سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
جایگاه زن در قرآن همان جایگاه انسان در قرآن است
این كه، در قرآن از چه پایگاه عظیمی برخوردار است، مبتنی بر این است كه: انسان در قرآن چه پایگاهی دارد. چون قرآن كریم هرگز برای هدایت «مرد» نیامده است، بلكه برای هدایت «انسان» آمده است، لذا وقتی هدف رسالت را تشریح میكند، وغرض از نزول وحی را بازگو مینماید، میفرماید:
شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس (۱)
ماه رمضان همان ماهی است كه در آن قرآن نازل شده است، كه مردم را هدایتگر باشد.
كلمه ناس صنف مخصوص یا گروه خاصی را در نظر ندارد بلكه شامل زن و مرد بطور یكسان میشود.
قرآن كریم، گاه تعبیر به «ناس» و گاه تعبیر به «انسان» میكند و میفرماید:
ما برای انسان، قرآن فرستادیم.
الرحمن علم القران، خلق الانسان، علمه البیان (۲)
خدای رحمان، قرآن را یاد داد، انسان را آفرید، به او بیان آموخت.
در آیه اول، سخن از تعلیم قرآن است، بعد سخن از خلقت انسان، وبعد سخن از تعلیم بیان. با این كه نظم طبیعی آن است كه اول انسان خلق بشود، بعد بیان یاد بگیرد، و بعد قرآن را بفهمد. خداوند رحمان، معلم است، و رحمتش هم فراگیر است.
و رحمتی وسعت كل شیء (۳)
و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است.
وقتی گفته میشود مهندسی درس میگوید، یعنی، درس هندسه میدهد و اگر گفتند، یك طبیب درس میگوید، یعنی، درس طب میدهد یا اگر گفتند، ادیب تدریس میكند، یعنی درسش ادبیات است، و اگر گفتند، الرحمن تدریس میكند، یعنی درس رحمت میدهد. و اگر معنای رحمت و مصادیق آن در قرآن تبیین شود، معلوم خواهد شد كه این مدرس رحمتبه انسانها چه درسی میدهد، وچگونه نبی اكرم صلی الله علیه و اله رحمهٔ للعالمین است. او خود، درس معلمی است كه آن معلم، رحمان است. اگر كسی از رحمتحق مدد نگرفت، انسان نیست، و اگر كسی انسان نبود بهیمه است، وقتی بهیمه شد، حرفش مبهم است، واگر حرفش مبهم بود، گفتار او بیان نیست.
بنابراین این چهار مرتبه در طول هم هستند، در ابتدا الله به عنوان وصف رحمانیت معلم است، وقتی شاگردی در این مكتب رحمت تربیتشد، میشود انسان، و وقتی انسان شد، حرف او روشن وگفتارش بیان است. خلاصه آن كه، وقتی خداوند فرمود: قرآن برای هدایت ناس است و رحمان درس قران میگوید، و شاگردانش انسانها هستند، دیگر سخن از زن ومرد نیست، چه این كه در تعبیراتی نظیر:
فمن تبعنی فانه منی (۴)
هركه مرا پیروی كند از من است.
سخن از زن و مرد نیست. این نمونهای بود مبنی بر این كه قرآن «هدی للناس» است و برنامه تدریس انسانها میباشد، و مراد از «ناس» صنف مخصوصی نیست. كتاب: زن در آینه جلال و جمال، ص ۷۱
نویسنده: آیهٔ الله جوادی آملی
پینوشتها:
۱- بقره، ۱۸۵.
۲- رحمن، ۴- ۱
۳- اعراف، ۱۵۶.
شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس (۱)
ماه رمضان همان ماهی است كه در آن قرآن نازل شده است، كه مردم را هدایتگر باشد.
كلمه ناس صنف مخصوص یا گروه خاصی را در نظر ندارد بلكه شامل زن و مرد بطور یكسان میشود.
قرآن كریم، گاه تعبیر به «ناس» و گاه تعبیر به «انسان» میكند و میفرماید:
ما برای انسان، قرآن فرستادیم.
الرحمن علم القران، خلق الانسان، علمه البیان (۲)
خدای رحمان، قرآن را یاد داد، انسان را آفرید، به او بیان آموخت.
در آیه اول، سخن از تعلیم قرآن است، بعد سخن از خلقت انسان، وبعد سخن از تعلیم بیان. با این كه نظم طبیعی آن است كه اول انسان خلق بشود، بعد بیان یاد بگیرد، و بعد قرآن را بفهمد. خداوند رحمان، معلم است، و رحمتش هم فراگیر است.
و رحمتی وسعت كل شیء (۳)
و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است.
وقتی گفته میشود مهندسی درس میگوید، یعنی، درس هندسه میدهد و اگر گفتند، یك طبیب درس میگوید، یعنی، درس طب میدهد یا اگر گفتند، ادیب تدریس میكند، یعنی درسش ادبیات است، و اگر گفتند، الرحمن تدریس میكند، یعنی درس رحمت میدهد. و اگر معنای رحمت و مصادیق آن در قرآن تبیین شود، معلوم خواهد شد كه این مدرس رحمتبه انسانها چه درسی میدهد، وچگونه نبی اكرم صلی الله علیه و اله رحمهٔ للعالمین است. او خود، درس معلمی است كه آن معلم، رحمان است. اگر كسی از رحمتحق مدد نگرفت، انسان نیست، و اگر كسی انسان نبود بهیمه است، وقتی بهیمه شد، حرفش مبهم است، واگر حرفش مبهم بود، گفتار او بیان نیست.
بنابراین این چهار مرتبه در طول هم هستند، در ابتدا الله به عنوان وصف رحمانیت معلم است، وقتی شاگردی در این مكتب رحمت تربیتشد، میشود انسان، و وقتی انسان شد، حرف او روشن وگفتارش بیان است. خلاصه آن كه، وقتی خداوند فرمود: قرآن برای هدایت ناس است و رحمان درس قران میگوید، و شاگردانش انسانها هستند، دیگر سخن از زن ومرد نیست، چه این كه در تعبیراتی نظیر:
فمن تبعنی فانه منی (۴)
هركه مرا پیروی كند از من است.
سخن از زن و مرد نیست. این نمونهای بود مبنی بر این كه قرآن «هدی للناس» است و برنامه تدریس انسانها میباشد، و مراد از «ناس» صنف مخصوصی نیست. كتاب: زن در آینه جلال و جمال، ص ۷۱
نویسنده: آیهٔ الله جوادی آملی
پینوشتها:
۱- بقره، ۱۸۵.
۲- رحمن، ۴- ۱
۳- اعراف، ۱۵۶.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست