شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تابستان سام - SUMMER OF SAM


تابستان سام - SUMMER OF SAM
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : اسپایک لی و جان کیلیک
کارگردان : لی
فیلمنامه‌نویس : ویکتور کالیکیو، مایکل ایمپریولی و لی
فیلمبردار : الن کوراس
آهنگساز(موسیقی متن) : ترنس بلنچارد
هنرپیشگان : جان لگوئیزامو، ایدری‌ین برودی، میرا سوروینو، جنیفر اسپوزیتو، آنتونی لاپالیا، بن گازارا و دیوید بادالوکو
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۲ دقیقه


نیویورک، تابستان ۱۹۷۷. ̎وینی̎ (لگوئیزامو) و ̎دیونا̎ (سوروینو)، زن و شوهر ساکن محلهٔ برانکس، در یک کلوب شبانه مشغول رقص‌اند. ̎وینی̎ پنهانی می‌رود تا با دخترعموی ̎دیونا̎، درست در نزدیکی جائی‌که یک قاتل زنجیره‌ای به نام ̎پسر سام̎ در کمین کشتن یک زن و مرد دیگر است، رابطه برقرار کند. ̎وینی̎ به‌هنگام بازگشت به خانه به‌همراه ̎دیونا̎، جسد دو مقتول را می‌بیند و فکر می‌کند شاید ̎سام̎ در تعقیب آنان باشد. ̎ریچی̎ (برودی)، بهترین دوست ̎وینی̎ به دار و دستهٔ پانک راک‌ها پیوسته و ایتالیائی ـ آمریکائی‌های محله نظر خوبی به او ندارند. ̎ریچی̎ با ̎روبی̎ (اسپوزیتو)، یکی از محبوبه‌های سابق ̎وینی̎ رابطه برقرار می‌کند. ̎وینی̎ ادعا می‌کند همسرش ̎دیونا̎ را دوست دارد اما هم‌چنان به او بی‌وفائی می‌کند. پلیس از یک گنگستر محله به نام ̎لوئیجی̎ (گازارا) می‌خواهد تا در دستگیری ̎سام̎ به آنان کمک کند. شهر به شدت ملتهب است. بر و بچه‌های محل که دریافته‌اند ̎ریچی̎ به غیر از پانک بودن در کلوب شبانهٔ هم‌جنس دوستان رقاصی هم می‌کند، مطمئن می‌شوند ̎ریچی̎ همان ̎سام̎ است؛ آنان سعی می‌کنند برای به دام انداختن او از ̎وینی̎ کمک بخواهند. در این بین زندگی مشترک ̎وینی̎ در حال از هم پاشیدن است زیرا ̎دیونا̎ آپارتمانش را ترک کرده است. ̎وینی̎ که حالش خوب نیست و بسیار هم موادمخدر مصرف کرده، ̎ریچی̎ را به خلاف‌های محل که از او متنفرند، لو می‌دهد و آنان هم او را حسابی کتک می‌زنند. اما پدرخوانده‌اش او را نجات می‌دهد و به کسانی‌که او را کتک زده‌اند، می‌گوید ̎سام̎ واقعی که نامش ̎دیوید برکوویتس̎ (بادالوکو) است، توسط پلیس دستگیر شده است.
● در تابستان سام، دیگر نه لی آن کارگردان شورشی و معترض سال‌های قبل است و نه می‌خواهد که چنین ارزیابی شود. تابستان سام در اصل تا حد زیادی حاصل تغییراتی است که در نوع سینمای لی حاصل شده؛ او دوست دارد به‌عنوان تکنیسین سینما و کارگردانی که می‌تواند هر موضوعی را به فیلم برگرداند، شناخته شود و نه فقط به‌عنوان سیاه‌پوستی معترض. این‌گونه است که به سراغ تابستان معروف دههٔ ۱۹۷۰، سرگذشت نخستین قاتل زنجیره‌ای و بازتاب‌های رسانه‌ای آن می‌رود. این کنکاش که در نهایت به‌نوعی بازی در فرم می‌رسد، به کارگردان این اجازه را می‌دهد که خودش را در گونهٔ تازهٔ بیازماید. حاصل تا حدی موفق است و نشان می‌دهد لی به‌جز فریاد زدن، طی سال‌ها، توانسته قدرت بصری‌اش را هم ارتقاء قابل توجهی ببخشد.