یکشنبه, ۱۸ شهریور, ۱۴۰۳ / 8 September, 2024
مجله ویستا
آکاتونه! - Accattone!
سال تولید : ۱۹۶۱
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : آلفردو بینی
کارگردان : پییر پائولو پازولینی.
فیلمنامهنویس : پییر پائولو پازولینی.
فیلمبردار : تونینو دلی کولی.
آهنگساز(موسیقی متن) : یوهان سباستیان باخ.
هنرپیشگان : فرانکو پازوت، سیلوانا کورسینی، پائولو گوئیدی، آدریانا آستی، ماریو چیپریانی و رناتو کاپونیا.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۰ دقیقه.
"آکاتونه" (چیتی) جوانی است که در مناطق پست و بیغولههای رم، از طریق پااندازی روزگار میگذراند. "مادالنا" (کورسینی)، خیابانگرد تحت حمایت او، به زندان میافتد و "آکاتونه" بیکار میوشد و از تأمین غذای روزانهاش هم عاجز میماند. او اکثر اوقاتش را با رفقایش، که آنان نیز بیکارههائی وراج هستند، میگذراند. خانواده همسرش او را از خود میرانند و "بالیلای" سارق (چیپریانی) او را به دزدی دعوت میکند. "آکاتونه" با زنی بهنام "استلا" (پازوت) آشنا میشود. ابتدا میکوشد او را، که حالتی معصوم و ناآزموده دارد، به نانآور تازه خود تبدیل کند. اما بهزودی به اودل میبازد، و تصمیم میگیرد با کارگری پول در بیاورد. "مادالنا" در زندان از رابطه "آکاتونه" با "استلا" آگاه میشود و ناراحت از این موضوع، "آکاتونه" را به پلیس لو میدهد. "آکاتونه" مأیوس از شغل پرزحمت کارگری همراه "بالیلا" به دزدی روی میآورد. اما پلیس که او را تحت نظر گرفته است طی همان نخستین دستبردشان آنان را گیر میاندازد. "آکاتونه" با موتورسیکلت میگریزد، ولی تصادف میکند و خونین بر زمین میافتد. حالا، همه بالای سرش جمع میشوند...
٭ نخستین فیلم بلند پازولینی، مثل هر کارگردان ایتالیائی دیگر آن سالها، تأثیرات نئورآلیسم را باز میتاباند و ضمناً حاکی از ذوق بیبدیل استاد جوان در کار با محیط و چشمآنداز است. در آکاتونه! منظره مسلط حومههای پست نوعی حس بیگانگی و یأس وجودی را برمیانگیزد که در دستور کار نئورآلیستها نبود. قهرمان عاطل و باطل او در برابر این پس زمینه ملالانگیز، اسیر دور گریز ناپذیری از روزمرگی است. پازولینی در نمایش فقر و لئامت عادت شده، کار را بارها به افراط میکشاند و نقد شبهمارکسیستیاش بر روایت سنگینی میکند. اما به هر حال موفق میشود در شخصیت مردد "آکاتونه"، میل سرکوبشدهای به عصیان و ناهمگونی کشف کند (هر چند رابطهاو با "استلا" را متقاعد کننده از کار در نمیآورد). نکته شاخص، استفاده گسترده از نابازیگران است و تلاش برای یافتن نوعی خلوص نمایشی در خامی و بدویت بازیهایشان که اینجا به نوعی یکنواختی و گاه لطمه دیدن حس صحنهها میانجامد که در کارنامه او تداوم مییابد. موسیقی زیبای باخ تصاویری نازیبا را همراهی میکنند.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست