چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
"چشمانداز سینمای ایران"
شایسته است در ابتدای این مطلب، فرازهایی از فرمایشات حضرت امام خمینی (س) را به قصد توجه عمیق و قرار دادن سرلوحه كار كلیه مسئولان، هنرمندان و دست اندركاران امور هنری و سینمایی ذكر كنیم. امام (س) این سخنان را در ارتباط با سینما، تئاتر، تلویزیون، موسیقی و . . . ایراد فرمودهاند كه عنایت درستبه آنها نوع هنر و سمت و سوی آن را فرا روی همگان قرار میدهد.
"باید كسانی كه فیلمسازند، باید معلوم بشود كه اینها چكاره اند. چه جوری بوده اند، وضع روحی شان، وضع زندگی شان، وضع معاشرتشان، قبلا چه جوری بوده است آیا تحول حاصل شده برایش، تحول روحی، یا اینكه باز همان ته مانده سفره شان هست و قلبهای شان. گاهی وقتها فیلم را خوب، بسیاریها متوجه نمیشوند چی است، لكن محتوایش روی هم رفته انسان یك وقت میبیند كه یا طرف چپ استیا طرف راست استیا رو به فساد است. " (۱۶/۵/۶۱)
"رادیو و تلویزیون از تمام رسانه هایی كه هستحساستر است. رادیو و تلویزیون میتواند یك مملكت را اصلاح كند و میتواند به فساد بكشد. تبلیغات رادیو و تلویزیون میتواند از راه سمع مردم را با تربیت كند یا منهدم كند. "
(در دیدار با جمعی از كاركنان صدا و سیما - ۲۸/۴/۵۸)
"باید فیلمهایی كه در تلویزیون هست، فیلمهای آموزنده باشد. فیلمهایی باشد ولو از خود ایران درست كنند، آموزنده باشد" یا فیلمهایی كه از خارج میآید درست تفتیش شود كه ممكن است آنها با شیطنت فیلمهایی را بفرستند كه بخواهند فاسد كنند جوانان ما را".
(در دیدار با شورای سرپرستی وقت صدا و سیما ۲۵/۲/۵۹)
"فیلمی كه شما نشان میدهید اگر فیلم سازنده باشد در سراسر كشور سازندگی دارد و اگر یك فیلم خدای نخواسته انحرافی باشد در سرتاسر كشور نقش دارد. كارشناس میخواهد این فیلمها، فیلمها ممكن استیك نتایجی بدهد كه نتایج را اشخاص عادی نتوانند درستبفهمند، كارشناسها درش فكر كنند، تامل كنند تا اینكه یك فیلم صحیحی باشد كه مناسب با جمهوری اسلامی و با مصالح اسلام، با مصالح كشور خودتان". (۲۷/۱۲/۶۰)
"اینجور سرودهایی كه مهیج است و سرودهایی كه مفید است اشكال ندارد. از جمله سرودی كه درباره آقای مطهری ساخته شده است اشكالی ندارد". (۲۵/۳/۵۹)
●سینما پدیده ای غربی
تاریخ پیدایش هنر هفتم، سرگذشتی پس پرفراز و نشیب و گاه تلخ و عبرت آموز است. ابزار و كاربرد این هنر را جوامع صنعتی اروپا و امریكا باب كردند و سینما به عنوان وسیلهای جادویی كه حركت و هیجان میآفریند، از همان آغاز جایگاهی ویژه در قلوب نوجویان جهان یافت.
این وسیله را شاه قاجار اولین بار از سفر فرنگ به ارمغان آورد و وسیله تفریح اشراف و درباریان ساخت، پس از احداث چند سالن عمومی نمایش و ورود تعدادی فیلم داستانی و خبری در سالهای ۱۲۸۳ تا ۱۲۸۶ شمسی، سینما در ایران رواج گرفت. به دنبال چنین روندی، نخستین فیلمسازان و فیلمبرداران ایران ظهور كردند و به تقلید از اروپاییان به هنر و صنعتسینما روی آوردند.
سینمای ایران از همان گامهای نخستین، رو به انحراف گذاشت، زیرا سازندگان فیلمهای ایرانی، به جای استفاده از استعداد و توان نیروهای كار آمد كشور، چشم خود را به تولیدات كشورها بیگانه دوختند و به كپی برداری از روی آثار آنها پرداختند و نتیجه چنین عملكرد ناصوابی تولید چند صد فیلم بی ارزش و كم ارزش با مضامین عشق، جنون، جنایت و خشونت در تاریخ سینمای ایران است.
●سینما (پیش از انقلاب اسلامی)
سینما پیش از انقلاب اسلامی در ایران، مبلغ ضد ارزشها و حاوی عناصر و عوامل نازیبا، گمراه كننده، غیراخلاقی و در مواردی ضد شرعی بود. آثار این سینما كه با استفاده از اسلوب و فرمولهای فیلم فارسی تولید شدند، مبتذلترین افكار، روابط نامشروع، تبلیغ نوع زندگی بی بند و بار غربی، سوق دادن اقشار جوان جامعه به سوی نا كجا آباد، تمسخر مذهب و . . . را آموزش میدادند. بر باد رفتن حیثیت صدها دختر و پسر، فروپاشی كانون دهها زندگی خانوادگی، ایجاد مراكز فحشا و اماكن فسق و فجور از جمله تاثیرات مخرب سینمای فیلم فارسی است كه اذهان جامعه را نسبتبه ابزار سینما و از این طریق نسبتبه مسئولان و سیاستگذاران امور هنری و فرهنگی وقتبدبین كرده بود. مردم به فساد موجود در اركان نظام پیشین پی برده و به شكلهای گوناگون از این مساله ابراز انزجار می كردند.
●سلطه فرهنگی بیگانه بر فیلم فارسی (سینمای ایران)
فیلمسازان و تهیه كنندگان فیلم فارسی از آنجا كه جز به سوداندوزی نمیاندیشیدند و سینما را وسیله كسب ثروت و شهرت میدانستند، برحسب القائات و سیاستهای رژیم طاغوت، چشم تنگ نظر خود را به تازه های! جهان غرب دوخته بودند، به همین جهتشیوه ها و شگردهای خود را از سینمای بیگانه اخذ میكردند و سعی داشتند تا با الگوسازی از روی هنرپیشه ها و ستاره های خارجی، ترویج نوع البسه، زندگی و روابط منحط جوامع اروپایی و امریكایی، سینمای ایران را نیز آنگونه بسازند.
تماشاگر وقتی به تماشای چنین فیلمهایی مینشست، آگاهانه یا ناخودآگاه میكوشید تا خود و زندگی اش مانند قهرمان فیلمها باشد و از این مسیر فرهنگ بیگانه رواج پیدا میكرد و چون خوره، اساس و شالوده دین، مذهب، اخلاق و سلامت جامعه و خانواده را میخورد و ویران میكرد. در یك كلام فیلم فارسی و فیلم های مبتذل خارجی، در گسترش فساد در جامعه پیش از انقلاب نقشی تعیین كننده داشتند، از همین رو بود كه حضرت امام خمینی (س) در سخنرانی تاریخی خویش در بهشت زهرا (س) - ۱۲/۱۱/۵۷ - فرمودند: "ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم، ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی كه در خدمت اجانب، برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست ما با او مخالفیم".
هرچند تعدادی اندك از فیلمسازان ایرانی كه درخور تعهدی سراغ داشتند سعی كردند آثار خوبی بیافرینند اما حقیقت اینكه تلاشهایشان كم رمق و كم اثر بوده است. پردهدری از روی مسائل و روابط مقدس زناشویی و خانوادگی بویژه از سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ پرده سینماهای كشور را آلوده ساخته بود و این پروسه تا ماههای اول سال ۱۳۵۷ ادامه داشت.
سینما به دلیل ویژگیهای خاص و مخاطبان گسترده ای كه دارد میتواند با ایجاد جاذبه به القای اندیشه ها و پیامهای متنوع بپردازد. با توجه به چنین معنایی است كه این وسیله در دست اربابان قدرت و صنعت و تراستهای جهانی كاركرد مییابد. سینما میتواند با اتخاذ روش و ژانرهای گوناگون هنری، آموزش بدهد، سرگرم كند، موجبات تحول در حركتهای فكری و اجتماعی گردد و . . . و یا وارونه عمل كرده و مانند سینمای موجود غرب، فساد آفرین و تباه كننده زندگی و هستی بشریتباشد.
فیلمسازان و مشتاقان هنر و صنعتسینما برای استفاده مطلوبتر از این وسیله با توجه به عقاید و نگرشهایشان، دستبه ایجاد بینشهای متفاوتی در عرصه سینما زدهاند، گروهی به دنبال سینما برای سینما هستند، دسته ای به ایده "سینما و سینماگر مولف" چسبیده اند تعدادی بر عقیده "سینما سیاست"، برخی بر روش "سینما قلم" و . . . پای میفشرند، به رغم همه این نظریه ها، سینما یك وسیله و شامل ابزار و مصالح مفیدی است كه میتواند در صورت بهره گیری درست آن هم در چارچوب مكتبی ارزشمند، به انسان سمت و سوی تكاملی ببخشد و این مساله، بزرگترین ویژگی سینما است.
●سینمای نوین ایران
سینمای پیش از انقلاب در مجموع فاقد هر نوع اندیشه و مفهوم پویا بود با رخداد انقلاب اسلامی، تمامی اركان اجتماع درهم ریخت و بنای نوین جامعه ایران با عنوان "جمهوری اسلامی" زمینه ساز تحول در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی و هنری را فراهم ساخت.
اینك ایران به سینمایی نوین نیاز داشت چرا كه اعتقادها بارور شده و اندیشه ها به سوی حق گرایی رو نموده بود. بنابراین هنر به شكل و شیوه سابق نمی توانست پاسخگوی تغییرات اجتماعی و تحولات فكری مردم باشد، و باید سینما نیز چون دیگر اشكال هنری به راهی جز آنچه پیموده بود، هدایت میشد.
آنچه در این میان بسیار مهم بود و نقشی تعیین كننده داشت، ویژگیهای انقلاب بود كه باید وارد هنر و سینما میشد كه مهمترین آنها را "اسلامی بودن"، "عقیده و جهاد"، " قیام الهی"، "رهبری روحانیت"، "انقلاب اعتقادی"، "الگوهای اسلامی"، "قانون الهی"، "ویژگیهای حكومت جمهوری اسلامی" و . . . تشكیل میدادند.
سینما باید به این موارد توجه میكرد و دست اندركاران امور سینما نیز سعی كردند كه چنین كنند اما این مسائل و جایگزین كردن آنها كار یكروزه و یكماهه نبوده و نیست و به كوششی پیگیر آن هم برای درازمدت نیاز دارد.
وقوع انقلاب اسلامی باعثشد تا شوم بختانی كه سالهای سال بر سینمای ایران سلطه داشتند و با تولید صدها فیلم فارسی مبتذل جیب خلایق را خالی كرده و به فساد دامن میزدند، از عرصه قدرت سینما به كنار انداخته شوند.
رخداد انقلاب اسلامی كه در نوع خود در جهان بی نظیر استبا مشخصه اصلی اش یعنی مذهبی بودن، نه تنها نظام پوسیده شاهنشاهی كه بر تمام سیستمهای ضد ارزشی حاكم بر جهان غرب و شرق تاثیراتی عمیق و بنیانی نهاد. این انقلاب كه به رهبری قائد فقید انقلاب حضرت امام خمینی (س) ، پیشاهنگی روحانیان و وحدت مردم به پیروزی دستیازید، درصدد استبر اساس موازین و قوانین الهی و اسلامی نظم جامعه را پیافكند و طبیعی است در این مسیر كلیه ارگانها، دستگاهها و سازمانها باید اسلامی شده و هنر و سینما به عنوان فراگیرترین وسایل ارتباط جمعی منعكس كننده فرهنگ و آمال دینی و الهی مردم باشند. رهبر كبیر انقلاب اسلامی، اهمیت فراوانی برای هنر قائل بودند. ایشان در دیدار با تنی چند از وزیران در تاریخ "۲۳/۶/۵۸" فرمودند: "هنر صحیح، هنری است كه در خدمت مملكت و مردم است و این هنر است كه باید ترویجشود. باید تفكیك كرد هنری را كه متعهد و در خدمت انقلاب است از هنری كه مضر است و غیر جدی. هنری كه در خدمت مملكت و مردم استباید ترویجشود" دستاندركاران سابق فیلم فارسی و سینما كه جو موجود را برای ادامه حضور خود بیثمر میدیدند به لحاظ آنكه دارای هیچ نوع اندیشه و ایدئولوژی انسانی نبودند، دچار سرگشتگی و حرمان گشتند، تعدادی به خارج از كشور گریختند، جمعی به انزوا كشیده شدند و برخی نیز در پشت نقاب چهرهای مهربان و شبه مذهبی كمین كردند تا در فرصتی دیگر انقلاب و سینمای عصر انقلاب را با انواع و اقسام حیل و نیرنگ مورد تاخت و تاز قرار دهند.
این زمان، مجالی بود برای جوانان اندیشمند مومن و علاقمند كه به سوی سینما روی بیاورند تا با استفاده از این وسیله آمال و اهداف انسانی خویش را به تصویر بكشند.
سینمای نوین ایران به عناصر تازهای دستیافته بود، عناصری كه در پویایی و ترقی سینما نقش بسیار داشت.
حضور عنصر ایمان و اعتقاد بارزترین آنها بود كه باید در تولیدات سینمای ایران خود را جلوهگر میساخت و همچنین حذف عناصری چون سكس، خشونت تهوعآور، نمایش كافهها و رقاصهها و. . . باعث ورود عناصری چون "مسجد"، "جبهه"، "انقلاب اسلامی"، " اسلام"، "فرهنگ مردم"، "جنگ تحمیلی"، "انسان دوستی"، "تبلیغ سیره نبوی"، " خداجویی" و. . . به این عرصه شد.
فیلمسازان جوان ما با عشق به میدان فیلمسازی آمده بودند و هنوز در مورد تكنیك و دانش سینمایی، اطلاعات كاملی نداشتند و در نتیجه آثار اولیه آنها به رغم محتواهای درخشان، به لحاظ تخصصی ضعیف بود. این گونه ضعفها و جو سیاسی اجتماعی خاص یكی دو ساله بعد از انقلاب باعثشد تا برخی از فیلمسازان قبل از انقلاب كه ید طولایی در ابتذال سازی داشتند، مجددا به سینمای انقلاب راه یابند.
●كودتای خزنده فیلم فارسی
فیلم فارسی سازان كه در اثر حاكمیت انقلاب اسلامی، ضربهای سختخورده بودند و راه سودجویی آنها بسته شده بود، همواره درصدد جستن راهی برای خزیدن به داخل سینما بودند. تعدادی از آنها از طریق سرمایهگذاری در تولید فیلمها، برخی با منتگذاری بر سر نظام از طریق فروش تكنیك فیلمبرداری و فیلمسازی، چند تن با زدن ماسك اسلامخواهی و. . . موفق شدند وارد جرگه فیلمسازان بعد از انقلاب شوند و نتیجه چنین حضوری، تولید چند فیلم آشفته، مبتذل، اشك انگیز با قهرمان بازیهای كاذب، تبلیغ روابط بین دختر و پسر و. . . بود.
با این احوال، جوانان معتقد فیلمساز، گامی به عقب نگذاشتند و در كنار باروری اعتقادی خویش به كسب دانش و تكنیك سینما پرداختند كه حاصل آن تولید چند فیلم زیبا و درخشان در سالهای اخیر بوده است.
●فیلمهای ایرانی در آن سوی مرزها
در بعد از انقلاب فیلمسازی هرگز بر یك محور موضوعی خاص نگشته است و تولید آثاری به شیوههای جنگی، حادثهای، خانوادگی، ورزشی در ارتباط با كودكان و نوجوانان و. . . از تنوع خوب آثار این سینما روایت دارد. اما ضعفهای متعدد تكنیكی و محتوایی برخی از این فیلمها، كاستیهای بینشی و آگاهیهای سینمایی سازندگان فیلمها را عیان میسازد. برای نمونه چند فیلمساز سعی كردند تا در عرصه مسائل خانوادگی، فیلمهای مقبولی ارائه دهند اما كارشان از حدود معیارهای فیلم فارسی جلوتر نرفت.
اشكال عمده این آثار ناشی از دیدگاههای محدود فیلمسازان و استفاده از فرمولهای فیلم فارسی بوده است. از سویی نیز كسانی استعداد خود را در زمینه تولید آثار جنگی آزمودند كه از میان همه آنها فقط دو سه فیلم توانستند با توجه به ملاكهای ارزشی و واقعیتهای جبهههای جنگ حق علیه باطل و ساختار سینمایی مطلوب، مقبولیت عام بیابند و بقیه فیلمها متوسط تلقی گردیدند.مهمترین مسالهای كه در مورد سینمای ایران قابل اشاره است اینكه سینمای ما به رغم كمبودها و ضعفهایش پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشته است. شركتبرترین فیلمهای ایرانی در جشنوارههای مختلف جهانی موید همین نظر است هر چند كه در این ارتباط نظرات گوناگونی وجود دارد و برخی، ملاحظات سیاسی را در این امر دخیل میدانند و كسانی نیز بدبینی و تلخاندیشی موجود در این نوع آثار ملاك گزینش خارجیها برای جشنوارههایشان میدانند واقعیت این است كه جهان غرب و شرق در لابهلای آهن و تمدن پوشالی گیر آمدهاند. آنها به لحاظ دیدگاههای مادیشان هیچگونه مدینه فاضلهای در پیش رو ندارند و به همین دلیل، "عالم غیب" در محدوده تفكرات سوداگرانهشان نمیگنجد فیلمها و آثار هنری كه در آنجا تولید میشود تركیبی از تكنیك و تكنولوژی و التهاب و خشونت است. آنها چیزی ندارند كه بخواهند از طر یق سینما با مخاطبان هنر هفتم در میان بگذارند. از همین رو محتواهای ارزشمند فیلمهای ایرانی برایشان جالب و جذاب است. آنها وقتی كه وفور شور و عشق و دوستی را در فیلمهای مذهبی میبینند دچار شیفتگی میشوند. آنها اگر لحظههای عشق و ایثار در آثار سینمایی كه بر اساس ارزشهای انسانی اسلامی تولید میشوند، باشند، غرق تعجب خواهند شد.
●سینماگران متعهد و پیشرو
پس از انقلاب، از سوی جوانان و علاقهمندان به سینما برای ساختن سینمایی با ویتبر اساس رهنمودهای امام خمینی (س) تلاشهایی آغاز شد. این جوانان متعهد و مذهبی ابتدا به صورت خصوصی و در ادامه به شكل گروهی، به ثبت و ضبط آثار انقلاب و دستآوردهای حركتهای مردمی پرداختند و آنگاه كه ضرورت بهرهگیری از ابزار هنر برای تداوم انقلاب رخ نمود، ارگانهای برخاسته از بطن انقلاب مانند كمیته و سپاه و. . . دستبه ایجاد تشكلهای هنری زدند تا ضمن پاسداری مسلحانه از دستآوردها و ارزشهای انقلاب و جامعه در خدمتبه فرهنگ جامعه نیز بكوشند. خزیدن عناصر معلوم الحال سینمای منهدم شده فیلم فارسی، رهبران جامعه و مشتاقان امور هنری را به سوی ایجاد مراكز هنری تازه سوق داد و اینچنین بود كه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد سینمایی فارابی امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان و. . . تولد یافتند و هر كدام به فراخور حالشان در استواری انقلاب كوشیدند حوزه هنری در این میان سهم بسزایی در تولید آثار سینمایی مطابق با الگوهای اسلامی داشت و هم اینك نیز با كوششی بسیار درصدد زدودن ضعفهای تكنیكی فیلمهای تولیدی خود است تا این آثار در كنار محتوای خوبشان از ساختن مطلوب نیز برخوردار باشند. بنیاد سینمایی فارابی نیز در مجموع عملكردی مثبت داشته است هر چند كه برخی از سیاستگذارهای مسئولان آن چندان اصولی نبوده است اما چرخ سینما را به گردش واداشته است و. . .
●جشنوارهها و مراكز فیلمسازی
در كشور به موازات رشد همه جانبه هنر و ادبیات سینما نیز رشدی چشمگیر داشته و دارد. برپایی جشنوارههای داخلی بارزترین مشخصه این پیشروی است. برگزاری جشنواره فیلم وحدت در تبریز، برپایی جشنواره فیلم فجر، جشنوارههای استانی و منطقهای سینمای جوان، جشنواره فیلم و عكس دانشجویان، هفتههای فیلم، جشنواره فیلمهای آموزشی و تربیتی و. . . نشان از توجه مردم و نسل جوان به سینما دارد این جشنوارهها در هر سال بهترین آثار تولید شده را در معرض تماشا و قضاوت قرار میدهند آنچنان كه برای مثال جشنواره فیلم فجر - علیرغم ضعفهای متعددش - به میعادگاه سینماگران جوان و فیلمسازان كشور درآمده است. وجود چنین جشنوارههایی خوب و درست است اما خوبتر و درستتر زمانی خواهد بود كه بر مبنای ارزشهای متعالی اسلامی انسانی حركت كنند و با اتخاذ سیاستهای اصولی و عملی و با زدودن زنگارهای فیلم فارسی و فرمگرایی از دامان سینما، گام بردارند.
سینما مدعیان و متولیانی نیز در كشور دارد كه هر كدام با توجه به تواناییهایشان گامهایی نیز در مسیر رشد و تحول سینما برداشتهاند، از آن جمله میتوان، به مركز فیلمسازی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، استودیوها و مراكز دولتی و خصوصی اشاره كرد. آنچه در این ارتباط ضروری مینماید، حفظ استقلال فیلمسازان است. یك كارگردان وقتی میتواند به اندیشههای نهفته در فیلمنامه و فیلمش جامه عمل بپوشاند كه هیچگونه دغدغه مالی نداشته و به لحاظ تفكر نیز تحت فشار نباشد، این مورد مسالهای بس مهم است كه در سرنوشت و بد و یا خوب بودن یك اثر سینمایی میتواند تاثیرگذار باشد.
●ضعفها و كاستیهای سینمای ایران
سینمای ایران هنوز جوان و كم تجربه است تولید دو سه فیلم خوب دردی را دوا نمیكند ما باید به جایی برسیم كه لااقل صد فیلم در سال تولید كنیم كه حداقل از این میان هفتاد فیلم واحد ویژگیهای یك اثر خوب سینمایی باشند، اغلب فیلمسازان ما از نظر دانش سینمایی دچار فقر هستند، تجربه آموزی در كلاسهای تئوریك و عملی فیلمسازی، تمرین متداوم، در دسترس بودن امكانات و ابزار فیلمسازی، حمایتهای مادی و معنوی و. . . شرط اصلی پیشرفت در امر فیلمسازی استسیاستهای چندگانه مسئولان امور سینمایی كشور در امر انتخاب بهترین فیلمهای جشنوارهها (یك بار با بهاد دادن به فیلمهای خانوادگی، این سبك فیلمسازی را در دستور كار فیلمسازان قرار میدهند، بار دیگر با ارج نهادن بر فیلمهایی كه تكنیكی بالا دارند، زمانی با مطرح كردن فیلمهای حادثهای عرفانی و. . . سیاستسینما را بنیان مینهند. و. . . ) امری است كه میتواند در آینده سینمایی كشور تاثیری منفی بگذارد، بنابراین هرگونه تصمیمگیری در درجهگذاری فیلمها و جانبداری از شیوهای بخصوص، اگر آگاهانه نباشد، ممكن است فاجعه به بار بیاورد. ایجاد هماهنگی بین مراكز سینمایی نهادها، موسسات دولتی و خصوصی و. . . میتواند مانع هرز رفتن انرژیها شده و سینمای كشور را به سمت جلو سوق دهد. فیلمنامه نویسی، بزرگترین معضل سینمای ماست. داستانهای بدون چفت و بست، شخصیت پردازیهای ناقص، ساختار سست و آشفته و غیر دراماتیك، عدم حركتهای جذاب و محتواهای قابل تعمق و. . . كه اغلب فیلمهای ایرانی حكایت از همین ضعف دارد. فیملسازان ما باید برای ساختن یك اثر سینمایی زیبا و آموزنده، بیش از هر چیز بر اسلوب و رموز فیلمنامهنویسی تسلط بیابند.
ضعف معنوی و بینشی قصههای سر هم بندی شده، شعاردهی، حادثهپردازی كاذب، بازی با اكشن و. . . دیگر ضعفهای این سینماست كه باید توسط مسئولان تهیهكنندگان، فیلمنامهنویسان، كارگردانها، بازیگران و كلیه دلسوختگان و تئوریسینهای سینمائی در رفع آن كوشش شود. برای انجام این مهم، پرهیز از كلیشههای رایج، عدم دستیازید به عناصر و فرمولهای فیلم فارسی و چشمداشتبه سینمای دروغین غرب، حرف اول را میزنند، مواد و مصالح یك تصویر خوب، یك قصه و پرداخت درست در قصص قرآن آمده است و مشتاقان متعهد باید آن را از درون مكتب اسلام بجویند و تبیین كنند. و. . .
●جشنواره فیلم فجر و سینمای سال ۷۰ در چند سطر
نهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، اخیرا به پایان كار خود رسید و با انتخاب بهترینها، برنامه یك سال آینده را تدارك دید، اما بد نیستببینیم این جشنواره چه چیز را الگوی سینمای سال ۱۳۷۰ برگزیده است. جشنواره نهم، رنگ و بویی از "عشق" در اشكال متنوع داشت، چه عشقهای مادی، لحظهای و جسمانی و چه عشقهای آسمانی و روحانی، اما چیزی كه قابل توجه است اینكه در حدود فیلم با مضامین عشقی تولید شدهاند. علت گزینش این قبیل سوژهها از جانب فیلمسازان ما چیست؟ آیا نمایش این قبیل فیلمها كه اكثرا متاسفانه مبلغ عشقهای كاذبند در سال آینده تاثیری منفی بر جامعه و سینمای ایران نخواهد داشت؟ تصویب فیلمنامه این آثار و اجازه ساخت آنها بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ و. . . پاسخ این سوالها رنوشتسینمای آینده ایران را رقم خواهد زد و بجاست كه مسئولان و هنرمندان و تئوریسینهای سینمایی "سینما" را جدیتر بگیرند و به وظایف خطیر خویش بیشتر بیندیشند.
●تماشاگران سینما
تعداد قابل توجهی از تماشاگران فیلمهای ایرانی را افرادی تشكیل میهند كه تا پیش از انقلاب به سینما نمیرفتند، اینان را فیلمهای تاریخی مذهبی كه با تكنیك خوب ساخته شدهاند، به سالنهای سینما كشانده است. این تماشاگران در كنار نسل نوجوان به همراه خیل تماشاگران میانسال و جوان مجموعه اصلی بینندگان آثار سینمایی را تشكیل میدهند به جز تعدادی كه هنوز هم درگیر فضای سینمای فیلم فارسی میباشند، بقیه از افكار و آمال دگرگونهای برخوردارند كه انقلاب به آنها عرضه كرده است. اینان از سینما توقع فیلم خوب، زیبا و آموزنده را دارند و سینماگران، مسئولان و هنرمندان ما باید به این خواسته ارج نهند و ملاك تماشاگر خوب بودن را تخمه شكستن و سوت و كف زدن برای آرتیست فیلم نپندارند. تماشاگران فیلمهای ایرانی به سرگرمی احساس شخصیت كردن، پرهیز سینما از پردهدری مسائل اعتقادی، خانوادگی و اجتماعی، اهمیتی ویژه میدهند پس نباید با ارائه فیلمهای روشنفكری صرف و آثاری هویت اشك انگیز خانوادگی و عشقی به آنها بیاحترامی كرد سینماگران ما باید این نكته اساسی را همواره با یاد داشته باشند كه تماشاگران این سینما مردمی انقلاب كرده، شهید داده و عمیقا مومن و سیاسی هستند و بر بستر باورهای ایمانی زندگی میكنند.
●نگاهی گذرا به موقعیت فعلی سینما
سینمای ایران را علیرغم نكات مثبتی كه ذكر آن رفت تولید فیلمهای عشقی، خانوادگی، جنگی، شبه عرفانی، كمدی، حادثهای و. . . انباشته است. این سینما به لحاظ كمی هر چند كه تا مرز تولید رقم ایدهآل فاصلهای زیاد دارد اما فاصله آن از نظر كیفی به سینمایی ایدهآل بسیار زیادتر است. فیلمسازانی كه به شیوه خانوادگی فیلم میسازند، متاسفانه از قالبهای فیلمفارسی سود میجویند و آنچه را كه در آثارشان مطرح میكنند، مساله عشق و دلدادگی بین یك زن و مرد، یك دختر و پسر با رنگ و لباس اسلامی است. آنها با خلق چند مساله سطحی خانوادگی "زن ناسازگار، مرد هوسران، بچه گمشده، دخالتهای والدین، خودسریهای زن و شوهر و. . . " یك فیلم فارسی را دو سه ماهه سر هم بندی كرده و راهی اكران سینماها میكنند و باز هم متاسفانه الگوهایی كه ارائه میهند نه بر اساس دین و آیین و شخصیتهای شاخص اسلامی كه مطابق با زندگی و شخصیت مرفهان بیدرد است.
تعدادی از فیلمسازان ما چه بیربط و یا مرتبط با واقعیت، زندگی و ادا و اصول دختر و پسری را به تصویر میكشند و به شرح شیفتگی آنها و مشكلاتشان برای رسیدن به یكدیگر میپردازند كه فقط بدآموزی آن (به دلیل سوژه، پرداخت تكنیك بد) عاید تماشاگر میگردد.
از چند فیلم خوب جنگی، به دلیل عدم تسلط متعهد ما بر ابزار و تكنیك سینما، فیلمهای خوب جنگی كه علاوه بر ارائه قداست، ارزشها و ویژگیهای جنگ حق علیه باطل از ساختار محكم سینمایی برخوردار باشد، تولید نشده است. این روند در عرصه تولید فیلمهای كمدی و. . . نیز صادق است كه این موضوع، همچنان ضعف بینش اعتقادی، عدم دانش سینمایی و كم تجربگی فیلمسازان را عیان میسازد. سینمای روز ایران نباید به قیمت زیر پا نهادن ارزشهای انسانی و اسلامی صرفا به رشد كمی تولیدات خود بیفزاید، سینمای خوب و مردمی آن است كه همپای رشد معنوی به سوی كسب كمال تكنیكی نیز حركت كند البته سینمای ایران آشكارا نسبتبه سینمای پیش از انقلاب تغییرات اساسی كرده است، چرا كه دیگر از رقاصهها، آوازهای مبتذل و آوازخوانها، صحنههای مستهجن جنسی، زد وخوردهای دروغین و قهرمانانه! و. . . در آثار ایرانی اثری نیست. با اینهمه سینما توجه به ارزشهای مكتبی، عنایتبه الگو برداری از روی شخصیتهای اسلامی، ارائه جذاب و سینمایی حوادث و مسائل اجتماعی، خانوادگی و تاریخی و مذهبی به شكل درستش را هنوز كم دارد و این امر به جز از راه كنكاش در ویژگیهای اعتقادی مردم، رهنمودهای امام خمینی (س) ، تبیین اساسیترین مشخصههای هنری اسلامی و قرآنی و. . . حاصل نمیآید.
آنچه از نظرتان گذشت نگاهی فشرده به ویژگیهای نقاط قوت، كاستیها و وقعیتسینمای ایران در بعد از انقلاب اسلامی و دیدگاههای حضرت امام خمینی (س) است. در ارتباط با سینمای ایران مطالب گفتنی بسیار است امام همه آنها از چارچوب موضوعی مطالب مقاله حاضر فراتر نمیرود. میتوان از زوایای گوناگون به سینما نگریست و آن را مورد ارزیابی قرار داد اما هر نوع نگاهی كه نشات گرفته از پایگاه عقیدتی واقعیتهای عریان سینما و نیازهای جامعه نباشد بدون تردید به مقصود نمیرسد چرا كه چگونگی سینما و نوع آن را رهبر فقید انقلاب مشخص كردهاند و تنها میماند تبیین این ایدهها و همتی بلند.
جبار آذین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست