دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
حکایت غم انگیز و باورنکردنی کن و متولیان سنگدلش
![حکایت غم انگیز و باورنکردنی کن و متولیان سنگدلش](/mag/i/2/rtf3k.jpg)
اگر به تئوری توطئه باور داشته باشیم می توانیم سرنخ عدم حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم كن امسال را به مدیر جشنواره فیلم برلین نسبت دهیم. [می بینید كه این تئوری تا كجاها كه نمی رود؟!] سال گذشته مدیر جشنواره برلین در ایران حضور داشت و موقعی كه جوایز سینمای ایران، در موزه سینما را تماشا می كرد آن جمله كلیدی را گفت: «ویترین سینمای ایران جایزه ای را از جشنواره برلین كم دارد.» به دلیل آن كه سال گذشته جشنواره فیلم فجر تاریخ برگزاری اش را تغییر داد؛ سینمای ایران این مجال را یافت كه در برلین حاضر شود و البته دست خالی هم نیامد. اما اتفاقی كه رخ داد، شاید توانست منشاء این همه جنجال پیرامون جشنواره فیلم كن شود. كن سال ها است كه یك قاعده نانوشته (شاید هم نوشته شده) دارد؛ فیلمی كه در جشنواره دیگری شركت كرده باشد در جشنواره كن پذیرفته نخواهد شد. بنابراین هر سه فیلمی كه در برلین به نمایش درآمدند؛ شانس نمایش در كن را پیدا نكردند.
آشوب های اخیر در فرانسه را به یاد دارید؟ كار به جایی رسید كه نخست وزیر و البته پشتیبانش یعنی رئیس جمهور فرانسه مجبور شدند كه كوتاه بیایند و از موضع قبلی خود عدول كنند. این تظاهرات در كشور فرانسه كه آن را مهد آزادی می نامند؛ مانند تیغی دو دم عمل كرد: نه امكان سركوب (به طور كامل) فراهم بود و نه می شد آن هرج ومرج عظیم را تحمل كرد.
اگر بخواهیم با نگاهی بدبینانه به این تحولات اجتماعی نگاه كنیم و همچنان قائل به آن تئوری سرشناس(!) باشیم؛ به سادگی می توان به این نتیجه رسید كه برگزار كنندگان جشنواره فیلم كن این نگرانی را با خود داشته اند كه جشنواره شان تحت الشعاع این رویدادها اگر قرار بگیرد؛ ارزش و اعتبار آن جشنواره در این دوره مورد شلیك قرار خواهد گرفت.
همچنان تاكید می كنم كه شاید، یكی از راه ها برای منحرف كردن افكار عمومی این می توانسته باشد كه عدم حضور فیلمی از آسیا و علی الخصوص ایران، آن قدرها یك خبر مهم می توانسته باشد كه جشنواره كن را همچنان «خبر ساز» كند.
سومین نكته ای كه در مورد عدم انتخاب فیلم های ایرانی در جشنواره كن می توان اشاره كرد، برخوردهایی است كه در داخل كشور با این مسئله صورت گرفته است. این اصل را اگر بپذیریم كه هیچ جشنواره ای هیچ گاه تعهد نداده است كه حتماً فیلمی از سینمای ایران را داشته باشد، چه بسا بسیاری از برخوردهای انجام شده در هفته های جاری را بتوان راحت تر نقد كرد. در واقع می توان گفت كه هم مخاطبین و هم موافقین جشنواره فیلم كن مسئله را از آنچه كه هست بزرگ تر كرده اند.
به مبارزه طلبیدن جشنواره كن و چسباندن انگ های گوناگون همان قدر نازیباست كه صاحبان فیلمی اعلام كنند كه فیلم شان را پیش از هر جای دیگری ابتدا در این جشنواره نمایش می دهند. حكایت جشنواره فیلم كن، حكایت غم انگیز و باور نكردنی آن و متولیان سنگ دلش نیست. جشنواره كن نه آغاز جهان است نه پایان آن. جایزه گرفتن و یا نگرفتن یا شركت دادن و یا ندادن، پذیرفته شدن یا نشدن یك فیلم در یك جشنواره (حتی مطرح و شناخته شده) محكی برای خوب یا بد بودن فیلم ها نیست. فیلم خوب حتی اگر در هیچ جشنواره ای شركت نكند، همچنان فیلم خوبی است. یك بار دیگر نام پیالا و فیلمش را به خاطر بیاورید. آن فیلم الان كجاست؟ در كدام نشریات تخصصی سینما نامی از آن و كار گردانش وجود دارد؟ باور كنید هیچ كجا!
هانری جما
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست