جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
عزیزالدینبن محمد عزیز نسفی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۶۷۱ - ... ) قمری
محل تولد: نسف
شهرت علمی و فرهنگی: عارف
ایام شباب را در ماوراءالنهر بهویژه در بخارا سپری کرد. در جوانی بیشتر اوقات خود را صرف تعلیم و تزکیه نفس نمود. حتی گویند طب نیز آموخت و در بخارا شروع به تصنیف و تألیف کرد. امّا در پی فتنههای پیاپی و هجوم مغول به بخارا مجبور به ترک آن سامان شد و ، در ۶۷۱ ق ، به خراسان و نواحی مرکزی ایران مهاجرت کرد. گاه در بحرآباد جوین ، درکنار بقعۀ شیخ خود ، سعدالدین حموئی میزیست و گاه در شیراز بر تربت شیخ کبیر ابو عبدالله خفیف معتکف بود ، و گاه در ابرقو در مسجد جمعه یا در کوه ابراهیم و گاه در کرمان. عزیزالدین نسفی میراث قابل ملاحظهای از عرفان و تصوف آمیخته به حکمت در زبان فارسی باقی گذاشته است. وی با وجود انتساب به طریقۀ کبرویه نوعی سعه مشرب و تسامح فکری نشان میدهد که در بین کبرویه و سایر سلسلههای صوفیه بهندرت دیده میشود. او از پیروان طریقۀ تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و مخصوصاً مربوط به تصوف بهشمار میآید. آثار وی که مشتمل بر نثری خطابی اما ساده و لطیف و قوی است در بعضی موارد متضمن نقل ابیات و رباعیات عارفانه نیز هست. از آثار وی: "منازلالسائرین"؛ "مقصدالاقصی"؛ "کشفالحقایق"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "مبداء و معاد"؛ "کشفالصراط"؛ "انسان کامل".
تولد و وفات: (۶۷۱ - ... ) قمری
محل تولد: نسف
شهرت علمی و فرهنگی: عارف
ایام شباب را در ماوراءالنهر بهویژه در بخارا سپری کرد. در جوانی بیشتر اوقات خود را صرف تعلیم و تزکیه نفس نمود. حتی گویند طب نیز آموخت و در بخارا شروع به تصنیف و تألیف کرد. امّا در پی فتنههای پیاپی و هجوم مغول به بخارا مجبور به ترک آن سامان شد و ، در ۶۷۱ ق ، به خراسان و نواحی مرکزی ایران مهاجرت کرد. گاه در بحرآباد جوین ، درکنار بقعۀ شیخ خود ، سعدالدین حموئی میزیست و گاه در شیراز بر تربت شیخ کبیر ابو عبدالله خفیف معتکف بود ، و گاه در ابرقو در مسجد جمعه یا در کوه ابراهیم و گاه در کرمان. عزیزالدین نسفی میراث قابل ملاحظهای از عرفان و تصوف آمیخته به حکمت در زبان فارسی باقی گذاشته است. وی با وجود انتساب به طریقۀ کبرویه نوعی سعه مشرب و تسامح فکری نشان میدهد که در بین کبرویه و سایر سلسلههای صوفیه بهندرت دیده میشود. او از پیروان طریقۀ تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و مخصوصاً مربوط به تصوف بهشمار میآید. آثار وی که مشتمل بر نثری خطابی اما ساده و لطیف و قوی است در بعضی موارد متضمن نقل ابیات و رباعیات عارفانه نیز هست. از آثار وی: "منازلالسائرین"؛ "مقصدالاقصی"؛ "کشفالحقایق"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "مبداء و معاد"؛ "کشفالصراط"؛ "انسان کامل".
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق انتخابات دانشگاه تهران حماس حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران بارش باران هواشناسی یسنا هلال احمر قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون صداوسیما عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام بازی سپاهان لیگ برتر ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی کولر گوگل تلفن همراه همراه اول تبلیغات اینستاگرام اپل
خواب فشار خون کبد چرب چاقی رابطه جنسی