دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 31 March, 2025
مجله ویستا
مدلی برای مدیریت و گردش کار در چاپخانههای فردا

داشتن پایگاههای دادهرسانی برای شركتها كه حاوی اطلاعات مربوط به محصولات و مواد خام شركتهاست، یك موضوع مهم قلمداد میشود.
پایگاههای دادهرسانی انواع گوناگونی دارند. از پایگاههای ارزان قیمت برای برآورد امور تا سیستمهای بسیار پیچیدهای كه هم سختافزارها و هم نرمافزارهای آنها با سفارش قبلی تهیه شدهاند و بهكار سازمانهای بسیار بزرگ میخورند. این نوع سیستمها ممكن است برای تحویل به مشتری به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند و قیمتهایشان حتی بیشتراز یك میلیون یورو باشد. (۴۴/۱ میلیون یورو).
طیف خدمات پایگاههای دادهرسانی میتواند از برآورد قیمت تا تعیین قیمت تمام شده، كنترل تولید، فروش، بازاریابی، دسترسی مستقیم به مشتریان تا ارتباط با سازمانهای مرتبط را در برگیرد. درواقع سیستمهای اطلاعات مدیریت قابلیت ارتباط از راه دور را بهصورت همزمان و تعاملی در همه عرصههای مرتبط با صنعت چاپ دارند. البته باید یادآورشد كه یكی از بایدهای سیستمهای اطلاعات مدیریت قابلیت كار با JDFاست و اینكه بتوانند امكان تولید و چاپ را از طریق سیستمهای یكپارچه كامپیوتری فراهم كنند.
● تكنولوژی چاپ
تكامل تكنولوژیهای چاپ باعث شده تا طیف گستردهای از خدمات و محصولات برای مشتریان فراهم شود. از دیگرسو كارآیی تجهیزات باعث شده تا هزینهها كاهش یابد و روشها در كل روند تولید سادهترشود. این تحولات در عین حال باعث شده است تا با اتكا به سیستمهای اطلاعات مدیریت، تصمیمگیرییها منطقیتر و موثرتر صورت گیرد.
اكنون چاپخانههای بسیاری به تولید از طریق سیستمهای یكپارچه شده كامپیوتری رغبت نشان میدهند و در عین حال میكوشند تا روندهای اداری - اجرایی خود را كامپیوتری كنند.
هدف اتخاذ چنین روشهایی این است كه تجهیزات منفرد و متفاوت كه اطلاعات را در خود دارند، به صورتی یكپارچه درآیند و این اطلاعات در اختیار روندهای مرتبط با ماشینهای چاپ و تجهیزات تكمیلی قرار گیرد.
نخستین گامها در این زمینه از سوی سازندگان ماشینهای چاپ برداشته شد، چرا كه آنها میخواستند به این ترتیب از زمان آمادهسازی ماشینها و از میزان ضایعات بكاهند.
در چاپ افست، اسكنرهای پلیت با تشخیص سطح مركبخور پلیتهای هر رنگ، امكان تنظیم اتوماتیك شیرهای مركب را فراهم میكنند و این كار باعث میشود تا زمان تنظیم ماشین و میزان باطلهها كم شود. این كار در عین حال باعث شده است تا به میزان بیشتری از تقاضاها پاسخ داده شود.
هنگامی كه استفاده از CTPگسترش یافت به خاطر اینكه دیگر اسكن پلیت ضرورت نداشت، باز هم سرعت بالاتر رفت چون اطلاعات ریپ شده در پلیتستر میتواند مستقیما برای تنظیم مركبدان مورد استفاده قرار گیرد.
به این ترتیب مزایای انتقال دادهها از یك قسمت به قسمتی دیگر ضروری شناخته شده و سازندگان دستگاهها تلاش كردند تا با مكانیزمهای كنترلی به استفاده از سیستمهای سازگار كامپیوتری دامن بزنند. یكی از مشكلات در این زمینه این بود كه سازندگان با یكدیگر تعامل نداشتند و لذا سیستمها و قطعاتشان ممكن بود با یكدیگر سازگار نباشد. اما ظرفیتها در واقع هنگامی بالفعل شد كه كنسرسیوم ۳ CIPاستاندارد تبادل اطلاعات یعنی JDFرا مطرح كرد.
هم اكنون JDFبه استاندارد تعیین مشخصات عملیات مختلف در كارهای چاپی تبدیل شده است و در واقع كار تبادل اطلاعات بین سیستمها وكاربردهای مختلف در حوزه چاپ فراهم شده است. در واقع فایل JDFحاوی اطلاعات مربوط به جزییات و مدیریت یك كار است و در یك محیط واقعی JDFمیتوان با استفاده از كاربرگ برای تنظیم و یا بهرهوری از هر قسمت تجهیزات در مسیر اجرای كار بهره گرفت. مثلا كنترل ریپ بر ظهور پلیت در CTPو یا تنظیم پارامترهای واحدهای چاپ و عملیات تكمیلی. همچنین دسترسی به اطلاعات به طورهمزمان در چارچوب اطلاعات مدیریت امكانپذیر است.
قابلیتهای كاربرگ JDFفراتر از این است كه اپراتورها را فقط در تنظیم ماشین كمك كند. این پدیده در واقع ابزار ردیابی و كنترل كار، از نقطه تحویل یك سفارش تا مرحله صدور صورتحساب آن است.
یك سیستم مدیریت اطلاعات مبتنی بر اتوماتیك از سفارش كاغذ تا ملزومات مورد نیاز را برای یك كار در نظر بگیرد.
اغلب سازندگان سیستمهای اطلاعات مدیریت كه سیستمهای خود را در خدمت JDFطراحی كردهاند، از پیش دارای سیستم پاسخگویی به اطلاعات مربوط به برآورد قیمت بودهاند.
گردش كارهای JDFكلیه امور اداری، طراحی، پیشازچاپ، چاپ و عملیات تكمیلی را در برداشته و در صورتی كه به آنها كاربرگ تازهای داده شود، بهطور اتوماتیك میتوانند به روز شوند.
افزون بر این اجرای كارها میتواند حتی با تجارت الكترونیك آنلاین هم همزمان باشد.
در واقع با استفاده از این سیستمها میتوان هم هزینهها را كاهش داد و هم بر اتوماسیون تولید و اداره امور افزود.
● گروههای كاری
برای اینكه امور كاربردیتر شوند، دستاندركاران ۴ CIPدر حال كار بر روی انواع ICSهستند تا از این طریق بتوان دو اپلیكیشن مختلف را وادار كرد تا با یك ICSبه طرز معناداری رابطه برقرار كنند و این رابطه معمولا باید با سیستم اطلاعات مدیریت در هاب (Hub)برقرار شود.
گروه سیستم اطلاعات مدیریت محیط ارتباطی میان سیستم اطلاعات مدیریت و مولفههای گوناگون گردشكار چاپ را برقرار میسازد كه شامل این موارد میشود:
▪ مشتری - درونداد و برونداد از یك سیستم اطلاعات مدیریت برای توصیف كالا، سفارش و برآورد قیمت.
▪ برنامهریزی برای تولید - محیط ارتباطی میان سیستم اطلاعات مدیریت و سیستم جدول زمانبندی، تعقیب سفارش و برنامهریزی.
▪ پیشازچاپ - محیط ارتباطی میان سیستم اطلاعات مدیریت و سیستم تولید پیشازچاپ.
▪ ماشینخانه - محیط ارتباطی میان سیستم اطلاعات مدیریت و ماشینخانه (واحد چاپ) مشتمل بر چاپ دیجیتال و سنتی.
▪ پس از چاپ - محیط ارتباطی میان سیستم اطلاعات مدیریت و عملیات تكمیلی وصحافی.
تا زمانی كه موارد فوق تعریف نشده و بر سر آنها سازگاری لازم صورت نگرفته باشد،كماكان به سیستمهای سفارشی مورد نیاز است. در واقع اكنون هر گاه پای نصب تجهیزات تازه به میان میآید، چه چاپ و عملیات تكمیلی سنتی و چه چاپ دیجیتال و سیستمهای اطلاعات مدیریت مربوط به آن، بحث JDFهم مطرح میشود.
اكثر ژورنالها و مجلات تجاری با آب و تاب در شمارههای مختلف خود به تعریف از تكنولوژیهای گوناگون میپردازند و با مطالعات موردی نشان میدهند كه چطور فلان كمپانی منتفع مثلا از طریق استفاده از فلان راه حل خاص منتفع شده است.
ممكن است این موارد درست باشند اما به جای موارد خاص یا اپلیكشنهای مخصوص باید به پتانسیل كل كار فكر كرد و این در حالی است كه اگر چه به نظر میرسد كه صنعت چاپ استفاده از JDFرا پذیرفته است، اما كماكان مسایلی وجود دارد كه باید به آنها توجه داشت:
اكثر گردش كارهای چاپی مبتنی بر JDFاز تجهیزات متعدد و مختلفی استفاده میكنند كه از محیطهای ارتباطی (اینترفیس) متفاوت استفاده میكنند، اما این تجهیزات مختلف نمیتوانند با تجهیزات شركتهای مختلف سازگار باشند و در واقع چه فایدهای دارد كه تجهیزات حتی مربوط به یك شركت نتوانند با یكدیگر رابطه سازگاری داشته باشند؟ كنسرسیوم ۴ CIPدر سال ۲۰۰۴ از تولیدكنندگان JDFخواست تا تحولات بازار را از جنبه سازگاری و استفاده از JDFدرنظر داشته باشند و این در حالی است كه ۱۷۰۰ ماشین سازگار با JDFدر پایان سال ۲۰۰۴ وجود داشته و ۱۵۰۰ سفارش هم در انتظار نصب است و باید توجه داشت كه با وجود ۳۰۰ هزار شركت و موسسه چاپی درسطح جهان، این رقم چندان زیاد نیست. بنابراین JDFرا نمیتوان در حال حاضر داروی همه دردها دانست.
اما درحال حاضر این نوید وجود دارد كه میتوان سیستمهای اطلاعات مدیریت را با تجهیزات پیوند داد چرا كه در حال حاضر ۱۰۰ فروشنده وجود دارند كه ۲۰۰ محصول ارایه میكنند و این محصولات میتوانند سیستمهای اطلاعات مدیریت را به تجهیزات پیوند دهند. علی القاعده روند رشد محصولات تازه رو به صعود خواهد بود و همه محصولات از كارآیی بیشتری برخوردار خواهند بود. البته همه تجهیزات نمیتوانند به راحتی با یكدیگر ارتباط برقرار كنند و مثلاً چه ضرورتی است كه ریپ پیش از چاپ با دستگاه مفتولزن رابطه داشته باشد. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار دستگاه و تجهیزات كه جفت شدهاند - البته نه اینكه بتوان گفت همه این سازگاریهای جواب دادهاند - وجود دارد و این رقم رو به افزایش هم خواهد رفت.
به گفته باید افزود كه نقصهایی هم وجود دارد كه باید بر آنها غلبه كرد و یكی از اصلیترین آنها این است كه ICSبتواند كاملا در خدمت سیستم اطلاعات مدیریت درآید و به عنوان هاب برای انتقال و ثبت دادهها عمل كند.
● بهبود گردش كارها
در واقع JDFتنهای ضعیف و كلهای بزرگ دارد و با توجه به اینكه شركتهای زیادی درگیر آن هستند، راضی شدن همه، دشوار به نظر میرسد و علت این امر هم طیف زیاد مسائل است كه از درخواستهای مشتریان تا انبار كار و تحویل كاررا در برمیگیرد. یكی از مواردی كه دارد به روند امور شتاب میبخشد ابتكار موسوم به NGPاست (تولید چاپی شبكهای به رهبری كرئو) كه هدف آن تعریف، اجرا، تست و تحویل همگرایی مبتنی بر JDFمیان سیستمهاست.
NGPاز ۳ CIPكوچكتر است و با ۴۰ عضو كار میكند كه ۲۰ عضو آن تولید كننده سیستمهای اطلاعات مدیریت هستند. اعضای NGPبرای آنكه انطباق و سازگاری بین سیستمهای مربوط به تولیدكنندگان مختلف به اوج خود برسد، از محیطهای ارتباطی استاندارد شده برای JDFاستفاده میكنند و تاكنون ۱۴۰ راهحل سازگارسازی ارایه كردهاند كه جریان یكپارچه اطلاعات برای مدیریت كل فرایند را هدایت میكند.
● اجرا
بهترین سیستم میتواند هر سیستمی باشد كه اهداف مورد نظر را به خوبی اجرا كند. وقتی پای یك سیستم اطلاعات مدیریت به همراه تكنولوژی پیشرفته در میان باشد، برنامهریزی درست برای پروژه سنگپایه نصب صحیح سیستم است.
برای استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت در چاپخانه، برنامهریزی و اجرا نقش مهمی دارد.
علیالقاعده روند تجارت با تغییر وظایف و كارها دستخوش تغییر میشود و دشوارترین كار همین مدیریت تغییرات است. بنابراین هر گاه درباره یك سیستم تصمیمگیری میكنید مراقب هزینهها و زمان اجرا باشید.علاوه بر نامهای كلاسیك، شركتهای كوچكتر دیگری هم وجود دارند كه مدعی ارایه سیستمهای اطلاعات مدیریت هستند ولی در عین حال عضو ۳ CIPهم نیستند. قیمت محصولات این شركتها كه نرمافزارهای سازگارساز عرضه میكنند بین چند هزار تا چند میلیون یورو است.
قیمتها با در نظر گرفتن ابعاد مكانهایی كه میخواهند چنین نرمافزارهایی را نصب كنند، متفاوت است. این به میزان كارهایی كه باید انجام شود، هم وابسته است. عامل دیگری كه بر قیمت نهایی تاثیر میگذارد میزان كمكی است كه قرار است بهكاربر شود.
نكته مهم دیگر این است كه نمیتوان قیمتها را در حالت تطبیقی ارایه كرد چرا كه عواملی چون نحوه درجهبندی و ماژولسازی هم مطرح هستند و بنابراین قیمتهای موجود نمیتوانند برای كاربردهای مختلف تعمیم داده شوند. برای مقایسه سیستمهای موجود بهترین راه این است كه از تجارب مستقیم استفادهكنندگان از سیستمها سوال شود، تا هم قیمتهای واقعی بهدست آید و هم اینكه تجارب مرتبط با نصب سسیتمها فهمیده شود.
شركت آلمانی هیفلكس یكی از پیشرفتهترین سیستمهای اطلاعات مدیریت مبتنی بر JDFرا به وجود آورده كه توسط مشتریانی از اروپا و آمریكای شمالی مورد استفاده قرار میگیرد.
نرمافزار این كمپانی میتواند كل فرایند كار را از جنبه تبادل اطلاعات پوشش دهد. این نرمافزار در عین حال قابلیت دادهدهی دستی را هم دارد. این دادهها میتوانند از قیمتگذاری تا برنامهریزی برای تولید و یا آمادهسازی ماشین را در بربگیرد.
در این سیستم، دادهها به محض درخواست از جانب مشتری و یا درمراحل برآورد با مراحل كار عجین شده و فرایند برنامهریزی برای تولید را لحاظ میكنند و میتوانند در آخرین لحظات، آخرین دادهها را هم برای تعیین برآورد نهایی قیمت در نظر بگیرند.
در هر صورت، دیدگاهها در مورد میزان پیشرفت در این زمینهها متفاوت است. عدهای معتقدند تكنولوژی به آنچه میخواسته رسیده است و روند دیگری در كار نخواهد بود، اما دیگرانی هم هستند كه معتقدند تحولات گردشكار بیش از آنكه مولفهای از فرایند دیجیتال شدن باشد، یك نیرو است كه صرفا در مسیر خاص خودش حركت میكند.
اما آنچه در این زمینه مهم به نظر میرسد این است كه زمان كار و هزینههای اجرایی پایینتر آمده است و گردش كارهای دیجیتال هنوز برای ایجاد سازگاری و همپیوندی بیشتر بین چاپكاران و مشتریان نوید دهنده هستند. علیالقاعده چنین افقی از جنبه استراتژیك برای چاپكاران مهم است. آنها دوست دارند حتی بدون عامل انسانی رابطه مستحكم خود را با مشتریانشان در آینده حفظ كنند.
بر اساس یافتههای یك پژوهش، ۶۷ درصد پاسخدهندگان گفتهاند كه از سیستم مدیریت دادههای دیجیتال (DAM)یا سیستمهای مدیریت محتوا در جنب گردش كارهای خود استفاده كردهاند، اما در هیچكدام از این موارد كاملا مشخص نشده كه كاربرد جانبی این امكانات الزاما به افزایش سفارشات در زمینه چاپ منجر شده باشد.
نكته جالب دیگری كه در بین یافتههای این محققین وجود داشت، این بود كه اگرچه ذخیره كردن محتوا در سیستم مدیریت دادههای دیجیتال باعث ایجاد زیرمجموعههای محتوایی میشود كه میتواند دوباره و توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به چاپ برسد، اما در عمل چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و بنابراین پاسخدهندگان معتقد بودهاند كه علیرغم امكان بهرهداریهای متفاوت از دادهها و محتویات ذخیره شده در سیستم مدیریت داراییهای دیجیتال، هیچ فرصت تجاری آشكاری در این زمینه بهدست نیامده است.
اما از طرف دیگر بحث تركیب كردن سسیتمهای گردشكار اتوماتیك با سیستم مدیریت داراییهای دیجیتال برای پاسخدهندگان با جذابیت همراه بوده است. آنها در این زمینه - برخلاف استفاده از سیستم مدیریت داراییهای دیجیتال در كنار گردشكار - كه در عمل ادغام كردن گردشكار با سیستم مدیریت داراییهای دیجیتال است اعلام كردهاند، كه امكان ایجاد چندین نوع محتوا از محتواهای موجود در سیستم، باعث ایجاد فرصتهای بیشتر شده است و حجم تقاضاهای چاپی هم بالاتر رفته است. موارد مشخصی كه پاسخدهندگان در این زمینه به آنها اشاره كردهاند مربوط به چاپ روزنامه، مجله، بروشور و كاتالوگ بوده است.
● چاپ
طراحی ماشینهای چاپ ظرف سه سال گذشته با تغییرات چندانی همراه نبوده است. اما از طرف دیگر اكنون تقاضا برای ماشینهای تمام اتوماتیك بهخصوص در زمینه آمادهسازی ماشین به همراه تقاضا برای CTPبالا رفته و باعث شده است تا تیراژهای چاپی به سمت مورد نظر سفارشدهندگان به پیش روند.
اما در همین حال پاسخدهندگان مورد بحث به پایرا گفتهاند كه چه نوع نوآوریهایی میتواند به افزایش هر چه بیشتر فراوریها منجرشود. از بین موارد، آنچه مهمتر به نظر میرسد از این قرار است:اتوماسیون ماشینهای چاپ و تجهیزات تكمیلی كنترل و ارزیابی رنگ در مدارهای بسته تكمیلتر شدن JDF CTPكه برای كل فرایند تولید مفید است.
● و دوباره JDF
در یك سطر میتوان JDFرا جایگزین ۳ CIPخواند كه در عین حال قابلیتهای بیشتری هم دارد. در دروپای ۲۰۰۴ شاهد بودیم كه انواع سیستمهای كنترل ماشین كه به نمایش درآمدند و همینطور سیستمهای كنترل ماشین كه به نمایش درآمدند و همینطور سیستمهای اطلاعات مدیریت، همه با JDFسازگار شده بودند.
اگر از جنبه تولید به موضوع نگاه كنیم معنی این اتفاق این است كه زمان تنظیم ماشین پایین میآید و امكان تولید در تیراژ كم فراهم میآید و بنابراین بیشترین تاثیرگذاریها هم در همین عرصه صورت میگیرد. اما در عین حال به نظر میرسد تاثیرات درازمدت دیگری هم در پیش داریم كه در عرصههایی مثل برآورد قیمت، پردازش سفارش و غیره رخ خواهد داد كه در واقع خارج از چارچوب روند اصلی تولید كار چاپی قرار دارند و به این ترتیب از میزان بوروكراسیهای مربوط به چاپ هم كاسته میشود.
این نكته را هم نباید ناگفته گذاشت كه تعریف و تمجیدهای موجود در نمودار دو از JDFنمیتواند معرف كل نگرشهای موجود در این زمینه باشد، چرا كه پایرا پرسشهای مربوط به قابلیتهای JDFرا عمدتا در برابر آگاهترین افراد در این زمینه مطرح كرده و سایر تحقیقات پایرا چنین دیدگاه مثبتی را نسبت به پدیده JDFنشان نمیدهد.
▪ اندرباب استفاده همزمان JDF و MISتوضیح دو پدیده به زبان ساده
به زبان ساده باید گفت كه JDFفرمت تعریف كار است و MISسیستم اطلاعات مدیریت.
اما از دیگر سو، JDFسه بخش بنیادین دارد:
ـ كاربرگ JDF،
فرمت پیامكار (JMF)و بسته سازی كاربرگ دو زاویه نسبت به كار ارایه میكند:
۱) زاویه محصول (یا قصدی كه نسبت به یك محصول داریم) (Product View):
۲) زاویه پردازش :(Process View)
دیدگاه محصول در واقع به مصرفكننده نهایی یك تصویر فوری از كار ارایه میكند. به عنوان مثال تصویری از یك كار ۳۲ صفحهای ۴ Aكه با تا خوردن و مفتول خوردن به یك كار با ابعاد ۵ Aتبدیل میشود و با یك متن دو رنگ بر روی كاغذ ۱۰۰ گرمی چاپ میشود و جلد رنگیاش هم بر روی كاغذ ۱۵۰ گرمی به چاپ میرسد. در این حالت ما هیچ تصویر دقیقی از كل فرایند نداریم و نمیدانیم با چه مكانیزمی چنین درخواستهایی به انجام خواهد رسید.
زاویه پردازش یعنی اینكه شركتی كه كار را تقبل كرده با ابعاد دقیق و پارامترها و جنبههای كاملا مشخص سروكار دارد تا كارها بهصورت اتوماتیك با ماشینهای مختلف دنبال شود.
به دیگر زبان وقتی صحبت از زاویه پردازش میكنیم داریم به این نكته اشاره میكنیم كه مسیر كار باید قدم به قدم در كل چاپخانه تعریف شده باشد و این امر از دستورات جابهجایی فیزیكی سفارش تا بحث استفاده از مواد اولیه در ماشینها و بخشهای مختلف را با جزییات دقیق در برگیرد.
هر اقدامی كه باید توسط سیستم یا اپراتور سیستم صورت بگیرد در JDFتعریف شده و بنابراین مثل یك ممیزی در كنترل كارها عمل میكند و سپس میتوان به تحلیل دقیق روند كار در MISنشست.
اما JMFابزار جابهجایی دادههای JDFبین سیستمها است. JMFمجموعهای از درخواستها و فرامین استاندراد XMLاست كه بین فرستنده و گیرنده رد و بدل میشود.
در همین حال، MISهم كه میتواند نوعی سیستم كنترل تولید قلمداد شود، سیگنالهای سیستمها در چاپخانه را ثبت میكند.
به عنوان مثال وقتی كه مثلا یك پرینتر دیجیتال به خاطر خالی بودن سینی كاغذ از مدار خارج میشود، محیط ارتباطی JDFاز این دستگاه یك علامت برای MISمیفرستد تا به قول معروف سیستم كنترل تولید از وضعیت آن پرینتر مطلع شود و به عبارت بهتر به جای اینكه چشمان اپراتورها دنبال چراغهای چشمكزن باشند، ماشین بهطور اتوماتیك این كار را صورت میدهد. یا مثلا قیمتها هم میتوانند به همین صورت برآورد یا درخواست و یا اعلام شوند و این امر به این معناست كه MISمیتواند برای هزینههای هر كاری پیوسته روزآمد شود و پرونده هزینههای هر كاری را در هر مقطعی داشته باشد.
بد نیست بدانید كه JMFاز پروتكل httpدر اینترنت استفاده میكند و بنابراین به راحتی در شبكهها و حتی شبكههای دارای فایروال به راحتی قابل نصب است و فرقی نمیكند كه كار در سالن مجاور شما باشد یا در قاره مجاور شما، منو را باز میكنید و كارتان را شروع میكنید.
اما مكانیزم بستهسازی یا گروهبندی امكانات مورد استفاده كه سومین جنبه استاندارد JDFاست، این مكانیزم در حقیقت به این معنا است كه شما میتوانید به هر چیزی كه به كارتان مربوط میشود، دسترسی داشته باشید و آنها را در عمل برای اجرای كار بهخدمت بگیرید.
در هنگام كار با JDFمیتوان درست مثل لینكهایی كه در اینترنت وجود دارد، به سایر چیزها لینك داد تا نرمافزارها بدانند از كدام فایلها باید به عنوان درونداد كار استفاده كنند و یا اینكه فایلهایی را كه ایجاد میكنند در چه قسمتی قرار دهند. این فایلها باید در همان حالت گروهی حفظ شوند و تقریبا مثل چكباكسهایی كه در كارهای گرافیكی وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرند.
مترجم : دكتر یونس شكرخواه
منبع : مجله صنعت چاپ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست