|
|
تختهسياه - blackboard or chalkboard
|
|
- اين ابزار يکى از متداولترين اقلام موجود و مبناى بسيارى از ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى ارزشمند يادگيرى است.
|
|
- اين ابزار، ارزان است و همچنين معمولاً در دسترس قرار دادر، يا اينکه در بسيارى از وضعيتهاى يادگيرى بهراحتى مىتوان آن را تهيه کرد.
|
|
- کارکنان ترويج مىتوانند آن را بهکار برند و پيامهاى خود را در قالب واژگان يا تصويرها، با قيمتى ارزان و به شکلى جذاب انتقال دهند.
|
|
- مىتوان آن را براى يادداشت کردن نکات مهم در حين صحبت، يا براى کشيدن نمودار بهمنظور توضيح دادن نکات خاص در آن، بهکار برد.
|
|
- اين ابزار بسيار انعطافپذير است و هر مطلب يا نمودارى را که بهراحتى قابل فهم نباشد، مىتوان پاک کرد و ديگربار بهشکلى جديد و قابل فهمترى ارائه داد.
|
|
- اين ابزار بسيار انعطافپذير است و هر مطلب يا نمودارى را که بهراحتى قابل فهم نباشد، مىتوان پاک کرد و ديگربار بهشکلى جديد و قابل فهمترى ارائه داد.
|
|
- مخاطبان مىتوانند مراحل 'تکوين' يک نمودار را در حين صحبت سخنران ببينند؛ اين امر، بسيارى از ابهامهاى پوسترهائى را که فهم سريع آنها گاه بسيار پيچيده است، برطرف مىسازد.
|
|
- در زمان مناسب مىتوان نمودارها و متن درس را قبل از شروع صحبت روى تختهسياه نوشت، تا از قطع کردن صحبت بهواسطهٔ ترسيم يا نوشتن اجتناب شود و کمکى باشد به حفظ دقت مخاطبان.
|
|
- در زمان مناسب مىتوان نمودارها و متن درس را قبل از شروع صحبت روى تختهسياه نوشت، تا از قطع کردن صحبت بهواسطهٔ ترسيم يا نوشتن اجتناب شود و کمکى باشد به حفظ دقت مخاطبان.
|
|
- گچهاى رنگى گران نيستند و مىتوانند کيفيت نمواردها و متن را بسيار بالا ببرند و به درک مطلب کمک کنند.
|
|
- از راه تمرين کردن مىتوان درآمادهسازى نمودارها يا تنظيم متن، مهارت فراوانى را با هزينهاى اندک کسب کرد؛ البته بدون احتساب هزينهاى که نخستين بار صرف کسب اين مهارتها شده است.
|
|
| تابلوچسبان - Flannelgraph
|
|
پارچهٔ فلانل يا نمد، داراى سطوحى هستند که وقتى آنها را روى سطح مشابه فشار دهيم، بهدليل به هم پيوست تارهاى آن دو، در جاى خود باقى خواهند ماند.
|
|
- مىتوان پشت عکسها يا کارتها را با نمد پوشاند و سپس آنها را با يک فشار جزئي، روى تابلوى نمددار چسباند.
|
|
- در برخى موارد، به جاى نمدِ پشت کارت، از مادهٔ مخصوصى استفاده مىشود که يک طرف آن داراى نقطههائى برجسته از الياف مصنوعى است و به طريقى که ذکر شد به تابلوى نمددار چسبانده مىشود.
|
|
- ساختن آن راحت و کم هزينه است؛ با سفت کشيدن يک پتو روى سطحى تختهاى.
|
|
- البته در شرايطى که چيز ديگرى موجود نباشد - مىتوان کار تابلوى چسبان را انجام داد، اگر چه يک پوشش نمدى مناسب، بسيار رضايتبخشتر است.
|
|
- اگر روى اين تابلو، شکلهاى تهيه شده و عکسهاى آماده شدهٔ مناسبى نصب شود، مىتواند ابزار کمک آموزشى
نشاط بخش و جذابى باشد.
|
|
- براى توضيح دادن صحبتها و پشتيبانى کردن از نظرهائى بهخصوص، در صورت لزوم مىتوان کارتها را جابهجا کرد و آنها را در گروههائى جديد قرار داد.
|
|
- با انجام دادن يک سلسله اقدامهاى فردي، همچنين مىتوان اين ابزار را براى پروراندن يا توضيح دادن يک انديشهٔ پيچيده به کاربرد.
|
|
- اين مواد را مىتوان از پيش آماده کرد و مورد آزمايش قرار داد و بارها از آنها استفاده مجدد کرد، البته مشروط بر آنکه اين عکسها بريده شده به دقت و ترجيحاً ميان دو ورقهٔ مقوائى در انبار نگهدارى شوند.
|
|
برخى اشکالاغت تابلوهاى چسبان عبارت است از:
|
|
- براى استفاده از آنها لازم است کارکنان ترويج قدرى ابتکار و استعداد به خرج دهند تا مطالبى جالب توجه طراحى کنند و ارائه دهند.
|
|
-در جلساتى که در هواى آزاد برگزار مىشوند، استفاده از آنها دشوار است، چون ممکن است وزش باد کارتها را پراکنده کند.
|
|
- ممکن است بهدست آوردن منابع مناسب براى بريدن عکسها، مشکلاتى را به همراه داشته باشد.
|
|
رهنمودهائى در خصوص کاربرد تابلوهاى چسبان:
|
|
- آنها را فقط هنگامى به کار ببريد که آموزشگر از اين نکته که موضوع مورد نظر قرار است چگونه مورد بررسى قرار بگيرد، تصورى روشن داشته باشد.
|
|
- در مورد اينکه موضوع مورد نظر قرار است چگونه ارائه شود، از پيش تصميم بگيريد (آيا بهصورت داستان ارائه مىشود يا بهصورت سلسلهاى از نمادهاى توضيحى).
|
|
- عکسها يا واژگان مهمى را که ممکن است مورد استفاده قرار گيرند، انتخاب و آماده کنيد.
|
|
- نحوهٔ ارائه مطالب را تمرين کنيد و کارتها را با ترتيب درست بچينيد تا استفاده از آنها راحت باشد.
|
|
هنگام استفاده از تابلوهاى چسبان در ارائه مطالب:
|
|
-اطمينان حاصل کنيد که تمامى پيامگيران مىتوانند چسبان را بهراحتى ببينند.
|
|
- هنگام قراردادن عکس يا نوشتهاى بر تابلو، يا هنگام اظهارنظر در خصوص هر يک از آنها، در يک طرف تابلو بايستيد تا جلو ديد کسى را نگيريد.
|
|
- روى تابلو را با واژگان يا عکسهاى بيش ازحد، شلوغ نکنيد.
|
|
- واژگان و عکسها را برداريد و در صورت نياز، براى رسيدن به درک کامل، مطالب را مجدداً ارائه کنيد.
|
|
- مخاطبان را تشويق کنيد تا در خصوص موضوع مورد نظر يا عکسها و نمادهائى که نشان داده مىشوند، پرسش کنند.
|
|
- از افراد حاضر در جلسه درخواست کنيد تا نکات مهم مطالب ارائه شده را با استفاده از تابلوچسبان مرور کنند، تا بدينوسيله ميزان درک آنها را امتحان کنيد.
|