چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
مطالبی در مورد گوگل

اما جایگاه واقعی گوگل در چند سال آینده چه خواهد بود؟
اگر نهایت تأثیر یک کلمه در زبانهای اصلی دنیا تبدیل شدن آن کلمه به فعل باشد، گوگل شامل این برتری است. ۵۰ سال پیش زمانی که سرگیبرین و لاریپیج شرکت خود را تأسیس کردند کلمه گوگل (Googol) را انتخاب کرده و به نوعی با آن بازی کردند- با قرار دادن عدد یک و صد صفر در مقابل آن- چرا که هدف آنها این بود که اطلاعات حجیم اینترنتی را به شکلی آشکارتر و بهتر سازماندهی نمایند.
امروزه مجردها قبل از پذیرفتن خواستگاران خود، خانهدارها قبل از آشپزی دستور پخت غذا را و بیماران قبل از مراجعه به پزشک بیماری خود را در گوگل جستجو میکنند. دیوگورن، کمدین، برنامهای محبوب تحت عنوان «ماجراهای گوگل» دارد. در این برنامه نشان داده میشود که چگونه دو کلمه وارد سایت گوگل میشوند و با تعریفی یکسان از سایت خارج میشوند. با فعالیت موتورهای جستجوی گوگل این سایت به راهی برای موفقیت تبدیل شده است.
نه تنها این سایت به عنوان محبوبترین روش جستجو برای کاربران شبکه انتخاب شده بلکه موتورهای جستجوی سایتهای مهمی همچون یاهو و ایاال را نیز تقویت میکند. طبق گزارشات ۷۵ درصد استفادههای اینترنتی از طریق الگوریتمهای گوگل صورت میگیرد و این یعنی قدرت. مدت زمانی است که اعضای هیئتمدیره گوگل سخت درتلاشند که این قدرت را به ثروت تبدیل نمایند و به نظر میرسد که تصمیم گرفتهاند بهار آینده گوگل را وارد بازار سهام کنند. بانکداران ارزش گوگل را بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین زدهاند و این گوگل را به بزرگترین IPO تبدیل مینماید. این به تنهایی کافی است تا چند شکاک زمزمه کنند «نتاسکیپ». اکنون که بدترین داتکامیها دارند از رده خارج میشوند آنها میخواهند بدانند که آیا گوگل یکی از سایتهایی است که در اینترنت باقی میماند یا نه؟ آیا به آمازون میپیوندد یا نه؟
● جستجو برای سود بیشتر
طبیعتاً گوگل تصمیم گرفته که از شکست نتاسکیپ به هر قیمتی جلوگیری کند و به همین خاطر، در سال ۲۰۰۱ اریک اشمیت را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد. آقای اشمیت زمانی که برینوپیج ۲۰ ساله بودند ۴۶ سال داشت و مدیریت یک کمپانی تولید نرمافزار تحت عنوان ناول را عهدهدار بود. این کمپانی که با مدیریت اشمیت جان تازهای گرفت زیر نظر مایکروسافت فعالیت میکرد.
او به نظر میرسید تجربه لازم برای تبدیل گوگول به یک ماشین پولساز را دارد. اشمیت فهمید که پولساز کردن همه جستجوهایی که توسط مشتری انجام میشود (که اکنون ۲۰۰ میلیون در روز است.) این است که در کنار نتایج جستجوهای انجام شده متنهای مرتبط و تبلیغاتی قرار داده شود. کمپانیهای تبلیغاتی به این سیستم علاقه نشان دادند زیرا آنها پول پرداخت میکنند تا مشتریها را جلب کنند. مشتریها یا به این تبلیغات اهمیت نمیدهند و یا از آنها استقبال میکنند همانگونه که به صفحات زرد علاقه نشان میدهند.
گوگل در این روند تبلیغاتی پیشتاز نیست چون بنیانگذاران گوگل این پیشنهاد را به موقع قبول نکردند. این افتخار متعلق به یک کمپانی کالیفرنیایی است که امسال توسط یاهو خریداری شد که هنوز در حدود ۲ میلیارد دلار یا بیشتر سهام دارد.
آقای پیج در یک برنامه تجاری اظهار کرد که اکنون تبلیغات صنعت جستجو را به افتضاح کشانده است اما اشمیت این مسأله را به نحوی غیرجنجالی حل کرد به طوری که با جستجوهای پرداختی به پرشتابترین بخش صنعت در حال گسترش تبلیغاتی بدل شد.
قدم بعدی این است که به تبلیغات در صفحات نتیجهگیری یا دیگر صفحات وب نگاه کنیم. منتشران صفحات وب به صورت گستردهای از صفحات سرگرمی گرفته تا تجارتهای کوچک به کمپانیهایی مثل گوگل اجازه میدهند که به درون صفحات اینترنتی آنها وارد شوند و با توجه به محتوای صفحه تبلیغات مرتبط را در حاشیه مناسب قرار دهند. هر بار که بازدیدکنندگان روی این صفحات کلیک میکنند صاحبان وب سود حاصله را با گوگل تقسیم میکنند.
گروه متا، متشکل از مشاوران زبده، پیشبینی کرد که سود حاصل از جستجوهای پرداختی و دیگر انواع تبلیغات متنی تا سال ۲۰۰۶، ۵ میلیارد دلار باشد که این شانس اصلی گوگل برای بازاریابی است. در حال حاضر گوگل سالانه ۱۵۰ میلیون دلار سود دریافت میکند. برای اینکه گوگل ارزش سهام ۱۵ میلیارددلاریاش را از دست ندهد باید سوددهیاش را به صورت چشمگیری افزایش دهد و این به معنی آن است که با ایبی هماهنگ باشد، اما بدون رعایت حقوق قانونی ایبی که آن را قدرتمند ساخته است این امیر میسر نیست. (ایبی سیستم سنتی خریداران و فروشندگان است که به آنها کمک میکند بهترین تجارت را انجام دهند.)
برای گوگل حفظ برتری غیرممکن است زیرا فقط با یک ایده نو کافی است تا رقیبان برتری یابند و این در حالی است که یاهو با ارایه خدمات رایگان به مشتریان خود گامی جلوتر است.
قابل توجه است که یاهو اولین و سرسختترین رقیب گوگل است در حالی که دارای موتورهای قوی جستجو از قبیل آلتاویتزا، آلد وب و اینکتومی است. اکنون یاهو دارای تمامی فاکتورهایی است که گوگل در اختیار دارد و دیری نمیپاید که یاهو از یک مشتری به یک رقیب سرسخت برای گوگل تبدیل شود.
گوگل، جدیدترین کمپانی است که تبلیغات را قدرتمند ساخته و پول سرشاری از این راه نصیبش میشود. هرگاه مصرفکنندگان به سایت اصلی گوگل وارد شوند تمام سود نصیب گوگل میشود، حتی اگر وارد سایتهای دیگری که گوگل به عنوان سهامدار آنها مطرح میشود وارد گردند بخشی از سود حاصله به گوگل تعلق میگیرد. ولی به تدریج با شدت یافتن این رقابت تبلیغاتی قدرت گوگل رو به افول است. با این حال آینده گوگل قابل پیشبینی نیست و کسانی که میخواهند سهام آن را خریداری کنند باید با احتیاط اقدام کنند کما اینکه جاندوئر و مایکل موریتز اقدام به خرید سهام یاهو و نتاسکیپ کردهاند. باید صاحبان گوگل در نظر داشته باشند که تاکتیکهای مطمئنتری جهت سوددهی آن اتخاذ کنند.
منبع : سایت تحلیلی MLM
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست