پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
یادگاری - memento
سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : سوزان تاد و جنیفر تاد
کارگردان : کریستوفر نولان، برمبنای داستانی کوتاهی نوشتهٔ جاناتان نولان
فیلمنامهنویس : کریستوفر نولان، برمبنای داستانی کوتاهی نوشتهٔ جاناتان نولان
فیلمبردار : والی فیستر
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید جولیان
هنرپیشگان : گای پییرس، کاری آن ماس، جو پانتولیانو، مارک بون جونیر، راس فگا، جورجا فاکس و استیون توبولووسکی.
نوع فیلم : سیاه و سفید و رنگی، ۱۱۳ دقیقه.
̎لنرد̎ (پییرس) مردی است که پس از هتک حرمت و قتل سنگدلانهٔ همسرش توسط قاتلی ناشناس، سعی دارد نظمی به ذهنیت و زندگی آشفتهاش بدهد. اما مشکلات ̎لنرد̎ با آدمهای دیگری که در این موقعیت گیر کردهند، تفاوت دارد: مردی که همسرش را کشته، او را نیز به شدت مضروب کرده است. مهمترین جلوهٔ زخم و جراحتی که ̎لنرد̎ برداشته، این است که ̎قدرت خاطرهسازی کوتاه مدت̎ خود رااز کف داده؛ دیگر نمیتواند اطلاعات جدید را در ذهن ذخیره کند و باید مدام یادداشت بردارد و با دوبین ̎پولاروید̎اش عکس بگیرد تا بتواند حوادثی را که طی روز برایش اتفاق میافتند، دنبال کند (او حتی به همین منظور اطلاعات مهمی را روی دست خود خالکوبی کرده است). ̎لنرد̎ فقط میداند که همسرش، بیرحمانه به قتل رسیده و اطمینان دارد که قاتل، آزادانه میچرخد. دغدغهٔ انتقاماز مردی که زندگیاش را نابوده کرده،دست از سر ̎لنرد̎ برنمیدارد و بنابراین مصمم میشود او را بیابد.او برای رسیدن به هدف از ̎ناتالی̎ (ماس) که در کافهای کار میکند و ظاهراً با او همدلی دارد و ̎تدی̎ (پانتولیانو) که ادعا میکند دوستش است، کمک میگیرد...
● فیلمهای نوآر، پیش از این، هیچگاه چنین پیچیده نبودهاند و روایتی هزار تو نداشتهاند. البته تجربهٔ تعریف از پایان به آغاز قصه را در فیلمهائی مثل اگزوتیکا (اتوم اگویان، ۱۹۹۴) شاهد بودهایم، اما در یادگاری این تمهید نیز چندان سرراست نیست. به ترتیبی که اینجا مثلاً صحنههائی واحد از نقطهٔ نظرهای گوناگون به نمایش در میآیند و برداشتها از اتفاقاتی خاص ̎در هم برهم̎ عرضه میشوند. از طرف دیگر در تریلر تودرتوی نولان هیچ جور، هیچ چیز با ̎احساس̎ آمیخته نمیشود و همین تماشای آن را دشوارتر میسازد. و واقعاً این همه تجربه (که به روشنی از پیش پیداست که قابل تکرار نیست) در خدمت چیست؟ فیلمهای معمائی پرآوازه تاریخ سینما (مثل سال گذشته در ماریین باد آلنرنه، ۱۹۶۱) همیشه عمق داشتهاند. یادگاری چه عمقی دارد؟ فیلم اگر ̎معمولی̎ روایت میشد، کم عمقی آن زودتر برملا نمیشد؟ فیلمبرداری یادگاری بیست و پنج روز به درازا کشیده است.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : سوزان تاد و جنیفر تاد
کارگردان : کریستوفر نولان، برمبنای داستانی کوتاهی نوشتهٔ جاناتان نولان
فیلمنامهنویس : کریستوفر نولان، برمبنای داستانی کوتاهی نوشتهٔ جاناتان نولان
فیلمبردار : والی فیستر
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید جولیان
هنرپیشگان : گای پییرس، کاری آن ماس، جو پانتولیانو، مارک بون جونیر، راس فگا، جورجا فاکس و استیون توبولووسکی.
نوع فیلم : سیاه و سفید و رنگی، ۱۱۳ دقیقه.
̎لنرد̎ (پییرس) مردی است که پس از هتک حرمت و قتل سنگدلانهٔ همسرش توسط قاتلی ناشناس، سعی دارد نظمی به ذهنیت و زندگی آشفتهاش بدهد. اما مشکلات ̎لنرد̎ با آدمهای دیگری که در این موقعیت گیر کردهند، تفاوت دارد: مردی که همسرش را کشته، او را نیز به شدت مضروب کرده است. مهمترین جلوهٔ زخم و جراحتی که ̎لنرد̎ برداشته، این است که ̎قدرت خاطرهسازی کوتاه مدت̎ خود رااز کف داده؛ دیگر نمیتواند اطلاعات جدید را در ذهن ذخیره کند و باید مدام یادداشت بردارد و با دوبین ̎پولاروید̎اش عکس بگیرد تا بتواند حوادثی را که طی روز برایش اتفاق میافتند، دنبال کند (او حتی به همین منظور اطلاعات مهمی را روی دست خود خالکوبی کرده است). ̎لنرد̎ فقط میداند که همسرش، بیرحمانه به قتل رسیده و اطمینان دارد که قاتل، آزادانه میچرخد. دغدغهٔ انتقاماز مردی که زندگیاش را نابوده کرده،دست از سر ̎لنرد̎ برنمیدارد و بنابراین مصمم میشود او را بیابد.او برای رسیدن به هدف از ̎ناتالی̎ (ماس) که در کافهای کار میکند و ظاهراً با او همدلی دارد و ̎تدی̎ (پانتولیانو) که ادعا میکند دوستش است، کمک میگیرد...
● فیلمهای نوآر، پیش از این، هیچگاه چنین پیچیده نبودهاند و روایتی هزار تو نداشتهاند. البته تجربهٔ تعریف از پایان به آغاز قصه را در فیلمهائی مثل اگزوتیکا (اتوم اگویان، ۱۹۹۴) شاهد بودهایم، اما در یادگاری این تمهید نیز چندان سرراست نیست. به ترتیبی که اینجا مثلاً صحنههائی واحد از نقطهٔ نظرهای گوناگون به نمایش در میآیند و برداشتها از اتفاقاتی خاص ̎در هم برهم̎ عرضه میشوند. از طرف دیگر در تریلر تودرتوی نولان هیچ جور، هیچ چیز با ̎احساس̎ آمیخته نمیشود و همین تماشای آن را دشوارتر میسازد. و واقعاً این همه تجربه (که به روشنی از پیش پیداست که قابل تکرار نیست) در خدمت چیست؟ فیلمهای معمائی پرآوازه تاریخ سینما (مثل سال گذشته در ماریین باد آلنرنه، ۱۹۶۱) همیشه عمق داشتهاند. یادگاری چه عمقی دارد؟ فیلم اگر ̎معمولی̎ روایت میشد، کم عمقی آن زودتر برملا نمیشد؟ فیلمبرداری یادگاری بیست و پنج روز به درازا کشیده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست