پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
حذف و تحریف آثار مهدویّت در منابع اسلامی
كم نیست مواردی كه جاهلان حقیقت گریز، اسناد و منابع اوّلیّهی امّت اسلامی را مورد دستبُرد قرار دادهاند تا آثار مهدویّت را حذف و یا تحریف كنند.سیاست حذف و تحریف، تنها به آثار حقّانیّت امیر المؤمنین علیهالسلام محدود نشد، بلكه آثاری كه پیشوای عدالت گستر گیتی، حضرت مهدی (عج) را نشان میداد، نیز مورد دستبرد سیاست حذف و تحریف قرار گرفت.
همان گونه كه میدانیم، پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نزدیك به دو قرن، از كتابت و تدوین احادیث رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به شدّت منع شد.
بدون شك، اساسیترین هدف این سیاست ـ كه رگههای خفیف آن از عصر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آغاز و در زمان خلافت ابوبكر تقویت شد و سرانجام در زمان خلافت عمر، به صورت قانون لازم الإجراء و فراگیر در آمد و تا پایان دوران حاكمیّت اُمویان ادامه یافت ـ این بود كه مخالفان اهل بیت، بتوانند با اجرای این سیاست، آثار حقّانیّت اهل بیت رسول خدا علیهمالسلام و امامان دوازده گانه را كه در تعداد بیشماری از احادیث رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمده بود، نابود سازند.
آنان گمان میكردند كه با تداوم این سیاست، صحابه ـ كه حاملان احادیث رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بودهاند ـ خواهند مرد و احادیث پیامبر نیز با آنان در میان خاكها مدفون خواهد شد، امّا غافل از این كه دین حق، صاحبی دارد و خداوند، اجازه نخواهد داد كه كسانی بتوانند دین او و آثار حقّانیّت اهل بیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله را نابود سازند. از این رو، با وجود تلاش همه جانبه و كمنظیر برای محو آثار حقّانیّت و فضایل اهل بیت، به خصوص فضایل و آثار حقّانیّت امیرالمؤمنین علیهالسلام باز انبوهی از این آثار، دور از چشم عوامل حكومت وقت، از زبان صحابه و اهل بیت رسول خدا علیهمالسلام به نسلهای بعد انتقال یافت و سرانجام، در عصر تدوین حدیث، تدوین شد و در آثار اولیّهی امّت اسلامی، ثبت و ضبط گردید.
مخالفان اهل بیت علیهمالسلام آن گاه كه فهمیدند سیاست منع تدوین حدیث، آنان را به اهداف و خواستههایشان نرسانْد، سیاست جعل و تحریف را در پیش گرفتند.
هدف سیاست جدید، این بود كه اوّلاً، به فضایلی كه در مورد اهل بیت علیهمالسلام وارد شده بود، دستبُرد بزنند و آن را كم كنند و از معنای واقعی آن بیندازند.
ثانیاً، نمونهی آن فضایل را برای دیگران نیز جعل كنند تا فضایل یاد شده، از انحصار اهل بیت رسول خدا علیهمالسلام بیرون بیاید و جنبهی عمومی به خود گیرد و در نتیجه، از اهمّیّت آن كاسته شود.
در این كه تاكنون دستهای خیانت، چند بار به اَسناد و مدارك اوّلیّهی امّت اسلامی دستبرد زدهاند و اَسناد و مداركی را جعل و یا تحریف كردهاند، بسیار دشوار است كه بتوان آمار دقیقی ارائه داد، امّا میتوان حدس زد كه صدها، بلكه هزاران بار، به اَسناد و مدارك ارزندهی امّت اسلامی دست اندازی شده است.
سومین سیاستی كه مخالفان اهل بیت در پیش گرفتند، سیاست حذف بود. عالمان متعصب و سطحی نگر، و احیاناً با حمایت حكومتها، با اصرار و پشتكار، كوشیدند تا آنچه را كه از فضائل اهل بیت در منابع اوّلیّهی اهل سنّت، از حدیث و تاریخ و تفسیر و...، ثبت شده بود، حذف كنند. این سیاست، قرنها است كه از سوی عناصر متعصّب و گریزان از حقیقت، ادامه دارد.۱
با پدید آمدن ابزار چاپ و نشر و فراوانیِ نسخههای چاپی، امید میرفت كه مخالفان آثار اسلامی و احادیث رسول خدا، سرِ عقل آمده و از این اقدام ناپسند خود دست بردارند، امّا متأسّفانه چنین نشد، و به نظر میرسد كه مخالفان حقیقت، تصمیم دارند این كج راهه را در عصر گسترش علم و دانش نیز همانند گذشته ادامه دهند.
سیاست حذف و تحریف، تنها به آثار حقّانیّت امیر المؤمنین علیهالسلام محدود نشد، بلكه آثاری كه حقّانیّت فرزندان معصوم امیرالمؤمنین علیهمالسلام و از جمله پیشوای عدالت گستر گیتی، حضرت مهدی علیهالسلام را نشان میداد، نیز مورد دستبرد سیاست حذف و تحریف قرار گرفت.
كم نیست مواردی كه جاهلان حقیقت گریز، اسناد و منابع اوّلیّهی امّت اسلامی را مورد دستبُرد قرار دادهاند تا آثار مهدویّت را حذف و یا تحریف كنند. در این مجال، نظر خوانندگان عزیز را به دو نمونه جلب میكنیم:
نمونهی نخست، كتاب فتوحات مكیه اثر مهمّ ابن عربی (۵۶۰ ـ ۶۳۸ هـ) عارف بزرگ اسلامی است. وی، باب سیصد و شصت و شش از كتاب خود را به زندگی حضرت مهدی علیهالسلام اختصاص داده و به تفصیل، در این زمینه سخن گفته است.
عبدالوهاب شعرانی حنفی (۸۹۸ ـ ۹۷۳)۲ كه خود از دانشمندان محقّق و از بزرگان علمای اهل سنّت به شمار میرود،۳ در اثر خود به نام "الیواقیت و الجواهر" كه آن را در اواسط قرن دهم هجری به رشتهی تحریر درآورده، مبحث شصت و پنجم كتاب خود را به زندگی حضرت مهدی علیهالسلام اختصاص داده و در آن، مطلبی را از همان باب فتوحات مكیّهی ابن عربی دربارهی ولادت و نام اجدادِ حضرت مهدی علیهالسلام نقل كرده است. عین عبارت ابن عربی، طبق نقل شعرانی، چنین است:
واعلموا أنّه لابدّ من خروج المهدی علیهالسلام لكن لایخرج حتّی تمتلئ الأرض جوراً و ظلماً فیملؤها قسطاً و عدلاً. و لو لمیكن من الدنیا إلاّ یوم واحد، طوّل الله تعالی ذالك الیوم حتّی یلی ذالك الخلیفهٔ. و هو من عترهٔ رسول الله صلیاللهعلیهوآله من وُلْدِ فاطمهٔ رضیاللهعنه . جَدُّه الحسینُ بن علی بن أبی طالب. و والده حسن العسكری، ابن الإمام علی النقی ـ بالنّون ـ ، ابن محمّد التّقی ـ بالتاء ـ ، ابن الإمام علی الرضا، ابن الإمام موسی الكاظم ، ابن الإمام جعفر الصادق، ابن الإمام محمّد الباقر، ابن الإمام زین العابدین علی، ابن الإمام الحسین، ابن الإمام علی ابن أبی طالب، رضی الله عنه. یواطئ اسمُه اسمَ رسول الله صلیاللهعلیهوآله . یبایعه المسلمون بین الركن و المقام. یشبه رسول الله فی الخَلق ـ بفتح الخاء ـ و ینزل عنه فی الخُلق ـ بضمّها ـ إذْ لایكون أحد مثل رسول الله صلیاللهعلیهوآله فی أخلاقه، و الله تعالی یقول: "و إنّك لعلی خلق عظیم"۴؛ بدون تردید قیام مهدی علیهالسلام تحقّق خواهد یافت، لكن مهدی، دست به قیام نمیزند تا آن كه جهان پر از ظلم و جور شود، تا پس از آن، با قیام خود، جهان را پر از عدل و داد سازد. و اگر از جهان باقی نماند جز یك روز، ایزد تعالی آن روز را طولانی خواهد كرد تا آن خلیفه فرا رسد.
او، از عترت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از فرزندان فاطمه علیهاالسلام است. جدّش، حسین بن علی ابن ابیطالب و پدرش (امام) حسن عسكری، فرزند امام علی النقی، فرزند (امام) محمد تقی، فرزند امام علی بن موسی الرضا، فرزند امام موسی كاظم، فرزند امام جعفر صادق، فرزند امام محمد باقر، فرزند امام زین العابدین علی بن الحسین، فرزند امام حسین، فرزند امام علی بن ابی طالب است. نام مهدی، همانند نام رسول خدا صلیاللهعلیهوآله است. مسلمانان، میان ركن و مقام، با او بیعت خواهند كرد.
مهدی، از نظر صورت ظاهری، شبیه پیامبر است و از نظر خلق و خو و سیرت باطنی، در مرتبهای پایینتر از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله قرار دارد؛ زیرا، در سیرت باطن، كسی همانند رسول خدا نیست. ایزد، در مورد اخلاق رسول خدا میگوید: "و تو دارای اخلاق بسیار بزرگوارانهای هستی"۵
همان طور كه ملاحظه میكنید، در اواسط قرن دهم هجری كه شعرانی كتاب خود را مینوشته، این سند مهم، در كتاب فتوحات مكّیّهی ابن عربی وجود داشته، و او عین عبارت ابن عربی را با دقّت تمام، در كتاب خود نقل كرده است، امّا اكنون اثری از این سند ارزنده در كتاب فتوحات مكّیّه نیست. به نظر میرسد دستان امانت! به كتاب فتوحات مكیه دست اندازی نموده و این سند مهم اسلامی را از میان بردهاند.
به جز شعرانی، عالم دیگری كه مطلب یاد شده را از فتوحات مكّیّه نقل كرده، علاّمه محمّد بن علی الصّبان مصری (متوفی ۱۲۰۶ ه··) است.۶ وی مطلب مورد نظر را در كتاب خود إسعاف الراغبین فی سیرهٔ المصطفی و فضائل أهل بیته الطاهرین، از فتوحات مكّیّهی ابنعربی نقل كرده است. عین نقل ابنصیّان در اثرش إسعاف الراغبین كه هم اكنون در حاشیهی نور الأبصار شبلنجی به چاپ رسیده، بعد از این، از نظر خوانندگان عزیز میگذرد.
ابن صبّان، از عالمان سنّیِ سدهی دوازدهم هجری قمری است. اثر او نشان دهندهی آن است كه تا آن زمان، سند مورد نظر، در فتوحات مكّیّهی ابن عربی وجود داشته است.
نمونهی دوم، سنن ابیداوود است. این كتاب، یكی از صحاح ششگانهی اهل سنّت است. مؤلّف آن، ابوداوود سلیمان بن اشعث سجستانی است. در سال ۲۰۲ متولد شده و در سال ۲۷۵ در گذشته است.۷ وی، كتاب خود را همزمان با تولّد حضرت مهدی علیهالسلام یا اندكی پس از تولّد ایشان، تألیف كرده است.
در جلد چهارم سنن ابیداوود، كتابی وجود دارد به نام "كتاب المهدی" كه احادیث مربوط به امامان دوازدهگانه و حضرت مهدی علیهالسلام در این كتاب جمع آوری شده است.
دانشمند بزرگ اهل سنّت، سیوطی، در كتاب خود العرف الوردی فی أخبار المهدی۸ مینویسد: "اینكه ابوداوود، احادیث مربوط به خلفای اثناعشر را در ضمن "كتابالمهدی" ذكر كرده، میخواهد با این اقدام خود بگوید، مهدی، یكی از خلفای دوازدهگانهی رسول خدا است.".
به هر حال، اكنون ۱۱۵۰ سال است كه از تألیف سنن ابیداوود میگذرد، و در تمام این مدّت، كتاب مورد نظر، به نام "كتاب المهدی" شناخته میشده است، و هر كس از این كتاب مطلبی نقل كرده، با همین نام نقل كرده است تا این كه اخیراً و در سال ۱۴۰۸ ق. سنن ابیداوود در كشور مصر تجدید چاپ شده، و در این چاپ، "كتاب المهدی" به "كتاب الهدی" تغییر نام یافته است.
گرچه در احادیث این كتاب، تغییری حاصل نشده، ولی این احتمال وجود دارد، ناشری كه در این چاپ، نام كتاب را تغییر داده، در چاپهای بعد، احادیث این كتاب را نیز حذف كند.
غلامحسین زینلی
۱ـ علاقه مندان میتوانند موارد بیشتری از تحریف و حذف در منابع امّت
اسلامی را در الغدیر و دراسات و بحوث فی التاریخ و الاسلام (مقالهی "اعرف الكتب المحرّفه") اثر استاد جعفر مرتضی عاملی، بیابند. دانشمند یاد شده، بیست و هفت مورد از آثار اسلامی را نام برده و موارد تحریف را در هر یك مشخص كرده است. قابل ذكر است، ترجمهی مقاله یاد شده در مجلهی معرفت، شماره ۵۲، ص ۸۴ آمده است.
۲ـ الأعلام، زركلی، ج ۴، ص ۱۸۰.
۳ـ عبدالوهاب شعرانی جزء آگاهترین عالمان مسلمان نسبت به كتابهای محیی الدین عربی است.
۴ـ الیواقیت و الجواهر فی بیان عقاید الأكابر، عبدالوهاب شعرانی حنفی، ج ۲، ص ۵۶۲، دار إحیاء التراث العربی، بیروت ـ لبنان.
۵ـ ترجمه از: بهاء الدین خرمشاهی.
۶ـ الأعلام، زركلی، ج ۶، ص ۲۹۷.
۷ـ الأعلام، زركلی، ج ۳، ص ۱۲۲، دارالعلم للملائین، بیروت ـ لبنان، چاپ دهم، ۱۹۹۲ م.
۸ـ این كتاب، اكنون در ضمن جلد دوم "الحاوی الفتاوی" اثر دیگر سیوطی، ص ۲۱۳ به بعد به چاپ رسیده است. و مطلب یاد شده، در صفحهی ۲۴۷ قرار دارد.
۱ـ علاقه مندان میتوانند موارد بیشتری از تحریف و حذف در منابع امّت
اسلامی را در الغدیر و دراسات و بحوث فی التاریخ و الاسلام (مقالهی "اعرف الكتب المحرّفه") اثر استاد جعفر مرتضی عاملی، بیابند. دانشمند یاد شده، بیست و هفت مورد از آثار اسلامی را نام برده و موارد تحریف را در هر یك مشخص كرده است. قابل ذكر است، ترجمهی مقاله یاد شده در مجلهی معرفت، شماره ۵۲، ص ۸۴ آمده است.
۲ـ الأعلام، زركلی، ج ۴، ص ۱۸۰.
۳ـ عبدالوهاب شعرانی جزء آگاهترین عالمان مسلمان نسبت به كتابهای محیی الدین عربی است.
۴ـ الیواقیت و الجواهر فی بیان عقاید الأكابر، عبدالوهاب شعرانی حنفی، ج ۲، ص ۵۶۲، دار إحیاء التراث العربی، بیروت ـ لبنان.
۵ـ ترجمه از: بهاء الدین خرمشاهی.
۶ـ الأعلام، زركلی، ج ۶، ص ۲۹۷.
۷ـ الأعلام، زركلی، ج ۳، ص ۱۲۲، دارالعلم للملائین، بیروت ـ لبنان، چاپ دهم، ۱۹۹۲ م.
۸ـ این كتاب، اكنون در ضمن جلد دوم "الحاوی الفتاوی" اثر دیگر سیوطی، ص ۲۱۳ به بعد به چاپ رسیده است. و مطلب یاد شده، در صفحهی ۲۴۷ قرار دارد.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست