چهارشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۳ / 13 November, 2024
مجله ویستا
به سایت غریبه سلام کنم؟
بزرگترها اغلب به كوچكترها توصیه میكنند در كوچه و خیابان با غریبهها صحبت نكنند. اما در فضای سایبر سن و سال آدمها به ویژگیهایی گنگ و ناپیدا بدل میشوند. چهره خیلی از مردم را نمیبینیم و از نیات و مقاصد آنها اطلاع نداریم. با این اوصاف آیا میتوانیم به غریبهها اعتماد كنیم؟ به سایت آنها چطور؟ چه كسی باید به چه كسی توصیه كند؟ در ادامه ضمن بررسی اجمالی این موضوع، به دو خبر دیگر از لبه تاریكی دنیای سایبر می پردازیم.
● مروری بر رویدادهای گوناگون در دنیای جرائم اینترنتی...
▪ سایتی كه غریبه است، سلامش نكن!
اغلب به كوچكترها توصیه میشود كه در كوچه و خیابان با غریبهها صحبت نكنند. در فضای سایبر، یعنی در دنیای مجازی اینترنت و شبكه، چهره مردم دیده نمیشود و از قصد و نیت آنها اطلاع نداریم. در نتیجه، اغلب آنها غریبه محسوب میشوند و باید در این زمینه بیشتر مراقب باشیم؛ مگر اینطور نیست؟
اما مشكل اینجاست كه در فضای سایبر سن و سال آدمها مطرح نیست. در این دنیا ممكن است یك نوجوان هفده ساله تجربه بیشتری از یك فرد ۴۵ ساله داشته باشد. بنابراین چندان روشن نیست كه چه كسی باید به چه كسی توصیه كند. البته نه به اینخاطر كه تنها دوره نصیحتكردن گذشته است، بلكه گاهی احساس میكنیم گفتمان متضادی هم ظهور كرده است كه ماجراجویی و جسارت دل سپردن به دریای اینترنت را نیز تشویق نیز میكند.
برای اینكه این موضوع جنبه انتزاعی پیدا نكند، میخواهم شما را به تامل درباره این سوال دعوت كنم كه آیا باید هر سایت غریبهای را دید و كلیك كرد؟ به محتوایش كاری ندارم. فرض كنید آگهی یك سایت خردهفروشی آنلاین در اینترنت را جایی، در یك سایت دیگر، میبینید. آیا مطمئن هستید كه بازدید از آن بیخطر است؟ شاید یك ویروس، كرم، اسب تروا و یا جانور مجازی دیگری آنجا در كمین شما باشد. از كجا میدانید؟ این روزها خیلی از مردم در سراسر دنیا دنبال كاسبی هستند. كاسبی هم شوخی نیست. ممكن است من برای اینكه از سایتم بیشتر پول دربیاورم، از اعتماد شما به سایتم سوء استفاده كنم و این مجرای ارتباطی كه میان سایت من و كامپیوتر شما باز شدهاست را در اختیار غریبههایی قراردهم كه حاضرند بابتش پول بپردازند! آیا به این موضوع فكر كردهاید؟
اصلا بگذارید یك جور دیگر سوال كنم. اینهمه در مجلات و سایتهای اینترنتی توصیه میكنند مراقب جاسوسافزارها (Spyware) و نرمافزارهای مخرب مشابه آن باشید. انصافا آیا یك Anti-Spyware روی كامپیوترتان نصب كردهاید؟ هنوز نه؟ آیا دسكتاپ كامپیوتر شما یك پسورد مناسب دارد؟ هنوز نه؟ آیا از آنتیویروس و فایروال بروز شده استفاده میكنید؟ اگر پاسخ این پرسشها منفی است، تردید نداشته باشید كه تاكنون تعدادی از سایتهایی كه مشاهده كردهاید روی كامپیوتر شما اسب تروا نصب كردهاند. باور نمیكنید؟ اسكنشدن كامپیوترتان توسط یك برنامه ضدجاسوسافزار، حقیقت را بر شما آشكار خواهد كرد.
البته این تنها ایراد اعتمادكردن به سایتهای غریبه نیست. برخی از این سایتها اطلاعاتی را كه به هنگام پركردن فرم عضویت وارد كردهاید، در اختیار دیگران گذاشتهاند. یك دوجین از هرزنامههایی كه هر روز من و شما در صندوق پست الكترونیكی خود دریافت میكنیم، آدرس ایمیل ما را به همین شیوه بهدست آوردهاند. البته مهاجمان دنیای سایبر به این حد نیز قناعت نمیكنند. آنها از آدرس ایمیلی كه از من و شما پیدا كردهاند، برای ارسال انواع نامههای فریبنده برای هدایت كردن ما به سمت سایتهای غریبه و جعلی دیگری استفاده میكنند (تكنیك سیادی یا فیشینگ). با این اوصاف آیا بازهم به سایت غریبه سلام خواهید كرد؟
● هكر سایت eBay مجرم شناخته شد
سه روز پیش از پایان سال میلادی ۲۰۰۵ خبرگزاری رویترز نوشت: مردی به اتهام بهكارگرفتن یك كرم اینترنتی برای حمله به سایت حراجی eBay، در ایالات متحده مجرم شناخته شد.
آنتونی اسكات كلارك ۲۱ ساله متهم است كه در ابعاد بینالمللی به كامپیوترهای مردم آسیبزدهاست. به گفته دادستان شمال كالیفرنیا، این جرم میتواند حداكثر ده سال زندان و پرداخت مبلغی دوبرابر آسیب مالی وارد شده به كاربران را درپی داشته باشد.
بر اساس متن شكایت تنظیم شده علیه كلارك، وی و همدستانش در جولای و آگوست ۲۰۰۳ (تابستان ۱۳۸۲) نزدیك به بیستهزار كامپیوتر را از طریق یك كرم كامپیوتری آلوده كردهاند. به گفته دادستان، این برنامهنرمافزاری كوچك و مخرب به مهاجمان اجازه میداد سایت eBay را از طریق كامپیوتر قربانیان مورد هجوم قراردهند.
سخنگوی eBay از محكومیت این هكر استقبال كرد. اما حاضر نشد به پرسشی درباره میزان خسارت واردشده به سایت eBay یا اطلاعات كاربران پاسخ روشنی بدهد.
كریس دانلی گفت: ما با قدرت از سایت خود و از جامعه مجازی كاربرانمان محافظت بهعمل میآوریم و فكر میكنیم این پرونده پیام واضحی خواهد فرستاد كه نشان میدهد ما هركسی را كه دست به چنین اعمالی بزند، تحت تعقیب قرارمیدهیم.
با این حال لوك مكلی، یك سخنگوی دفتر دادستانی گفت: خسارت احتمالی بالغ بر دهها هزار یا حتی میلیونها دلار تخمین زده میشود و قاضی بر اساس شواهد و مدارك موجود دراین باره تصمیم خواهد گرفت. قرار است میزان مجازات این مجرم در ماه آوریل ۲۰۰۶ اعلام شود.
● اولین پیروزی شخصی علیه هرزنامهنویسان در انگلستان
شهروندان باید از حق قانونی خود استفاده كنند و از مواد قانونی جدیدی كه برای مبارزه با جرایم اینترنتی به تصویب میرسد، بلافاصله برای احقاق حق خود بهره بگیرند. این پیامی است كه از شنیدن خبری كه در ادامه میخوانید میتوان استنباط كرد.
یك تاجر انگلیسی به نام Nigel Roberts برای اولین بار در بریتانیا موفق شد با استناد به قانون جدید مبارزه با هرزنامهنویسی، یك سایت ارسالكننده هرزنامهها را در دادگاه شكست دهد.
او از شركت Media Logistics UK شكایت كردهبود كه به طور بیوقفه برایش هرزنامه (Spam) فرستاده است.
به نوشته ZDNet، پس از گذشت سه سال از تصویب خط مشی اتحادیه اروپا در زمینه حریم شخصی و ارتباطات راه دور، برای اولین بار در یك دادگاه اروپایی چنین رایی صادر میشود.
جالب اینجاست كه محتوای این هرزنامهها شامل مطالب غیراخلاقی نبوده، بلكه صرفاً شامل آگهیهای ناخواسته یك اتومبیل فروشی و یك شركت تجاری ارائهدهنده خدمات ارسال فكس بودهاست. اما تكرار دریافت این نامه از سوی شاكی، وی را به ستوه آورده و به تنظیم شكایت ترغیب كرده است. سایت Media Logistics UK متهم است كه سرویس ارسال این نامهها را در اختیار شركتهای صاحب این آگهیها قرارداده است.
مدیا لاجیستیكس پذیرفته است كه مبلغ ۲۷۰ پوند خسارت بهعلاوه سی پوند هزینه دادرسی را به شاكی بپردازد. نیجل رابرتس به بیبیسی گفته است: او سقف شكایت خود را به حداكثر ۳۰۰ پوند محدود كرده بود تا بتواند شكایت خود را سریعتر و ارزانتر در دادگاه دنبال كند.
او به خبرنگاران گفت: این ممكن است پیروزی كوچكی به نظر برسد. اما شاید حالا هرزنامهفرستان آهستهآهسته متوجه میشوند كه مردم حق ندارند صندوق پستی نامههای الكترونیكی یكدیگر را با آشغال پركنند.
نكته قابل توجه درباره این خبر آناست كه مدیا لاجیستیكس یك شركت بازاریابی آنلاین است و صدور رای محكومیت برای این شركت زنگ خطری است كه نشان میدهد تكرار شیوه سنتی پخشكردن آگهیهای كاغذی و بروشور (كه در كوچه و خیابان انجام میشود) در فضای سایبر ممكن است بسته به شرایط و چگونگی قوانین قضایی محلی، تبعات متفاوتی داشته باشد و اگرچه پخشكردن آگهیهای ناخواسته الكترونیكی آسانتر و سریعتر است، به همان میزان ممكن است دردسر آفرین نیز باشد.
مدیا لاجیستیكس یك شركت ارائهكننده خدمات بازاریابی از طریق فكس، تلفن و ایمیل است. تعرفه خدمات این شركت به هنگام انتشار این خبر (روزهای پایانی سال ۲۰۰۵) دوازده پنی برای هر ایمیل در ازای ارسال هزار ایمیل و چهار پنی برای هر ایمیل به ازای ارسال ۱۲۵ هزار ایمیل تبلیغاتی است. (هر پوند ۱۰۰ پنی است).
این شركت در توصیف خدمات خود میگوید: وقتی مشتریان ما ۴ واحد آرد، ۲ واحد كره، مقداری خمیر، آب و مقدار مناسبی نمك در اختیار ما قرارمیدهند، ما از اسانس مخصوص خودمان به آن اضافه میكنیم تا كیك خوشنما و نرمی ساخته شود كه دهانها را پر از آب كند و موفقیت آن از هر پیشبینیای فراتر رود.
انگلستان دستورالعمل اتحادیه اروپا در زمینه حریم شخصی و ارتباطات راه دور را در سال ۲۰۰۳ به قوانین داخلی خود وارد كرد. اما این قانون از آن زمان تاكنون به دلیل ضعف در ارائه راهكاری قاطع برای برخورد با ارسال كنندگان هرزنامهها همواره موردانتقاد قرارگرفته است.
بهروز نوعی پور
منبع : ماهنامه شبکه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست