دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
مهارت هایی که زندگی را آسان می کنند
![مهارت هایی که زندگی را آسان می کنند](/mag/i/2/vjmyo.jpg)
البته این دلیل نمی شود که تاکید بر روی یک مهارت، مانع از آموزش مهارت های دیگر شود و این مهارت ها می توانند به طور همزمان آموزش داده شوند. برای نمونه به وجود آوردن این سوال مهم در ذهن دانش آموزان هندی که «من دارای چه اختیاراتی هستم؟» یا «چه چیزی برایم مهم است؟» در کنار آموزش های ایدز چیزی مجزا محسوب نمی شود.هندوستان یکی از کشورهای پرجمعیت جهان است و چه بسا به همین دلیل است که از آمار بالای ایدز نیز برخوردار است. حدود ۲/۲ تا۶ /۷ میلیون نفر از جمعیت هند با بیماری ایدز هم خانه هستند. بنابراین آشنایی ۶ میلیون دانش آموز با این بیماری می تواند یکی از روش های موفق پیشگیری تلقی شود. به همین منظور یونیسف (UNICEF) حمایت خود را از دانش آموزان هندی آغاز کرده است و طی آموزش مهارت های زندگی، چگونگی پیشگیری از ایدز را در مدارس هند تدریس می کند و کارگاه هایی را هم در کنار آموزش تدارک می دهد. شاید به این دلیل که خیلی از کارشناسان معتقدند، آموزش تنها نمی تواند مهارت های زندگی را در ذهن دانش آموزان نهادینه کند و آموزش بدون کاربرد عملی چیزی نیست که آنان بتوانند در زندگی خود از آن بهره ببرند زیرا مهارت های زندگی چیزهایی هستند که باید با آنان زندگی کرد. برای آشنایی با مهارت های زندگی می توان به تعریف یونیسف اشاره داشت که این مهارت ها را به سه دسته کلی تقسیم می کند و هر دسته دارای زیر مجموعه های خاص خود است که عبارتند از؛
الف) ارتباطات و روابط میان فردی
▪ مهارت های ارتباطات میان فردی
ارتباط شفاهی و غیرشفاهی؛گوش دادن فعالانه ؛بیان کردن احساسات، پاسخ گرفتن (بدون احساس گناه) و پذیرفتن پاسخ گرفته شده
▪ مهارت های مذاکره و نپذیرفتن
مذاکره و مدیریت بحران ؛مهارت اظهار عقیده کردن؛مهارت رد کردن و نپذیرفتن (نه گفتن)
▪ یکدلی
توانایی گوش دادن و درک کردن نیاز کسی که با شما صحبت می کند و چگونگی اظهار نظر درباره آن موضوع که فرد مقابل نیز درک کند.
▪ همکاری و کار گروهی
ابراز احترام به افرادی که در کار گروهی سهیم هستند حتی اگر روشی متفاوت دارند؛ تخمین زدن توانایی های خود و شرکت کردن در کار گروهی
▪ مهارت های دفاع کردن
مهارت های تاثیرگذاری و تشویقی؛مهارت های شبکه ارتباطی و ایجاد انگیزه
ب) مهارت های تفکر انتقادی و تصمیم گیری
▪ تصمیم گیری و چگونگی حل مشکلات
مهارت های گردآوری اطلاعات؛ارزیابی کردن کارهای در دست اجرا و آنچه در آینده به نتیجه خواهد رسید؛پیشنهاد راه حل برای رفع مشکلات ؛تحلیل مهارت ها با توجه به ارزش و روش آنان و شرایط فردی و جمعی
▪ مهارت های تفکر انتقادی
تحلیل و تاثیرپذیری رسانه ؛تحلیل حالات، ارزش ها، هنجارها و باورهای اجتماعی و عوامل نتیجه بخشی آنان؛تشخیص دادن مطالعات مناسب و منبع مطالعات
ج) مهارت های حفظ و مدیریت فردی
▪ مهارت های افزایش فضای شخصی و کنترل آن
مهارت های ساختن چگونگی اعتماد به نفس؛مهارت های آگاهی داشتن از حقوق، قدرت، ارزش ها، عقاید، نیازها، توانایی ها و ضعف های خود؛مهارت های مشخص کردن اهداف؛مهارت های ارزیابی، اظهارنظر درباره خود و شناخت نسبت به خود
▪ مهارت های مدیریت کردن احساسات
▪ مدیریت عصبانیت؛
از بین بردن تشویش و ناراحتی؛مهارت های حفظ کردن خود در برابر فقدان، مورد سوءاستفاده و آزار روحی قرار گرفتن
▪ مهارت های کنترل استرس
▪ مدیریت زمان؛
مثبت فکر کردن؛روش های تمدد اعصاب
پاکسیما مجوزی
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست