جمعه, ۳۰ شهریور, ۱۴۰۳ / 20 September, 2024
مجله ویستا
یادداشت کوتاهی بر فیلم "یاریک"
از جمله دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بحران اقتصادی به شمار می آید. این گونه بحران، میراثی شوم است که اینک بر گرده ی روسیه و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، مانند تاجیکستان، بیش از هر زمانی سنگینی می کند.
بحران اقتصادی در سایه نبود نگاه و اندیشه دینی و پرتو معنویت، منجر به زبانه کشیدن شراره های بحران فساد اخلاقی شد تا به آنجا که روسیه امروزه در ردیف ده کشور اول دچار «فساد گسترده» طبقه بندی می شود.
در روسیه پرداخت و دریافت رشوه امری معمول است. از پلیس و قضات و رؤسا و استادان دانشگاه گرفته تا برخی مقامات دولتی، به راحتی رشوه می پذیرند و قانون را زیر پا می گذارند.
گفته می شود جدایی طلبان چچن، بخشی از نیازهای تسلیحاتی خود را با استفاده از افسران و درجه داران فاسد ارتش روسیه فراهم می کنند.
جذب، ساماندهی و گسیل داشتن دختران و زنان فقیر روس، به کشورهای حوزه خلیج فارس، فلسطین اشغالی و برخی کشورهای غربی، با هدف بهره کشی جنسی، تبدیل به مشکل بزرگ جامعه روسیه شده است.
در کنار این مشکل باید به موضوع قاچاق کودکان و نوجوانان به آن سوی مرزهای روسیه اشاره کرد که به شدت امنیت خانواده ها را سلب نموده است. شبکه های قاچاق، کودکان و نوجوانان روس را که عمدتا از میان فرودست جامعه انتخاب می شوند به خانواده های بی فرزند غربی می فروشند و یا آنان را بی رحمانه در اختیار کلونی های فحشاء یا جانیانی قرارمی دهند که پس از کشتن قربانیان، جوارح آنان را با قیمتی کلان به بیماران نیازمند می فروشند.
قاچاق ۶۲هزار کودک روس، طی پنج سال اخیر، ابعاد بزرگ فاجعه قاچاق انسان از روسیه را بخوبی نشان می دهد. فیلم سینمایی «یاریک» به کارگردانی «سسیل هاری و الکساندرلاسلو»، اثری است که با پرداختن به معضل قاچاق کودکان و نوجوانان روس تصویری گویا از فساد جامعه کنونی روسیه را نشان می دهد.
در این فیلم بی مهری یک پدر، از همسر و فرزندش، قربانی می سازد. همسر در تصادفی کشته می شود و فرزند «یاریک» ]با بازی ماکسیم کولسنیکوف[ به دام شبکه مخوف قاچاق گرفتار می آید.
قصه فیلم یک خطی، به دور از پیچیدگی و ویژگی های بدیع است. تنها چیزی که یاریک را در قد و قواره یک فیلم جدی از سینمای اجتماعی روسیه آشکار می کند، همانا صراحت در اشاره به بحران «اخلاق و اقتصاد» این کشور است.
در این فیلم، اغلب آدم ها نسبت به یکدیگر بی تفاوت اند، بوریس، تنها کسی هم که بی شائبه به یاری یاریک می شتابد تا او را از دام پلیس تبهکار و شبکه قاچاق برهاند ]و البته راه به جایی نمی برد[خود قماربازی حرفه ای و نه چندان متقید به مسئولیت خانوادگی است.
سرما و نماهای برفی به خوبی بی روحی و اندوه زدگی فضای جامعه را القاء می کند و تماشاگر را دلواپس شخصیت اصلی فیلم می سازد!
یاریک ساختاری معمولی دارد و در مجموع فیلم نسبتا متوسطی اما با حرفی جدی، مأیوس و نگران کننده ارزیابی می شود.
پژمان کریمی
منبع : روزنامه کیهان
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست