چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
سیستم ساخت و ساز کارا و موثر
سیستم ساخت و ساز کنونی دارای معضلات جدی است که نتیجه آن عدم کیفیت محصول ساخته شده و خطرات و آیبهای جبران ناپذیر در مواجه با زلزله می باشد . با اجرای سیستم صحیح ساخت و ساز ، منافع بسیاری عاید کاربران و استفاده کنندگان از محصول ساخته شده و همچنین جامعه مهندسی و دولت و عوامل اجرای ساخت و ساز خواهد شد . عوامل ساخت و ساز دارای بیمه و بازنشستگی نیستند و بسیار آسیب پذیرند ؛ با اجرای این سیستم علاوه بر مقاوم سازی و تضمین کیفیت محصول ف منافع اجتماعی بسیاری نیز حاصل می شود .
اکثر نقاط کشور در معرض خط زلزله خیزی بسیار شدید قرار دارند ف بیشتر شهرها در کنار گسلها ساخته شده اند، جایی که آبی در این سرزمین تقریبا خشک یافت می شده است . بارها نقاط آباد شاهد زلزله بوده اند و به ویرانی رسیده اند لذا صدمات انسانی و مالی شدید به مردم وارد شده است . تا پنجاه سال پیش در طراحی سازه ها چندان توجهی به اثرات نیروهای جانبی زلزله نمی شد و سازه ها بدین منظور طراحی نمی گردیدند .
اما در حال حاضر این نگرش موجود است ، ضوابط و الزامات قانونی نیز وجود دارد و ساختمانها با نوجه به محل ساخت خود در برابر نیروی جانبی زلزله نیز محاسبه می گردند . در سیستم موجود بری ساخت و ساز ، نقشه های معماری و محاسباتی جداگانه تهیه می شوند و به شهرداری ارائه می گردند ، مهندس ناظر نیز مسئولیت اجرای ساختمان مطابق نقشه ها را به عهده می گیرد ؛ به ظاهر این سیستم مشکلی ندارد اما مشاهده می شود در برخی مواقع ساختمان هنوز تمام نشده و با یک باد شدید فرو می ریزد یا ساختمانی ساخته شده است و از عمر بهره برداری ان مدتی نگذشته است اما دچار ترکها و نشست های جدی می شود .
چرا این اتفاق ها می افتند ؟ برای پاسخگویی بهتر است توجه دقیقتری به سیستم انجام کار داشته باشیم و کاستی ها را در آن جستجو نماییم . اگر مشکلات کیفی در خصوص اجرا را پرسش کنیم بیشتر جوابها روی با کیفیت نبودن و استاندارد نبودن مصالح دور میزند . بعضا هم نظران را متهم می نمایند که به وظیفه خود عمل نمی کنند اما واقعیت متفاوت است ، تصمیم گیرنده و سازنده در اغلب اوقات شخصی است که تخصصی در امور ساختمان ندارد و به میل خود حکم می کند و مشخصات را با توجه به صرفه اقتصادی و دسترسی آسانتر تغییر می دهد . ناظر ساختمان بیشتر دقت خود را صرف مراقبت از خلافهای ساختمانی ، ابعاد و اندازه و تغییر کاربری می نماید . البته حضور تاظر بیش از آن کم رنگ است که بتواند نظارت واقعی کند زیرا دریافت مالی وی از بابت نظارت اندک است و شغل اصلی او نظارت نیست و در محل دیگری مشغول کار اصلی خویش است .
● تجارب دیگر کشورها در خصوص ساخت و ساز چگونه است ؟
در اغلب کشورهای اروپایی و امریکا و حتی برخی از کشورهای خاور میانه هر شغل تعریف خاص خود را داشته و برای هر شغل کسب گواهی و مهارت کاری الزلمی است و در مورد خاص ساختمان سازی ، انجام کار بدون وجود مشاور صورت نمی پذیرد ؛ یعنی یک شخصیت حقوقی مرکب از چند مهندس مسئولیت مشاوره و تهیه نقشه و نظارت عالی را به عهده دارند . برای اجرا نیز فقط شخصیتهای حقوقی مهندسی ، پیمانکار یا مدیر پیمان ، مسئولیت ساخت را به عهده می گیرند ؛ مالکین فقط سرمایه گذار هستند و مدیریت منابع مالی را به عهده دارند . در این صورت هر کدام از شخصیت های حقوقی و حقیقی ذکر شده اجبار به رعایت الزامات و آیین نامه های طراحی و اجرایی پیدا می کنند چرا که تخلف ، از اعتبار کاری آنها می کاهد و هویت شغلی آنها را تهدید می نماید . علاوه بر این ، سازمانهایی از شهرداری بر کل جریان نظارت داند . در این سیستمها هر مهندس روی حرفه خاص خود تاکید می نماید و مشغول به کار می شود . مهندس ناظر فقط نظارت می کند و درآمد کافی دارد . مهندس طراح فقط طراحی می نماید و همچنین مجریان تنها به کار اجرا اشتغال دارند .
اما وضعیت سیستم کنونی ساخت و ساز مملکت ما چنین نیست ، هر شخص فقط با داشتن مکنت مالی می تواند برج ساز ( نقشه ها را از یک مهندس طراح که بتواند کمینه مصالح را برای جوابگوی لب مرز آیین نامه ارائه نماید می گیرد ) مهندس ناظر را انتخاب می کند و هر لحظه هم دلش خواست او را تغییر می دهد و از مهندس ناظر هم انتظار می رود فقط چهار یا پنج گزارش برای دریافت عدم خلاف و پایان کار به شهرداری ارائه نماید . مالک ، راسا به عنوان مجری و تصمیم گیر اجرایی هر چه را بخواهد انجلم می دهد . اگر شهرداری بگوید ما نظارت می کنیم و اجازه نمی دهیم پاسخ اینست که شهرداری هم فرصت کافی ندارد و هم نیروی اجرایی کافی برای این نظارت همه جانبه در اختیار ندارد کافی است آماری از سارنده های برجهای تهران یا شهرهای بزرگ تهیه شود ؛ در صورتیکه این آمار واقعی باشد از نتایج شگفت زده خواهید شد . بررسی تصادفی از ۵ مورد ساختمان بالای ۹ طبقه منتج به فقط ۲ مورد اجرا با حضور مهندس ساختمان شد .
سئوال اساسی این است که مگر اجرای سیستم صحیح ساخت و ساز چه مشکلی دارد و چرا اینقدر دیر عمل شده است ؟ در مورد چرا اینقدر ، باید گفت ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است ، اما مشکلات : مشکل اول عدم پذیرش نوآوری و ابتکار است و این خصیصه سیستم های دولتی است ، با تغییر نظم موافقت نمی شود ، حتی نظام مهندسی نیز کما بیش کانون مستقل مهندسان نیست و به دور از جلب نظرات سیستم دولتی عمل نمی کند ؛ مشکل دوم خوده جامه مهندسی است : بیشتر مهندسان ما کار اصلی را غیر از نظارت و یا محاسبه می دانند و درآمد برگهای محاسباتی یا معماری یا نطارت را درآمد ثانویه با صرف کمترین زمان تلقی می کنند و لذا تمایل به پیگیری تغییر سیستم موجود را ندارند . مشکل سوم ، ذی نفوذان دست اندر کار ساخت و سازهای کلان نیز تمایل به از دست دادن سیادت بر اجرا و ارزان تمام کردن کار را بقول خودشان ندارند . مشکل چهارم که از همه مهمتر است نبودن الزامات قانونی می باشد ، این الزامات قانونی بنا به رعایت سیستم صحیح ساخت و ساز با وجود شخصیت های حقیقی محاسب و نظارت ، همچنین شخصیت حقیقی مجری اولین فایده اش برای دولت است زیرا می تواند منابع خوبه دریافت مالیات را داشته باشد . دومین فایده اش برای کاربران محصول ساخته شده است ، زیرا با اجرای این الزامات حتی پس از خرید و تحویل ساختمان تا زمانیکه قانون و مقررات تعین می کند مجریان و مشاوران پاسخگو باقی می مانند و رفع نواقص و معایب را انجام می دهند و بالاخره با تشکیل شخصیت های حقیقی مشاوران و مجریان کار برای خیل مهندسان جوان که دغد دغه کار را دارند ایجاد می شود و در دراز مدت جایگاه واقعی خود را در عرصه ساخت و ساز می یابند . قطعا بزرگترین نیز برای این گروه می باشد . اما مشکل فعلی مهندسان مسن تر و پر تجربه تر که مشغول به کار دیگری هستند چگونه حل می شود ؟
ذکر شد برای نظارت عالی روی کار مشاوران و مجریان ، شهرداری اعمال نظر می کند لذا با همین سهمیه ها و همین ماموریت فعلی ناظران دو شغله می توانند ادامه مسئولیت دهند و سربار مالی کمتر از ۰.۲ درصد رابرای هر متر مربع ساختمان خواهند داشت . مهندسان محاسب و معمار دوشغله نیز مشکل ندارند زیرا در آن شخصیتهای حقیقی برای کار آنها موجود است . استدلال برخی سازندگان آن است که این سیستم مسکن را گران می کند و مصرف کننده می بایستی وجه بیشتری بپردازد و قدرت خرید نیست و .....
پاسخ آنستکه اگر قیمت هر مترمربع ساختمان را A فرض کنیم ، هزینه ساخت و ساز حداکثر ۰.۳۵A است (در بسیاری از موارد به ۰.۲A محدود می شود ) بقیه سهم زمین و عوارض و تراکم و سود است . از بابت ۰.۳۵A هزینه ساخت و ساز ۵% مالیات اضافه می شود که به نفع عموم جامعه است . حدود ۸% سهم تامین اجتماعی اضافه می شود که باز هم نیاز اجتماعی است ؛ بابت کیفیت بهتر و سیستم دهی کار اگر ۵% سربار داشته باشد این اطمینان است که نیمی از آن دوباره کاریها و اصراف و غلط مصرف کردن مصالح از جانب غیر متخصصان را جبران نماید . در هر حال ممکن است حدود ۱۸% یعنی فقط ۶.۵ درصد به قیمت کل متر مربع ساختمان اضافه تناید که با توجه به عایدی اجتماعی و کیفیت بهتر و پاسخگویی به کاربران و فواید اجتماعی قابل تحمل است .
اسماعیل محمدی
http://www.mohandesi-sakhteman.blogfa.com
http://www.mohandesi-sakhteman.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست