چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
تنها نامی برجا مانده است

سی دی دوم در این آلبوم با شش موومان از «بیژن و منیژه» (با الهام از شاهنامه فردوسی) اثر حسین دهلوی آغاز می شود كه برای نخستین بار در سال ۱۳۵۴ در تالار بزرگ رودكی به صورت باله به روی صحنه رفت. بخش های دیگری از این سوئیت ۲۶ قسمتی در سال ۱۳۵۶ با اركستر سمفونیك رادیو وین به رهبری توماس كریستین داوید به ضبط رسیده كه همراه با بخش های ضبط شده در نورنبرگ در یك سی دی مستقل در سال ۱۳۸۰ در تهران انتشار یافته است. دهلوی چندین بخش از این سوئیت را برای اركستر زهی نیز تنظیم كرده كه پارتیتور آن در سال ۱۳۶۳ در تهران به چاپ رسیده و با اركستر زهی بوهم (Bohemia) از جمهوری چك به رهبری منوچهر صهبایی ضبط و منتشر شده است. حسین دهلوی (متولد ۱۳۰۶) دانش آموخته هنرستان عالی موسیقی (كنسرواتوار تهران) در رشته آهنگسازی است كه موسیقی ایرانی را نیز با ویولن نزد ابوالحسن صبا فرا گرفته است. وی از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۰ مدیریت هنرستان موسیقی ملی و از ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۷ رهبری اركستر شماره یك اداره هنرهای زیبا (اركستر صبا) را در دست داشت. دهلوی در ۱۳۷۱ برای نخستین بار در تاریخ موسیقی ایران با همكاری حدود هفتاد نوازنده سازهای ایرانی، «اركستر بزرگ مضرابی» را تشكیل داد كه پس از اجرای چندین كنسرت موفق به دلایلی همچون مشكلات اقتصادی منحل شد. او نخستین آهنگساز ایرانی است كه به چاپ پارتیتور آثار خود برای استفاده هنرجویان آهنگسازی و پژوهشگران موسیقی چندصدایی ایران اقدام كرده است. از دیگر ساخته های او می توان از سبكبال، فانتزی برای گروه تمبك و اركستر (روی ریتم هایی از حسین تهرانی)، دوئو سنتور، كتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» و اپرای مانا و مانی (برای كودكان) نام برد كه با گذشت بیست و شش سال از زمان آفرینش هنوز به اجرا نیامده است. اثر بعدی «سوئیت ایرانی» از هوشنگ استوار و متاسفانه تنها اثر قابل دسترس از این آهنگساز برجسته ایرانی است. این سوئیت در سه موومان (پیش درآمد، آواز و رنگ) و در چهارگاه ساخته شده كه برای نخستین بار در مهر ۱۳۵۲ به وسیله اركستر سمفونیك تهران به رهبری فرهاد مشكات به اجرا درآمد. محمود خوشنام (منتقد موسیقی) در همان زمان گفت وگوی جالبی با هوشنگ استوار انجام داد كه در ماهنامه رودكی (شماره ۲۵) به چاپ رسید. استوار در بخشی از مصاحبه درباره این اثر چنین می گوید: «با آنكه این اثر در واقع سوئیت نیست عنوان سوئیت را برای آن انتخاب كرده ام زیرا از زمانی كه در تاریخ موسیقی با لغت سمفونی و فرم آن آشنا شدم همیشه در این فكر بودم كه آیا ممكن است روزی آدم بتواند نظیر آن فرم را با موسیقی ایرانی _ تا حدودی كه قابل قبول باشد _ منطبق كند، البته بدون اینكه از آن فرم كاملاً كلاسیك سمفونی كه در عرض دو قرن واقعاً تحول پیدا كرده دور بیفتد. پس از مدتی تجربه و مطالعه دریافتم بی آنكه احتیاج باشد از فرم های غربی تبعیت یا تقلید كنیم در همین ردیف های معمولی موسیقی ایرانی هم می توانیم نظیر آن فرم را داشته باشیم...» هوشنگ استوار (متولد ۱۳۰۷) پس از فراگیری مقدمات آهنگسازی نزد پرویز محمود (بنیانگذار و نخستین رهبر اركستر سمفونیك تهران) در كنسرواتوار ژنو و كنسرواتوار سلطنتی بروكسل به تحصیل در رشته آهنگسازی پرداخت. وی سال ها استاد هنرستان عالی موسیقی و دانشكده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) بود. استوار چندی پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت كرد ولی در سال ۱۳۸۰ به كشور بازگشت و فعالیت خود را بیشتر به صورت تدریس آهنگسازی ادامه می دهد. از دیگر آثار او باید به چهار حالت (برای ویولن و اركستر زهی)، اجاق سرد ( روی اشعار نیما یوشیج)، باله سیاره و قطعات بسیاری برای پیانو (با الهام از موسیقی ایرانی) اشاره كرد. واپسین اثر در این آلبوم «موومان سمفونیك» از پدر انتوموزیكولوژی ایران محمدتقی مسعودیه (۱۳۷۷-۱۳۰۶) است. این اثر برای نخستین بار در آذرماه ۱۳۵۶ به وسیله اركستر سمفونیك تهران به رهبری جو وان دیدرن ( Jo Van Diederen - رهبر میهمان از هلند) در تالار بزرگ رودكی و در كنار آثاری از كارول چیمانوفسكی، مانوئل دفایا و موریس راول به اجرا درآمد. مسعودیه خود در بروشور آن كنسرت درباره این اثر چنین نوشته است: «موومان سمفونیك، از لحاظ قالب و فرم دقیقاً از طرح سونات كلاسیك پیروی می كند. یعنی شامل اكسپوزیسیون، توسعه تماتیك و رپریز است. دو تم اكسپوزیسیون همان تم هایی فانتزی برای اركستر زهی، اثر دیگر آهنگساز است كه در اینجا دوباره تنظیم شده است. این دو تم سخت نسبت به هم متضاد به نظر می رسند...» مسعودیه در هنرستان عالی موسیقی، كنسرواتوار ملی پاریس، مدرسه عالی موسیقی لایپزیك و دانشگاه كلن در رشته های ویولن، آهنگسازی و موسیقی شناسی تطبیقی تحصیل كرد و پایان نامه دكترای او با عنوان «آواز شور» در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) در شهر ریگنسبورگ به چاپ رسیده كه از معتبرترین كتاب ها به زبان آلمانی درباره موسیقی كلاسیك ایران به شمار می رود. وی از همان زمان تا پایان عمر به تدریس در دانشگاه تهران اشتغال داشت و بارها در همایش های جهانی موسیقی شناسی نیز شركت جست. كتاب های گوناگون او به زبان های متعدد همچون «تجزیه و تحلیل چهارده ترانه محلی ایران»، «نسخه های خطی پارسی درباره موسیقی»، آوانویسی و تجزیه و تحلیل «ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران به روایت محمود كریمی» و ... در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران است ولی آثار آهنگسازی او كمتر شناخته شده است. علاوه بر موومان سمفونیك كه در «منظومه های سمفونیك از ایران» منظور شده شماری دیگر از آثار او با اركستر فیلارمونیك پلوودیو (Plovdiv) به رهبری منوچهر صهبایی ضبط شده است.در «منظومه های سمفونیك از ایران» جای خالی آثار آهنگسازانی چون امانوئل ملیك اصلانیان، مرتضی حنانه، ثمین باغچه بان، حسین ناصحی، هرمز فرهت و ... به خوبی حس می شود.در اینجا همچنین باید یادی كرد از غلامحسین مین باشیان و پرویز محمود كه پدیدآورنده نخستین آثار سمفونیك ایرانی هستند. این بخش از آثار آهنگسازان ایرانی به دلایل گوناگون همچون نیاز به پشتیبانی قوی مالی و امكانات وسیع برای اجرا و ضبط تا حد زیادی ناشناخته مانده است. كارهای بسیاری ساخته شده ولی تنها نامی از آنها برجای مانده و بسیاری از آهنگسازان نیز تحت تاثیر شرایط، نسبت به حفظ آثار خود بی تفاوت شده اند. انتشار مجدد این آلبوم به رهبری علی رهبری و پخش آن در سطح بین المللی گامی مثبت و موثر برای حفظ و شناساندن این آثار است.
پژمان اكبرزاده
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست