چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
وینستن جوان - Young Winston
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : کارل فورمن
کارگردان : ریچارد آتنبارو
فیلمنامهنویس : فورمن، بر مبنای کتابی نوشته وینستن چرچیل
فیلمبردار : گری تورپین
آهنگساز(موسیقی متن) : آلفرد رالستن
هنرپیشگان : رابرت شا، آن بنکرافت، سایمن وارد، جک هاوکینز، پیتر سلیر، ایان هولم، آنتونی هاپکینز، پاتریک مگی، ادوارد وودوارد، جان میلز، ریموند هانتلی، جین سیمور و پیپا استیل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۷ دقیقه.
سال 1897. ستوان دوم «وینستن چرچیل» (وارد)، که آرزوی رسیدن به شهرت و ورود به دنیای سیاست را دارد، در هند با نیروی زمینی مالا کند، بهعنوان مخبر جنگی، همراه است. «چرچیل» در عملیاتی شرکت میکند و گزارشهایش مورد تحسین قرار میگیرد، اما کتاب بعدیاش درباره جنگ، چندان به مذاق افسران ارشدی مثل «ژنرال کیچنر» (میلز) خوش نمیآید. «چرچیل» به مادرش، «لیدی جنی چرچیل» (بنکرافت) التماس میکند که در لشکرکشی «کیچنر» به سودان جائی برای او دست و پا کند. هرچند «وینستن» همیشه پدر - «لرد راندولف چرچیل» (شا)، یکی از مهمترین اعضای حزب محافظهکار - و مادرش را میپرستیده اما به او در کودکی بیتوجهی شده، شرایط سختی را در مدرسه شبانهروزی گذرانده، هیچ وقت شاگرد خوبی نبوده و همیشه سرزنشهای پدرش را میشنیده است. وقتی «وینستن» از سندهرست فارغالتحصیل شده، پدرش را میشنیده است. وقتی «وینستن» از سندهرست فارغالتحصیل شده، پدرش مرده بوده و مدتها پیش بهدلیل مخالفت با ولخرجیهای نظامی دولت، موقعیتش را از دست داده بوده است. «وینستن» بدون اطلاع «کیچنر» به سودان میرود و در نبرد اومدورمن شرکت میکند و سپس مدتی وارد کار سیاست میشود، اما شکست میخورد و برای تهیه گزارش از نبرد بوئرها به آفریقای جنوبی میرود. برای مدت کوتاهی اسیر میشود، ولی فرار میکند و با افتخار به انگلستان باز میگردد. حالا بهعنوان نماینده اولدهم انتخاب میشود، در مجلس عوام از طرف شخصیت برجسته حزب لیبرال، «لوید جرج» (هاپکینز)، حمایت میشود، با «کلمانتین هوزیر» (استیل) آشنا میشود و با نطقی تند علیه اسرافکاریهای نظامی و مسابقه تسلیحاتی اروپا، راه پدرش را ادامه میدهد.
* وینستن جوان مشکلات پرداخت دراماتیک از یک موضوع تاریخی را به خوبی نشان میدهد. راهحلهای مختلفی برای این مشکلات اندیشیده شده اما هیچ کدام به فیلم قوت یا شکل خاصی نمیبخشد. دیدگاه فیلم نسبت به موضوع مرتب در حال تغییر است. اواهای مختلف چهرههای تاریخی طنین نیمه کمیک دارد، در حالی که گذشتههائی به سالهای اولیه زندگی «چرچیل» تقسیم شده است و روایت با سه گفتوگو قطع میشود که طی آنها پرسشگر خارج از قاب از «وینستن» و والدینش جویای خواستها، انگیزهها و رازهای خانوادگیشان میشود. فیلمنامه فورمن میکوشد انبوه دست مایه تاریخی را حول مایه مرکزی رابطه «چرچیل» با پدرش سامان دهد. این مایه یکی دو جا برجسته میشود ولی بعد رنگ میبازد، چرا که تمهیدات فاصله گذارانه مزاحم این کار است. در نهایت فیلم تخیل چندانی را نشان نمیدهد: یک درام تاریخی خوش رنگ و لعاب است که آدمهایش فراتر از منحنی از پیش ترسیم شده تاریخ، هویت چندانی ندارند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست