جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اثر بازی درمانی گروهی بر نشانه های مرتبط با سوگ و آسیب ناشی از واقعه زلزله در کودکان ۳ تا ۶ سال بم: یک مطالعه قبل و بعد


اثر بازی درمانی گروهی بر نشانه های مرتبط با سوگ و آسیب ناشی از واقعه زلزله در کودکان ۳ تا ۶ سال بم: یک مطالعه قبل و بعد
● هدف:
انواع مختلفی از آسیب های روانی بدنبال وقایع طبیعی ایجاد می شود که شامل، افسردگی، رفتارهای پرخاشگرانه و پسگرا است. در بچه های کوچکتر بازی، هنر و بیان داستان فرصتی را برای بیرون ریزی واقعه فراهم می سازد. گروه درمانی و گروه های حمایتی بطور شایعی در درمان این اختلال بکار می رود. نوع گروه ها بر اساس ساختارشان متفاوت است. در این مطالعه ما یک الگوی ۱۲ جلسه ای بازی درمانی گروهی را در کودکان ۳ تا ۶ سال بازمانده از زلزله بم بکار برده و تغییرات قبل و بعد را مقایسه نمودیم.
● روش مطالعه:
در یک مطالعه قبل و بعد، اثر بازی درمانی گروهی را کودکان ۳ تا ۶ سال بازمانده از واقعه زلزله بم بررسی شد. آزمودنی ها به دلیل علایم هیجانی و تغییرات رفتاری ناشی از آسیب زلزله و تجربه از دست دادن اعضای خانواده ارجاع شده بودند. مداخلات درمانی شامل ۱۲ جلسه بازی درمانی گروهی متمرکز بر نشانه های سوگ و آسیب بود. ارزیابی نشانه ها توسط مقیاس یول و راترز قبل و بعد از مداخلات درمانی انجام و نتایج با استفاده از آزمون آماری Willcoxon تحلیل شد.
● یافته ها:
تعداد ۱۹ نفر از کودکان ۳ تا ۶ ساله وارد مطالعه شدند. ۶ نفر از مطالعه خارج شدند و ۱۳ نفر حداقل در دو سوم جلسات شرکت داشتند و بر اساس نتایج، تفاوت قبل و بعد در نمره پرسشنامه رفتاری راترز و نمره مقیاس یول برای نشانه های اختلال استرس پس از سانحه زلزله معنی دار بود.
● نتیجه گیری:
بازی درمانی گروهی متمرکز بر نشانه های سوگ و آسیب می تواند در کاهش نشانه های رفتاری و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه زلزله موثر باشد.
جواد محمودی قرایی
مهدی بینا
محمدتقی یاسمی
آناهیتا امامی
فاطمه نادری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی