سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
مهدویت از منظر امام باقر(ع)
●مقدّمه
سخن گفتن از وجود مقدّس امام زمانعلیه السلام كاری است دشوار. اما هركسی به فراخور استعداد و شایستگیاش نسبت به آن حضرت اظهار علاقه نموده و ابراز عشق میكند. چرا كه هر انسانی فطرتاً تشنه عدالت و سعادت و كمال است و همه آن را در وجود شخصیتی والا و از قبیله نیكان میداند و انتظار روزی را میكشند كه آن منجی عالم بشریت، ظهور كرده و عطر دلانگیز عدالت و معنویت را در فضای غمزده و ستم دیده دنیای امروزی بپراكند.
آری، انتظار فرج گرچه در ظاهر تعلّق به شیعیان دارد، اما در عالم واقع هركس به نوعی و به هر زبانی موضوع انتظار قدوم آن موعود آسمانی را در صفحه دل خود دارد. مردمانی كه از نابرابری، تبعیض و زورگوئی و حق كشیها به جان آمدهاند و به دنبال انیس تنهائی و مرهم گذار دردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میگردند تا در پرتو حكومت وی نَفَسی تازه كرده و آرامشی را در زندگی احساس كرده و طعم شیرین عدالت و اخلاق و انسانیت به معنای واقعی را بچشند. زبانحال تمام تشنگان حكومت مهدوی، همنوا با نغمههای دلنشین فیض كاشانی چنین است:
كس نیست كه او منتظر وصل شما نیست
جان نیست كه آن خاك ره آل عبا نیست
حق، معرفت مهر شما در دل ما كاشت
این شدّت شوق و شعف از جانب ما نیست
كس نیست كه آنقدر شما را نشناسد
در هیچ سری نیست كه سِرّی ز خدا نیست
دل تیره شد از ظلمت شبهای فراقت
باز آی كه بیمهر رخت نور و ضیاء نیست
باز آ كه نمانده است ز اسلام بجز نام
در روی زمین بیتو بجز جور و جفا نیست
در صومعه و خانقه و خلوت و مسجد
جائی نتوان یافت كه دستی به دعا نیست۱ گذشته از این كه انتظار ظهور حضرت ولیّعصرعلیه السلام امر فطری و خواسته تمام انسانهای آشفتهحال عصر غیبت میباشد، از منظر فرهنگ اهلبیتعلیهم السلام این انتظار از برترین عبادات محسوب میشود. امام باقرعلیه السلام به نقل از رسول گرامی اسلامصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «أَفْضَلُ الْعِبادَهِٔ إنْتِظارُ الْفَرَجِ؛۲ انتظار فرج آل محمّد [و ظهور مهدیعلیه السلام] برترین عبادت است.
در همین رابطه چه زیباست كه ویژگیهای حضرت امام زمانعلیه السلام و گوشههایی از عصر ظهور را از منظر پیشوای پنجم حضرت امام باقرعلیه السلام به نظاره بنشینیم و قطراتی از چشمه جوشان اندیشههای زلال باقر علوم آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم را در این فرصت نوش جان كنیم.
●عصاره پیامبران الهی
از بارزترین ویژگیهای حضرت مهدیعلیه السلام شباهت آن حضرت به انبیاء الهی و اولیاء بزرگوار است. آن حضرت عصاره شایسته رهبران الهی و جلوهای از زیبائیها و كمالات برگزیدهترین انسانها است. حضرت باقرعلیه السلام در یك كلامِ نشاط آفرین به محمد بن مسلم فرمود:
در وجود مقدّس قائم آل محمّد پنج ویژگی از پنج پیامبر وجود دارد و آن پیامبران عبارتند از: یونس بن متی، یوسف بن یعقوب، موسی، عیسی و محمّدعلیهم السلام.
اما شباهت آن حضرت به یونس بن متی در این است كه بعد از یك غیبت، به سوی قومش باز میگردد و در حالی كه سنین زیادی بر او گذشته است؛ اما همچنان جوان مینماید.
شباهت وی به یوسف بن یعقوب عدم حضور وی در میان دوستان و آشنایان و سایر افرادی است كه آن حضرت را میشناختند، با اینكه حضرت یوسف جای دوری نبود و میان او و پدر و فامیل و شیعیان مسافت اندكی بود. او برادران خود را میشناخت، اما آنان وی را نمیشناختند در حالی كه در حضور وی بوده و با او همسخن میشدند.
اما شباهت وی به حضرت موسیعلیه السلام در این است كه ولادتش مخفی بود، پیروانش تا آمدن او در رنج و ناراحتی و در زیر یوغ ستم فرعون به سر میبردند؛ او مدتی طولانی از قومش غایب شد و دائماً در خوف و ناراحتی به سر میبرد تا اینكه خداوند به او اذن ظهور داده و او را در پیروزی بر دشمنانش یاری نمود.
شباهت امام عصرعلیه السلام به حضرت عیسیعلیه السلام از این جهت میباشد كه در غیبت حضرت عیسی هركس سخنی میگفت و اختلاف شدیدی در میان مردم وجود داشت تا آنجائی كه برخی گفتند: اصلاً چنین كسی متولّد نشده است. عدّهای دیگر بر این باور تأكید میكردند كه او از دنیا رفته است و برخی به قتل و كشته شدنش نظر دادند.
اما شباهت آن گرامی به جدّش حضرت محمّد مصطفیصلی الله علیه وآله وسلم از این بابت است كه آن رسول برگزیده الهی بر علیه دشمنانش شمشیر كشیده و با اقتدار تمام بر گسترش حكومت عدل اسلامی پای فشرد. پیامبر دشمنان قسم خورده اسلام را با اذن الهی سركوب كرده و جبّاران و سركشان و طاغوتهای زمان را به زانو درآورده و ذلیل و خوار گردانید. خداوند متعال پیامبراسلام را با فرشتگان آسمانی و با انداختن رعبت و وحشت در دل مخالفان و معاندان و منافقان و تمامی دشمنانش یاری نمود تا آنجائی كه هیچ پرچم مخالفی در ظاهر باقی نماند و هیچ نغمه ناموزونی بر علیه حكومت اسلامی نواخته نمیشد. در عصر ظهور حضرت مهدیعلیه السلام نیز این گونه خواهد شد و آن حضرت با نصرت الهی بر تمام دشمنانش پیروز و غالب خواهد گردید.
از نشانه ظهور امام عصرعلیه السلام خروج سفیانی از شام، و یمانی از یمن و صیحه آسمانی در ماه رمضان كه آن حضرت را با اسم و نام پدر ندا كرده و اعلان خواهد نمود.۳
●استتار نام مهدیعلیه السلام
نام بردن از اسم شریف حضرت امام زمانعلیه السلام (م. ح. م. د) از مسائلی است كه در پیرامون موضوع مهدویت مطرح است. روایات زیادی از ذكر نام آن گرامی نهی كردهاند و دستور دادهاند تا زمان ظهور از یادآوری نام حضرتش خودداری شود. راز این نهی در كلام امام باقرعلیه السلام بیان شده است.
ابوخالد كابلی از یاران امام باقرعلیه السلام میگوید: هنگامی كه بعد از رحلت امام چهارمعلیه السلام به حضور امام باقرعلیه السلام مشرّف شدم، عرضه داشتم: جانم به فدایت! تو میدانی كه من جز پدرت به كسی اظهار علاقه نمیكردم، چقدر با آن امام بزرگوار مأنوس بوده و از دیگران وحشت داشتم. امام فرمود: راست میگویی ای اباخالد! اما سخن اصلی خود را شفّاف بگو! گفتم: فدایت شوم! پدر بزرگوارت، حضرت امام زمانعلیه السلام را طوری برای من توصیف كرده بود كه اگر او را در كنار راه میدیدم حتماً دستش را میگرفتم. امام پنجم فرمود: اباخالد! از این سخن چه منظوری داری؟ گفتم: آقای من! میخواهم نام آن عزیز اهلبیتعلیهم السلام را بگوئی تا با نام بشناسم. فرمود:
ای اباخالد! پرسش سختی از من كردی كه مرا به زحمت وا میدارد. من تا به حال این سخن را به كسی نگفتهام. و اگر آن پاسخ گفتنی بود، به تو میگفتم. اگر [دشمنان ]بنیفاطمه او را با آن اسم بشناسند، تلاش میكنند تا او را قطعه قطعه كنند. [یعنی تقیّه حكم میكند كه نام او را ندانی و با آن نام نشناسی!۴]
●لحظه دلانگیز ظهور
از دیدنیترین و جالبترین لحظاتی كه مشتاقان عدالت مهدوی و شیفتگان اهلبیتعلیهم السلام انتظار آن را میكشند و همواره آرزو دارند كه آن لحظات زیبا را ببینند و به جمال دل آرای امید شیعیان و مایه تسلّیبخش محرومان و مستضعفان و ستمدیدگان عالم چشم بدوزند، همان ساعت ظهور و هنگامه حضور رسمی امام مهدیعلیه السلام برای اجرای احكام شریعت و گسترش عدالت میباشد. پیشوای پنجم، آن لحظات شورآفرین را این گونه بیان میكند:
مهدیعلیه السلام هنگام نماز عشا ظهور میكند. او در حالی كه پرچم رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را بر دوش و پیراهنش را بر تن و شمشیرش را به دست گرفته است، تمام نشانهها و نور و بیان را به همراه خود دارد. بعد از اقامه نماز عشا با صدای رسا و بلند خود میفرماید: ای مردم! خدا را به یاد شما میآورم، شما اینك در پیشگاه خدا ایستادهاید. او حجّت خود را برگزید و پیامبران را برانگیخت؛ و كتاب آسمانی فرو فرستاد. شما را امر كرد كه چیزی را شریك او قرار ندهید و از خدا و رسولش فرمان برید و معارف قرآن را زنده نگهدارید و آنچه را كه قرآن نهی كرده، از آن دوری كنید و طرفداران هدایت و راستی و پشتیبان پارسائی باشید. چرا كه زندگی دنیا به آخر رسیده و زوال و نابودی آن نزدیك شده است. و دنیا اعلان خدا حافظی و وداع میكند. من شما را به سوی خدا و رسول و عمل به آیات قرآن، میراندن باطل و زندهگردانیدن سنت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم... دعوت میكنم.
آنگاه آن حضرت به همراه سیصد و سیزده مرد، به شمار یاران بدر، كه همانند ابر پائیزی پراكندهاند و چون زاهدان شب در عبادت و همانند شیران روز در شجاعتند، بدون قرار قبلی ظهور مینماید و قیام خود را آغاز میكند. در آن هنگام، خداوند متعال سرزمین حجاز را برای مهدیعلیه السلام میگشاید. آن بزرگوار تمام زندانیان بنیهاشم كه بیگناه به زندان افتادهاند را آزاد میسازد.
در آن موقع، پرچمهای سیاه در كوفه به اهتزاز در آمده و مردم گروه گروه برای بیعت با امام زمانعلیه السلام به سویش روانه میشوند. امام لشكریان خود را به سرتاسر جهان گسیل داشته و ستم و ستمگران را از صحنه گیتی بر میدارد و حكومت عدالت و راستی و درستكاری به تمام سرزمینها سایه میافكند.۵●سخنرانی امام در مكّه
امام عصرعلیه السلام هنگامی كه ظهور میكند برای تبیین مواضع خویش و روشن كردن اهداف بلند قیام جهانی خود، در جاهای مختلف سخنرانی كرده و نقطه نظرات خود را به گوش جهانیان میرساند. امام باقرعلیه السلام در این زمینه میفرماید:
سوگند به خدا! گوئیا قائمعلیه السلام را میبینم در حالیكه به حجرالأسود تكیه داده است و خدای سبحان را به حقّ خویش سوگند میدهد و میفرماید: ای مردم! هركس درباره خدا با من بحث و مناقشه كند، من شایستهترین مردم نسبت به خدا هستم. ای مردم! هركس درباره آدم با من مناظره كند، من شایستهترین فرد به آدم هستم. ای مردم! هر كس درباره نوح با من مناقشه كند، من نزدیكترین فرد به او هستم. هركس درباره ابراهیم با من بحث كند، من شایستهترین مردم نسبت به ابراهیم هستم. ای مردم! هركس درباره موسی با من مناظره كند، من شایستهترین كس به موسی هستم. هركس درباره عیسی با من سخن بگوید، من شایستهترین فرد به او هستم. هركس درباره محمّد با من بحث كند، من شایستهترین مردم نسبت به محمّد هستم. هركس درباره كتاب خدا (قرآن) با من مناقشه كند، من آگاهترین مردم نسبت به كتاب خدا هستم.
آنگاه به مقام ابراهیم رفته و دو ركعت نماز میگزارد.۶
●دشمنان كینه توز
دشمنیها با یاران آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم در آستانه ظهور حضرت مهدیعلیه السلام نیز ادامه خواهد یافت و دشمنان كینهتوز اولیاء الهی، رفتار اسلاف ستم پیشه خویش را در پیش خواهند گرفت. امام باقرعلیه السلام میفرماید:
گویا من سفیانی (سركرده دشمنان حضرت مهدیعلیه السلام) را میبینم كه در زمینهای سرسبز شما در كوفه اقامت گزیده و ندا میدهد كه: هركس سر یك تن از شیعیان علی[علیه السلام] را بیاورد، هزار درهم پاداش اوست. در این هنگام، همسایه [به همسایه دیگر] حمله برده، میگوید: این شخص از شیعیان است. او را میكشد و هزار درهم جایزه میگیرد.۷
●ستیز با عالمان بیعمل
وجود برخی متدینین نادان و مقدس مآب و عالمان بیعمل و انسانهای ضعیف الایمان از مشكلاتی است كه همواره جبهه حق را تهدید میكند. این گونه افراد با داشتن ظاهری آراسته و عوام فریب، در كوران حوادث و بحرانهای سخت جامعه، ناخواسته دل به اهل باطل میسپارند و به ستیز با طرفداران حق بر میخیزند. گرچه در عرصههای مختلف از دفاع از دین و پیروی از فرهنگ آسمانی دم میزنند اما در هنگام امتحان به مخالفت با حجّت الهی اقدام كرده و نغمههای موافقت با جبهه باطل ساز میكنند. پیشوای پنجم شیعیان از این واقعیت در عصر ظهور خبر داده و مخالفت برخی از اهل مسجد و نمازگزاران را با حضرت مهدیعلیه السلام بیان نموده و فرمود:
هنگامی كه صاحب الامرعلیه السلام بر طبق احكام الهی و سنّت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم حكم كند، گروهی از مسجد بیرون آمده و آهنگ مقابله و جنگ با آن حضرت را خواهند كرد. امام عصرعلیه السلام نیز به یارانش دستور میدهد كه این دینداران مقدسنما را دستگیر كرده و به كیفر اعمالشان برسانند. یاران مهدیعلیه السلام آنان را در محلّه تمّارین (خرمافروشان) كوفه دستگیر نموده و به قتل میرسانند و این، آخرین گروهی است كه بر قائم آل محمّدعلیه السلام خروج مینمایند.۸
علیعلیه السلام نیز در راستای این سخن از وجود عالمان بیعمل و مقدّسنما در میان دشمنان حضرت مهدی خبر داده و به مالك بن ضمره فرمود:
ای مالك! هنگامی كه قائم ما قیام كند، هفتاد تن از عالمان بیعمل را كه بر خدا و پیامبرشصلی الله علیه وآله وسلم دروغ بسته و در میان شیعیان اختلاف و دو دستگی ایجاد نمودهاند، از میان صفوف مردم بیرون كشیده و همه را به قتل میرساند.۹
●رجعت در عصر ظهور
اندیشه «رجعت» از ویژگیهای مكتب اهلبیتعلیهم السلام است و پیروان آن مكتب با الهام از قرآن و سنّت بر این باورند كه گروههایی از پیشینیان در هنگام ظهور قائم آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم به این دنیا بازخواهند گشت. سپس دوباره قبض روح شده و در روز قیامت محشور خواهند شد. شیخ مفید، از بزرگترین اندیشهپردازان مكتب اهلبیتعلیهم السلام، میگوید: در هنگام قیام قائمعلیه السلام كسانی كه مؤمنِ خالص و یا كافرِ خالص باشند، به این جهان باز میگردند و غیر این دو گروه، رجعتی نخواهند داشت.۱۰
این اعتقاد مسلّم شیعی برگرفته از آیات قرآن است. در آیات متعدّدی به رجعت گروههایی از مردم در گذشته اشاره شده است. زنده شدن گروهی از بنیاسرائیل۱۱، زنده شدن كشته شده بنیاسرائیل در داستان بقره۱۲، مرگ هزاران تن از مردم و برانگیخته شدن دوباره آنها۱۳، زنده شدن عُزَیْر بعد از صد سال۱۴، زنده شدن مردگان به دست حضرت عیسیعلیه السلام۱۵ و داستان اصحاب كهف۱۶ نمونههائی از «رجعت» در اقوام پیشین هستند كه آیات الهی به آن پرداخته است. اگر اعتقاد به رجعت، امری محال و غیر قابل قبول بود، پس این همه تأكیدات قرآن را چگونه میتوان تفسیر كرد؟ امام باقرعلیه السلام بر این باورِ وحیانیِ شیعه تأكید نموده و به ابوبصیر فرمود: آیا اهل عراق اعتقاد به رجعت را نمیپذیرند؟ وقتی او پاسخ مثبت داد. امام باقرعلیه السلام فرمود:
آیا مگر آنها قرآن نمیخوانند؟ قرآن میفرماید: «و یوم نَحشر مِن كُلِّ اُمّهٍٔ فوجاً»۱۷؛ و روزی فرا میرسد كه ما از هر امتی گروهی را زنده كرده و محشور میكنیم.۱۸
این آیه به روشنی دلالت میكند بر اینكه قبل از قیامت، گروههایی از مردم زنده میشوند و به این دنیا باز میگردند. چرا كه اگر منظور این آیات برگشت در روز قیامت بود، باید میفرمود: همه مردم محشور خواهند شد نه برخی از آنان. چنانكه خداوند در آیه دیگری به حشرِ روز قیامت اشاره كرده و فرمود: «و یوم نُسیّرُ الجبال و تریَالارضَ بارزهًٔ و حشرناهم فلم نُغادِر مِنهم احداً»۱۹؛ روزی را به خاطر بیاور كه كوهها را به حركت در آوریم و زمین را آشكار و مسطّح میبینی و همه انسانها را بر میانگیزیم حتّی یك نفر هم از آنان را فروگذار نخواهیم كرد.
بنابراین، قرآن نه تنها به موارد و مصادیق رجعت در این دنیا اشاره كرده، بلكه به رجعت گروهی نیز قبل از قیامت تأكید دارد.
سیّد مرتضی، از دیگر اندیشمندان بلندپایه مكتب اهلبیتعلیهم السلام، در مورد رجعت و توضیح سخن امام باقرعلیه السلام میگوید:
خداوند متعال در آستانه ظهور حضرت مهدیعلیه السلام گروهی از اموات شیعه را زنده میكند تا به ثواب نصرت و یاری آن حضرت نائل آمده و برقراری دولت حَقّه مهدوی را نظاره كنند و طعم شیرین حكومت آن گرامی را بچشند و گروهی دیگر از دشمنان اهلبیتعلیهم السلام را محشور میگرداند تا از آنان قبل از قیامت انتقام گرفته و آنان نیز در این دنیا ذلّت و خواری كفر و نفاق را احساس نمایند.۲۰
نویسنده:عبدالكریم پاكنیا
پینوشتها:
۱. دیوان فیض كاشانی.
۲. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۵.
۳. معجم احادیث الامام المهدی(عجّ)، ج ۳، ص ۲۴۲؛ كمال الدین و تمام النعمهٔ، ص ۳۲۷.
۴. كتاب الغیبه، محمد بن ابراهیم نعمانی، ص ۲۸۸.
۵. عصر الظهور، ص ۲۸۳ و فارسی ۳۱۷؛ كتاب الفتن، نعیم بن المروزی، ص ۲۱۴.
۶. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۵.
۷. همان، ص ۲۱۵.
۸. همان، ص ۳۴۴؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۶۰؛ معجم احادیث الامام المهدی(عجّ)، ج ۵، ص ۲۹.
۹. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۵.
۱۰. مع الشیعهٔ الامامیهٔ، ص ۱۳۸.
۱۱. بقره / ۵۵.
۱۲. همان / ۷۲.
۱۳. همان / ۲۴۳.
۱۴. همان / ۲۵۹.
۱۵. آل عمران / ۴۹.
۱۶. كهف / ۱۲.
۱۷. نمل / ۸۳.
۱۸. عصرالظهور، ص ۳۳۳.
۱۹. كهف / ۴۷.
۲۰. مع الشیعهٔ الامامیهٔ، ص ۱۳۹.
منبع:فصلنامه كوثر، شماره ۶۲
پینوشتها:
۱. دیوان فیض كاشانی.
۲. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۵.
۳. معجم احادیث الامام المهدی(عجّ)، ج ۳، ص ۲۴۲؛ كمال الدین و تمام النعمهٔ، ص ۳۲۷.
۴. كتاب الغیبه، محمد بن ابراهیم نعمانی، ص ۲۸۸.
۵. عصر الظهور، ص ۲۸۳ و فارسی ۳۱۷؛ كتاب الفتن، نعیم بن المروزی، ص ۲۱۴.
۶. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۵.
۷. همان، ص ۲۱۵.
۸. همان، ص ۳۴۴؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۶۰؛ معجم احادیث الامام المهدی(عجّ)، ج ۵، ص ۲۹.
۹. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۵.
۱۰. مع الشیعهٔ الامامیهٔ، ص ۱۳۸.
۱۱. بقره / ۵۵.
۱۲. همان / ۷۲.
۱۳. همان / ۲۴۳.
۱۴. همان / ۲۵۹.
۱۵. آل عمران / ۴۹.
۱۶. كهف / ۱۲.
۱۷. نمل / ۸۳.
۱۸. عصرالظهور، ص ۳۳۳.
۱۹. كهف / ۴۷.
۲۰. مع الشیعهٔ الامامیهٔ، ص ۱۳۹.
منبع:فصلنامه كوثر، شماره ۶۲
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست