چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
چالشهای اجتماعی مسئله حجاب
عباس معلمی مهندسی صنایع خود را پیش از انقلاب به اتمام رسانده و پس از انقلاب در قم در زمینه برنامه ریزی اسلامی كار كرده است. اكنون نیز مدیر كل پژوهش و قائم مقام مركز پژوهشها اسلامی صدا و سیما است.
● در ابتدا لطفاً وضعیت حجاب در كشور را آسیبشناسی كنید؟
▪ اگر بخواهیم به صورت كلان وضعیت حجاب را بررسی كنیم باید بگویم كه وضعیت حجاب در كشور ما نسبت به اكثر كشورها حتی بعضی از كشورهای اسلامی وضعیت مطلوب و بهتری را دارد. البته نسبت به آن توقعاتی كه از یك جامعه اسلامی و انقلابی است این وضعیت برای یك كشور اسلامی و انقلابی وضعیت مناسبی نیست و در این چند سال اخیر نسبت ارزشهای ما سیر رو به رشدی را نداشته است.
● منظور دقیق شما از مطلوب و نا مطلوب بودن وضعیت حجاب چیست؟
▪ منظور من نسبت وضعیت است به طوری كه در كشورهای غیر اسلامی و حتی در برخی از كشورهای اسلامی مانند مصر، بخشهایی از لبنان، امارات یا حتی پایتخت عراق وضعیت حجاب نامطلوب شده است كه عریان بودن سر و دست عادی شده و در كشور ما وضعیت حجاب نسبت به آن كشورها مطلوبتر است ولی وقتی كه ما به ارزشها و احكام دینی خودمان نگاه میكنیم این وضعیت را مطلوب نمیدانیم. در ارزشهای ما برای زن حد مشخصی وجود دارد و نسبت به این احكام و ارزشها در اكثر شهرهای بزرگ كشور وضعیت نامطلوب است حتی تا حدودی عرف دارد تغییر میكند و شما نمیتوانی به زنی كه مقداری از موی سر او از روسری بیرون است بگویی تو بد حجابی و ارزشها را رعایت نكردی و دارد در معنای عرفی حجاب تصرف میشود كه این مسئله بسیار خطرناك است و این مسئله در بعضی از مناطق شهرهای بزرگ تا جایی رسیده است كه اگر زنی بخواهد حجابی را كه نظر شارع مقدس است رعایت كند عمل غیر عرف انجام داده است به عبارتی جای ارزش و ضد ارزش عوض شده است كه امری خطرناك است.
● نظر شارع مقدس چیست؟
▪ چیزی كه شرع مشخص كرده همان پوشش بدن و سر غیر از صورت و دستها است.
● بهطور دقیق بیان فرمایید حد پوشش چیست؟
▪ یعنی اینكه جذابیتهای بدن زن در معرض دید نامحرم قرار نگیرد. اگر بخواهیم دقت بیشتری روی این موضوع داشته باشیم باید در كنار پوشش مسئله آرایش را نیز مطرح كنیم. ممكن است یك زن پوششی داشته باشد كه به ظاهر طبق احكام اسلامی باشد ولی مورد نظر شارع مقدس نباشد آن هم از نظر زیور آلات، آرایش و حتی نوع رفتار كه در حقیقت باعث عدم پوشش جنسی زن میشود حتی ممكن است زنی چادر و مقنعه را برای پوشش اسلامی استفاده كند اما رنگ آن چادر و مقنعه ایجاد جذابیت جنسی كند كه اشكال دارد. در اصل حجاب و پوشش برای این قرار داده شد كه وقتی زن وارد اجتماع میشود به عنوان یك كالای دیدنی مورد ارتباط قرار نگیرد و از جذابیتهای جنسی او استفاده نشود.
● شما به جلب توجه زن اشاره كردید. ملاك جلب توجه چیست آیا به عرف جامعه برمیگردد یا شرع به طور دقیق مشخص كرده است؟
▪ قبل از این مسئله به این اشاره میكنم كه جلب توجه بعد از رعایت حد پوشش مطرح میشود و عدهای نگویند كه در كشورهای غیر اسلامی زن مسلمان با حجاب جلب توجه میكند پس نباید حجاب داشته باشد و منظور از جلب توجه مشخص است یعنی نظر مردان به این سو میرود كه نسبت به یك زن توجه و استفاده جنسی ایجاد میشود. و با توجه به این مسئله ملاك جلب توجه عرف اما عرف شرعی است و یك زن باید علاوه بر رعایت شرع عرف محیط خود را نیز رعایت كند.
● با توجه به این نكته پس اگر به فرض در جامعه ما همه زنان از حداقل پوشش شرعی استفاده كردند آیا چادر اشكال شرعی پیدا میكند و شامل حكم جلب توجه میشود؟
▪ از طرفی جلب توجه چادر در چنین محیطی زمینه نگاه و استفاده جنسی مردان را فراهم نمیكند و از طرفی بعضی از وقتها برخی جلب نظرها شاید جزء استحباب شود بطوری كه گاهی یك واجب اسلامی ترك شده یا یك عمل نیك به فراموشی سپرده شده مثل اینكه كمك كردن به فقرا كه امری مستحب است در جامعه به فراموشی سپرده شده و عدهای به عمد صدقه را آشكارا به فقیر میدهند حتی در تلویزیون هم نشان داده میشود تا آن عمل نیك را ترویج كنند. در اینجا هم اگر در منطقهای یا شهری حجاب برتر فراموش شده یا از بین رفته خانمی با چادر ظاهر میشود و جلب نظر میكند به این معنا كه حجاب برتر را ترویج كند.
● لطفاً به این سوال پاسخ دهید كه آیا حجاب یك مسئله درونی و شخصی است یا یك مسئله بیرونی و اجتماعی؟ علت آن را بیان كنید.
▪ حجاب و عدم آن علاوه بر آثار و پیامدهای فردی در اجتماع نیز آثار و پیامدهایی دارد و نیز برای بیحجابی در اسلام جزای دنیوی قرار داده شده پس فقط یك امر شخصی نیست مثل غیبت كردن كه گناهی فردی است و عذاب و جزای آن به عهده حاكم نیست. حجاب چون پیامدهای اجتماعی دارد پس مسئلهای است مربوط به اجتماع.
● برخی معتقدند علت اینكه وضعیت حجاب در كشور ما بدین صورت شده این است كه حجاب از یك مسئله درونی به یك مسئله بیرونی و اجتماعی تبدیل شده است در صورتی كه حكومتها و اجتماع دخالتی در این امر نمیكردند. نظر شما در رابطه با سخن چیست؟
▪ اولاً اینكه قبلاً عرف جامعه بر اساس تعالیم اسلامی شكل گرفته بوده و كسی تخلف نمیكرده و در جامعه الگویی غیر از این نبوده است البته اگر زنی تخلف میكرد جامعه هم با او برخورد میكرد. مگر خانم قرهالعین و خانم فاطمه سیاح كه بیحجاب در جامعه ظاهر شدند جامعه نسبت به آنان واكنش نشان نداد. حتماً در فیلمی كه در زمان طاغوت ساخته شد با نام شوهر آهو خانم كاملاً مشهود است كه وقتی بدون حجاب در جامعه ظاهر میشدند عدهای با او برخورد میكردند پس معلوم میشود كه واكنش اجتماع بوده و حجاب را مسئلهای اجتماعی میدانستند یا حتی ناصرالدین شاه با مسئله بیحجابی در قزوین مخالفت كرده بود كه به طور دقیق داستانش را به خاطر ندارم اما از طرف حكومتها هم اگر بیحجابی بوده برخورد میشده است.
● به نظر شما پیامدهای اجتماعی و فردی بیحجابی و عدم پوشش اسلامی زنان در جامعه چیست؟
▪ مسئله فقط پوشش نیست بلكه در كنار آن مسئله آرایش هم هست و باعث شده است حریمهای عفاف از بین برود. عدم پوشش اسلامی در جامعه باعث شده است كه محیط اجتماع از حالت اصلی خود كه محیطی برای تلاش و كوشش است فاصله گرفته و سلامت آن تهدید شده است. جذابیتهای جنسی در معرض دید عموم قرار گرفته و سلامت جنسی جامعه به خطر افتاده است. البته نكتهای كه باید بگویم این است كه وقتی گفته میشود حجاب آنچه كه در ذهن میآید پوشش زنان است گویا مرد به هر شكل میتواند در جامعه ظاهر شود و یا اینكه هر نوع برخوردی در اجتماع را نسبت به این مسئله داشته باشد. اما اینطور نیست و اسلام در مورد نگاه كردن مرد به زن هم احكام و دستوراتی دارد و همانطور كه برای زنان دستور دارد، برای مردان هم حكم دارد. به عبارت بهتر همان طور كه اسلام برای زنان راهی را باز كرده است تا هدایت شوند به مرد هم صراط مستقیم را نشان داده است. مرد هم در اجتماع باید عفاف داشته باشد و محیط اجتماع از هر طرف باید سالم باشد.
پیامد و اثر نامطلوب بیحجابی و به طور كلی گناه این است كه محیط اجتماع غیر الهی میشود و فرد از خدا دور میشود و دیگر اینكه زن بدحجاب ثبات خانواده را از بین میبرد چونكه وقتی مرد و زن قصد دلبری در اجتماع داشته باشند و یك فرد در اجتماع دائماً مورد تحریك جنسی از جانب دیگران قرار گیرد آسایش خانوادگی و روانی او به خطر میافتد. وقتی افراد یك جامعه همدیگر را تحریك جنسی میكنند پیامدهای خاصی هم بوجود میآید مانند دزدیده شدن زنان و دختران، تجاوز، همجنسگرایی و... البته برخی به غلط میگویند كه علت اینها این است كه افراد جامعه محدود میشوند وعدهای بر اثر این محدودیت از خط بیرون میزنند اما آن طرف دنیا زنربایی بیشتر است یا اینجا. تجاوز به عنف در كشورهای آزاد جنسی بیشتر است یا در كشوری كه این مسائل محدود شده است. همجنسگرایی آن طرف بیشتر است یا این طرف. شهوت مسئلهای است كه هر قدر به آن دامن بزنید گسترش بیشتری پیدا میكند.
● پس در این صورت آیا شما عدم پوشش زنان را با شهوت رانی یكی میدانید؟
▪ نه یكی نیست بلكه عدم پوشش یا پوشش نامناسب زن تحریك كننده شهوات است و زمینهساز این مسئله است كه البته این زمینه سازی بستگی به عرف جامعه دارد. كه ممكن است بیحجاب بودن یا نداشتن پوشش اسلامی مسئلهای عادی باشد كه محرك شهوات نباشد مثل چین كمونیست كه زمانی زن و مرد لباسهای شبیه به هم میپوشیدند و همه زنان هم تقریباً هم لباس بودند و فقط موی سرشان پوشیده نبود مثل لباس سربازی. در آن محیط و در عرف آن جامعه ممكن است زنان با حضور خود در آن جامعه با آن پوشش زمینه ساز شهوات نباشند البته لوازم منفی خاص خود را دارد و در حقیقت چون خداوند چنین دستوری برای زنان داده است قطعاً زنی كه پوشش كامل اسلامی ندارد به نسبت زمینهساز چنین امری است حال ممكن است نسبت كم یا زیادی داشته باشد. به هر حال این مسئله آغازی است برای ایجاد زمینههای فساد فردی و اجتماعی. البته گاهی یك خانمی از یك مدل آرایشی یا پوششی كه آن طرف دنیا به عنوان جلب توجه استفاده میشود به عنوان اینكه این لباس و آرایش مُد است استفاده میكند و قصد جلب توجه هم ندارد و زنی عفیف است اما وقتی كه با آن ظاهر در جامعه میآیدمورد توجه و نظر قرار میگیرد و فضای عفیفانه جامعه را برهم میزند. در كشور ما بسیاری از خانمهایی كه با حجاب نامناسب در اجتماع ظاهر میشوند اگر مردی بخواهد برخوردی شهوانی با آنان داشته باشد عكس العمل نشان میدهند و اجازه چنین برخوردی را نمیدهند حتی من زنی در تهران را دیدم كه به خاطر ظاهر او كسی فكر خوبی راجع به آن زن نمیكرد و در كنار خیابان هم منتظر ماشین بود. چند ماشین مختلف با مدلهای بالا و پایین هم جلوی او نگه داشتند اما این زن سوار تاكسی شد و صندلی عقب هم نشست. من به دوستم گفتم كه این زن با این ظاهر اگر قصد بیعفتی داشت یا سوار آن ماشینها میشد یا حداقل عقب نمینشست. اگر كسی در خیابان هم به این خانم دست بزند قطعاً توی گوشش میزند پس این زن قصد بیعفتی ندارد اما نمیفهمد كه وقتی با چنین ظاهری در جامعه ظاهر میشود نظر همه را به خود جلب میكند و زمینه ساز مسائل شهوانی میشود.● الگوی برتر حجاب را چه میدانید و ویژگیهای الگوی برتر حجاب چیست؟
▪ الگوی حجاب یعنی اینكه پسندیده است وقتی زن وارد اجتماع میشود و با مردان برخورد اجتماعی دارد زیباییهای جسمانی خود را پوشیده نگه دارد. حال حجابی حجاب برتر است كه به این مفهوم بیشتر كمك كند. منظور از حجاب این است كه رابطه جنسی نامشروع را قطع كند و آن قیچی كه بیشتر این رابطه را قطع كند الگوی برتر حجاب است حال چادر باشد یا هر پوشش دیگری. و البته چادر به عنوان پوشانندهترین نوع پوشش معرفی شده و مشكی بودن آن هم علتهای زیادی دارد. یكی اینكه رنگ مشكی پوشاننده رنگهای دیگر است كه زیر آن هر رنگی باشد میپوشاند و از جهتی دیگر رنگ مشكی رنگ جلال و جبروت است و اگر دقت كنید رنگ لباسهای دیپلماتها و حتی ماشینهای آنها مشكی یا تیره است كه بهخاطر جبروت آن است و رنگ مشكی چادر هم برای زنان جبروت و جلال و حریم ایجاد میكند.
● برخی معتقدند، دوران سازندگی و حاكمیت تفكر توسعه تأثیر منفی بر مسئله حجاب گذاشته است. آیا شما با آنها همفكر هستید، چرا؟
▪ این حرف درستی است. به این علت كه تغییر ارزشها پیدا شد. زمان جنگ برای افراد جامعه افتخارات دیگری بود. افتخار به این میشد كه من مسلمانتر هستم. البته نه از روی ریا بلكه بر اساس ارزشها. بعد از آن دوران، برنامه توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی مطرح شد و برخی در اسم برنامه اشكال كردند كه جمهوری اسلامی در اقتصاد خلاصه نمیشود و اسم آن را به برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی تغییر دادند اما محتوا را حفظ كردند. نكتهای كه در اینجا مهم است این است كه آن برنامه دقیقاً الگو گرفته از برنامههای توسعه سایر كشورها بود و اقتصاد در آن برنامه اصل بود كه اولین و بزرگترین دسته بندی آن عبارتست از: كشاورزی، صنعت و خدمات كه فرهنگ جزو خدمات محسوب میشد و برای مكانیزه شدن كشاورزی و صنعت، آموزش به عنوان خدمات برای توسعه برنامه ریزی شد. البته نیازهای مادی رد نمیشود ولی بحث بر سر محور بودن آن است و محورها و ارزشهای جامعه اسلامی عوض شد. وقتی ارزشها و محورها عوض شد الگوی حجاب هم كه از ارزشهای جامعه اسلامی است عوض میشود. در این تفكر، توسعه یافته؛ كشورهای اروپایی هستند و توسعه نیافته را كشور خودمان میانگارد و برخی هم میگویند ژاپن اسلامی و فكر میكنند برای پیاده كردن برنامه توسعه غربی در جامعه میشود اخلاق اسلامی را حفظ كرد. در صورتی كه قالب باید با محتوا هماهنگ باشدمحتوا را نیز با خود میآورد. تفكر توسعه، شعارهای انقلاب و وصایای شهدا را از دیوار و اتوبوسها برداشت و به جای آن توجه به مادیات و مواد مصرفی را تبلیغ كرد و این شد زیبا سازی شهر.
● حدود و اختیارات و وظایف حكومت در رابطه با مسئله بد حجابی چیست؟
▪ اگر در جامعه اینطور بود كه همه بهخاطر دهن كجی به اسلام و انقلاب بد حجاب یا بدون حجاب وارد جامعه میشدند، برای حكومت یك راه بود و اگر كسانی به خاطر بی اطلاعی و عدم آگاهی بی حجاب بودند وظیفه حكومت تفاوت داشت كه مشخص است حكومت میبایست از طریق رسانهها و ابزارهایی كه در دست دارد به آنان آگاهی دهد. مسئلهای كه در جامعه ما برخی به اشتباه عمل میكنند اینست كه برای همه بیماران یك نسخه میدهند در صورتی كه هر مریضی یك نسخه جداگانه میخواهند و نحوه برخورد با خانمهای بد حجاب به عوامل و علل بد حجابی آنان بستگی دارد. نكته دیگری كه حكومت در برخورد با بد حجابی باید مد نظر داشته باشد اینست كه همه عوامل حكومت باید در یك راستا و هماهنگ عمل كنند.
در نماز جمعه بد حجابی محكوم میشود و در برنامههای تلویزیون رابطه زن و مرد نامحرم عادی جلوه داده میشود. نیروی انتظامی میگیرد و دادگستری رها میكند. این وضعیت برای بك حكومت هماهنگ نیست و میبایست یك برنامه هماهنگ وجود داشته باشد.
● شما چه راه كارهایی برای حل این مسئله دارید؟
▪ بر اساس آنچه كه به عنوان علت بی حجابی گفتم میبایست برای هر سبب یك راهكار ارائه داد. دسته بندی خود من اینطور است كه راه كارهایی هستند كه ایجابی و راهكارهایی ایجاد مانع است و راه كارهایی هم مربوط به بحث نظارت میشوند و آخرین راه كار در این مسئله برخورد با افراد بد حجاب است.
عدهای هستند برای اینكه در جامعه مورد توجه قرار بگیرند از بد حجابی استفاده میكنند كه باید فضای سالم در جامعه ایجاد شود تا افراد در نقشهای مفید مطرح شوند. باید به آن زن گفته شود كه هویت تو در جسم تو خلاصه نمیشود و میتوانی در اجتماع از نظر فكری و معنوی مورد توجه قرار بگیری. این به طور مثال یكی از راه كارهایی ایجابی است یا برای افرادی كه به هر عنوان تنوع طلب و مد گرا هستند و به این علت و نیاز سراغ مدهای غربی میروند باید مدهای صحیح، متنوع و پوشیده طراحی و تولید شود.
برخی از راه كارها سلبی اند و به طور مثال نباید بگذاریم در نشریات الگوسازی غیر دینی شود. نباید بگذاریم لباسهایی با مدلهای غربی در كشور تولید شود و نیز در همین راستا میبایست ایجاد مانع هم صورت گیرد تا فضاهای گناه و بد حجاب بودن در جامعه نباشد. و اما راه كار برخورد حكومت با این مسئله كه ابتدا باید با ریشه بد حجابی باشد تا انشاءالله به نتیجه مطلوبی در مسئله حجاب برسیم.
گفتوگو با عباس معلمی
منبع : نشریه حورا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست