چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تصمیم جسورانه
در حالیکه شرکت Costamare، بهعنوان مالک یونانی، موتورهای ارتقاءیافته ۱۲ سیلندر K۹۸MC با حدود ۱۰۱ هزار و ۶۰۰ اسب از MAN B&W را برای ۵ شناور کانتینربر عظیم خود انتخاب کرد، شرکت ”دریائی بازرگانی هیوندای“ (HMM) با اتخاذ تضمیمی جسورانه موتورهای ۱۴ سیلندر Sulzer RT-flex با توان بیسابقه ۱۰۸ هزار و ۹۲۰ اسب را برای هر یک از ۴ فروند کشتی کانتینری ۸۶۰۰ TEUSulzer RT-flex برگزید.
اگرچه شرکت MAN B&W نوع موتورهای K۱۰۸ با قطر سیلندر بیشتر و فرم ۱۴ سیلندر را برای نسل نوظهور کشتیهای کانتینری با ظرفیت حمل بیش از ۸ هزار TEU آماده کرده بود، اما بنا به قرارداد با شرکت Costamare تصمیم گرفت مدلهای موجود را ارتقاء دهد.
با عرضه ۵ درصد افزایش توان موتورها با تغییر قطر سیلندرها از ۴۶۰ به ۹۸۰ میلیمتر، شرکت MAN B&W گزینههای بیشتری را در برنامه موتورهای دیزل دور پائین خود ایجاد کرد.
در مورد کشتیهای کانتینری سری موتورهای K۹۸، همانطور که در موتورهای معمول با میل بادامک، ناوگان ۵ فروندی شرکت Costamare مشخص شده است. حداکثر توان از ۶۸ هزار و KW ۶۴۰ به ۷۴ هزار و KW ۷۶۰ در پیکربندی موتورهای ۱۲ سیلندر نیاز به افزایش خواهد داشت.
در مدلهای ۱۴ سیلندر، این ارتقاء توان خروجی را از ۸۰۰ هزار و Kw ۸۰ به ۸۷ هزار و Kw ۲۲۰ افزایش میدهد. سری مدلهای مختلف K۹۸ از انواع MC ،MC-C و ME در ردهبندی موتورهای Mark ۷ را تشکیل میدهند، در حالیکه ردهبندی موجود را در طرح Mark ۶ میتوان یافت.
● امکان توسعه
این تغییر، تمایل مالکان کشتیها را در بهکارگیری نمونههای ۱۲ سیلندر تا حد امکان برآورده کرده است. که این موضوع بیانگر توان توسعه مهندسی طولانیمدت صرف شده برای نوع موتورهای K۹۸ میباشد. علیرغم اینکه قدرتهای بیشتر از طرح K ۱۰۸ ME-C قابل دستیابی خواهد بود که در مدلهای ۱۲ و ۱۴ سیلندر توانی تا ۸۳ هزار و Kw ۴۰۰ و ۹۷ هزار و Kw ۳۰۰ فراهم میشود.
البته تقاضا بیش از توان طرحهای موجود موتورها و تعداد سیلندرهای ساخته شده است. در مورد سریهای K۹۸، انواع K۹۸ MC و K۹۸ ME در مقایسه با توان ۵۷۲۰ Kw در ۲/۱۸ بار فشار مدلهای موجود میتوانند توان Kw ۶۲۳۰ برای هر سیلندر در فشار ۲/۱۹ بار را فراهم کنند.
طرحهای ارتقاءیافته K۹۸ MC-C و K۹۸ ME-C با توان Kw ۶۰۲۰ در فشار ۲/۱۹ بار به نسبت موتورهای K۹۸ ME-C محوده توان را از ۷۹ هزار و Kw۹۴۰ به ۸۴ هزار و Kw ۲۸۰ در یک موتور ۱۴ سیلندر افزایش داده است بدون اینکه هیچ تغییری در سرعت ۱۰۴ دور در دقیقه و سوخت ایجاد شود.
ناوگان ۵ فروندی ”Costamare“ مدتی طولانی در اجاره خطوط کشتیرانی کانتینری ”Cosco“ خواهند بود که تحویل اولین فروند آنها برای فوریه ۲۰۰۶ میلادی برنامهریزی شده بود. این شرکت همچنین ۴ فروند کشتی کانتینری به ظرفیت ۱۰ هزار TEU را در کارخانه ”هیوندای“ رزرو کرده که برای آنها نیز نیروی محرکه MAN B&W با موتورهای ۱۲ سیلندر K۹۸ME با کنترل الکترونیکی و توان ۹۴ هزار اسب را در نظر گرفته است.
بازار پروژهای خاص برای مدل ۱۴ سیلندر با نوع موتور K۹۸ در دست تهیه میباشد. این موضوع بهدلیل برنامههائی است که برای تعیین کشتی کانتینری با ظرفیت بیسابقه توسط مالکان کشتی اروپا طرحریزی شده است.
در پاسخ به تقاضای مالکان خطوط کشتیرانی برای موتورهای سیستم رانش با یک پروانه، شرکت MAN B&W موتورهائی با قطر سیلندرهای بسیار زیاد K۱۰۸ ME-C، را که بزرگترین طرح ارائه شده تا امروز میباشد ساخته است.
توان خروجی عرضه شده برای نوع موتورهای MC-C و ME-C در قطر سیلندرهای ۴۶۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر جوابگوی متوسط فشار ۲۰ بار، در مقایسه با ۱۹ بار فشار مدلهای استاندارد میباشد. در این سیلندرها حداکثر فشار احتراق تا ۱۶۰ بار افزایش داده شده است.
● کشتیهای LNG بهعنوان یک هدف
تحولات بنیادین و اصولی ماشینآلات دو زمانه کنترل الکترونیکی در ابتدای سال ۲۰۰۵ میلادی موضوع فعالیت موتورهای سری ME طرح MAN B&W، برای نسل جدید کشتیهای LNG با ظرفیت رکوردشکن تازه بوده است.
هر یک از سری کشتیهای با ظرفیت ۲۱۰ هزار مترمکعب متعلق به ”تجارت قطر و انگلیس“ که به شرکت ”Daewoo“ سفارش داده شده است. به دو موتور دیزل ۷۰ ME-C ۶۵ مجهز خواهند شد.
گاز حاصل از کالای حمل شده توسط این کشتیها، بهجای اینکه همانند کشتیهای LNGC مصرف نیروی محرکه رانش شود، دوباره بهصورت مایع درآمده و به مخازن بار پمپاژ میشود.
بهکارگیری سیستم کلاچ با هدف اطمینان از ادامه کار سیستم رانش در صورت بروز مشکلی برای موتورهای اصلی و با سیستم محرکه و همچنین سهولت انجام تغییرات در بنادر میباشد.
براساس ارزیابیهای صورتگرفته توسط شرکت ”MAN B&W“، استفاده از تکنولوژی ME منافع عمدهای دربردارد که علت آن مربوط به اختلاف مؤثر ظرفیت گرمائی ویژه در بهکارگیری سیستم رانش دیزل به همراه سیستم میعان گاز بهجای توربین بخار است.
در عین حال هزینه هر دو سیستم رانش کم و بیش به یک اندازه است.
● قابلیت در عملکرد
موتور Sulzer ۱۴ RT - flex ۹۶C پرتوانترین موتوری است که تاکنون در کشتیسازی مورد استفاده قرار گرفته و نیز اولین موتور دیزل دریائی دور پائین ۱۲ سیلندر ساخته شده است. ترتیب احتراق موتورهای ۱۴ سیلندر کشتیهای کانتینری HMM خواص ارتعاشی خوبی را نشان خواهند داد.
در حالیکه میللنگ این موتورها گشتاور کافی برای ۱۴ سیلندر را فراهم میکند، ماده انتخاب شده بهگونهای ساخته شده است تا توانائی افزایش انقباض جا زدن داشته باشد.
سیستمهای ریلی با کنترل الکترونیکی تزریق سوخت و فعال کردن شیرهای سوخت در سری موتورهای RT-flex بدون میل بادامک قابلیت و توانائیهای عملکرد را نشان دادهاند.
این قابلیتها عبارتند از: مصرف سوخت کمتر، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، دور پائین یکنواخت برای مانور بهتر و ... .
همانطور که در موتور کشتیهای بزرگ معمول و متداول است، این مدل ۱۴ سیلندر یک جعبهدنده برای راهاندازی پمپ سوخت و روغن دارد که دو مجموعه ریل، هر یک برای ۷ عدد از سیلندر میباشد.
پس از اتمام آزمایشها و تستهای کارخانه و تأیید مؤسسه ردهبندی، اولین تحویل موتور اخیراً با قطر سیلندرهای ۵۰۰ میلیمتر سری دو زمانه RT-flex۵۰ صورت گرفته است. کارخانه ساخت موتورهای RT-flex۵۰ سفارشهائی برای کشتیهای فلهبر، تانکرهای حمل فرآوردههای نفتی و کشتیهای LPG دریافت کرده است.
دو دستگاه موتور نوع جدید ۶ سیلندر برای فلهبرهای با ظرفیت ۳۷ هزار DWT و کشتیهای کالابر با ظرفیت ۲۰ هزار DWT تولید شدهاند.
مترجم: علی فرامرزیفر
منبع: Shipping World & Shipbuilder
پینوشت:
Liguified Natural Gas Carrier ـ ۱
منبع: Shipping World & Shipbuilder
پینوشت:
Liguified Natural Gas Carrier ـ ۱
منبع : ماهنامه پیام دریا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست