دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مجله ویستا
بودن و ساختن
«نُت ویتال»(۱) در سال ۱۹۴۸ در یكی از شهرهای(۲) سوئیس به دنیا آمد. بیست سال بعد برای تحصیل در رشته هنر به پاریس رفت و در آنجا مجسمهسازی خواند.(۳) بعد از اتمام تحصیل ویتال شروع به سفر به كشورهای مدیترانهای، كانادا و آمریكا كرد. پس از بازگشت از سفر، به «رُم» جایی كه قبلاً مدت كوتاهی با دوستانش به آنجا سفر كرده بود، رفت.
در طول اقامتش در رم اشخاصی مانند «رابرت ویلسون»(۴) را ملاقات كرد. سپس سال ۱۹۷۴ به نیویورك رفت و با ویلیام دكونینگ(۵) آشنا شد. نزدیك به ۱۵ سال طول كشید تا به آنچه از مجسمهسازی میخواست، دست یابد. در سال ۱۹۸۰ در پاریس برای اولین بار شروع به كار با گچ كرد و سه سال بعد سال ۱۹۸۳ اولین مجسمه برنز خود را ساخت. بیشتر مجسمههای او نشانگر نمایش منسوخ ارتباط بین بشر و طبیعت است.
مجسمههای اولیه ویتال را میتوان مجسمههای ماقبل تاریخ مدرن نامید. یكی از آثار او نمایش مجسمههای برنز به صورت لمیده در فضولات حیوانات بود؛ فضولاتی كه در قدیم برای سوخت به كار میرفت. این ایده برای تأسیس بیمارستانی در نپال برای قربانیان سوختگی به وجود آمد؛ چرا كه در نپال آشپزی روی آتشِ باز در منازل صورت میگیرد و قربانیان زیادی به دنبال دارد. البته پیش از این ویتال تلاشی بیهوده برای ساختن مجسمه بچه دوساله نپالی كه در روی بدنش سوختگیهای فراوان داشت، كرد. به هر روی این تلاشها و مشاهده اتحاد بین هنر و بشر در آثار او موجب شد تا كارهای اوینام Agadez ProJect نامیده شود.
تجربههای شخصی همیشه در كارهای ویتال نمایان است. سوژههای كاری او به علت زاده شدن در یك مكان سرد و خلوت در سوییس همواره اثری از این موضوع دارد. بیشتر كارهای او عمودی و بلند هستند كه نمایانگر كوههای بلندی است كه در اطراف محل زندگی او بوده است. جایی كه مردم همیشه به كوه، برای طلوع و غروب آفتاب و یا برای ریزش اولین برف چشم دوخته بودند. در نیویورك بود كه او متوجه این شخصیت در آثار خود شد.
در این خصوص میگوید: «اگر من در هلند یا در كشورهای میانه غربی اروپا زندگی كرده بودم، مطمئناً مجسمههایم هم به صورت دیگری بود» البته نمیتوان تنها به این دلیل آثار او را مثلاً با آثار «جیاكومتی» كه فیگورهای كشیدهای دارد و در منطقه كوهستانی نیز زندگی كرده، مقایسه كرد. با این همه بیشتر آثار ویتال در اطراف سال ۱۹۸۰ به طور بلند و عمودی هستند. مجسمههای خانههای او از این جمله آثار هستند. این خانهها به اشكال مختلف نمایانگر این است كه آنها فقط برای مسكن گزیدن و زندگی كردن نیستند و میتوانند به معنی غلبه بر سختیها هم باشند.
پینوشت:
۱- Not Vital
۲- شهری بهنام Graudunden
۳- در دانشكدهای بهنام Center universitaire experimental de vincennes
۴- Robert Wilson
۵- Willem de Kooning
نویسنده : michael- stoeBer
مترجم : ژیلا مبصر
منبع: Sculpture Feb ۲۰۰۶
۱- Not Vital
۲- شهری بهنام Graudunden
۳- در دانشكدهای بهنام Center universitaire experimental de vincennes
۴- Robert Wilson
۵- Willem de Kooning
نویسنده : michael- stoeBer
مترجم : ژیلا مبصر
منبع: Sculpture Feb ۲۰۰۶
منبع : دوهفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 امام خمینی وزارت کشور رهبر انقلاب انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
هواشناسی تهران سازمان هواشناسی آتش سوزی پلیس پلیس راهور شهرداری تهران فضای مجازی دستگیری قتل آموزش و پرورش وزارت بهداشت
وام ازدواج قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو گمرک دولت سیزدهم خودرو بانک مرکزی مسکن برق بازار خودرو بازنشستگان
تلویزیون سریال زهره حمیدی سینمای ایران رسانه ملی عربستان امام خمینی (ره) سینما تئاتر
دانشگاه آزاد اسلامی منظومه شمسی فناوری ویروس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ اتحادیه اروپا
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید جواد نکونام باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
سیم کارت سرطان اپل باتری ایلان ماسک مریخ ناسا تلفن
خواب استرس ویتامین گرمازدگی خودکشی نوزاد قهوه بارداری بیماری قلبی