چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
حج در قرآن و روایات
قال الله تعالی: ان اول بیت وضع للناس للذی ببكهٔ مباركا و هدی للعالمین. (۱)
براستی نخستین خانهای كه برای عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مایه بركت و هدایت جهانیان است.
انسان در باطلاق روزمرگیها غرق میشود؛ نیازهای كاذب و صادق، گرفتاریهای اداری و شغلی و اخبار و اطلاعات محدود محلی و منطقهای، انسان را از آرمانهای بلند و وظایف الهی و اساسی بازمیدارد. او را از هویت اصیل و وطن راستین غافل میسازد، و حج هجرتی است مقدس از وابستگیها و عادتها به سوی خدا و به سوی فطرت الهی خویش.
«حج» حضور در مجمع عمومی سالانه مسلمین است و دیداری الهی همراه با همه آنها كه به یك دین معتقدند و به یك آرمان میاندیشند و خدای یگانه را میپرستند.
حضور در میقات و لبیك و طواف، نماز و سعی تقصیر همراه با وقوف در عرفات مشعر و منی، قربانی و سر تراشیدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بیان آن در ضمن چهل حدیث كوتاه میسر نیست. اما یادآوری گوشهای از اسرار این عبادت سیاسی، الهی، میتواند راهگشای پژوهشی بیشتر و مایه شور و شوقی افروختهتر گردد.
اندیشههای خرد و آرمانهای كوچك در اجتماع بزرگ و سراسری مسلمین رنگ میبازد و بینش و خواستههای عمومی و بزرگ سراسری جای آن را میگیرد.
حاجی با شركت در اردوی ابراهیمی حجبا تاریخ پیامبران پیوند میخورد و هویت تاریخی خویش را باز مییابد. فریاد مقدس لبیك اللهم لبیك عهد دیرین و میثاق فطرت را یادآوری میشود و انسان با پوشیدن جامههای سپید احرام از لمتخودخواهیها، خودنمائیها و لذتگراییها و عادات و رفتار زیانبار میگریزد و ستایش و نعمت و قدرت را ویژه خدا میبیند.
آداب حرم، اخلاق شایسته حیم قدس ربوبی را میآموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سیاست، ایمان و اتحاد و آزادی و مبارزه با كفر و شرك و شیطان یكجا جلوه میكند.
انسان با طواف در كوی دوستبا فرشتگان آسمان هماهنگ میشود. و در مقام ابراهیم میایستد و نماز میگزارد.
و با سعی بین صفا و مروه، موهای زاید از سر میزداید و با طوافی دیگر بنام نساء دوباره پروانهوار گرد خانه یار میچرخد و در نزد جایگاه خلیل الله علیه السلام نماز میخواند.
با استلام حجر الاسود و بوسیدن آن عهد الست را با مقام ربوبی تجدید میكند و با نوشیدن آب خوشگوار، زمزم زمزمه زندگی را دوباره در اعماق روحش میشنود.
وقوفها و حركت ها به فرمان خدا و با یاد خدا راه و رسم زندگی ابراهیمی را به انسان میآموزد و انسان با انجام قربانی حنجره آزمندیها و زفتی را میبُرد و با تراشیدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست میشود و با رمی جمرات با شیطانهای بزرگ و میانه و كوچك درگیر میگردد و از هرچه شیطان و شرك است اعلام برائت میكند.
آنچه در اینجا گردآمده چهل حدیثبرگزیده در باره این فریضه بزرگ - حج - است كه آداب و اهداف حج، قداست و امنیت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگی مسلمین مطرح میسازد. پیشوایان معصوم علیهم السلام در این احادیث كوتاه روزنههایی به دنیای زیبای حج گشودهاند كه برای زائران بیت الله الحرام و دیگر مشتاقان دیار یار، مطالعه آن آموزنده و چشمنواز است.
●حجكم مقبول و سعیكم مشكور
۱- اهمیتحج
قال علی علیه السلام:
الله الله فی بیت ربكم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا.
علی(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروك شود نظر رحمتخدا از شما قطع خواهد شد. (بحارالانوار ج ۱۶۹۶)
۲ - حج و توجه به سوی خدا
عن ابی جعفر الباقر علیه السلام فی قول الله تبارك و تعالی:
«ففروا الی الله انی لكم منه نذیر مبین» (۲)
قال: حجوا الی الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الی الله انی لكم منه نذیر مبین» فرموده است: منظور از فرار به سوی خدا آن است كه آهنگ حج كنید. (معانی الاخبار ص ۲۲۲ )
۳- لبیك و قربانی
عن علی علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیهٔ و الثلج نحر البدن.
امام علی علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: ای محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج یعنی فریاد و لبیك برآوردن و ثج یعنی قربانی كردن شتران. (معانی الاخبار ص ۲۲۴)
۴- حج اكبر و اصغر
عن معاویهٔ بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاكبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرهٔ.
معاویهٔ بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اكبر چه روزی است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است. (معانی الاخبار ص ۲۹۵ )
۵- آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایتشیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده كه فرمود: هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بینیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم. (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱۸ )
۶- مرگ در راه حج
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
من مات فی طریق مكهٔ ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاكبر یوم القیامهٔ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هركس در راه رفت و برگشت مكه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.
۷- حرمت مهمانان خدا
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود: حاجی و عمرهگزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ میگوید. اگر شفاعت كنند. شفاعت ایشان را میپذیرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن میكند و در برابر هر درهمی كه خرج كردهاند، یك میلیون درهم به آنان میپردازد. (ملاذ الاخبار ج ۲۲۶۷)
۸- آمادگی برای احرام
عن حماد بن عیسی قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانهٔ.
حماد بن عیسی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. برای احرام چگونه باید آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخنها، كوتاه كردن شارب و تراشیدن موی بالای شرمگاه. (ملاذ الاخیار، ج ۳۰۸۷)
۹- نظر به كعبه
عن الباقر علیه السلام من نظر الی الكعبهٔ لم یزل یكتب له حسنهٔ و یمحی عنه سیئهٔ حتی یصرف بصره عنها.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتی به آن مینگرد مدام كار نیك برایش نوشته میشود و گناهش پاك میشود تا وقتی دیده از آن برگرداند. (بحار الانوار ج ۶۵۹۶)
۱۰- نیتحج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه علی الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه علی الناس یوم القیامهٔ.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هر كس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وی را به بهشت درآورد و هر كس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامتبرعهده مردم خواهد بود. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۴ )
۱۱- روزه ایام تشریق در منی
سئل الصادق علیه السلام لم كره الصیام فی ایام التشریق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فی ضیافته و لا ینبغی للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:
چرا روزه ایام تشریق «۱۱ - ۱۲ - ۱۳ ذی حجهٔ» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وی هستند. و شایسته نیست كه مهمان در نزد میزبان و كسی كه به دیدارش رفته روزه بگیرد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۴ )
۱۲- حج یا جهاد
الصادق -علیه السلام- انه قال:
ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فی سبیل الله حتی یستشهد.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینكه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهید گردد.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۴۹ )
۱۳- ثواب طواف
عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاهٔ ركعتیه غفرله.
پیامبر اكرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
هركس هفتبار به دور این خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
(بحارالانوار ج ۹۶ ۴۹ )
۱۴- حج و تجدید میثاق
قال ابو جعفر علیه السلام والحجر كالمیثاق و استلامه كالبیعهٔ و كان اذا استلمه قال:
اللهم امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لیشهدلی عندك بالبلاغ.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
حجرالاسود مثل یك پیمان است و دست كشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتی حضرت دستبر حجرالاسود میكشید میفرمود: خدایا! امانتم را ادا كردم. میثاق خود را تجدید كردم، تو گواه باش كه من وظیفهام را بپایان رساند.
(بحار الانوار ج۹۶ ۴۸ )
۱۵- اهمیتحج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
لایزال الدین قائما ما قامت الكعبهٔ.
اما صادق -علیه السلام- فرمود:
تا كعبه برپاست، دین برپاست. (بحار الانوار ج ۹۶ ۵۷ )
۱۶- فلسفه نام كعبه
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال:
قلت له: لم سمی البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملكه، احد.
از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا كعبه را بیت العتیق نامیدهاند؟
فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملكیت هیچ كس درنیامده است. (بحارالانوار ج ۹۶ ۵۹ )
۱۷- مثلث مقدس
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شیء كتابه و هو حكمه و نوره
و بیته الذی جعله قبلهٔ للناس لایقبل من احد توجها الی غیره و عترهٔ نبیكم.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خدای عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هیچ چیز به حرمت آن نرسد.
كتابش كه فرمان او و نور اوست و خانهاش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایی غیر آن از هیچكس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما. (بحار الانوار ج۹۶ ۶۰ )
۱۸- نذر كعبه
عن علی -علیه السلام- قال:
لو كان لی وادیان یسیلان ذهبا و فضهٔ ما اهدیت الی الكعبهٔ شیئا لانه یصیر الی الحجبهٔ دون المساكین.
امام علی -علیه السلام- فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به كعبه اهدا نخواهم كرد، زیرا به پردهداران «ناشایست» میرسد نه به مساكین و مستمندان. (بحارالانوار ج ۹۶ ۶۷ )۱۹- امنیتحرم
عن عبدالله بن سنان، عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال قلت:
ارایت قوله «و من دخله كان امنا» (۳) البیت عنی اوالحرم؟ قال:
من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذی حتی یخرج من الحرم.
عبدالله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم:
بفرمایید منظور از آیه «و من دخله كان امنا» چیست؟ كعبه مورد نظر استیا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشی و درنده و پرندهای كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود. (بحار الانوار ج ۹۶ ۷۴ )
۲۰- چهار شهر برگزیده
قال رسول الله صلی الله علیه و آله ان الله اختار من البلدان اربعهٔ فقال عزوجل: و التین والزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینهٔ و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الكوفهٔ و هذا البلد الامین مكهٔ.
رسول خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود:
خداوند از شهرهای چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین كوفه و مقصود از این شهر امن، مكه معظمه است.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۷۷ )
۲۱- حج از مال حرام
قال ابو جعفر علیه السلام لایقبل الله عزوجل حجا و لاعمرهٔ من مال حرام
امام باقر -علیه السلام- فرمود: خداوند عزوجل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمیكند. (بحارالانوار ج ۹۶ ۱۲۰ )
۲۲- آداب حج
عن ابی جعفر قال:
ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لمیكن فیه ثلاث خصال:
ورع یحجزه عن معاصی الله و حلم یملك به غضبه و حسن الصحابهٔ لمن صحبه.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
كسی كه قصد این خانه میكند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
۱- ورعی كه او را از گناهان بازدارد.
۲- بردباری كه جلو خشمش را بگیرد.
۳- حسن معاشرت با همراهان.
(خصال ج ۱ ۹۷ و بحار الانوار ج ۹۶ ۱۲۱ )
۲۳- معافیتبانوان در مناسك حج
عن ابی جعفر علیه السلام قال:
لیس علی النساء اجهار التلبیهٔ و لاالهرولهٔ بین الصفا و المروهٔ ولااستلام الحجر الاسود و لادخول الكعبهٔ و لاالحلق انما یقصرون من شعورهن...
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
برای زنان در حج این امور لازم نیست:
۱- بلند گفتن لبیك
۲- هَروَله بین صفا و مروه [كه نوعی دویدن است)
۳- دست كشیدن بر حجرالاسود
۴- ورود به كعبه ۵
۵- سرتراشیدن، تنها باید قدری از موی خود را كوتاه كنند.
(بحارالانوار ج ۹۶ ۱۸۹ )
۲۴- توزیع و رحمت در اطراف كعبه
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
لله تبارك و تعالی حول الكعبهٔ عشرون و مائهٔ رحمهٔ منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خداوند تبارك و تعالی در پیرامون كعبه صد و بیست بخش رحمت دارد؛ شصت قسمت آن برای طواف كنندگان، چهل قسمت برای نمازگزاران، و بیست قسمت برای ناظران كعبه است. (بحارالانوار ج ۹۶ ۲۰۲ )
۲۵- حجر اسماعیل
قال ابوعبدالله علیه السلام ان اسماعیل دفن امه فی الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن كرد و برای آن دیواری قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۲۰۴ )
۲۶- ۳۶۰ طواف
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
یستحب ان تطوف ثلاث مائهٔ و ستین اسبوعا عدد ایام السنهٔ فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
مستحب است كه ۳۶۰ طواف به تعداد روزهای ایام سال به جای آوری، اگر نتوانستی هر قدر كه ممكن شد طواف كن.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۲۰۴ )
۲۷- دست كشیدن بر ركن حجرالاسود
قال رسول الله صلی الله علیه و آله طوفوا بالبیت واستلموا الركن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.
پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود:
دور خانه خدا طواف كنید، ركن «حجر الاسود» را دست بسائید، زیرا به منزله دست است خدا در زمین است كه با بندگانش دست میدهد. (بحار الانوار ج۹۶ ۲۰۲ )
۲۸- نماز در مسجد الحرام
عن الباقر -علیه السلام- قال:
صلاهٔ فی المسجد الحرام افضل من مائهٔ الف صلاهٔ فی غیره من المساجد.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
یك نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است. (بحار الانوار ج۹۶ ۲۴۱ )
۲۹- آب زمزم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله ماء زمزم شفاء لما شرب له
پیامبر اكرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
آب زمزم به هر قصدی بنوشد برای آن شفاست. (بحار الانوار ج۹۶ ۲۴۵ )
۳۰- دعا در عرفات
عن الرضا -علیه السلام- قال: كان ابو جعفر یقول:
ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له.
اما البر ففی حوائج الدنیا و الاخرهٔ و اما الفاجر ففی امر الدنیا.
امام رضا-علیه السلام- فرمود:
هیچ نیكوكا و بدكاری در كوههای عرفات دعا نمیكند مگر اینكه خدا دعایش را میپذیرد. دعای نیكوكاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعای بدكاران را در كار دنیا میپذیرد. (بحار الانوار ج۹۶ ۲۵۱ )
۳۱- اهمیت عرفات
عن النبی -صلی الله علیه و آله- قال:
اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.
پیامبر اكرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
گناه كسی از همه بزرگتر است كه از عرفات برگردد و خیال كند آمرزیده نخواهد شد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۴۸ )
۳۲- ثواب رمی شیطان
عن ابی عبدلله -علیه السلام- فی رمی الجمار قال:
له بكل حصاهٔ یرمی بها تحط عنه كبیرهٔ موبقهٔ.
امام صادق -علیه السلام- درباره رمی جمرات فرمود:
با هر سنگریزهای كه حاجی میزند یك گناه كبیره هلاكتبار از وی فرو میریزد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۷۳ )
۳۳- فلسفه رمی
عن علی بن جعفر عن اخیه موسی -علیه السلام- قال:
سئلته عن رمی الجمار لم جعل قال:
لان ابلیس اللعین كان یتراءی لابراهیم -علیه السلام- فی موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنهٔ بذلك.
علی بن جعفر میگوید: از امام كاظم -علیه السلام- پرسیدم: چرا رمی جمرات واجب شده است؟
فرمود: چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها برای ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار كرد، این كار در حج سنت شد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۷۳ )
۳۴- قربانی حج
قال علی بن الحسین -علیه السلام- فی حدیث له:
اذا ذبح الحاج كان فداه من النار.
امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یك حدیث فرمود:
وقتی حاجی قربانی را ذبح كند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۸۸ )
۳۵- دفن مو در منی
عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال:
ان الحسن و الحسین كانا یامران بدفن شعورهما بمنی.
امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل كرده است كه حضرت فرمود:
امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور میدادند موهایشان در منی دفن گردد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۰۲ )
۳۶- زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله
عن النبی -صلی الله علیه و آله- انه قال:
من رای [زار] قبری حلت له شفاعتی و من زارنی میتا فكانما زارنی حیا.
پیامبر اكرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
هر كس قبر مرا زیارت كند شفاعت من برای او روا گردد. و هر كس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگی مرا دیدار كرده است. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۳۴ )
۳۷- وداع كعبه
عن ابراهیم بن محمود قال:
رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الكعبهٔ و قال:
اللهم انی انقلب علی ان لا اله الا الله.
ابراهیم بن محمود گوید:
امام رضا -علیه السلام- را در حال وداع كعبه دیدم. وقتی میخواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به كعبه كرد و گفت: خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله» بازمیگردم. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۷۰)
۳۸- حج و رهبری
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال:
انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
مردم مامور شدهاند بیایند دور این سنگها طواف كنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگی و حمایت و یاری نمایند.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۳۷۴ )
۳۹- استقبال و مصافحه حاجیان
عن ابی عبدالله علیه السلام من لقی حاجا فصافحه كان كمن استلم الحجر.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هر كس با حاجی دیدار كند و با او مصافحه نماید گویا بر حجرالاسود دست كشیده است. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۸۴ )
۴۰- ولیمه حج
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
لا ولیمهٔ الا فی خمس فی عرس او خرس او عذار او وكار او ركاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكار الرجل یشتری الدار و الركاز الذی یقدم من مكهٔ.
رسول خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود:
ولیمهای نیست مگر در پنج مورد:
۱- در عروسی ۲- در تولد كودك ۳- در ختنه سوران ۴- در خرید منزل ۵- در بازگشت از سفر مكه (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۸۴ )
پینوشتها:
۱- آل عمران ۹۷
۲- سورهٔ الذاریات آیه ۵۱
۳- سورهٔ آل عمران آیهٔ ۹۷
كتاب: چهل حدیث
تهیه و تنظیم: محمود مهدیپور
۱- آل عمران ۹۷
۲- سورهٔ الذاریات آیه ۵۱
۳- سورهٔ آل عمران آیهٔ ۹۷
كتاب: چهل حدیث
تهیه و تنظیم: محمود مهدیپور
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست