چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا


بانک صادرات ایران از دیروز تا خدمات نوین امروز


بانک صادرات ایران از دیروز تا خدمات نوین امروز
● تاریخچه:
در پانزدهم شهریور سال ۱۳۳۱ موسسه‌ای اقتصادی با سرمایه ۲۰میلیون ریال که ۵۰درصد آن پرداخت شده بود در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌‌های صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت بعدها «بانک صادرات و معادن» نام گرفت.
این بانک در ۲۲ آبان‌ همان سال و با سیزده نفر در طبقه دوم یک ساختمان واقع در کوچه تکیه دولت (معروف به کوچه مرغی‌ها) به طور رسمی شروع به کار کرد، شروعی که حتی در خوشبینانه‌ترین حالت در عرصه رقابت با بانک‌های قدیمی و مقتدر دولتی، موفقیت و یکه تازی را دشوار می‌نمود.
اهداف اجرایی این بانک خصوصی در سال‌های اولیه تشکیل عبارت بود از: دادن وام و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی از قبیل صنایع و استخراج معادن و توسعه کشاورزی و جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد شبکه وسیع بانکی در سراسر کشور و ارائه تسهیلات بانکی بهتر به مردم.
● گسترش شعب
تاسیس بانک صادرات ایران در اولین گام، ارمغان گرانبهایی برای بانک‌های ایران بود، چراکه برای اولین بار، بانک و بانکداری و مراجعه به بانک را برای عموم مردم فراهم و تسهیل نمود. آن زمان بانک‌ها به صورت ادارات دولتی با مردم رفتار می‌کردند، ولی بانک صادرات ایران با بهترین برخوردها و ایجاد شعب در مکان‌هایی بسیار دورافتاده کار خود را آغاز کرد.
این شرایط و تفکر باعث شد که پس از یک سال و دو ماه دومین شعبه بانک صادرات و معادن در تاریخ دهم دی‌ماه سال ۱۳۳۲ در «خیابان قزوین» تهران با نام سینا آغاز به کار کند و با سیاست ارائه خدمات بیشتر به مردم در اقصی نقاط کشور، روند رو به گسترش شعب خود را حتی در خارج از مرزهای جغرافیایی ادامه دهد.
ضمن اینکه اولین شعبه خارج از کشور در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر هامبورگ آلمان رسما افتتاح شد و بلافاصله در همان سال به موازات افتتاح شعب متعدد در داخل کشور شعب پاریس، لندن و بیروت نیز تاسیس و آغاز به کار کرد.به طوری که در حال حاضر با بیش از ۳۲۰۰ شعبه در داخل کشور و ۲۳شعبه در نقاط مهم اقتصادی جهان به انجام عملیات مختلف بانکی مشغول است.
● تجدید فعالیت با نام جدید
در سال ۱۳۴۲ کلمه معادن از بانک حذف شد و بانک صادرات ایران با نامی جدید در عرصه رقابت با ۳۴ بانک دیگر ظاهر شد. با توجه به تعداد بانک‌ها در آن مقطع و کسب موفقیت و برتری، تعصب، جدیت و ابتکار عمل سرلوحه خط مشی‌های بانک قرار گرفت. در این بین بانک صادرات ایران با بهره‌گیری از تلاش فزاینده مدیران و تعصب سازمانی کارکنان خود توانست تنها بانک خصوصی باشد که از اغلب بانک‌های دولتی و خصوصی پیشی بگیرد و نام خود را در صدر جدول بانک‌های کشور قرار دهد.
تعداد پرسنل بانک صادرات در حال حاضر بانک صادرات ایران دارای ۲۹۴۹۱نفر پرسنل در واحدهای صف و ستاد می‌باشد.
● «خدمات نوین» بانک صادرات ایران
حساب‌های دومنظوره: سیستم حساب‌های دومنظوره، سیستمی است که این امکان را به شما مشتریان عزیز که دارای چندین حساب سپهری در این بانک می‌باشید می‌دهد تا موجودی حساب خود را در بین چند حساب (به استثنای سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت) شناور و جابه‌جا نمودن و ضمن پرداخت به موقع وجه چک از حساب جاری خود، از مزایای سایر حساب‌ها همانند کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه نیز بهره‌مند شوید.
● دستور پرداخت
بانک صادرات ایران در راستای تحقق اصل مشتری محوری و ارائه خدمات شایسته به مشتریان، به بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز، طرحی به نام دستور پرداخت را در شعب سپهری خود اجرا نموده است کلیه مشتریان می‌توانند با استفاده از این طرح، مسوولان وصول مطالبات با پرداخت دیون آتی خود را به بانک محول نمایند.
● نحوه استفاده از طرح فروشندگان
براساس این طرح کلیه اشخاص و مراکز فروش که اقدام به فروش اقساطی کالا و یا خدمات به مشتریان می‌نمایند، می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب سپهری، ضمن معرفی یک حساب سپهری به استثنای سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت مسوولیت وصول مطالبات خود را از طریق انعقاد قرارداد به بانک محول نموده و بدون اخذ چک یا صدور دفترچه اقساط، نسبت به وصول مطالبات خود در سررسیدها تعیین شده اقدام نمایند.
● خریداران
در اجرای طرح فوق، خریداران کالا یا خدمات، باید به یکی از شعب سپهری مراجعه و از طریق تکمیل فرم اختیارنامه پیش‌بینی شده، ضمن معرفی یک حساب سپهری، به استثنای حساب سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت، مسوولیت برداشت وجوه اقساط کالا و خدمات خریداری شده از حساب خود، و واریز آن به حساب فروشندگان یا سایر اشخاص ذی‌نفع را به بانک واگذار نمایند.
● واحد امداد مشتریان
دارندگان کلیه حساب‌های سپهری نزد شعب بانک صادرات ایران در صورت بروز هرگونه مشکل در ارائه خدمات سپهری و یا طرح نظرات و پیشنهادات در این خصوص می‌توانند با شماره ۹ -۶۶۷۳۹۷۶۶ مرکز امداد مشتریان این بانک در طول شبانه‌روز تماس حاصل فرمایند.
● سامانه گویای بانک صادرات
این سامانه با هدف مشتری‌مداری و در راستای اجرای طرح تکریم مشتریان از سه بخش اطلاع‌رسانی عمومی، راهنمای شعب و صندوق صوتی جهت دریافت انتقادات و پیشنهادات مردمی تشکیل شده است و قادر است با شماره‌تلفن ۸۱۵۴۴ در تمام ساعات شبانه‌روز به طور همزمان پاسخگوی ۹۰تماس از سوی مشتریان باشد.
● پرداخت قبوض خدمات شهری از طریق تلفن ۱۵۵۳
در راستای جلب رضایت مشتریان صرفه‌جویی در وقت و هزینه هموطنان، ارائه خدمات جدیدی تحت عنوان دریافت مکانیزه قبوض خدمات شهری (آب، برق، تلفن ثابت گرامی و ارتقای کیفی خدمات و همراه و گاز، از طریق شماره‌تلفن چهاررقمی ۱۵۵۳ آغاز شد. با ارائه این خدمات مشتریان بانک در سراسر کشور می‌تواند، پس از دریافت سپهر‌کارت بانک صادرات بدون نیاز به گرفتن پیش‌شماره، از طریق شماره‌تلفن ۱۵۵۳که در مرکز هر استان فعال می‌باشد نسبت به پرداخت قبوض خدمات شهری خود در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام نمایند.
گفتنی است سیستم پرداخت قبوض خدمات شهری بانک صادرات از ضریب امنیتی بالا و همچنین مزیت سهولت در ارائه خدمات برخوردار است.
لازم به ذکر است کمافی‌السابق علاوه بر شماره‌تلفن مذکور، هموطنان گرامی از طریق خودپردازدهای بانک صادرات ایران نیز به صورت ۲۴ساعته قادر به پرداخت قبوض خدمات شهری خود می‌باشند.
● تعیین مبلغ چک
این سرویس از خدمات جدید بانکداری اینترنتی می‌باشد و به مشتری امکان می‌دهد مبلغ چک‌های صادر شده خود را در همراه با شماره چک و تاریخ آن به بانک اعلام نماید تا در هنگام پرداخت مبلغ چک، اپراتور بانک متوجه مخدوش بودن یا جعل چک (در صورت جعل مبلغ آن) قرار گیرد. مشتری می‌تواند به نحو ذیل نسبت به تعیین مبلغ اقدام نماید:
۱) مشتری پس از ورود به سیستم بانکداری اینترنتی، از طریق منوی «خدمات چک» اقدام به انتخاب گزینه «تعیین مبلغ چک» نماید.
۲) پس از باز شدن صفحه موردنظر، شماره چک (شامل سری و شماره چک به ترتیب از چپ به راست)، شماره حساب مبلغ چک را وارد نماید و کلید «ادامه» را کلیک نماید.
۳) در صفحه دوم موارد وارد شده در صفحه اول پیش‌نمایش داده می‌شود و مشتری باید نسبت به امضای الکترونیکی آن اقدام نماید (این امضا همانند امضای الکترونیکی انتقال وجه می‌باشد و راهنمای آن در اختیار مشتری می‌باشد) و کلید تایید را کلیک نماید.
۴) بعد از این مرحله اطلاعات وارد شده در سیستم متمرکز سپهر ذخیره می‌شود. هرشعبه که اقدام به پرداخت مبلغ فوق نماید. اپراتور مبلغ وارد شده توسط مشتری را مشاهده می‌نماید.
● شعب ۷۲۴
شعبه ۲۴ ساعته این بانک که با عنوان «شعب ۷۲۴» فعالیت می‌کنند با هدف تکریم ارباب رجوع و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنان و همچنین ارتقای سطح کیفی خدمات راه‌اندازی گردیده است.این شعب مجهز به دستگاه‌های خودپرداز، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و رایانه قابل اتصال به شبکه خدمات بانکداری اینترنتی می‌باشند.
شعب ۷۲۴ در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته به دارندگان انواع حساب‌های سپهری و کارت بانک‌های عضو شتاب، سرویس ارائه می‌دهند.
شایان ذکر است، این شعب در آینده از دستگاه‌های چاپگر جهت چاپ صورتحساب و سیستم‌های تحویلداری خودکار که قابلیت دریافت وجه نقد را نیز خواهند داشت، بهره‌مند می‌شوند.
● خودپردازهای سیار
خودپردازهای سیار به منظور دسترسی و استفاده آسان مردم از خدمات نوین بانکی و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان راه‌اندازی شده است. این خودپردازها که متشکل از دو دستگاه ATM با تجهیزات مورد نیاز جانبی از قبیل آنتن ماهواره و سیستم‌های تامین برقی می‌باشند بر روی یک دستگاه کامیونت تعبیه و نصب شده و بدون نیاز به برق شهری و خطوط ارتباطی زمینی قابلیت سرویس‌دهی به کلیه دارندگان سپهرکارت و کارت بانک‌های عضو شبکه شتاب در هر مکان و در کوتاهترین زمان ممکن را دارد.
مکان استقرار خودپردازهای سیار از طریق سیستم‌های رایانه‌ای و به واسط مانیتورینگ دستگاه‌های خودپرداز عموما در نقاط پرتردد، ترمینال‌ها، مراکز خرید، نمایشگاه‌ها، میادین شهری و مبادی ورود و خروج شهرها، تعیین و حداکثر یک ساعت پس از مشخص شدن محل استقرار به آن نقطه اعزام و تنها ۱۰ دقیقه پس از رسیدن دستگاه به محل، قابلیت سرویس‌دهی به مشتریان را خواهند داشت.
گفتنی است این خودپردازها در هنگام قطع برق شهری به هر دلیل از جمله وقوع بلایای طبیعی و یا هر پیشامد غیرمترقبه و در ساعات غیراداری و ایام تعطیل قابلیت سرویس‌دهی دارند.
● انتقال وجه بین بانکی
شما می‌توانید با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بانک‌های عضو شتاب (فعلا بانک‌های ملی، صادرات، کارآفرین، پارسیان، کشاورزی و صنعت و معدن) در هر ساعت شبانه‌روز و حتی در ایام تعطیل به‌صورت آنی و لحظه‌ای و با سرعت و سهولت زیاد نسبت به انتقال وجه بین بانک‌ها در اقصی نقاط کشور اقدام نمایید. بدین‌منظور لازم است شما فقط شماره کارت ۱۶ رقمی حک شده روی کارت برداشت ذینفع و دریافت‌کننده وجه در بانک مقصد را در اختیار داشته باشید. با قابلیت فوق شما قادر خواهید بود، بدون نیاز به چک رمزدار بین بانکی، ایران چک و وجه نقد، ضمن انتقال وجه بین حساب‌های خود نزد بانک‌های مختلف، به حساب‌های سایر اشخاص ذینفع نیز انتقال وجه انجام دهید.
● مزایا و فواید طرح
۱) انتقال آنی و لحظه‌ای وجه بین دو حساب در دو بانک در سطح شهرهای مختلف در اقصی نقاط کشور از طریق دستگاه‌های ATM نصب شده توسط بانک‌های عضو شبکه شتاب (فعلا بانک‌های ملی، صادرات، کارآفرین، کشاورزی، پارسیان، صنعت و معدن و به زودی در تمامی بانک‌ها).
۲) سهولت و تسریع در روند انتقال وجه به لحاظ حذف محدودیت بعد مسافت، فاصله جغرافیایی و نوع بانک در فرآیند نقل و انتقال وجوه بین بانکی و بین شهری.
۳) صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان به لحاظ عدم نیاز به حضور در شعبه بانک مبدا برای دریافت چک رمزدار بین بانکی – وجه و نقد و ایران چک به منظور انتقال وجه به شعب بانک مقصد.
۴) کاهش خطا و اشتباه در انتقال وجه به لحاظ انجام عملیات به طور خودکار و مکانیزه.
۵) ارتقای سطح آسایش و رفاه عمومی از طریق کاهش ترددها درون و برون‌ شهری.
۶) کاهش ریسک و خطرات ناشی از حمل وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار از یک بانک به بانک دیگر.
۷) کاهش هزینه‌های ملی ناشی از تحویل پول نقد و اوراق بهادار اعم از چاپ، استهلاک، امحا، ابطال، شمارش، خزانه‌داری و .....
● راهنمای استفاده از دستگاه برای انتقال وجه بین بانکی:
▪ کارت برداشت از حساب خود را به دستگاه وارد نمایید.
▪ شماره رمز اختصاصی خود را در دستگاه وارد نموده و کلید ورود (ثبت) را انتخاب نمایید.
▪ گزینه انتقال وجه از صفحه نمایش «نوع خدمات» را انتخاب نمایید.
▪ مبلغ مورد نظر خود را به ریال وارد نموده و کلید ورود را از صفحه کلید دستگاه فشار دهید.
▪ شماره ۱۶ رقمی خود را حک شده روی کارت ذینفع (دریافت‌کننده وجه) را وارد نموده و کلید ورود (ثبت) را از صفحه کلید دستگاه فشار دهید.
▪ اطلاعات شماره حساب مبدا، شماره کارت و نام و نام خانوادگی دارنده کارت مقصد، مبلغ انتقالی نمایش داده شده در صفحه نمایش دستگاه را کنترل نموده و در صورت تایید کلید «بلی» و در غیر این صورت کلید «خیر» را انتخاب و عملیات را مجددا تکرار نمایید.
▪ با مشاهده پیام «تراکنش مورد نظر با موقعیت انجام شد» از صحت عملیات اطمینان حاصل نمایید.
▪ چنانچه تمایل به انجام عملیات جدید ندارید، گزینه «قطع عملیات» را انتخاب نموده، کارت و رسید خود را دریافت دارید.
● بیمه عمر و بیمه سپهر
الف) بیمه عمر
بانک صادرات ایران برای اولین بار در ایران جهت رفاه حال سپرده‌گذاران بلندمدت خود، با دریافت قسمتی از سود واریزی به عنوان حق بیمه عمر و تشکیل سرمایه، سپرده‌گذاران بلندمدت سپهری خود را در مقابل خسارات ناشی از فوت و نقص عضو صاحبان حساب، به شرح زیر بیمه نماید:
ـ پرداخت سرمایه بیمه مورد نظر مشتری در پایان مدت سپرده‌گذاری به بیمه شده.
- پرداخت خسارت فوت عادی به سپرده‌گذار بر اساس سرمایه مورد درخواست وی
ـ پرداخت سرمایه بیمه به بیمه شده در صورت فوت بیمه شده در اثر حادثه.
- پرداخت غرامت تعیین شده در صورت نقص عضو کلی و جزیی دائم و کلی به بیمه شده.
ب) بیمه سپهر کارت مشتریان
بانک صادرات ایران مفتخر است، با دریافت ۱۰۰۰۰ ریال در سال، دارندگان کارت خودپرداز سپهر را در مقابل خسارت ناشی از سرقت سپهر کارت، به‌علاوه حوادثی که منجر به نقص عضو و فوت صاحبان حساب می‌گردد، به شرح زیر بیمه نماید:
- خسارت برداشت وجه در نتیجه سرقت سپهر کارت حداکثر تا مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰ ریال
- خسارت ناشی از وقوع حوادث منجر به نقص عضو و فوت در اثر حوادث حداکثر تا مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال
- همچنین ۱۰درصد تخفیف ویژه به منظور خرید خدمات بیمه‌ای به شرح زیر برای بیمه‌شدگان سپهر کارت از طرف شرکت بیمه البرز منظور می‌گردد:
الف) بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی
ب) بیمه حوادث انفرادی
ج) بیمه حوادث خانواده
د) بیمه مسوولیت خانواده
ه) بیمه بدنه اتومبیل
● حوالجات بین شهری در سیستم سپهر:
با راه‌اندازی سیستم حوالجات بین شهری در سیستم سپهر بانک صادرات ایران، کلیه مشتریان بانک می‌توانند با مراجعه به کلیه شعب سپهری، از طریق سیستم حوالجات در سیستم سپهر، حواله‌های بین شهری خود را در کمترین زمان ممکن و ظرف چند دقیقه به حساب‌های غیرسپهری در کلیه شعب سپهری، سایر بانک‌ها و یا به آدرس ذینفع در تمام نقاط کشور ارسال نمایند.
● تعداد کل شعب ۷۲۴:
▪ ۲۴ شعبه افتتاح شده است (سراسر کشور)
▪ ۸ شعبه در حال راه‌اندازی (سراسر کشور)
● تعداد حساب‌های سپهری:
▪ ۱۵ میلیون و ۶۸۴ هزار حساب
● بانکداری اینترنتی:
▪ تاکنون ۱۳۳۰۶ نفر در سیستم بانکداری اینترنتی ثبت‌نام و عضو شده‌اند
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد