دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
ماه محرم
● فضیلت سیاه پوشی در ایام سوگواری اهلبیت (ع)
موضوع پوشیدن جامه سیاه كه با فرا رسیدن ایام محرم الحرام حال و هوای خاصی به خود می گیرد، از گذشته تا به امروز مطرح بوده و همیشه با دو دیدگاه با آن برخورد شده است.
دیدگاه اول، نظر كسانی است كه با عشق و علاقه وصف ناپذیری در ایام محرم سوگواری اهلبیت(ع) خصوصاً در دو ماه محرم و صفر، لباس سیاه به تن كرده و برقه های مشكی بِیرقهای مشكی بر سردر منازل خود نصب می كنند و معتقدند كه این لباسِ اظهار حزن و همدردی با عترت پاك پیامبر اكرم(ص) است. دیدگاه دوم، نظر كسانی است كه می گویند پوشیدن لباس سیاه، مفهوم چندانی ندارد و بی خاصیت است، و به نوعی تحت تأثیر القائات و تفكرات روشنفكر مأبانه قرار گرفته و با ژستهای به اصطلاح علمی و تجددگرایانه به دیدگاه اول حمله می كنند و آنان را بدور از قافله تمدن معرفی می كنند. متأسفانه عده ای نیز به خاطر عدم آگاهی از حقیقت امر، دچار تحیر شده و در بلاتكلیفی اند كه واقعیت كدام است؟!
الف) از نظر فقهی، آنچه از روایات استفاده می شود، مكروه بودن پوشیدن لباس سیاه در نماز و غیر نماز است و از حد كراهت تجاوز ننموده است. نكته ای كه قابل توجه می باشد اینكه، عده ای از فقها قائلند كه پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین (ع) از این حكم كراهت مستثنی است و پوشیدن آن در عزاداری امام حسین (ع) كراهت ندارد، علت كراهت را اینگونه بیان كرده اند كه پوشیدن لباس سیاه در ایام وفات ائمه (ع) خصوصاً در ایام محرم و صفر، در حقیقت اظهار مودت و محبت به ساحت مقدس اهلبیت (ع) است. شیعیان و محبان آن بزرگواران با به تن كردن جامه سیاه، حزن و اندوه خود را ابراز كرده و به سفارش ائمه (ع) كه فرموده اند: شیعیان در حزن ما محزونند، عمل می كنند.
بعلاوه این سیاه پوشی، خاصیت سازنده دیگری بنام احیاء امر اهلبیت (ع) دارد كه مطلوب و محبوب آن ذوات مقدس است كه فرمودند: «رحم الله من احیا امرنا» یعنی مشمول رحمت حق باد، كسی كه امر ما را احیا كند.
بدون تردید وقتی پیر و جوان، بزرگ و خردسال، در این ایام لباس سیاه می پوشند، یادآور حزن و مصیبت جانكاهی است كه وجود مقدس حضرت سید الشهداء (ع)، رسیده است و حقیقت این است كه بقاء اسلام مرهون دو ماه محرم و صفر است.
ب) از نظر تاریخ. چنانكه مورخین نوشته اند، بعد از واقعه جانسوز عاشورا، زنانِ خاندان پاك رسول الله (ص) اولین كسانی بودند كه تا یك سال لباس سیاه به تن داشتند و چنان مشغول عزاداری بودند كه امام سجاد (ع) برای آنها غذا فراهم می ساختند. در طول تاریخ نیز پوشیدن لباس سیاه در عزاداری اهلبیت (ع) به صورت یك سنت ارزشمندی در بین شیعیان و محبان رایج بوده است.
بعضی از فقهای بزرگ مقید بودند در ایام سوگواری امام حسین (ع) جامه سیاه می پوشیدند و به آن تبرك می جستند و با جدیت از آن نگهداری و مراقبت می كردند و وصیت می نمودند بعد از رحلتشان به عنوان تبرك با آنها دفن شود!
بنابراین پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری ائمه (ع) خصوصاً در دو ماه محرم و صفر نه تنها كراهت ندارد بلكه از آن جهت كه اظهار همدردی با آن ذوات مقدس و احیای امر ایشان می باشد، دارای فضیلتی بس بزرگ است. «و لقد عظمت المصیبهٔ بك علینا و علی جمیع اهل الاسلام»
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع : عرفان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی وزارت بهداشت قتل قوه قضاییه فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام ناسا ماهواره
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی