سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا
فضای نقد در دولت نهم بازتر شده
ـ گفتوگو با پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی در جلسه رای اعتماد مجلس برای واگذاری مسئولیت وزارت كشور به وی بنا به اعتقاد برخی از شانس كمی برای حضور در طبقه فوقانی ساختمان وزارت كشور برخوردار بود و حتی تندترین انتقادات از جانب برخی نمایندگان نسبت به حضورش در وزارت كشور را به واسطه سوابقش در دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی دریافت كرد، اما او توانست با تكیه بر تجارب خود نظر نمایندگان مجلس را جلب و در ادامه با عبور از سد تمام انتقاداتی كه نسبت به نحوه گزینش استاندارانش مطرح میشد، آنها را در جایگاهشان تثبیت كرده و همچنین در خلال همه این انتقادات لایحه نظام جامع انتخابات را با هدف اعلام شده سامان دادن به انتخابات تنظیم كند و با وجود تمام منتقدانی كه این لایحه را زمینه تبدیل انتخابات به انتصابات می دانند، قدم به قدم این لایحه را در هیات دولت جهت ارایه به مجلس پیش ببرد.
پورمحمدی در تبیین نگاهش به احزاب تصریحات قانون اساسی برای فعالیت آزادنه احزاب را مورد استناد قرار میدهد و با اعتراف به وجود دیدگاههای مختلف در دولت نسبت به احزاب، صریحا میگوید كه شخصا به تحزب اعتقاد دارد.
●اشرار در ایران توسط آمریكا، انگلستان و اسراییل حمایت میشوند؟
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در تبیین فعالیتهایی كه وزارتخانه متبوعش در حوزه برقراری نظم و امنیت در شرق كشور انجام داده با بیان اینكه در این حوزه كارهای زیادی در گذشته انجام شده و ضربههای كاری بر اشرار وارد شده، به فعالیت برخی گروههای تروریستی در این مناطق با حمایت سرویسهای اطلاعاتی خارج از كشور اشاره كرد و اظهارداشت: «زمانیكه سر كرده اشرار و گروه تروریستییی كه مسئولیت ترور، انفجارهتلها و ماشینها را میپذیرد بعد از انجام این اعمال تروریستی با شبكههای خبری و ماهوارهای دنیا مصاحبه میكند، مشخص است كه بطور شفاف و صریح مورد حمایت كشورهایی است كه میگویند ما با تروریسم مبارزه میكنیم.»
پورمحمدی همچنین با بیان این كه آمریكا، اسرائیل و انگلستان كه در سیاستهای منطقهیی خود ناكام ماندهاند با برخی از گروههای تروریستی علیه برخی از كشورها از جمله ایران همكاری میكنند، تصریح كرد: «درشمال غرب، جنوب غرب وجنوب شرق كشور كه مشكلات امنیتی داریم، تمام جریانهای شرارت مورد حمایت كشورهای آمریكا، انگلستان و اسراییل هستند وصرفا مسئله، مسئله اشرار و رقابتهای منطقهیی و حمایت برخی از كشورهای منطقه نیست.»
وی اضافه كرد: «بسیاری از كشورهای منطقه میدانند كه وارد شدن در این مباحث با آتش بازی كردن است و تجربه نشان داده گروههای تروریستی كه كشورهای منطقه در مقطعی از آنها حمایت كردهاند بعدها بر ضدشان وارد عمل شدهاند، لذا در حال حاضر كشورهای منطقه از این گروههای تروریستی حمایت نمیكنند هر چند شاید بخشهایی از حاكمیتشان نظرات دیگری داشته باشند.»
وزیر كشور همچنین در توضیح اظهارات چندی قبل خود كه عبدالمالك ریگی را پدیده رشد یافته در دوران اصلاحات معرفی كرده بود نیز تصریح كرد: «من به عنوان نقطه ضعف اشاره كردم كه برخی از افرادی كه امروز شرارت میكنند در دولت قبلی به عنوان خبررسان با دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی همكاری میكردند وبه این اشراركه بعدها دست به شرارت زدند، اعتماد میشد. »
● اختلافات قومی عامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد ناآرامی محسوب نمیشود ؟
وزیر كشور همچنین در ارزیابی اظهاراتی كه درباره آسیبپذیری نظام از مساله قومیتها مطرح میشود با بیان این كه برای دولتهای مخالف و قدرتهای رقیب و مزاحم مساله قومیتها و اختلافات جمعیتهای هر كشوری بستری جدی برای تحریك، ضربه زدن و امتیاز گرفتن محسوب میشود، این اقدامات را همیشگی خواند و اظهار داشت: «در تاریخ ایران این اقدامات كمتر اثربخش بوده، اما آنها هیچ گاه دست از این كار برنداشتهاند و همواره تحركاتی را انجام میدهند اما به واسطه ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی كه در ایران وجود دارد از این بابت كمتر آسیب دیدهایم.»
وی افزود: «قوم ایرانی زبان فارسی و دین اسلام عوامل قدرتمندی هستند كه انسجام و وحدت ملی را بالا میبرند، بنابراین به هر نقطه كشور برویم این مساله را مشاهده میكنیم و این در دوران جنگ و پیشینه ایران كاملا مشهود است.»
وی در عین حال خاطرنشان كرد: «با وجود این ویژگیها بیگانگان هیچ گاه دست بر نداشتهاند و همواره تحریكاتی را در این بخشها انجام داده و میدهند و اختلافات سطح معیشتی توسعه ای و زبانی و قومی را زمینه سوء استفاده قرار میدهند.»
وی در ادامه با طبیعی خواندن گلایههایی كه بعضا مردم نسبت به وضعیت توسعهای استان خود به نسبت استان همجوار یا بعضا دیگر استانها دارند، اظهار داشت: «ممكن است این عوامل زمینهها و بسترهای موثری در ایجاد ناآرامی باشند، اما عامل اصلی نیستند بیگانگان نیز میتوانند روی این عوامل سرمایهگذاری كنند اما باید بدانند كه این عوامل، عوامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد ناآرامی محسوب نمیشوند.»
● در زمینه اختلافات قومی دغدغهای نداریم ؟
وی همچنین با اشاره به تلاشهایی كه بیگانگان در جهت سوء استفاده از اختلافات مذهبی مردم برای بحران سازی انجام میدهند، گفت: «مسائل مذهبی نیز هیچ گاه مباحث بحران سازی نبودهاند ملت مابه لحاظ ظرفیت فرهنگی و مذهب تشیع به جهت تحمل و ظرفیتی كه دارد قدرت تعامل بالا با فرهنگها و ادیان دیگر را دارا است، لذا از این جهت خیلی دغدغه نداریم.»
وی با اشاره به اظهارات شاه كه در دوران مبارزات مذهبیون علیه رژیم طاغوت عنوان میكرد به این اقدامات ادامه ندهید زیرا در این صورت ایران به ایرانستان تبدیل میشود، افزود: «این نگرانی همواره و در دوره های تاریخی مختلف وجود داشته است، اما بعد از انقلاب این جریانات ماركسیستی و سلطنت طلب بودند كه به ایران آمدند و بر مناطق خیمه زدند تا با توسل به اختلافات قومی و مذهبی بحران سازی كنند.»
وی در ادامه با طرح این سوال كه آیا همه گروههای بحران آفرین نیروهای خود را از میان مناطق قومی انتخاب كردهاند؟ افزود: «آمار این را نشان نمیدهد. آیا سازمان منافقین و گروههای چپ همه نیروهای خود را از مناطق قومی گرفتهاند؟ حتی كسانی كه سعی میكردند از ضعفهای قومیتی و زبانی استفاده كنند نیز موفق نشدهاند همه نیروهای خود را از این مناطق بگیرند، در همین تهران هم متاسفانه تعدادی از جوانان ما منحرف و گرفتار گروهها، ایسمها و تشكلها شدند.»
● بر تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اصرار داریم؟
وزیر كشور همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو درباره این كه سال آینده وضعیت برگزاری انتخابات مجلس هشتم به چه نحو خواهد بود و آیا این انتخابات با انتخاباتی تجمیع میشود؟ ازطرح تجمیع انتخاباتها به عنوان طرحی كه وزارت كشور همواره از آن حمایت میكند، نام برد و گفت: «هدف وزارت كشور از تجمیع انتخابات این است كه انتخابات خبرگان و مجلس با هم و انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری همزمان با یكدیگربرگزار شوند، هنوز هم به نفع تجمیع این انتخاباتها استدلال های زیادی داریم و بخشی از مقدمات اجرای آن را فراهم كردهایم و مصوب شده دوره خبرگان نه سال و نیم باشد تا انتخابات این مجلس با مجلس دهم به صورت همزمان برگزار شود.»
● تقلیل عمر شورای سوم؟
وی با تاكید بر این كه پیشنهاد ما درباره تجمیع دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری نیز همچنان به قوت خود باقی است، تصریح كرد: «ما هم چنان مصر هستیم در انتخابات دو سال و نیم آیندهیی كه برگزار خواهیم كرد این انتخابات با شوراهای جدید تجمیع شود و عملا عمر شورای سوم به نصف تقلیل پیدا خواهد كرد.»
وی همچنین با بیان این كه تا دو سال و نیم آینده به دلیل نبودن بسترها شاهد تجمیع انتخاباتها نخواهیم بود، گفت: «درسال ۸۸ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای چهارم با هم تجمیع میشود كه عمر شوراها كاهش پیدا میكند در قانون این امكان وجود دارد اما قانونا امكان كاهش یا افزایش عمر مجلس و ریاست جمهوری وجود ندارد و نیاز به تغییر قانون اساسی دارد، لذا از آنجا كه در مورد انتخابات شوراها، مجلس و درباره انتخابات خبرگان خود اعضای مجلس خبرگان میتوانند تغییر ایجاد كنند ما نیز میتوانیم در زمان برگزاری این دو انتخابات دخل و تصرف كنیم.»
● انتخابات مجلس هشتم در اسفند ۸۶ یا فروردین ۷۸برگزارر میشود ؟
وی با بیان این كه به لحاظ مشكلات قانونی امكان تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده وجود ندارد، گفت: «هنوز زمان قطعی انتخابات مجلس هشتم تعیین نشده اما در اسفند ۸۶ یا فروردین ۸۷ این انتخابات برگزار میشود.»
● هنوز انتخاباتی را كه حرفش را میزنیم برگزار نكردهایم ؟
وزیر كشور همچنین با بیان این كه در انتخابات آتی سعی میكنیم از طرح مكانیزه برگزاری انتخابات استفاده كنیم، شیوه استفاده شده در شمارش آراء انتخابات اخیر شورای شهر و خبرگان را ماشین حسابی دانست و گفت: «ما هنوز انتخاباتی را كه حرفش را میزنیم برگزار نكردهایم و در انتخابات اخیر نیز به همان شیوه گذشته عمل كردیم و بر مبنای آن مردم رای را به صندوق میانداختند و چون شمارش براساس این شیوه دشوار بوده از امكانات رایانه ای در حد برنامه های ساده محاسبه كننده برای شمارش استفاده كردیم.»
● اقدامات نرمافزاری برای مكانیزه كردن انتخابات انجام شده است ؟
وی همچنین با بیان اینكه اقدامات نرمافزاری برای مكانیزه كردن انتخابات انجام شده است، اظهارداشت: «اجرایی كردن این طرح به یك سری مصوبات قانونی نیاز دارد كه خیلی پیچیده نیست توافقات كلی را هم با شورای نگهبان انجام داده ایم و این كار در صورت مهیا بودن تجهیزاتش امكانپذیر است، اگر تجهیزات فراهم شود با این شیوه انتخابات را برگزار میكنیم و اگر این تجهیزات فراهم نشود مجبور خواهیم بود در حوزههای اصلی كه برگزاری انتخابات پیچیده و خاص است این شیوه را انجام دهیم تا نشان دهیم این روش اجرا شدنی است.»
● منتقدین لایحه نظام جامع انتخابات را درست نخواندهاند ؟
پورمحمدی همچنین در دفاع از لایحه نظام جامع انتخاباتی كه از سال آینده در دستور كار مجلس قرار میگیرد و عدهای تصویب آن را به مفهوم تبدیل انتخابات به انتصاب میدانند، گفت: «از حوزه كارشناسی و مبانی تئوریك به شدت طرفدار لایحه نظام جامع انتخابات هستم این لایحه با هدف تامین حقوق اساسی شهروندان ونیازهای آنها تدوین شده و تراز در نظر گرفته شده در آن دمكراتیك است ، متاسفانه منتقدین این لایحه را نخوانده و انتقاد میكنند، انتقاد ما نیز از این است كه چرا لایحه را نمیخوانید اما اظهارنظر میكنید؟ این در حالی است كه وزارت كشور در اقدامی بی سابقه این لایحهٔ پیشنهادی را در سایت خود منتشر و در اختیار افكار عمومی قرار داد.»
وی با تاكید بر این كه هنوز معتقدم لایحه نظام جامع انتخابات به درستی توسط منتقدین مطالعه نشده است انتقادات مطرح شده نسبت به این لایحه را ضعیف خواند و تصریح كرد: «ایراداتی كه در مورد این لایحه مطرح شده ایراد در مبانی نظری و تئوریك نیست، ایرادات شكلی است، لذا اگر معتقدیم این كار بهتر است، لازم است تلاش كنیم كه اگر مشكلات قانون اساسی وجود دارد آن مشكلات را برطرف كنیم.»
وی همچنین با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در نظام جامع انتخابات در جهت كامل شدن دوره رئیسجمهور در صورت فوت یا استعفای وی اظهار داشت: «ما پیشبینی كردیم هر حادثهیی كه برای رئیسجمهور اتفاق افتاد دوره ناقض نشود و با معاون یا فرد دیگری این دوره كامل شود این مشكل قانون اساسی دارد كه باید رفع شود.»
پورمحمدی با استناد به مواد مندرج درلایحه نظام جامع انتخابات كه براخذ امضا كاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری برای كاندیداها از سوی نمایندگان مجلس و نخبگان تصریح دارد، گفت: «در حال حاضر در فرانسه بازار این نوع امضا گرفتنها گرم است، چه طور است كه در فرانسه كه به عنوان مهد تمدن و دموكراسی معرفی می شود، برای انتخابات ریاست جمهوری در به در دنبال معتمدین اعضای شوراها و نمایندگان مجلس هستند تا امضاء بگیرند و ایراد ندارد ،اما زمانیكه ما این مساله را در نظام جامع انتخابات میگنجانیم انواع انتقادات به سوی ما سرازیر میشود؟»
● نباید اینطور باشد كه هر كس كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود ؟
وی با بیان این كه تعداد پیشنهادی ما برای اخذ امضاء به حدی است كه در حال حاضر برای كاندیداهای همه جریانهای سیاسی كشور امكان اخذ این امضاها وجود دارد، تصریح كرد: «نباید اینطور باشد كه هر كس كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود تا بعد به ما بخندند شما مردمسالار نیستید زیرا از ۱۰۱۶ نفری كه برای كاندیداتوری ثبت نام كردهاند فقط ۱۰ نفر را تایید صلاحیت كردید.»
وی در ادامه تاكید كرد: «متاسف هستم به خاطر عدم تامل در لایحهای كه بسیار پیشرو و دقیق است و حقوق شهروندی در آن رعایت شده این لایحه مورد انتقادهای غیر دقیق قرار میگیرد، البته این لایحه خالی از ایراد نیست و هر پیشنهادی ایراداتی دارد.»● براساس نظام جامع انتخابات رد صلاحیتهای ناظران و مجریان باید مستند باشد ؟
وزیر كشور همچنین با یادآوری این كه برای دریافت انتقادات درجهت پخته شدن هر چه بیشتر، لایحه نظام جامع انتخابات را در اختیار عموم قرار دادیم، افزود: «متاسفانه به جای استفاده از این فضا بحث انتصابات را مطرح میكنند اما واقعا كجای این شیوه كه از معتمدان امضا بگیرند انتصابات است؟»
وی همچنین با اشاره به اینكه درلایحه نظام جامع انتخابات تاكید شده همه رد و صلاحیتها مستند به قانون باشد اظهار داشت: «در این لایحه سعی شده كارها از شكل سلیقهیی خارج شود و اگر كسی میخواهد صلاحیتی را رد كند مستند عمل كند.»
وی همچنین با یادآوری این كه در حال حاضر چهار مرجع برای بررسی صلاحیتها وجود دارند، گفت: «در كنار این چهار ارگان مردم هم گزارش میدادند، اما براساس لایحه نظام جامع انتخابات ناظرین و مجریان موظف میشوند كه این كار را به صورت مستند انجام دهند.»
● در انتخاباتهای آتی نیز مبنا احراز صلاحیت است؟
وی با بیان این كه در آینده نیز، مبنای كار احراز صلاحیت است،خاطرنشان كرد : «براساس مواد مندرج در نظام جامع انتخابات شورای نگهبان نیز باید مستند عمل كند ودر صورت تصویب این لایحه نمیتواند به اصطلاح برخی به قلع و قمع كاندیداها بپردازد.»
وی در ادامه با اعلام این كه بررسی لایحه نظام جامع انتخابات در كمیسیون امنیتی دفاعی دولت پایان یافته اظهار داشت: «در حال حاضر این لایحه در صحن دولت قرار دارد.»
● افراد موثر دولت معتقد به آزادی فعالیت احزاب هستند ؟
وزیر كشور در ادامه در پاسخ به این سوال كه آیا شما تحزب را قبول دارید و چرا عنوان میشود دولت فعلی به تحزب اعتقاد ندارد؟ قاطعانه گفت «من تحزب را قبول دارم» و ادامه داد: «اما در دولت همانند بسیاری از مجموعههای دیگر اختلاف نظرهایی در این مساله وجود دارد.»
وی ادامه داد: «نظر من و مجموعه وزارت كشور به احزاب مثبت است و معتقدیم لازمه رشد سیاسی و ساماندهی به فعالیتهای سیاسی فعالیتهای سازمان یافته گروههای سیاسی است ضمن اینكه قانون اساسی فعالیتهای غیرحزبی را نیز آزاد اعلام كرده و الزامی وجود ندارد كه فعالیتهای سیاسی فقط از كانال احزاب باشد، بلكه در این زمینه آزادی وجود دارد.»
وی اضافه كرد: «در یك جامعه مردمسالار كه میخواهد توسعه و رشد داشته باشد و از طرفی از نظر جمعیتی تكثر دارد و تنوعهای زیاد در ابعاد مختلف در آن وجود دارد، بدون احزاب و تشكلهای غیر حزبی با مشكلات زیادی مواجه خواهیم شد.»
وزیر كشور در پاسخ به اینكه این نگاه تا چه حد در دولت پذیرفته شده است، گفت: «در این زمینه رایگیری نشده كه این نگاه، در اكثریت است یا در اقلیت اما میدانم در دولت افراد موثری این نگاه را دارند.»
وی تصریح كرد: «اینكه دولت برای یارانه احزاب پیشنهادی نداده است را نباید ملاك قرار دهیم، ملاك رفتار كلی دولت است، اگر دولت پیشنهاد نداده به معنی مخالفت با یارانه نیست ضمن این كه باب پیشنهاد دادن از طرف مجلس هم بسته نیست.»
● موافق پرداخت یارانه به احزاب هستم ؟
وی با بیان اینكه خودم به عنوان وزیر كشور موافق پرداخت یارانه به احزاب هستم، اظهار داشت: «زمانیكه به بودجه و متممها میرسیم، در آخر معمولا از ردیف كمكها حذف میكنند، درتنظیم لایحه ای بودجه سازمان مدیریت نقش دارد كه نگاه این سازمان نگاه سیاسی نیست ونگاهش به كسریها است و به آنها میپردازد و آخرین عقبه مجلس نیز كمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق است كه نگاه آنها هم سیاسی نیست بنابراین در حذف یارانه احزاب با وجود آنكه مخالف حذف آن هستیم اعلام میكنم كه این كار با نگاه سیاسی انجام نشده است.»
وزیر كشور در ادامه با ناچیز و سمبلیك خواندن كمكهایی كه دولت در قالب یارانه به احزاب اعطا میكرد، افزود: «حذف این یارانه مانع فعالیت احزاب نشده است، یك كاندیدا بعضی اوقات ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیون برای كاندیداتوری خرج میكند. كه این در برابر مقدار اندك یارانه ای كه در اختیار احزاب قرار می گیرد بسیار بیشتر است.»
● ما احزاب را قبول داریم؟
وی با بیان اینكه ملاك توجه به احزاب حذف یا پرداخت یارانه نیست، تصریح كرد: «ملاك در فعالیتهای حزبی این است كه ما احزاب را قبول داریم و از نظر روانی از آنها حمایت میكنیم، اجازه تاسیس میخواهند طبق ضوابط اجازه میدهیم نشست میخواهند اجازه نشست میدهیم.»
● دولت كارخانه حزبسازی و ngo سازی نیست ؟
وی همچنین در پاسخ به انتقاداتی كه درباره رویكرد دولت در قبال ان.جی.او ها مطرح میشود، گفت: «كار واقعی با حرف و شعار پیش نمیرود، دولت نه كارخانه حزبسازی و نه كارخانه ngo سازی است اگر دولت كارخانه حزبسازی و ngoسازی شود تشكلهای ساخته شده به تشكلهایی تبدیل میشوند كه تنها اسم آن باقی میماند و اثری از آن نیست.»
وی افزود: «قبلا هم عنوان كردهام حداقل من در وزارت كشور كه مدافع NGOها و احزاب هستم موافق نیستم كه وزارت كشور راه بیافتد و تحریك كند كه تشكل و NGOدرست شود، تشكیل حزب و NGO یك ظرفیت اجتماعی واقعی میخواهد اگر به آن ظرفیت رسید امكان ثبت و فعالیت آن وجود خواهد داشت.»
● مشكل رفتار حزبی داریم؛ نه تعدد احزاب ؟
وی در ادامه با بیان اینكه در حال حاضر ما بیشتر از ۲۰۰حزب در كشور داریم به طرح این سوال كه چقدر فعالیت حزبی داریم پرداخت؟ و گفت: «آیا مشكل تعداد حزب داریم؟ ما مشكل رفتار حزبی داریم پشتوانه و همراهی با احزاب در جامعه وجود ندارد باید در این زمینه فعالیت كنیم.»
● حزب باید دولت را بسازد، نه دولت حزب را ؟
وی با تاكید به اینكه حزب باید دولت را بسازد نه دولت حزب را، اظهار داشت: «مخالف تشكیل حزب نیستم بلكه حتی مدافع آن نیز هستیم، در مورد NGOها هم نظرم این است تعداد زیادی از آنها ساماندهی مشخصی ندارند فقط اسم دارند و حتی در بسیاری از موارد مشخص نیست از كجا مجوز گرفتهاند، در این بخش برای ساماندهی احزاب و NGOها آییننامههایی راتنظیم و به دولت جهت تصویب ارسال كردهایم كه كمیسیون، آییننامه NGOها راتصویب كرده كه بزودی در هیات دولت مطرح میشود.»
● در گذشته از احزاب و NGOها سوء استفاده شد؟
وی با اشاره به اینكه در گذشته احزاب و NGOهای زیادی تاسیس شدهاند اما باز شاهد كم بودن میزان مشاركتها بودیم، افزود: «از این احزاب و NGOها سوءاستفادههای زیادی را شاهد بودیم همانطور كه شكایات زیادی نیز از آن شده است، پس باید بدانیم كه حزب و NGO نیست كه رفتار سیاسی را به بلوغ میرساند.»
وی با اشاره به میزان مشاركت مردم در انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان رشد رفتار تبلیغاتی رایدهندگان و تعداد كاندیداها را بینظیر خواند و گفت: «با ارایه عدد تعداد احزاب و NGOهایی كه تاسیس شدهاند مشكلی حل نمیشود، اینكه در لایحه نظام جامع انتخاباتی عنوان میكنیم برای كاندیداتوری امضا جمع كنید؛ اگر كسی فكر میكرد، متوجه میشد این اقدام از چه نگرشی متاثر است؛ در واقع این اقدام نزدیكترین ترجمان رفتار حزبی است و من متاسفم كسی به این مساله توجه نكرده است.»
وی با بیان اینكه آمار زیادی درباره تعداد NGOها ارایه میشود، تصریح كرد: «ما در حال حاضر مشغول ساماندهی این NGOها هستیم و خود من نیز مجوز فعالیت بسیاری از آنان را اخیرا آماده كردهام.»
● خارج از گروههای رسمی و عرف مقبول نمیتوانیم مجوز تجمع صادر كنیم ؟
وزیر كشور همچنین درتبیین نگاه وزارتخانه متبوعش به صدور مجوز برای برگزاری تجمعات اظهار داشت: «هر تشكلی كه مجوز فعالیت داشته باشد، میتواند مراجعه كند و ما نیز به او مجوز میدهیم.»
وی درباره دلیل عدم صدور مجوز برای برگزاری برخی مراسمها از جمله سالگرد مرگ فروهرها نیز اظهارداشت: «كسی كه فوت میكند تشكل سیاسی نیست كه به آن مجوز بدهیم میخواهند فاتحه بخوانند، بروند در مجلس مربوطه این كار را انجام دهند.»
وی درباره صدور مجوز برای برگزاری تجمع معلمان نیز با یادآوری اینكه آنها پنج بار جلوی مجلس تجمع كردند و حتی با ریئیس مجلس نیز مذاكره كردهاند، افزود: «آیا می خواهید ما اجازه دهیم كسانی به نام معلمان شلوغ كنند و آبروی معلمان را ببرند و خداینكرده آتش بزنند و تخریب كنند و بگویند معلمان كشورمان بیفرهنگ هستند؟»
وی ادامه داد: «معلمان معترض جلوی مجلس و وزارت آموزش و پرورش رفتهاند و حرفهای خودشان را به مسئولان ذی ربط منتقل كردهاند و جواب شنیدهاند و مشكلشان هم مشكل امروز نیست اما حرفهای خود را زده اند و در سایتها و رسانهها نیز این حرفها را مطرح كردهاند؛ ادامه این تجمعات چه دلیلی دارد؟»
وی در مورد تجمعات مربوط به تشكلهای دانشجویی و نحوه صدور مجوز برگزاری تجمعات برای آنها نیز با بیان اینكه تجمعات دانشجویی باید در حوزه دانشگاه برگزار شود، اظهار داشت: «ما معتقد به قانونمند شدن همه رفتارها هستیم هرمجموعهای كه هویت تعریف شده سیاسی صنفی یا اجتماعی داشته باشد از نظر ما مجاز در برگزاری نشست، تجمع و فعالیتهای دیگر تبلیغی رسانهای و... است اما خارج از این گروههای رسمی و عرف مقبول قانوناً نمیتوانیم مجوز صادر كنیم.»
● حجم انتقادات مطرح شده علیه دولت نهم با دولت اصلاحات قابل مقایسه نیست
وی در ادامه با بیان اینكه تندترین حرفها در حال حاضر در روزنامهها علیه دولت مطرح میشود، خاطرنشان كرد: «اگر مراد این است كه حرف زده و اطلاعرسانی انجام شود كه ما شاهد انجامش هستیم، و دولت در این زمینه فعال است اگر میخواهند حرفشان به مسئولان منتقل شود كه میشود و گروهها نیز میخواهند مخالفتشان را اعلام كنند كه انجام میكنند، اما چنانچه گروهی بخواهد نظم جامعه را به هم بریزد من به عنوان وزیر كشور چنین اجازهای ندارم تا مجوز چنین فعالیتهای را به كسی بدهم.»
پورمحمدی همچنین در پاسخ به این پرسش كه منصفترین منتقدین دولت چه كسانی هستند؟ با یادآوری اینكه دولت منتقدین فراوانی دارد، گفت: «این منتقدین نسبت به دوره قبل افزایش یافتهاند، اگر آمار انتقادات مطرح شده در یك سال و هفت ماه گذشته از عمر دولت فعلی را با یك سال و هفتماه اول دولت اصلاحات مقایسه كنیم، متوجه میشویم كه این انتقادات به نسبت گذشته با چه رشدی مواجه شده است.»
وی با یادآوری اینكه خود از منتقدین دولت قبلی بوده است، گفت: «به هیچ وجه حجم انتقادات مطرح شده در این دولت را با آنچه در دولت اصلاحات وجود داشت، قابل مقایسه نمیدانم.»
وی با اشاره به اظهار نظرهایی كه افزایش حجم انتقادات از دولت فعلی را به توسعه رسانهها مرتبط میداند، گفت: «این به مفهوم افزایش آزادی طرح انتقادات در دولت نهم به نسبت دولت قبلی است، اما نكته با اهمیت این است كه فضای نقد در این ۱۹ ماه اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست و آمار نیز درستی این ادعاها را آشكار میكند.»
● یك صدم نقدهای استهزایی مطرح شده علیه دولت در دولت قبلی مشاهده نمیشود ؟
پورمحمدی ادامه داد: «اگر شما یك صدم نقدهای استهزایی كه در این دوره علیه دولت مطرح میشود را در دولت قبل دیدید من تمام حرفهایم را پس میگیرم. بنابراین باید گفت فضای جامعه نه تنها بسته نیست بلكه به نسبت گذشته بازترهم شده است.»
وی با بیان اینكه دولت نهم خود را در معرض نقد و نقدپذیری قرار داده است، گفت: «دولت حتی از طرف مجلس خودش كه همفكر است در معرض نقد قرار میگیرد، حجم همكاری دولت اصلاحات با مجلس پنجم را باید مقایسه كرد در آن زمان وضعیت چه طور بوده؟ آیا به همان میزان كه در دولت فعلی مجلس از دولت انتقاد میكند مجلس پنجم كه گرایش متفاوت از دولت اصلاحات داشت، با دولت قبلی برخورد میكرد؟»
● فضای نقد در دولت نهم سركوب نشده است ؟
وی با بیان اینكه فضای نقد در دولت نهم سركوب نشده، گفت: «آیا میزان نقدهایی كه در این زمان از دولت در رسانه ملی میشود، به همان میزانی است كه در دولت اصلاحات وجود داشت؟»
وزیر كشور اضافه كرد: «در زمان دولت اصلاحات با وجود آنكه صدا و سیما منتقد دولت بود اما میزان انتقاداتش از دولت اصلاحات به اندازه دولت نهم نبوده است و علت آن هم این است كه فضای نقد باز شده است.»
وی در ادامه با بیان اینكه در همه گروهها منتقد منصف و غیرمنصف نسبت به دولت مشاهده میشود، گفت: «در جریان اصولگرا به دلیل همفكری، گزندگی انتقادات كمتر و انصاف بیشتر است؛ هر چند انتقادتی كه از سایر گروهها شنیده میشود، نیز بعضا بسیار جدی و قابل تأمل است.»
وی با بیان اینكه انتقادهای گزنده و غیرمنصفانه در گروههای رقیب بیشتر مشاهده میشود، تصریح كرد: «طبیعی است كه نگاه جریان رقیب منفی است و بیشتر بر روی نقاط ضعف متمركز است و مثبتات را كمتر میبینید و عملا نگاهش بیشتر به سمت انتقاد منفی گرایش دارد.»
● با اكثریت اعضای شورای شهر سوم هم افق هستیم ؟
پورمحمدی در پایان درارزیابی نسبت به نحوه تعامل وزارت كشور با شوراهای دور سوم گفت : «تعامل ما با شوراهای دور سوم فرقی با دور دوم نخواهد داشت و علت رضایت خاطرو خوشحالی ما از پیروزی اصولگرایان در دور سوم شوراها هم این است كه با اكثریت آنها از نظر فكری هم افق هستیم و تعامل بیشتری برقرار خواهیم كرد.»
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست