پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

شعله عشق - Flame Of Love


سال تولید : ۱۹۴۹
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : شوچیکو
کارگردان : کنجی میزوگوچی
فیلمنامه‌نویس : یوشیتاکا و کانتو شیندو
فیلمبردار : کوهئی سوگی‌یاما
آهنگساز(موسیقی متن) : سنجی ایتو
هنرپیشگان : کینویو تاناکا، میتسوکو میتو، کونیکو میابه، ایچیرو سوگای و کوریا.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۴ دقیقه.


"آیکو" (تاناکا) دختر خانواده‌ای ثروتمند در اوکایاما می‌کوشد مانع فروخته شدن دختری خدمتکار و تهی‌دست به‌نام "چیو" (میتو) به کارخانه‌ای در توکیو شود. پدر "آیکو"، او را به‌خاطر این‌که جا و مقام یک زن را نمی‌شناسد و نمی‌فهمد که دختر فقیر باید به والدینش کمک کند، به باد ملامت می‌گیرد. "آیکو" خود بهتوکیومی‌رود تا با عضویت در حزب لیبرال برای حقوق زنان مبارزه کند. او مدتی با یک رهبر جوان حزب رابطقه برقرار می‌کند. "چیو"، پس از این‌که مورد ضرب و شتم وهتک حرمت قرار می‌گیرد، کارخانه‌ای را که در آن کار می‌کند به آتش می‌کشد و مأموران به اشتباه "آیکو" را به‌عنوان مسبب حریق به زندان می‌اندازند. "آیکو" بعد آزاد می‌شود و نزد محبوبش باز می‌گردد. آنان به "چیو"ی بی‌خانمان پناه می‌دهند. "آیکو" از مهرورزی‌های محبوبش با "چیو" آگاه می‌شود و آنان را ترک می‌کند تا به او کایاما برگردد و مدرسه‌ای دخترانه تأسیس کند. در قطار صدای سرود پیروزی لیبرال‌ها به سرکردگی محبوبش به گوش می‌رسد. ناگهان او "چیو" را در کنار خود می‌یابد و دو زن فارغ از خصومت‌ها و رقابت‌های شخصی به زادگاه‌شان برمی‌گردند.
٭ این اثر تابناک ـ و با توجه به زمان و شرایط ساختش، حیرت‌انگیز (منتقدان وقت، آن را "فیلمی حیوانی" نام نهادند و حتی خود میزوگوچی آن را "وحشیانه" خواند) ـ یکی از پرشورترین و صریح‌ترین جانبداری‌های میزوگوچی از زنان است. در ظاهر، یک فیلم "پیام"دار زن ـ آزاد ـ خواهانه (سال‌ها پیش از بدل شدن زن ـ آزاد ـ خواهی به مد روز) با تأکید بر این‌که مبارزه زنان برای حقوق طبیعی‌شان، نمی‌تواند با وابستگی به مردان به جائی برسد و آنان باید راه خود را از دیگر ایدئولوژی‌های "مختلط" و "کور ـ جنس" جدا کنند. اما در واقع، این هم نمونه دیگری از استحاله مضمون به واسطه سبک در سینمای میزوگوچی است. فیلم پیامش را در اماتیزه می‌کند و سپس از آن فراتر می‌رود. در خدمت دست‌مایه خویش است ولی سپس توجه بیننده را به کمال خود فیلم در کاوش احساسات ژرف زنان جلب می‌کند. داستان فیلم از یودا (همکار ابدی استاد) است و شیندو (که خود بعداً به ساختن فیلم‌های رادیکال و چپ‌گرایانه روی آورد) در فیلم‌نامه همکاری داشته است.