پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
آلمانی خوب - THE GOOD GERMAN
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : گرهگوری جیکوبز، بن کازگروو و استیون سودربرگ
کارگردان : سودربرگ
فیلمنامهنویس : پل آتاناسیو، برمبنای رمانی نوشتهٔ جوزف کنن
فیلمبردار : سودربرگ
آهنگساز(موسیقی متن) : توماس نیومن
هنرپیشگان : جک تامپسن، جان رودر، جرج کلونی، توبی مگوایر، کیت بلانچیت، دامینیک کامپراتور و دیو پوئر
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۵ دقیقه
درست پس از پیروزی نیروهای متفقین در اروپا، کنفرانس پتسدام برگزار میشود و طی آن ̎چرچیل̎، ̎ترومن̎ و ̎استالین̎ در خارج از برلین گرد میآیند تا سرزمینهای نیروهای محور را بین خود تقسیم کنند. ̎جیک̎ (کلونی) یک نظامی آمریکائی که سالها قبل نیز مدت زمانی در برلین زندگی کرده، با هواپیما وارد آلمان میشود تا دربارهٔ این کنفرانس مطلب بنویسد. اما دیری نگذشته که گذشتهٔ ̎جیک̎ خود را به شکل و شمایل یک زن به رخ او میکشد. این زن، ̎لنا̎ (بلانچیت) حالا در ویرانههای برلین خیابانگردی میکند. اما آنچه بر وخامت اوضاع میافزاید این است که یکی از آشنایان ̎لنا̎ و در واقع مردی که ̎لنا̎ رویش حساب میکند تا بتواند یک روز او را از آلمان خارج کند، ̎ناتالی̎ (مگوایر)، رانندهٔ ̎جیک̎ است: مردی شیاد که از اوضاع بههمریختهٔ کشور استفاده کرده تا جیبهای خودش را پُر کند.
● سودربرگ و فیلمنامهنویس او، آتاناسیو، آلمانی خوب را به سبک فیلمهای جنگی کمپانی وارنر در دههٔ ۱۹۴۰ ساختهاند: فیلمی سیاه و سفید با همان حرکتهای پانورامیک دوربین و دالی و نماهای بک پروجکشن داخل ماشین و نورپردازی کنتراستدار و ... اکسپرسیونیسم. الگوی خود فیلم هم کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲) بوده و حتی یکی از صحنههای مهم فیلم نمابهنما، عیناً بازسازی شده و دقیقاً در همان جائی قرار داده شده که صحنهٔ مشابهاش در کازابلانکا قرار دارد. اما آلمانی خوب بیشتر ̎تقلیدی̎ از کازابلانکاست تا ̎تجلیل̎ از آن و بیشتر کارکرد انکارِ آن فیلم را پیدا کرده تا ستایش از آن را. چون همانطور که یکی از شخصیتهای اصلی، طی اعتراضی تکاندهنده به زبان میآورد، آلمانی خوب به تماشاگر میگوید که این طوری است که مردم واقعاً در جنگ رفتار میکنند نه آنطور احساساتی و آبکی مثل بوگی و برگمن، که خزعبلاتی را دربارهٔ اصالت/ قهرمانی/ ایثارگری ردیف میکنند. اما مشکل اینجاست که کسانی که کازابلانکا را دوست دارند میدانند که با فیلمی احساساتی روبهرو هستند و فیلم را با وجود همین و شاید هم اصولاً به خاطر همین، دوست دارند. تازه اگر هم واقعاً جماعتی وجود داشته باشند که کازابلانکا را بهعنوان ̎واقعیت̎ پذیرفته باشند، خیلی بعید است این داروی تلخی که سودربرگ برایشان تدارک دیده، از گلویشان پائین برود. از سوی دیگر، از آنجا که دو نمونهٔ عالی از فیلمهای ̎پس از جنگ جهانی دومی̎ ـ که آلمانی خوب آشکارا به آنها چشمی داشته وجود دارند ـ ماجرای خارجی (بیلی وایلدر، ۱۹۴۸) و مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹) ـ همین که سودربرگ بهجای آنها، کازابلانکا را بهعنوان الگو انتخاب کرده، بیشتر توی ذوق میزند. سودربرگ کارگردان بااستعدادی است و در موفقیت تکنیکی آلمانی خوب هم شکی نیست، اما خود فیلم، بهطور کلی، یک تجربهٔ ناموفق بهنظر میرسد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت نیکا شاکرمی رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی خلیج فارس شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله پلیس راهور قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه حماس چین نوار غزه انگلیس عربستان اوکراین یمن
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن فرودگاه تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت مسمومیت