؤون و مقامات اجتماعی و اعمال بشری به حسب اختلاف مجتمعات و جو آنها چیزی نیست که کسی بتواند آنرا انکار کند ، یک سرباز ، یا یک حاکم و یا یک قاضی مسلمان ، اگر افتخار می کند به خاطر یک احترام خرافی و غیر واقعی نیست ، بلکه یک کرامت واقعی است و آن این است که توانسته در راه خدا مسؤولیتی سنگین را به عهده بگیرد ولی یک سرباز غیر مسلمان که در محیطی مادی تربیت یافته ، او نیز در جنگیدن و خون دادن و اینکه حاضر شده است جان خود را در راه وطن خود بدهد افتخار می نماید ، لیکن به خاطر یک احترام خرافی و غیر واقعی افتخار می کند و آن این است که وقتی کشته شد و به اعتقاد اونا بود و هیچ و پوچ گشت ، مردم نامش را در فهرست فداکاران در راه وطن می برند و از خود نمی پرسد وقتی من هیچ و پوچ شدم کجا هستم که از تعظیم نامم لذت ببرم.
و همچنین یک ستاره سینما در آن جامعه احترامی پیدا می کند که حتی رئیس جمهور هم آن احترام را نداشته باشد ، در حالی که شغلشان و آنچه در طول عمر به مردم می دادند ، بزرگترین عامل سقوط مقام زنان بود ، و شنیع ترین فحشا و سزاوار شنیع ترین سرزنش بودند.
پس همه اینها که گفتیم علتش این است که ظرف زندگی خوبی ها و بدیها و افتخارات و ننگها را معین می کند ، چه بسیار جمعیت ها که یک امر ناچیز و حقیر را تعظیم و یک امر مهم و ارزنده را تحقیر می کنند ، پس هیچ بعید نیست که اسلام اموری را تعظیم کند و ما مسلمانانی که در محیط مادیت و غربزدگی بار آمده ایم آن را حقیر بشماریم یا اسلام اموری را حقیر بشمارد که در چشم و درک ما بسیار عظیم باشد و بر سر آنها سر و دست بشکنیم و ظرف در صدر اسلام ظرف تقوا و ایثار آخرت بر دنیا بود ، نه ظرفی که فعلا ما داریم.
● در باب ، حدیث منسوب به "اسما" :
در دین اسلام با اینکه بسیاری از تکالیف از زن ساقط شده است ، با این حال زن از ثواب بسیاری از این اعمال محروم نشده است ، در حقیقت در نزد خدا ، خانه داری زن ارزش کمتری نسبت به جهاد مرد ندارد و این شاهد لطف و کرم خداوند نسبت به زن می باشد. در روایت هم داریم که به عنوان مثال اگر زنی خانه شوهر خویش را جارو کند ، ثوابی معادل آزاد کردن چهل بنده را دارد. این در حالی است که زن نسبت به جارو زدن ِخانه همسر خویش هیچ مسئولیتی ندارد و اگر نتواند و یا نخواهد این کار را انجام دهد ، در پیشگاه خداوند هیچ گناهی را مرتکب نشده است.
اما مرد نسبت به جهاد و معاش و ... مکلف است و اگر آنها را انجام دهد ، هم به وظیفه خویش عمل کرده و هم ثواب و رضایت خدای متعال را به دست آورده و اگر قصور کند ، در پیشگاه خداوند گناهکار است.
از طرفی دیگر ، دلیل اجر بزرگ کارهای کوچک زن این است که مرد بدون همکاری زن ، نمی تواند به بسیاری از تکالیف خود جامعه عمل بپوشاند و بنابراین ، مرد با تکیه به زن است که می تواند به فضایل بزرگی نایل شود. پس عدالت حکم می کند ، زن نیز در اجر و پاداش مانند او باشد ، هر چند در ظاهر کارهای مردان بزرگ تر به نظر برسند. کما اینکه فذاکاری زن ، هر چند ظاهری کوچک داشته باشد ، اما فداکاری و ایثار اصلا کوچک نیست.
نکته دوم این حدیث این است که ، هنگامی زن در این ثواب ها بهره می برد که به همسرش در راه حق و حقیقت و خدا کمک کند و در زندگی ایثار کند و این شامل همه زنان نخواهد شد. اما با این حال با توجه به تاریخ می بینیم که در طول تاریخ زنان ایثار بسیاری کرده اند ، چه آنانکه شوهرانی نیکو داشته اند و چه ....
باز هم تاکید می کنم ، در اسلام واقعا به زن ارزشی خاص داده شده است ، زحمات و ایثار او هرچند اینکه در کنج خانه انجام شده ، اما اجری همانند جهاد در میدان های جنگ است ، این بهایی است که هرگز از سوی مردان به زن داده نشده است و با توجه به آمیزه های اسلام این بزرگترین ظلم به زن است.
در جوامع امروز ، ارزش زن به تحصیل و کار و شغل و درآمد و ... است - البته کسی مخالف همه اینها نیست - اما اسلام برای آن زن عشایر که نه سواد دارد و نه کلاس ! و فقط کار و بچه داری می کند ، اهمیت و اجری کمتر از آن زنی که در دانشگاه تدریس می کند و در کنفرانس های جهانی مدال و گواهینامه دریافت کرده ، قائل نیست ! چه بسا اینکه بیشتر هم باشد !!
اما زنی که دارای فضایل و علم باشد و به وظایف الهی و همسری و مادری خویش به درستی عمل کند ، نیز اجری چندین برابر خواهد داشت. نگاه اسلام به زن ، نگاه زن در اجتماع نیست ! بلکه از زن انتظار دارد ، همسر و مادر مهربان و بنده ایی پاک دامن و با تقوی باشد.
در اسلام کار زن در بیرون یا تحصیل او ، در صورتی که عفت و قداست او حفظ نشود نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه گناه نیز است و یا اگر کار او با اجازه همسر او (در حدود الهی) نباشد این کار هیچ ارزشی ندارد.
در اسلام آنچه بیش از همه برای زن مهم است ، حفظ پاکی و پرهیز از اختلاط با نامحرمان است و تحصیل و کار و ... باید حول این محور باشد ، نه آنکه می بینیم در جوامع امروز ، زن برای به دست آوردن مدرک و کار حاضر می شود همه چیز خود را حراج کند.
امروزه با توجیهاتی روبرو هستیم مبنی بر اینکه اگر زن مدرک تحصیل و منزلت اجتماعی نداشته باشد ، در جامعه و یا حتی در نزد اقوام و اطرافیان و حتی همسر هیچ ارزشی ندارد !
باید تایید کنیم که متاسفانه این نظر در حال همه گیری است ، و متاسفانه کسانی خواسته و ناخواسته این بدعت بزرگ را به نام دین و ... رواج می دهند در واقع به خود و نسل های خود ستم بزرگی می کنند و به قول علامه زود است که شاهد در چشم رفتن این دود در چشمان خود باشند.
اما با همه این اوضاع و احوال ، زن مومن باید از این موارد دوری کند و در درجه اول به عفت خود ارج بنهد و سپس به فکر تحصیل و ... باشد. و لزومی ندارد که زن برای تحصیل حتما در اختلاط با مرد باشد. مگر مادران و خواهران معصومین ما ، زنانی بی سواد بودند ؟! (نعوذبالله) ایشان بانوانی بودند که در علم ستودنی و سرآمد بودند و این در حالی بود که با عفت ترین زنان در همه تاریخ بودند. کسب علم هیچ منافاتی با عفت ندارد ، اما من نمی دانم که در جامعه امروز چه ساز و کاری در حال اجراست که بسیاری در کنار کسب علم ، بسیاری از ارزش های خود را از دست می هند.
(البته آن چیزی که امروز به نام علم مردم در پی آن هستند مدرک است ، زیرا علم نوری است که تاریکی های جهل را روشن می کند و موجب سعادت انسان است ، و تحصیلی که به موازات آن ارزش ها از بین بروند ، مدرک است و نه علم)
متاسفانه گفتن و نوشتن اینها هیچ فایده ایی ندارد ، چون وقتی در جامعه ایی زشتی ها ارزش های بزرگ محسوب شوند ، در حقیقت آن جامعه ، جامعه عصر جاهلیت است ، جاهلیت مربوط به قرن ۱ یا ۲۱ نیست ، جاهلیت زمانی اتفاق می افتد که مردم از صراط مستقیم به راه های شیاطین بیفتند و گمان کنند ، با ارزش ترین اعمال را انجام می دهند.
در جامعه غرب نابودی زن به اسم آزادی صورت می گیرد و در جامعه ما نابودی زن با رفتارهای سلیقه ایی در دین ، و اصلاح این نیاز به انقلاب صاحب زمانی دارد ، چون مردم نمی خواهند رویه را تغییر دهند ! توجه کنید : نمی خواهند نه نمی شود.
وقتی حکومت ها ، برداشت های حزبی و سیاسی خود را از دین اجرا می کنند ، نتیجه همین است که امروز با آن مواجه ایم و فردایی که .... به امید روزی که بخواهیم خود را تغییر دهیم .....
علامه سید محمد حسین طباطبایی قدس سره
ترجمه تفسیر المیزان
ترجمه تفسیر المیزان
منبع : سایت مناجات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست